ג'יי פי מורגן: סין צפויה לצמוח בקצב של 1% בלבד ברבעון הראשון
נגיף הקורונה ממשיך לשתק את רוב הפעילות הכלכלית בסין גם היום, כאשר קרוב ל-400 מיליון תושבים במדינה נמצאים בהסגר כעת. בעוד הפתרון לבעיה לא נראה עדיין באופק, בג'יי פי מורגן שינו את התחזיות שלהם לכלכלה הסינית והם צופים צמיחה של 1% בלבד במהלך הרבעון הראשון של 2020, לעומת התחזית הראשונה שהצביעה על צמיחה של 6.3%.
"ביצענו שינויים משמעותיים בתחזית שלנו לגבי הפעילות בסין, שינויים שצפויים להשפיע משמעותית גם על שאר השווקים בעולם", טוענים בג'יי פי מורגן, הבנק הגדול בארה"ב. עם זאת, בבנק אופטימיים לגבי התאוששות של סין ברגע שהסוגייה תיפטר וצופים צמיחה של 9.3% ברבעון השני של השנה (כלומר תיקון בצורת V). בבנק מדגישים כי ההנחה לתחזית זו היא כי סין תפטור את המשבר ברבעון הקרוב וכי הסיכויים לשינוי התחזית פעם נוספת גבוהים במיוחד.
בג'יי פי מורגן מוסיפים כי הם צופים ירידה של 4.2% בייצור התעשייתי של סין ברבעון הראשון, אך זינוק של 16.5% במהלך הרבעון ה-2. המכירות הקמעונאיות צפויות לרדת ב-3.4% ברבעון הקרוב.
התחזית האחרונה של ג'יי פי מורגן לתמ"ג בסין: רבעון ראשון בבעיה, תיקון חד ברבעון הבא?
- חברת האופנועים שהותירה חותם על התרבות האמריקאית ומה קרה היום לפני 40 שנה
- פאגאיה זינקה ב-25%, אודיוקודס עם 20%; הנאסד״ק עלה ב-0.8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כתוצאה מהאטה בסין, בבנק צופים כעת כי הצמיחה העולמית תסתכם ב-1.3% בלבד ברבעון הראשון, חצי מהתחזית הראשונה של הבנק. וצמיחה של 3.4% ברבעון השני של השנה. בבנק מוסיפים כי הפגיעה העיקרית צפויה להיות בשווקים המתעוררים במזרח אסיה. נציין כי היום מרוגש לחץ מכירות בכל השווקים המתעוררים (לכתבה המלאה).
- 10.האטה מבורכת! 09/02/2020 12:29הגב לתגובה זולייצר מוצרי צריכה מיותרים, שמגיעים מהר מאוד לזבל, ומזהמים את העולם, מיותר לחלוטין. הסינים הגזימו עם הייצור שלהם, וכל העולם כרע תחת עודף המוצרים שלא היה צריך לקנות.
- 9.הכלכלה תפרח בלי סין 08/02/2020 15:19הגב לתגובה זומי שחושב שסין היא מעצמה שיחשוב עוד פעם. רעב, תנאים לא אנושיים, ניצול, סתימת פיות, צנזורה על כל מילה - ככה חיים בסין מאות מליונים רבים מאוד מתוך מיליארד וחצי. הרופא הזה היה יכול להציל את סין. במקום זה המשטר שלח לו משטרה שיפסיק לבלבל את המוח וישתוק. הכלכלה העולמית תפרח בלי סין. כבר עכשיו מעבירים יימור למקומות אחרים בעולם. הגיע הזמן לחבר בין מוסר לבין כלכלה
- 8.רוזן 08/02/2020 08:59הגב לתגובה זולהכנס לשווקים בזול ברבעון הראשון - כי ברבעון השני לפי התחזית של גיי.פי.מורגן יהיו עליות חזקות בגלל התאוששות הכלכלה אחרי סיום הקורונה
- 7.ג 08/02/2020 00:03הגב לתגובה זוכולם היו שאננים וחשבו שזו מכה קלה בכנף , רבותי זה ארמגדון לכלכלה העולמית , לא להיות שאננים ולא להקשיב למרגיעים שיגיעו , הם לא ישלמו את המחיר הכבד שבפתח ממש .
