אופנוע BMW
צילום: יח"צ

תאונות דרכים והפסדים בבורסה – יש קשר?

את הכתבה הזאת אני כותב עם לא מעט כאב. כרוכב אופנוע שחייב לשים לב היטב לכל הנעשה סביבו אני שואל את עצמי לא אחת האם יש לרובנו משאלת מוות
אייל גורביץ' | (11)
נושאים בכתבה אופנוע

אם תביטו בסטטיסטיקה תיווכחו לדעת שמספר ההרוגים מדי שנה אינו יורד. למרות שהמכוניות הופכות להיות בטוחות יותר, מוגנות יותר ועם אביזרי בטיחות מתוחכמים יותר. בשנה האחרונה עלה באופן ניכר מספר ההרוגים על כלי רכב דו גלגליים. עד כדי כך שלעיתים אתה שואל את עצמך האם מדובר בגזירת גורל.

כרוכב אופנוע מזה 30 שנה, (ועדיין חי לצערם של חלק מכם) אני מודע היטב לסכנות שבשימוש בכלי דו גלגלי. ושישבו אלה שמעולם לא רכבו על אופנוע אבל יש להם טיעונים נגד כמו "אתה לא תלוי בעצמך". השאלה המרכזית היא האם יש הקבלה בין תאונות דרכים לבין הפסדים בשוקי המניות. ויש המון. וגם יש מה לעשות.

 

לא אחת אנחנו שואלים את עצמנו מה הגורם המרכזי לתאונות, כמו גם מה הגורם העיקרי להפסדים. יש לנו נטייה להאשים את כל העולם חוץ מאשר את עצמנו. הכביש, הפנייה העיוורת, התשתית, המהירות. ולחלופין הדו"ח הגרוע, מצב הכלכלה, המנתח, הכתב, כולם חוץ מאיתנו. אבל האמת שהגורם העיקרי והמרכזי לתאונות דרכים הוא הגורם האנושי. גם במסחר במניות הגורם העיקרי להפסדים הוא הגורם האנושי. אנחנו ורק אנחנו. אנחנו אחראיים לכל החלטה שנלקחת. ההבדל העיקרי והמצער הוא שעל הכביש מדובר בחיים ובבורסה מדובר רק בכסף.

 

היכרות מעניינת עם האספלט

באוגוסט 2003 חוויתי תאונת דרכים שהסתיימה בניתוח עם הרדמה (לא התאונה הראשונה אגב אבל האחרונה... ואל תספרו לאמא שלי). מישהי נכנסה בי מאחורה ושלחה אותי להיכרות מעניינת עם סוג האספלט העירוני. האופנוע נשכב לי על הרגל ונגררתי לכל אורך הצומת. כשקמתי ראיתי את הברך שלי מביטה בי מלמטה. במהלך האשפוז חשבתי שהייתה זאת אחריותי לשים לב שיש מישהו מאחורי וכל כך קרוב. וזה הדליק אצלי נורה. עשיתי משהו לא בסדר וזו היתה לגמרי אחריותי. אסטרטגית הנהיגה שלי לוקה בחסר.

 

אחרי תקופת שיקום קצרה עליתי בחזרה על האופנוע ומשם ישר לקורס רכיבה מתקדמת. מה שנלמד שם הציל את חיי. באמצע הקורס תהיתי איך נשארתי עדיין בחיים עם רכיבה מחורבנת ולא מודעת כפי שרכבתי עד אז. הבנתי אז שאפילו לשבת נכון על האופנוע לא ממש ידעתי.

 

יחד עם הקורס מצאתי המון הקבלות והפקתי משם לא מעט לקחים. את הדברים האלה אני לוקח איתי מדי יום לכביש ולהחלטות שאני מקבל בשוק המניות. וכמובן גם לסטודנטים היקרים שלי.

 

רוב האנשים שמחזיקים הגה בידיים לוקים בשתי נקודות עיקריות:

 

1. רמת מיומנות נמוכה בתפעול הרכב בטח ובטח במצבי חירום.

2. קריאה נכונה של מצבי תנועה ומיקום בנתיב הנכון. 

