סוחר
צילום: istock

לאחר המפולת בשווקים: האיסור על ביצוע "שורט" מתפשט בעולם

דרום קוריאה, איטליה, ספרד ובריטניה הודיעו היום על איסור ביצוע עסקאות "שורט" על המניות הגדולות במדדים. בגרמניה רומזים כי הם שוקלים לבצע מהלך דומה. השווקים מתקנים בתגובה בחדות, כאשר מעל כולן בולטת הבורסה במילאנו. בקרוב בישראל ובארה"ב?
עמית נעם טל | (48)
נושאים בכתבה סוחר שורט

לאחר שהמדדים המובילים בעולם רשמו את אחד הימים הגרועים ביותר בעשורים האחרונים, תיקון חד נרשם כעת בשווקים. אחד הגורמים לתיקון הוא הודעות של מספר רשויות על איסור ביצוע על "עסקאות שורט", כלומר הימור על ירידת ערך המניה, במספר שווקים מרכזיים בעולם.

בדרום קוריאה הודיעו הבוקר הרשויות כל אסור לבצע עסקאות שורט על המניות במדדים המובילים ב-6 החודשים הקרובים. ההודעה מגיעה יומיים בלבד לאחר שהרשויות במדינה הקשיחו את התנאים על ביצוע עסקאות מסוג זה (לכתבה המלאה).

באירופה, הרשויות באיטליה ובספרד אסרו היום היום זמנית על ביצוע עסקאות "שורט". נציין כי המדד באיטליה מזנק היום בתגובה בקרוב ל-14%. במקביל, הרשות לניירות ערך בגרמניה הודיעה כי היא שוקלת לבצע מהלך דומה. בבריטניה, הרשויות במדינה אסרו היום לבצע עסקאות שורט על מספר חברות. 

נציין כי צעדים אלו אינם חדשים. במהלך המשבר הכלכלי של 2008 ומשבר החובות ב-2011 ביצעו הרשויות מהלכים דומים. האם המהלכים אפקטיביים? ההיסטוריה מוכיחה שלא בצורה משמעותית. 

