נפט
צילום: iStock

הנפט נופל בעקבות התחזית הקודרת של קרן המטבע

האופטימיות סביב הקיצוץ של ארגון אופ"ק מתפוגגת במהירות לנוכח תחזית להתכווצות של 3% בתוצר העולמי במהלך 2020 מצד קרן המטבע הבינלאומית. לטענתם, מדובר במשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז שנות ה-30
עמית נעם טל | (26)
נושאים בכתבה נפט

במקביל לעליות החדות בוול סטריט, שוק הסחורות סוער הערב. מחיר הנפט יורד כעת ב-5.8% לרמה של 21 דולר לחבית בלבד. ברקע לירידה, קרן המטבע הבינלאומית מפרסמת היום תחזית קודרת במיוחד לכלכלה העולמית. בנוסף, נראה כי השווקים מבינים כי הקיצוץ של ארגון אופ"ק מוקדם יותר השבוע לא מספיק בכדי לאזן את השוק. 

ע"פ התחזית החדשה של הקרן, התוצר העולמי צפוי להתכווץ ב-2020 ב-3%. מדובר במשבר הכלכלי הגדול ביותר מאז השפל הכלכלי של שנות ה-30. לשם השוואה, במשבר הכלכלי הגדול של 2008, התוצר העולמי התכווץ ב-0.1%. נזכיר כי התחזית האחרונה של הקרן בינואר הצביעה על צמיחה של 3.4% בתוצר העולמ במהלך השנה הנוכחית.

"מדינות רבות יתמודדו עם משבר בתחומים רבים, החל ממשבר בריאות, שיבושים כלכליים, ירידה בביקוש חיצוני למוצרים שלהם, יציאה של השקעות הון והתמוטטות מחירי הסחורות", טוענים הכלכלנים בקרן המטבע ומוסיפים כי התפוקה במדינות המפותחות ובשווקים המתעוררים לא תהיה באותו קצב כמו לפני המגפה לפחות עד סוף 2021.

חשוב להדגיש כי התחזית הנוכחית של קרן המטבע עשויה להיות עוד אופטימית. הנחת הבסיס של הקרן היא שהמדינות יצליחו להתמודד עם הנגיף בחודשים הקרובים וכי הפעילות הכלכלית בעולם תחזור לשגרה במחצית השנייה של 2020. 

המשמעות עבור שוק הסחורות היא פשוטה וברורה: ירידה משמעותית בביקושים לנפט 

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    אא 16/04/2020 19:52
    הגב לתגובה זו
    המיתון הצפוי בכלכלות העולם יקווץ את הכנסות המדינה והגרך הקלה לממן את הגרעון יהיה העלאת מחירי הדלק
  • 16.
    מחיר יעד 11 דולר (ל"ת)
    איתן 15/04/2020 20:58
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    שי 15/04/2020 20:00
    הגב לתגובה זו
    מחר יראה אך דלק קידוחים צונחת. הגז צונח הנפט צונח. דלק חזרה ל 300
  • 14.
    מוש 15/04/2020 19:31
    הגב לתגובה זו
    3% זה יחסית לא הרבה,לטווח בינוני וארוך מחיר הנפט ינסוק חזק מאוד
  • 13.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 17:54
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 12.
    אדי 15/04/2020 16:57
    הגב לתגובה זו
    המדינה צריכה לשאוף שהאזרח לא יקרוס כלכלית, והאזרח צריך לשאוף שהכלכלה לא תקרוס במדינה.
  • 11.
    מנה 15/04/2020 15:40
    הגב לתגובה זו
    השוק העולמי לא יכנס לשום מיתון כסף אדיר נמצא אצל הציבור במיליארדי אנשים מעונינים בצמיחה טראמפ לא יתן לשווקים ליפול
  • 10.
    uri 15/04/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
    הבורסה בכל מקרה תקרוס בזמן הקרוב !
  • לרון 18/04/2020 00:08
    הגב לתגובה זו
    שאכן אולי בכ"ז עוד ירדו,העליות בגלל שבורסה תמיד!!!!,צופה פני עתיד
  • 9.
    ישראלי 15/04/2020 11:17
    הגב לתגובה זו
    מדינת ישראל צריכה לרכוש ולהצטייד במלאי נפט גדול!!! עכשיו!!! שחביות נפט בזול מאוד!!!
  • יאיר 16/04/2020 18:07
    הגב לתגובה זו
    נשפוך את כול הנפט..ונעשה מוביל הנפט הארצי
  • 8.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 06:40
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 7.
    מיתון עולמי והפד מריץ את השוק לשיאים (ל"ת)
    שי 14/04/2020 20:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רמי 14/04/2020 20:01
    הגב לתגובה זו
    יעצר ב19.5 לחבית ואז יעשו מהלך
  • יקח זמן גבר (ל"ת)
    רוני 14/04/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לא ברור, איך המדדים המובילים בעליה כרגע (ל"ת)
    אחד שלא מבין 14/04/2020 19:46
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שלמה 14/04/2020 19:22
    הגב לתגובה זו
    עקב ירידות הנפט קרוב ל20 דולר הדלק חייב לרדת הוא ימשיך לרדת ויעצר ב16 דולר לחבית ובארץ יפנימו המומחים והאוצר 3 שח גג הליטר גם חוסר הביקוש עקב ירידה בנסיעות כלכלה במיתון דלק נמוך
  • יאיר 16/04/2020 18:08
    הגב לתגובה זו
    דלק בזול..ככה לא ידפקו לי את הטנק בחניה
  • נדמה לך..זאת הזדמנות של ביבי לחלוב קצת כדי לממן את ידיד (ל"ת)
    יואב 14/04/2020 20:48
    הגב לתגובה זו
  • אני 15/04/2020 09:32
    להעלות את המס על הדלק כדי שיהיה אח"כ מאיפה לסגור את הגירעון.השיטה היא פשוטה וידוי, מעלים את המס כשהמחיר נמוך ואח"כ שהוא עולה יש תוספת מכובדת ממיסים.
  • רוני 15/04/2020 06:41
    לא משנה מה מחיר הנפט,ליטר יעלה 5 ₪ מינימום בגלל המס.המדינה לא תוותר על המס הגבוה.
  • 3.
    ביזו 14/04/2020 19:20
    הגב לתגובה זו
    בס"ד אמן ואמן כן יהי רצון מלפניו.
  • 2.
    גם ישראל בבעיה 14/04/2020 19:07
    הגב לתגובה זו
    ירידה גדולה בהכנסות המדינה צפויים בגלל ירידה בעסקאות של הדיור ובתחום רכישת מכוניות. הבועות שהיו כאן עלולות להתפוצץ לנו מול העיניים
  • 1.
    כבי 14/04/2020 18:56
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל תודה על המידע!! אני אהיה עשירררר
  • אני 15/04/2020 01:52
    הגב לתגובה זו
    מישהו יכול פעם אחת להסביר ?
  • תפנה לפקיד בנק ותבקש לעשות שורט על כל מה שאתה רוצה.רק ש (ל"ת)
    מיקי הגדול והחכם 15/04/2020 15:19
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.