אריק קוטלר, ארקו החזקות
צילום: יח"צ
ראיון

"המכוניות החשמליות לא יפגעו לנו ברווחים; עסקת הרכישה מכפילה את היקף הפעילות של ארקו"

ארקו החזקות רוכשת את EMPIRE, תכפיל את היקף פעילותה ותיכנס לחמישיה הראשונה בתחום בארצות הברית. אריק קוטלר, יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל בראיון על התרומה של הרכישה לעתיד החברה
ארז ליבנה | (18)

האם 2020 תהיה השנה של ארקו החזקות? אי-אפשר לדעת, אבל לפי אריק קוטלר, המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של החברה – התשובה היא בהחלט כן. זאת לאור עסקת רכישת חברת EMPIRE על ידי חברת הבת GPM, שתכפיל את נפח הפעילות של החברה וגם את כוח הקניה שלה.

 

הדיווח על העסקה אמנם הקפיץ את המניה בלמעלה מ-5%, אבל מבט על המניה בשנה האחרונה מראה על ירידה שולית. עם זאת, מאז סוף אוגוסט המניה במומנטום חיובי - עלתה ב-35%.

 

לצד הפוטנציאל ברכישה, אי אפשר שלא להסתכל על המינוף הגדול של החברה. ההון המיוחס לבעלי המניות ברבעון ה-3 של 2019 עמד על 224 מיליון שקל, שהוא כ-4% מהמאזן המאוחד של החברה שעמד על 5.9 מיליארד שקל (בהתייחסות למאזן בנפרד הרי שמדובר על מינוף נמוך משמעותית). ועדיין - החברה ממונפת. 

 

מינוף אמנם יכול להגדיל מאוד את הרווחים, אבל גם מרווח הסכנה עולה בהתאם. ארקו היא בעצם רשת תחנות דלק ונוחות גדולה מאוד (אחרי הרכישה כ-2,900 תחנות). בנוסף  היא גם עוסקת בסיטונאות. הגדלת הפעילות במקביל להגדלת המינוף, תייצר רווח משמעותי אם החברה תוכל להשיג תשואה גבוה יותר מהריבית על החוב. אם לא, אז כמובן שהמצב עלול להיות מסוכן. בארקו מאוד בטוחים בעסקה.   

 

אריק קוטלר המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון של ארקו החזקות, מסביר בראיון לביזפורטל, כיצד תשפיע העסקה על החברה.

 

מה המשמעות של עסקת הרכישה לארקו?

"העסקה שחתמנו עליה לפני מספר שעות אמורה להכפיל לנו את מספר התחנות שיהיו תחת אמתחתנו ל-2,900 תחנות. מה שהולך לקרות זה שנגדיל משמעותית את תחום הסיטונאות. עד היום ההפעלה העצמית הייתה 90% מהפעילות שלנו.

 

"עכשיו אנחנו הולכים להוסיף 75 תחנות להפעלת עצמית ולהגדיל את תחנות הסיטונאות בעוד ל-1,500, כשנהפוך לספקים לצדדים שלישיים ל-1590 תחנות נוספות. בנוסף, ל-EMPIRE יש EBITDA של 68 מיליוני דולר ול-GPM יש EBITDA של 153 מיליון דולר. יחד זה 221 מיליון דולר, שמהווים עלייה של 44%".

 

איך זה ישפיע על כוח הקנייה שלכם?

"אנחנו נקפוץ מכוח קנייה של 1.1 מיליארד גלון לכוח קנייה ל-2.2 מיליארד גלון. זה אומר שכוח הקנייה יוכפל. זה משמעותי מאוד".

 

מה פוטנציאל הצמיחה שלכם?

"תראה, היום יש 150 אלף חנויות נוחות ותחנות דלק בארצות הברית. מתוכן, כ-62% הן מה שנקרא תחנות דלק של של אבא ואימא. זה גם הקור ביזנס שלנו, אנחנו פרושים ב-30 מדינות ומרבית הנקודות הם של יישובים של בין 1,000 ל-5,000 תושבים.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

"כך שפוטנציאל הצמיחה שלנו הוא עצום. כיום אנחנו במקום ה-6 בארצות הברית, כשהעסקה תכניס אותנו לחמישייה הראשונה בארצות הברית בתחום, אולי אפילו לרביעייה".