רוב האנשים שסוחרים בבורסה לוקים בשתי נקודות עיקריות:

 

1. מיומנות נמוכה בזיהוי וקריאת מצבי שוק.

2. טקטיקת פעילות נכונה והעדר תוכנית מסחר טרם ההתחייבות .

רוב האוחזים בהגה נעדרים כל אסטרטגיית נהיגה ואין להם שמץ של הבנה בקריאת מצבי תנועה, ניתוח שלהם ותגובה נכונה. אני רואה אותם נוהגים לאט מדי ובנתיב הלא נכון מדי. אני רואה אותם משתלבים בתנועה בכביש מהיר. אני רואה אותם עוברים נתיב שלא לצורך ללא סימן מקדים. אני רואה אותם לוחצים על הברקס בכל הזדמנות ובעיקר כשלא ממש צריך. אני חייב לראות אותם כדי להימנע מהם. אני רואה אותם חושבים שלאט זה בטוח אבל לא מודעים לעובדה שאפשר לנהוג "לאט ומסוכן" לעומת "מהר ובטוח".

קיראו עוד ב"ניתוח טכני"

 

הרוב סומכים גם על האינסטינקטים שיוציא אותם ממצבי "כמעט". אני רואה אותם נוהגים בביטחון עצמי מופרז. נכנסים לכיכרות כאילו מדבר בפנייה בנורבורגרינג. אני רואה אותם נוהגים מאחוריך צמוד צמוד. אני רואה אותם חסרי סבלנות ועצבניים. אם יש לך אסטרטגיית נהיגה אין לך "כמעט". הרוב גם לא מודעים לכך שהאינסטינקטים הם אלה שהורגים אותנו ומה שמכתיב האינסטינקט במצב חירום אינו התגובה הנכונה.

 

לרוב האוחזים בהגה אין מושג על סוגי האספלט עליהם הם נוהגים וכן, חלק מספקים אחיזה נהדרת גם בכביש רטוב ואחרים הופכים אחרי טיפה וחצי למשטח החלקה. הרוב חיים תחת הרושם שנהיגה איטית היא נהיגה בטוחה. אני פוגש לא מעט שנוהגים לאט ומסוכן. ואחרים שנוהגים מהר ובטוח.

 

בסופו של דבר אין תחליף למודעות המובילה ללימוד והדבר אמור לא רק לגבי נהגי מכונית אלא בעיקר לגבי לא מעט דו גלגליים.

 

אני לא מומחה תחבורתי וגם רחוק מוולנטינו רוסי שנות אור. אבל מזה 15 שנה, מאז אותו קורס ששינה לחלוטין את אופן הרכיבה שלי, אני לא עולה על האופנוע בלי לגבש אסטרטגית רכיבה ברורה, להבין את מצב התנועה, לבנות דרכי מילוט, להבין את מצב הכביש עליו אני רוכב ולהיות ממוגן עד כמה שניתן.

 

חזרה לשוק המניות

ואם לא התעייפתם עד לכאן ושאלתם את עצמכם מה אני מבלבל לכם את המוח, הרי שכל הדברים הללו מקבילים למסחר במניות אלה שכאן לשמחתנו לא מדובר בחיים אלא רק בכסף. אפשר ללמוד לסחור נכון ובטוח. לייצר אסטרטגית מסחר נכונה, להבין את מצב השוק בו אתה פועל, לבנות דרכי מילוט ולעשות את הדברים כך שבסופו של יום נחזור הביתה בשלום. משתי הזירות.

 

גידי פרדר (מנהל הקורס) הציל את חיי. הוא לא יודע את זה משום שאלפים כמוני עברו תחתיו. אני לא מתיימר להציל חיים אבל את הכיס וחשבון הבנק אני בהחלט יכול.

 

נ.ב – לכל מי שחושב שמסחר לטווח ארוך שונה ממסחר לטווח קצר, תביטו בבקשה על מרימי משקולות מקצועיים. הנפה של 20 קילו או 200 קילו מתבצעת באותה טכניקה בדיוק. חומר למחשבה.

