תל אופן
צילום: יח"צ

עיריית תל אביב-יפו מפסיקה את פעילות "תל אופן" החל מחודש אוגוסט

לאחר 9 שנות פעילות, עיריית תל אביב-יפו החליטה על הפסקת פעילות מערך "תל אופן" בעיר. הסיבה: הציבור מעדיף את האופניים והקורקינטים החשמליים
ערן סוקול | (7)
נושאים בכתבה תל אביב תל אופן

לאחר 9 שנות פעילות, עיריית תל אביב-יפו החליטה על הפסקת פעילות מערך "תל אופן" בעיר החל מחודש אוגוסט הקרוב. הסיבה: האופניים והקורקינטים החשמליים. מערך השכרת האופניים העירוני הוקם בשנת 2011 וזכה להיקפי שימוש גבוהים. עם זאת בעיריית תל אביב מציינים כי בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים.

חוזה הפעלת המערך היה אמור להסתיים בינואר 2021, ולאור התמורות שחלו בהיקפי השימוש הוחלט להקדים את סיום ההתקשרות במספר חודשים. המיזמים הפרטיים להשכרת אופניים וקורקינטים בעיר, ימשיכו לפעול על פי הנחיות וכללי ההסדרה שקבעה העירייה. במקביל, העירייה בוחנת מסגרת לפעילות של אופניים חשמליים שיתופיים שיאפשרו נסיעה למרחקים ארוכים יותר בגוש-דן.

 

הקמת מערך "תל אופן" הייתה חלק מהחזון העירוני להפיכת האופניים לכלי תחבורה מרכזי בעיר. המיזם הצטרף לסדרת פעולות, ביניהן יצירת רשת של מעל 130 ק"מ שבילי אופניים; פעולות הסברה וחינוך נרחבות וקידום רגולציה להתניידות במרחב הציבורי ברכב דו-גלגלי.

בעיריית תל אביב מציינים כי בעשור האחרון הובילו מאמצים אלו לגידול משמעותי במספר הרוכבים בעיר: על פי סקרים שערכה העירייה, בעשור האחרון הוכפל היקף השימושים באופניים בעיר וכ-65,000 תושבים משתמשים באופניים ובקורקינטים כאמצעי תחבורה מרכזי. בתל אופן עצמו בוצעו עד היום כ-14 מיליון נסיעות על ידי אלפי מנויים קבועים ורוכבים מזדמנים. ברחבי העיר היו פרוסות כ-186 תחנות עגינה בהן מעל 1,860 אופניים ובמשך מספר שנים אף היו מספר תחנות עגינה ברמת גן ובגבעתיים.

במהלך שנת 2020 מתכננת העירייה לסלול עוד כ-20 ק"מ שבילי אופניים ברחבי העיר. העבודות על שבילי האופניים הואצו בשבועות האחרונים, נוכח ההזדמנות לקידום פרוייקטי תשתית על רקע מיעוט תנועת כלי רכב והולכי רגל. בין השאר מקימה ומשלימה העירייה שבילי אופניים ברחובות לוין קיפניס, שארית ישראל, ח"ל, דוד אבידן, אופנהיימר, טאגור, שלונסקי, בירנית, וינגייט, יד המעביר, שלום אש ועוד. במקביל, העירייה ממשיכה לקדם מיזמי רכב ואופניים שיתופיים, ומעודדת פעילות של תחבורה זעירה-שיתופית וחשמלית.

 

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "מערך "תל אופן" היה הצלחה גדולה וסייע רבות בהטמעת האופניים ככלי תחבורה מרכזי ולגיטימי בעיר. בימים אלו, כאשר השוק הפרטי מציע אלטרנטיבות טובות לרכיבה שיתופית, אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה. כמו הטלפונים הציבוריים שהתייתרו והוסרו מהמרחב הציבורי למניעת הפרעה – כך גם עתה. עיריית תל אביב-יפו תמשיך להשקיע עשרות מיליוני שקלים מדי שנה בסלילת שבילי אופניים, ובעוד מספר חודשים נשיק את התוכנית האסטרטגית 'עיר אופניים 20-25': תכנית להעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים עד שנת 2025 ל-20% מהיקף הנסיעות בעיר, רישות ורציפות שבילי האופניים, פרוייקטי תשתית תומכים, השקעה בחינוך ובהסברה, ועוד".

