טראמפ
צילום: Gage Skidmore ,www.flickr.com/photos

מה ישפיע על הבורסות בחודשים הקרובים? לא הקורונה

הקורונה תרד בהדרגה מסדר היום של המשקיעים - גם אם יהיה גל שני, זה כבר לא אישו ענק; המשבר הכלכלי הוא כבר עובדה גמורה, הוא כבר השפיע והוא ימשיך להשפיע על השווקים; הגורם החשוב והמשפיע ביותר חוזר להיות - המלחמה הקרה בין ארה"ב לסין
ערן סוקול | (12)
נושאים בכתבה טראמפ קורונה

הסינים לפי טענות האמריקאים - הסתירו את התפשטות הקורונה. פשוט החביאו את הנגיף וזאת כדי להצטייד בינתיים בציוד ויש הטוענים כדי לחתום על הסכם הסחר עם ארה"ב. אם הממשל האמריקאי היה יודע בעת החתימה על ההסכם את מה שהסינים יודעים - שיש מגפה סינית בדרך, הוא לא בהכרח היה חותם. אז הם החביאו.

טראמפ בחודשים האחרונים אומר מעל כל במה שהוא יבוא חשבון עם הסינים. גם הגרמנים טוענים שסין אשמה במגפה העולמית וכך גם מדינות נוספות. אז נכון שיש עדיין שאלות פתוחות על מקור הווירוס, אבל נראה שהעימות החריף בין ארה"ב וסין שנדמה היה שנרגע, יחזור להיות הפקטור העיקרי על הכלכלה הגלובלית ועל השווקים הפיננסיים.

אתמול דלף מכתב של ממשלת ארה"ב שלפיו - סין הסתירה את חומרת היקף התפשטות נגיף הקורונה והעלימה נתונים כדי לאגור ציוד רפואי לקראת המאבק בווירוס. המסמך שהוציא המשרד לביטחון המולדת של ארצות הברית מדגיש כי סין "הסתירה במכוון" את חומרת המגיפה מהעולם בתחילת ינואר.

אתמול אמר שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו כי בייג'ינג אחראית להתפשטות הווירוס ועליה לתת את הדין. טראמפ הרבה יותר חריף בהתבטאויות שלו והוא מדבר על "אקדח מעשן" שמוכיח שסין אשמה בהתפרצות הנגיף. טראמפ לקראת בחירות. הוא חייב להאשים מישהו במצב. האויב הסיני כבר מזמן סומן. סין גונבת לארה"ב את הבכורה, סין מתחזקת כלכלית בעשורים האחרונים, וטראמפ מסביר שהטיפול בסין בעשורים האחרונים היה בכפפות של משי.

סין מעתיקה, סין מחקה, סין לוקחת פטנטים, סין מייצרת בזול, סין לא דמוקרטית. הסכמי הסחר מול סין הם לטובת הסינים - עד בחירת טראמפ, הממשל העלים עין. העיקר שיש לעולם בית חרושת ענק שמייצר את כל מה שצריך.

אבל אצל טראמפ זה השתנה - הוא רוצה להפוך את אמריקה, ל"אמריקה של פעם", מעצמת העל. האמריקאים רוצים את זה, האמריקאים אוהבים את זה. אחת מהאג'נדות החזקות של טראמפ בקמפיין הבחירות תהיה המלחמה מול סין. זה גם ייתן את הטון בוול סטריט ובשווקים העולמיים. אנחנו נחזור לימים שציוצים של טראמפ על המו"מ מול הסינים יפילו ויזניקו את השווקים. 

אתמול צייץ טראמפ כי המודיעין האמריקני אישר את טענותיו לפיהן סין הסתירה את התפשטות הקורונה עד סוף חודש ינואר - "המודיעין דיווח לי שצדקתי, והם לא העלו את נושא הקורונה עד מאוחר בחודש ינואר, רגע לפני שהוריתי לאסור כניסה מסין לארצות הברית".

קיראו עוד ב"גלובל"

שלמה גרינברג פרשן ביזפורטל, אמר לפני כחודש "מאז תחילת דצמבר 2019 מככבת מגפת הקורונה ברשתות החברתיות בסין ובשכנותיה במזרח והתחילה לעבור למערב,.ובכל זאת - ממשלת סין הכחישה שמדובר במגפה. ב-21.1.20 הודתה הממשלה במגפה.