הערה: כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    כתבה מעולה (ל"ת)
    חנן 22/03/2020 08:46
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    zivia 12/02/2020 13:53
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה אייל.אהבתי את מה שכתבת.גם מעניין וגם מעורר מחשבה
  • 7.
    תחליף מקצוע יא נוכל. אתה איש עלוב (ל"ת)
    גורביץ האפס 12/02/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מצחיק 10/02/2020 20:56
    הגב לתגובה זו
    יש לו המון זמן לכתוב סיפורים וכך הוא ממלא את "החסר שבו". לא כדאי ולא נכון ללכת אחרי אחד שמספר סיפורים, כי בדרך כלל: במעשים הוא נכשל.
  • 5.
    ליאור 10/02/2020 15:21
    הגב לתגובה זו
    אותה כתבה בדיוק היתה לפני שנה, נגמר לו התוכן אז הוא עושה קופי פייסט. גורביץ מה היה כל כך קשה לומר טעיתי בניתוח השוק בתחילת שנה שעברה. רק צריך אומץ אבל כנראה שזה לא משהו שאתה מכיר.
  • 4.
    יוני 10/02/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
    תעשו הפוך מגורביץ זה עובד ובגדול תודו לי אחר כך
  • 3.
    א 10/02/2020 10:17
    הגב לתגובה זו
    מי אמר שבמגזר הפרטי אין אבטלה סמויה, ראה את מקרה גורביץ, מקבל משכורת על הטעיית הציבור!
  • עדיף ללכת לזונה מלהשקיע לפי גורביץ. לפחות תהנה מהכסף (ל"ת)
    גורביץ אפס מאופס 12/02/2020 09:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    סתם אחד 10/02/2020 08:51
    הגב לתגובה זו
    התוכן. איך לומר כלום ב500 מילה. לא קשור להשקעות, מסחר, אסטרטגיה או כלום. אם מנתחים את כל הכתבות - טועה במשך שנים. מי שיעשה ההפך כהראה ירוויח בענק.
  • 1.
    למה זה טוב ? 10/02/2020 08:31
    הגב לתגובה זו
    הכי טוב לנהוג על סמי טריילר גם בבורסה ומי שהבין הבין
  • צודק .. אייל רק בריאות (ל"ת)
    שמוליק 15/02/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
מייקל ברי
צילום: מייקל ברי
ניתוח טכני

מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?

אחרי שניבא את קריסת הסאב-פריים - מייקל ברי פתח שורט על פלנטיר ואנבידיה של מיליארד דולר - האם הוא הולך להפסיד את המכנסיים?

זיו סגל |

לפי כתבה באתר Business Insider  מייקל ברי פתח פוזיציות שורט על PLTR ו-NVDA באמצעות אופציות מכר. מי שלא זוכר, ברי הוא המשקיע הידוע שהרוויח ממשבר הסאב פריים. על הפי הכתוב, מדובר בשורט על בועת הבינה המלאכותית, רעיון שמתחיל לחלחל לרחובות וול סטריט ביחד עם רוחות הסתיו - להרחבה: שובה של מכונת הכסף: מייקל ברי מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר.


נבדוק היום את הגרפים של ה-S&P500 ואז את שתי מניות השורט של ברי ונראה מה אנחנו יכולים ללמוד מהם. 

- S&P500: נבלם בשרוול העליון של רצועת המסחר ונתמך ברמת התמיכה הקרובה האפשרית כפי שצוינה בשבוע שעבר: אזור ה-6750. עכשיו השאלה היא האם מנגנוני התמיכה יעבדו פה או שנראה מיצוי של התנודתיות עד הגבול התחתון של השרוול. שתי הרצועות שאתם רואים סביב המדד: בולינגר הירוקה וקלטנר הכחולה נמצאות במצב בו בולינגר עוטף את קלטנר. זה אומר שהתנודתיות שאנחנו רואים בשוק היא של דשדוש ולא של מהלכים חדים של מגמה. 