תגובות לכתבה(48):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 33.
    ברוקר 15/03/2020 00:56
    הגב לתגובה זו
    קניתי דולרים לםני שבוע חוף מבטחים לא מוכן ליראות את המניות צוללות וימשיכו כניראה לשפל חדש בהצלחה לכולם
  • 32.
    מחר כל הפרטים נשחטים בחצי (ל"ת)
    אילן 15/03/2020 00:16
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    למי שיש col בתיק מחר עושה קופה יפה (ל"ת)
    אילן 15/03/2020 00:16
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    בר 14/03/2020 12:36
    הגב לתגובה זו
    מחר תיקון טכני בלבד שני המשך ירידות
  • 29.
    צופיה 14/03/2020 11:12
    הגב לתגובה זו
    מבקשת עידכונים
  • 28.
    פעם אחת השקעתי בחסר 14/03/2020 11:09
    הגב לתגובה זו
    האם פודים לפי מחיר לפני ההקפאה ? או שנותנים לזה עוד יום מחסר שכוללים את הקפיצה האחרונה שהיא מלאכותית ואז זה יתרסק >> גם זה לא בסדר צריך לפדות לפי מחיר לפני החלטה על הקפאה
  • 27.
    משקיע תמים קבוצת דלק 14/03/2020 09:41
    הגב לתגובה זו
    השורטים רמסו את קבוצת דלק ! ובכלל למה לתת לזה לקרות ??? אני השקעתי בקבוצת דלק הרסו את מחיר המניה מרוב שורטים חובה לאסור גם בישראל
  • תשובה 14/03/2020 10:31
    הגב לתגובה זו
    תשובה הרס את המניה. בלון ממונף .. מי שסומך על חלאה שכבר עשה תספורות שלא יתפלא
  • מה המטרה 14/03/2020 16:19
    מה המטרה ?
  • 26.
    דירה=קורת גג 14/03/2020 04:14
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 25.
    אז מה קורה אם מישהו קנה פוטים ואז אוסרים מכירה/קניה? (ל"ת)
    אריק 13/03/2020 22:13
    הגב לתגובה זו
  • לא מדובר על אופציות (ל"ת)
    מוטי 14/03/2020 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    משקיע ותיק בשוק ההון 13/03/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
    השורטים האלה על דלק קבוצה שגדלו וגדלו משבוע לשבוע גרמו לצערי לאבדן ערך למשקיעים בנייר.
  • קבוצת דלק שווה 10% 14/03/2020 10:27
    הגב לתגובה זו
    בלתי נתפס מה שעשו למניה תוך חודש שווה עשירית בלבד בלתי נתפס
  • 23.
    זיברי 13/03/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
    הבורסו מנופחות עד כדי כך שיש עוד לפחות 40% למטה בכיף.
  • 22.
    ממש חוצפה דיקטטורה (ל"ת)
    רמי 13/03/2020 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    עמית 13/03/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    עוזר רק לחברות האלגו וכמה סוחרי יום. זכותך למכור ולקנות מניות שלך. אבל להלוות מניות על מנת להוריד את השוק לא תקין וצריך לאסור בכלל ולתמיד.
  • 20.
    עומר 13/03/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    כדי שבתי השקעה יגרפו רווחים מספקולציות. לבטל את המסחר בכל סוגי האופציות. גורם לעיוותי מסחר
  • 19.
    לא יתכן... 13/03/2020 16:25
    הגב לתגובה זו
    חחח.
  • הנביא 13/03/2020 18:45
    הגב לתגובה זו
    מי שסוחר בשורטים הוא אדם שלילי, שרוצה ברעת הבורסה.
  • בשוק חופשי לכולם יש מקום (ל"ת)
    קפיטליזם טהור כמו ה* 15/03/2020 09:53
  • מי שמושקע בשוק ההון חייב לגדר היום השורטים (ל"ת)
    ח 14/03/2020 23:49
  • הוא פשוט חכם ואתה לא (ל"ת)
    אבנר 14/03/2020 12:28
  • 18.
    עם מכפילים מנופחים של 40-100 (ל"ת)
    יובל 13/03/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    פוחדים כי עדיין חברות הטכנולוגיה הגדולות מנופחות (ל"ת)
    יובל 13/03/2020 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אני חוזר לשוק 13/03/2020 16:11
    הגב לתגובה זו
    כל יומיים מוסיף 15% ממה שמכרתי
  • 15.
    קובי 13/03/2020 15:56
    הגב לתגובה זו
    זה לא שוק הגיוני כששורטיסטים מורידים מניות ללא הגיון כלכלי.
  • ... מניות ללא הגיון כלכלי - זה הגיוני !!! (ל"ת)
    אבל להעלות ... 13/03/2020 18:32
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    לרון 13/03/2020 15:50
    הגב לתגובה זו
    קרא כבר לפני זמן רב לשורטים "מחסלי ערך"!
  • 13.
    לאחר 3 ימי עליות המפולת תחזור (ל"ת)
    רועי 13/03/2020 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 3 ימים?ביום שני נראה הכל אדום. (ל"ת)
    זוברי 13/03/2020 19:39
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    בוקר טוב אליהו. סוף סוף הבינו שהכל היה הרצת מניות בשיטת (ל"ת)
    לורי 13/03/2020 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    נמרוד 13/03/2020 15:34
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף הגיע הזמן לבטל בישראל.
  • 10.
    אם לא הספיק לכם עד עכשיו להרוויח על הפוטים כנראה תכול עלכם האימרה הידועה בבורסה. "חזיר קטן אוכל הרבה חזיר גדול אוכלים אותו" (ל"ת)
    אזרח פשוט 13/03/2020 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אם לא הספיק לכם עד עכשיו להרוויח על הפוטים כנראה תכול עלכם האימרה הידועה בבורסה. "חזיר קטן אוכל הרבה חזיר גדול אוכלים אותו" (ל"ת)
    אזרח פשוט 13/03/2020 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אני מלא בשורטים חסר לכם לאמץ (ל"ת)
    בבר 70 שנה בבורסה 13/03/2020 15:27
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    Ytet 13/03/2020 14:49
    הגב לתגובה זו
    מה מפריע להם השורט? זה שוק חופשי חברות כושלות יקבלו שורט למה השוק תמיד קדוש אבל ברגע שזה לא מתאים להם אז השוק הולך לפח? אולי יעשו גם איסור על לונג? למה לתת למשקיעים להכנס למים סוערים ולטבוע? יש אנשים שאיבדו את המכנסיים על השקעה נבונה שהניחה שחברות ממונפות עד צוואר לא יישרדו. למה לא הזהירו את אותם המשקיעים שהבנקים המרכזיים לא ייתנו לחברות האלה לפשוט רגל בניגוד לכל הדיון כלכלי????
  • 6.
    מה שנקרא אחד פלוס אחד (ל"ת)
    יובל 13/03/2020 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מציע שיתנו גם אחוז מתנה על כל אחוז עליה (ל"ת)
    יובל 13/03/2020 14:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רפי 13/03/2020 14:38
    הגב לתגובה זו
    ויאפשרו רק עלייה
  • 3.
    שורט סקוויז מישהו ? (ל"ת)
    שמיל 13/03/2020 14:32
    הגב לתגובה זו
  • לרון 13/03/2020 15:49
    הגב לתגובה זו
    את אדון פרופ' איצ משורט סקוויז!!
  • 2.
    בקיצור: 13/03/2020 14:28
    הגב לתגובה זו
    עולם כמנהגו נוהג, מה שנשאר לנו זה להרוויח
  • 1.
    חגי 13/03/2020 14:27
    הגב לתגובה זו
    ושישאירו את האיסור לכלל השנה כך המסחר יהיה הוגן יותר.
  • הנביא 13/03/2020 18:47
    הגב לתגובה זו
    שההגבלה תהיה קבועה ולא זמנית! לא שום מסחר באופציות. לא שורט ולא לונג!
  • נדב 13/03/2020 16:51
    הגב לתגובה זו
    הצעד הזה הוא בעליל מסחר לא הוגן.....
  • ר. 14/03/2020 19:25
    מדוע ,שמשקיעים לא יוכלו לרכוש הגנות על השקעותיהם ,כנגד ירידות ?
  • הרסת 13/03/2020 15:22
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.