"אין ספק שבמהלך התקופה הנ"ל הסינים 'עבדו' על ארגון הבריאות העולמי, על סינגפור ויפן, על המרכז לפקוח על מחלות מדבקות בארה"ב, שמנהלו פנה למשרד הבריאות הסיני בתחילת ינואר, בעקבות הפנייה של סינגפור והונג קונג והמכתב המפורסם ששלח רופא העיניים שזיהה המגפה, ד"ר Li Wenliang, ב-30.12. הרופא נעצר 4 ימים לאחר מכן באשמת הפצת המידע (ונפטר בפברואר). 

"איזו סיבה יכולה הייתה להיות לסינים להסתיר את מה שהתפתח אצלם? סיבה אחת היא שבמקרה או שלא במקרה נחתם, בדיוק ביום קודם להודאת הממשלה, ב-20.1, השלב הראשון של הסכם הסחר בין סין לארה"ב וזאת לאחר חודשיים של איומים של האמריקאים (במהלך נובמבר-דצמבר 2019) שהמגעים להסכם יופסקו. סיבה שנייה היא שאולי באמת (כפי שטוענים רבים וחשובים בארה"ב) היה זה נגיף מהונדס ללוחמה ביולוגית ש'דלף' מהמעבדה ביוהאן והם חששו מדעת הקהל במערב".

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אין 04/05/2020 18:18
    הגב לתגובה זו
    שההתפשטות בכוונה,חכו עוד קצת והכל יצא!
  • 4.
    מומחה לקנוניות 04/05/2020 15:54
    הגב לתגובה זו
    חפשו כיפה אדומה ברית של האילומינטי - דף 2 בגוגל
  • 3.
    יוסי 04/05/2020 13:31
    הגב לתגובה זו
    השרדות הסינים וכח העמידות עולה לאין שעור.לראיה ירידת הבורסה בארהב.ישגבול ללחצים
  • לרון 04/05/2020 18:20
    הגב לתגובה זו
    הסיני,בהחלט נכון כשאתה המבצע אתה גם מוכן!אנטידוט כבר אמרנו?
  • טראמפ הוא כלב מת (ל"ת)
    ליוסי 04/05/2020 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דונלד 04/05/2020 12:39
    הגב לתגובה זו
    או מלחמה נגד סין על רקע המתיחות הצבאית בים סין הדרומי או מלחמה נגד איראן על רקע הניסיון של האיראנים להחליף נשיא ועל הרקע שטראמפ חייב מלחמה לקראת הבחירות בנובמבר בשביל להסית את דעת הקהל מטיפולו בקורונה. שורטסיסטים: תכינו את השמפניות....
  • ירון 04/05/2020 18:31
    הגב לתגובה זו
    הבחירות בארה"ב בקרוב. אין שום סיכוי שטראמפ יבצע מהלך שיביא לירידות. אדרבא, ככל שנתקרב לבחירות, נשמע הצהרות מפייסות ועל הסכמים חדשים
  • לבעל הטור 04/05/2020 13:02
    הגב לתגובה זו
    להישען על עלה נידף.
  • 1.
    לרון 04/05/2020 09:36
    הגב לתגובה זו
    מלחמות סחר נקמת קורונה סינית מלחמות סחרמלחמת קורונה 2 נשיאות שניה ,מלחמות ,נשיאות נגמרת.....
  • ירון 04/05/2020 12:48
    הגב לתגובה זו
    יהיו יריייייייידות....חתיכת טועה ומטעה
  • ללא מבין 04/05/2020 18:14
    למכור לתוך העליות,לקנות לתוך הירידות,מה פה לא נכון או מטעה!
  • נקווה לטוב 04/05/2020 10:52
    הגב לתגובה זו
    אנחנו עדים לשקיעה של המעצמה האמריקאית ולעליה של סין כמעצמה גלובלית במקומה . האמריקאים הביאו את טראמפ להילחם בבלתי נמנע אבל האמריקאים מנוונים והסינים רעבים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.