שתי הנקודות שלנו למעקב הן 6750 ו - 6830. מהלך מתחת ל-6750 יסמן את 6560-6630 כיעד הבא לירידה שאולי יהיה הזדמנות הכניסה. מהלך מעל 6830 ישאיר אותנו בגבול העליון של השרוול עם המשך לכיוון 7000. נראה שאנחנו צפויים בשוק לתנודתיות איפה שהוא בגבולות האלו בתקופה הקרובה ללמדנו שאנחנו: 1. צריכים לתפוס קצת פרספקטיבה מתנודתיות יומית ו-2. צריכים להתמקד בסקטורים חזקים ובמניות חזקות מתוכם. לפני שנבדוק את הסקטורים נבחן את השורט של ברי.


- NVDA. נמצאת במצב דומה ל-S&P500: תנודתיות סרק עולה, מגמתיות יורדת. התמיכה היא באזור 190 - 195. אופציות מכר רלבנטיות יכולות להיות PUT190 לטווח הקצר ו-PUT170 לטווח הארוך יותר למקרה של התרסקות. שימו לב שבשל העליה בסטיות התקן אופציות יהיו יקרות יחסית. תרשימים ארוכי טווח מראים שיש איזה שהיא תנועה כיוון מטה כך שאכן ראוי להיזהר קצת עם NVDA ובשל משמעותה לשוק אז גם עם השוק. 


מייקל ברי
צילום: מייקל ברי
ניתוח טכני

מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?

אחרי שניבא את קריסת הסאב-פריים - מייקל ברי פתח שורט על פלנטיר ואנבידיה של מיליארד דולר - האם הוא הולך להפסיד את המכנסיים?

זיו סגל |

לפי כתבה באתר Business Insider  מייקל ברי פתח פוזיציות שורט על PLTR ו-NVDA באמצעות אופציות מכר. מי שלא זוכר, ברי הוא המשקיע הידוע שהרוויח ממשבר הסאב פריים. על הפי הכתוב, מדובר בשורט על בועת הבינה המלאכותית, רעיון שמתחיל לחלחל לרחובות וול סטריט ביחד עם רוחות הסתיו - להרחבה: שובה של מכונת הכסף: מייקל ברי מהמר נגד אנבידיה ופלנטיר.


נבדוק היום את הגרפים של ה-S&P500 ואז את שתי מניות השורט של ברי ונראה מה אנחנו יכולים ללמוד מהם. 

- S&P500: נבלם בשרוול העליון של רצועת המסחר ונתמך ברמת התמיכה הקרובה האפשרית כפי שצוינה בשבוע שעבר: אזור ה-6750. עכשיו השאלה היא האם מנגנוני התמיכה יעבדו פה או שנראה מיצוי של התנודתיות עד הגבול התחתון של השרוול. שתי הרצועות שאתם רואים סביב המדד: בולינגר הירוקה וקלטנר הכחולה נמצאות במצב בו בולינגר עוטף את קלטנר. זה אומר שהתנודתיות שאנחנו רואים בשוק היא של דשדוש ולא של מהלכים חדים של מגמה. 



שתי הנקודות שלנו למעקב הן 6750 ו - 6830. מהלך מתחת ל-6750 יסמן את 6560-6630 כיעד הבא לירידה שאולי יהיה הזדמנות הכניסה. מהלך מעל 6830 ישאיר אותנו בגבול העליון של השרוול עם המשך לכיוון 7000. נראה שאנחנו צפויים בשוק לתנודתיות איפה שהוא בגבולות האלו בתקופה הקרובה ללמדנו שאנחנו: 1. צריכים לתפוס קצת פרספקטיבה מתנודתיות יומית ו-2. צריכים להתמקד בסקטורים חזקים ובמניות חזקות מתוכם. לפני שנבדוק את הסקטורים נבחן את השורט של ברי.


- NVDA. נמצאת במצב דומה ל-S&P500: תנודתיות סרק עולה, מגמתיות יורדת. התמיכה היא באזור 190 - 195. אופציות מכר רלבנטיות יכולות להיות PUT190 לטווח הקצר ו-PUT170 לטווח הארוך יותר למקרה של התרסקות. שימו לב שבשל העליה בסטיות התקן אופציות יהיו יקרות יחסית. תרשימים ארוכי טווח מראים שיש איזה שהיא תנועה כיוון מטה כך שאכן ראוי להיזהר קצת עם NVDA ובשל משמעותה לשוק אז גם עם השוק.