- 6.כלכלן 07/02/2020 23:17הגב לתגובה זוהאנושות איבדה את זה וסוגדת רק לכסף ,גם חלילה מיליוני מתים מהקורונה לא תפגע בשווקים והם ימשיכו לייצר שיאים חדשים
- 5.ירון 07/02/2020 23:13הגב לתגובה זוכל הפרמטרים הכלכלים במצב מצויין. רק כעת פורסם גוח תעסוקה שהפתיע בנתונים. הצמיחה תמשיך לעלות ובסביבת ריבית אפבית ושנת בחירות בארה"ב כיוון השווקים חיובי.
- 4.ג 07/02/2020 23:06הגב לתגובה זואם הצמיחה בסין תיהיה 1% , זה אומר משבר כלכלי ענק שעומד להגיע , מי שעניו בראשו צריך לברוח אתמול , וזה עוד הערכות של אופטימים . אוי ואווי .
- 3.דן 07/02/2020 23:01הגב לתגובה זוהשווקים מלאים בשומן עקב ניפוח של שנים , יהיה טבח כלכלי לא פחות מכך - זהירות . 1929 תיראה כמשחק ילדים .
- המאקרו מנותק מהשוק 08/02/2020 19:15הגב לתגובה זואולי עוד תיקון למטה אבל לא היסטריה
- 2.הזדמנות אחרונה לברוח מהשווקים - בהחלט אחרונה . (ל"ת)דן 07/02/2020 22:56הגב לתגובה זו
- 1.ש 07/02/2020 22:47הגב לתגובה זוכל ירידה בצמיחה בסין תביא לעליה בצמיחה בארה"ב. מה שלא ייוצר בסין יעבור להיות מיוצר בארה"ב. האבטלה תמשיך להיות בשפל, נתוני התעסוקה ימשיכו להיות מצויינים והשכר ימשיך לעלות. בנוסף זו שנת בחירות והריבית אפסית, מה שאומר שכיוון הבורסות למעלה.
- יניב67 08/02/2020 15:21הגב לתגובה זוזה נכון שכל עוד הדברים אחוריים בממשל ובפד הבורסות יעלו או לפחות ישמרו על רמת המחירים עד הבחירות, העניין הוא שלא הכל תלוי בהם.קח בחשבון שאי אפשר לפתוח קווי יצור ושרדראות אספקה חדשות ביומיים ככה שהטיעון שהיצור יעבור לארה"ב הוא שטות גמורה (מעבר לזה שזה יעלה את המוצרים לצרכן האמריקאי בטירוף...).השאלה היא כמה זמן המשבר בסין ימשיך זה הכל.דבר נוסף שאתה מתעלם ממנו הוא החובות של רוב התאגידים בעולם.אם המשבר ימשך וההכנסות שלהם יפגעו (ברזיל וספרד למשל כבר בסכנה) תהיה להם בעיה לשרת את החובות שלהם ואם (זה אם גדול כרגע אבל בהחלט מוחשי) זה יקרה, השווקים יקרסו.שלא יהיה ספק!
- רק טיפש יכתוב שארה"ב תרוויח מזה - לך דחוף ללמוד כלכלה . (ל"ת)דוב 07/02/2020 23:23הגב לתגובה זו
- קויוטי 08/02/2020 12:48אם היצור יעבור לארהב ותהיה האטה באספקת סחורה מסין, תתחיל אינפלציה שתגרור העלאת ריבית בלתי נמנעת. הסוף ברור.. שומר נפשו ירחק!
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