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    למה לסגור 02/05/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
    גם אנשים מחוץ לתל אביב יכלו להנות מזה
  • 4.
    נבלות. למה לסגור? הרבה אוהבים את הכלי. (ל"ת)
    ראש עיר בן פרוצה 30/04/2020 13:15
    הגב לתגובה זו
  • פויה (ל"ת)
    נכון 02/05/2020 15:02
    הגב לתגובה זו
  • חולדהE מיצתה את מכסת יחסי הציבור מנפרוייקט. (ל"ת)
    מתי יכו אותו? 30/04/2020 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אני 30/04/2020 12:15
    הגב לתגובה זו
    עולם השקר. עוד מעט גם "המיזמים" החשמליים ייגנזו
  • 2.
    ישראלים 30/04/2020 11:54
    הגב לתגובה זו
    לציבור הלקוחות . אולי תהיה האפשרות לרכוש את האופניים מה דעתכם עירית ת"א .
  • 1.
    כישלון ובזבוז 30/04/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
    טובה לכל מקום ולא לחכות לאוטובוס חצי שעה במרכז תל אביב
זוג מבוגרים פנסיה
צילום: pvproductions@freepik

מה הסוד של תושבי מודיעין-מכבים-רעות לאריכות ימים?

תוחלת החיים הממוצעת בעיר היא 87.5 - פער של 4.4 שנים מעל הממוצע הארצי; מחקרים מצביעים על שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, ומצביעים על פערים בין מרכז לפריפריה ובין ישובים יהודיים לערביים

ענת גלעד |

איפה בישראל קונים עוד 8 שנים של חיים? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים האחרונות מציבים את מודיעין-מכבים-רעות בראש רשימת הערים בישראל במדד תוחלת החיים, עם ממוצע של 87.5 שנים. זהו פער של כ-4.4 שנים מעל הממוצע הארצי, שעמד בתקופת המדידה על 83.1 שנים. מאז הבדיקה עלתה תוחלת החיים, על פי ההערכות, בכ-0.7 שנים נוספות. על פי OECD, תוחלת החיים בארץ הגיעה ל-83.8 שנים ב-2023, ונותרה יציבה גם ב-2024-2025 למרות אתגרי המלחמה.

העיר מקדימה ערים כמו רעננה (86.7 שנים), הוד השרון (85.7 שנים), גבעתיים (85.4 שנים) וכפר סבא (85.3 שנים). לעומת זאת, בערים כמו אום אל-פאחם תוחלת החיים היא 78.8 שנים, וברהט 79.8 שנים - פערים של עד 8.7 שנים. הפערים הללו משקפים שילוב של גורמים חברתיים-כלכליים, סביבתיים והתנהגותיים, כפי שמעידים מחקרים עדכניים של ארגון הבריאות העולמי, OECD ומכוני מחקר ישראליים.

ישראל במקום הרביעי העולמי - למרות הפערים הפנימיים

תוחלת החיים בישראל עלתה בשנים האחרונות ל-83.8 שנים ב-2023, מה שמציב את המדינה במקום הרביעי ב-OECD, אחרי יפן (84.5 שנים), שווייץ (84.0 שנים) וספרד (83.9 שנים). אצל גברים תוחלת החיים היא 81.7 שנים בממוצע, ובקרב נשים 85.7 שנים בממוצע - פער מגדרי של ארבע שנים שעקבי עם המגמה העולמית. עלייה זו נמשכה למרות השפעות מגפת הקורונה והמלחמה שהחלה ב-2023, אם כי תמותה עודפת בקרב צעירים (כולל חיילים שנפלו בלחימה) השפיעה מעט על הנתון הכללי.

מחקר מרכז טאוב מציין "פלא ישראלי" - תוחלת חיים גבוהה ב-6-7 שנים מעבר למה שצפוי בהתחשב ברמת עושר, השכלה ואי-שוויון. החוקרים מייחסים זאת לשילוב של תרבות משפחתית חזקה, קהילתיות גבוהה, תזונה ים-תיכונית ומערכת בריאות ציבורית נגישה. עם זאת, פערים פנימיים גדולים חושפים אי-שוויון מבני, בעיקר בין אוכלוסיות יהודיות לערביות ובין מרכז לפריפריה - תופעה שמאיימת לשחוק את היתרון הישראלי בעתיד.

הכסף קובע: 60%-80% מהפערים נובעים ממצב סוציו-אקונומי

מחקרים מהשנים 2024-2025 מאשרים כי גורמים בריאותיים מסבירים רק 10%-20% מהשונות בתוחלת חיים, בעוד 60%-80% מהשונות נובעים מגורמים חברתיים-כלכליים. דוח שנת 2025 של OECD מדגיש הכנסה, השכלה, הוצאות רווחה והשקעות סביבתיות כמפתחות מרכזיים. מחקר ב-JAMA מ-2024 מראה שהפרשי הכנסה מתורגמים לפערים של עד 10 שנים במדינות מפותחות, דפוס דומה לישראל עם מתאם של 0.85 בין אשכול סוציו-אקונומי לתוחלת חיים.

חן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיובחן, שגיא ודביר. קרדיט: עופר חגיוב

לבנות קמפיין על טראומה לאומית: בנק מזרחי עם מענקים לילדים שנולדו לאחר ה-7.10.23

מזרחי-טפחות הודיע כי ילדים שנולדו מאז ה-7 באוקטובר 2023 יקבלו מהבנק מענק של 1,000 שקל שיופקדו בפיקדון עבורם; למטרת הקמפיין גייסו מזרחי את שורד השבי שגיא דקל חן, שהצטרף לחן אמסלם ולדביר בנדק; מהלך של אופטימיות ותקווה או ציניות של אנשי שיווק? התשובה ברורה

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק מזרחי

בנק מזרחי טפחות מספר לנו שהוא מספק מחווה מרגשת לציבור, הנה המילים שלו  - "בנק מזרחי טפחות יוצא במהלך אנושי ומרגש: מענק של 1000 ש"ח, לילדים שנולדו מאז ה־7 באוקטובר, בהובלת שורד השבי שגיא דקל חן". זה לא שקר, אבל זה מאוד קרוב לכך. זה טשטוש של האמת. בנק מזרחי טפחות צריך לתת הטבות לציבור, אז הוא בחר בדרך הזו כי ככה הוא מרוויח את "הלב שלכם". זה ציני, כי הוא בעצם עושה קמפיין על חשבון מי שבאמת צריך את ההטבות ממנו - האנשים שמקבלים אפס על עמלת העו"ש. האנשים שמקבלים ריבית רצחנית על הלוואות. הציבור משלם מחירים מאוד גבוהים - ריביות ועמלות שמייצרים לבנקים רווחים עצומים וזה קורה בזמן המלחמה כשהקשב של הציבור נמוך מאוד. זה קורה כשסמוטריץ' העלה לפני שנתיים מס על הבנקים. אבל המס הזה התגלגל אליכם. עכשיו הוא שוב רוצה להטיל מס וזה שוב יחזור ללקוחות. 

שר האוצר מנסה להשיג רווח פוליטי, המצב שלו בסקרים רע מאוד והוא רוצה קולות. אבל הפתרון שלו לא יעיל, והדוחות הכספיים לצד העמלות והריביות של הבנקים מוכיחים זאת. הפתרון היעיל נמצא בידי הפיקוח על הבנקים. הפיקוח לא רוצה לעשות שום דבר עד הסוף כי כולם חברים של כולם - גליה מאור, חדוה בר ורוני חזקיהו - מה משותף להם והאם דני חחיאשווילי יצטרף לקבוצה? בסוף אנשים חושבים על הג'וב הבא, ולמה להם לריב עם הבנקים שאולי יעסיקו אותם בהמשך בתפקיד נוח ומשכורות של מיליונים.

ובמקביל לשחיתות המובנית הזו, בבנק מזרחי טפחות כמו בנקים אחרים מנסים "לשחק לכם במוח". הם מציגים פרסומות, דיווחים, כתבות על כמה שהם טובים ונהדרים ועוזרים לציבור בזמן המלחמה. תזכרו תמיד שמה שבאמת צריך זו תחרות, מה שבאמת צריך זה שהמפקח על הבנקים יורה להם לשלם 2% על העו"ש, זה הכל, זה שווה פי 50 בערך מכל הקמפיינים והטבות שהם "נותנים לנו". אגב, הם לא נותנים. מזרחי מדבר על הטבה לציבור, אבל זה חלק מהחבילה שהוא צריך לתת.    

 

לפני כחצי שנה, בנק ישראל פרסם מתווה וולנטרי, שבמסגרתו תחזיר המערכת הבנקאית סכום מצטבר של 3 מיליארד שקל לציבור, 1.5 מיליארד שקל מדי שנה, החל מהרבעון השני של שנת 2025 ועד הרבעון הראשון של שנת 2027. ההצהרות היו מלוות באמירות כמו "טובת משקי הבית והעסקים הקטנים נמצאת כל הזמן מול עינינו" אבל בפועל, ביד אחת בנק ישראל מאשר לבנקים לגזור קופון ענק על הציבור - בריביות על פיקדונות, בריביות על הלוואות ובעיקר בריבית אפס על העו"ש - וביד שנייה מציג את עצמו כאביר הציבור, ופירסם מתווה שבו הבנקים צריכים להחזיר לציבור בסך הכל 4% מהרווחים שלהם. 

ועכשיו, אנחנו עדים לאבולוציה נוספת של הציניות שבמהלך הזה. במסגרת המתווה של בנק ישראל, הבנקים אמורים לתת לנו, הציבור, הטבות והקלות אבל אם חשבתם שהבנקים פשוט יחזירו לכם כספים, טעיתם. הם יציגו לכם תמונה שמראה אותם באור כמעט קדוש, ולשם כך הם לא יבחלו באמצעים.