 

איך תשפיע הסינרגיה על העסק?

"אני רק יכול לומר שמן הסתם יש יתרון לגודל. כמובן שבעתיד יהיה גם איחוד של המטות וגם זה ישפיע".

 

מה עם שוק המכוניות החשמליות, זה לא יכול לפגוע לכם בעסק בטווח הרחוק?

"אני לא חושב שהשוק של הרכבים החשמליים ינגוס לנו ברווחים. ברמת הכותרת, השוק החשמלי הוא קוריוז. אבל אם נדבר בכנות, באזורים הפרבריים, שאנחנו מתמקדים בהם, התשתיות שלהם של הכבישים והחשמל הם כמעט כמו מדינות עולם שלישי.

 

"באזורים הפרבריים, תשתיות החשמל לא מאפשרת לספק אספקה סדירה של חשמל לחלק מהמקומות, אז שיהיה להם בהצלחה עם להטעין גם רכבים".

 

איך תממנו את העסקה ומה הריבית?

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מזכיר קצת את מנכ"ל נוקיה כשהחזיק פעם ראשונה אייפון! (ל"ת)
    שחרזדה 04/05/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
  • כן הוא לא יודע 05/05/2020 18:24
    הגב לתגובה זו
    כנראה יש לו אוצר שהוא לא יודע להשתמש בו,נקווה שימכור את העסק וכמה שיותר מהר.
  • 9.
    פרדי 13/04/2020 20:24
    הגב לתגובה זו
    בגלל המיתון והקורונה המתמשכת הנסועה בארה"ב תצנח ב20% ל4 השנים הבאות, בנוסף מחיר חבית של 15 דולר משאיר מרווח שיווק עלוב, עד שהמיתון יסתיים בעוד 4 שנים כבר יהיו על הכביש פי 2 רכבים חשמליים. ומכיוון שמודל הרכישה שלך ל15 שנה, בעוד 10 שנים כבר לא יהיו רכבים מונעי בנזין. בנוגע לתשתיות חשמל אתה מדבר שטויות. אני מתקין מערכות סוחריות לבתים בקליפורניה ובכל יום בקליפורניה ישנם 3000 בתים שמקבלים חשמל ישירות מהגג ומטעינים את הסוללה בבית לא נכנסים בכלל לתחנת דלק. 15 אלף דולר ואין להם צורך בחברת חשמל. לברוח מהמניה העסקה שייכת לעולם אחר.
  • פרדי 14/04/2020 00:03
    הגב לתגובה זו
    מישהו שנחפש להטריל ואין לך מושג בכלל בנושא ותמשיך להתקין סולרי מרוב קרינה סולרית השכל שלך נדפק.אקזיטת טטט בדרך ותאכל תלב. זאת דעתי וכייף לי לדמיין.
  • 8.
    הקפקזי 02/03/2020 07:28
    הגב לתגובה זו
    חברה בצמיחה ואריק עושה את העבודה רק סתומים לא יודעים לנתח חברה ועוד נותנים ציונים.ארקו בדרך להנפקה ולשער 4 ש
  • מי קבע שתיהיה הנפקה 03/03/2020 20:41
    הגב לתגובה זו
    יש כאלה נותנים ציונים ויש כאלה שמנחשים ניחושים.... תראה באיזה שער ארקו נמצאת??? יש לך הסבר?
  • 7.
    איש צעיר מדבר כמו דינוזאור כפול מגילו... (ל"ת)
    2030 באופק חביבי 21/01/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
  • מה זה פארק היורה 21/01/2020 22:07
    הגב לתגובה זו
    פארק היורה חוזר ולא ידענו מה יש ב2030 חלליות באוויר?
  • 6.
    מנה 17/01/2020 14:54
    הגב לתגובה זו
    תברחו ממנית יום האתמול
  • תן הסבר? (ל"ת)
    יום המחר 19/01/2020 21:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משקיע 19/12/2019 09:18
    הגב לתגובה זו
    מינוף אדיר
  • תלמיד של הדר? 19/12/2019 12:38
    הגב לתגובה זו
    שהמורה לא יודע את החומר מה ידעו התלמידים?
  • 4.
    גו אטה ה 19/12/2019 08:55
    הגב לתגובה זו
    דוח של החברה הכל שם שערוכים ומינופים מיותרים אם בגאות הזאת החברה לא מנפיקה ורק קונה זה מזכיר לי את קנית אלרוב שהגיש הצעת רכש ובסוף לא שילם את כספי השקעה להבטיח
  • הכל מובן מה לא מובן? 19/12/2019 12:40
    הגב לתגובה זו
    מי שלא מבין יבין לדעתי בעוד שנה שנתיים בשערים הרבה יותר גבוהים.
  • 3.
    ארקו החזקות 18/12/2019 18:48
    הגב לתגובה זו
    אין ספק שהעסקה משנה את פני החברה,אבל שער המניה לדעתי חייב להיות כפול לפחות ויש מי שמונע מזה לקרות ממש מלחמה ,נקווה לשינוי בקרוב,בהצלחה.
  • 2.
    צבי 18/12/2019 18:27
    הגב לתגובה זו
    עבודה יפה של קוטלר
  • 1.
    חחח 18/12/2019 17:53
    הגב לתגובה זו
    אולי תשקיע בחברות מייצרות ככרות לא במכוניות......מה שנכון העצירה לטעינה תייצר רווח בחנויות הנוחות
  • חחח 18/12/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    כן זה לא נגמר רק בתדלוק ובאספקת דלק יש חנויות נוחות שפועלות ברמה של סופר שכונתי לא כמו פה בארץ לקנות קולה ובמבה. עסקה מצויינת שתניב רווח רב למשקיעים.. דעתי.
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?

המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה  

מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה תחזית

אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות"  ולא ילכו על מניות קטנות. 

אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב, מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט,  מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה. 

ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר: 


 התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026




הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניית הבורסה עולה 3.5%, ג'ין טכנולוגיות מזנקת 7%; המדדים עולים עד 1.3%

ירוק במדדי הדגל, אדום בפיננסים, והביטוח ממשיך במומנטום השלילי מחמישי; אנחנו בעיצומו של יום ראשון האחרון שבו ייערך מסחר לפני מעבר למתכונת שני-שישי; אנרג'יקס מתממשת קלות - איך המוסדיים הרוויחו מההנפקה? ג'ין טכנולוגיות מדווחת על מו"מ עם גוף ביטחוני ישראלי ומזנקת, למה עיכוב בתשלום מפיל את חלל תקשורת?

מערכת ביזפורטל |


עוד 4 ימים לסיום השנה וכבר אפשר לסכם שהייתה זו שנה היסטורית בשוק ההון. מדדי הדגל זינקו מעל 50% וכעת מתברר ש'אפקט העושר' רחב ביותר, כך לפי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום מהם עולה כי תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור המשיך להתרחב ברביע השלישי של 2025. יתרת התיק עלתה בכ-265.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-4%, והגיעה לרמה של כ-6.9 טריליון שקל. העלייה נרשמת על רקע גידול רוחבי בכלל רכיבי התיק, ובעיקר במניות בארץ, באג"ח קונצרניות ובהשקעות בחו"ל. משקל תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור ביחס לתוצר עלה במהלך הרביע בכ-8.8 נקודות אחוז, והגיע בסוף התקופה לכ-332.7%. העלייה משקפת קצב גידול מהיר יותר של הנכסים הפיננסיים לעומת התוצר במשק - אפקט העושר: תיק הנכסים של הציבור בשיא של 6.9 טריליון שקל


סנטה קלאוס התעכב השנה ועדיין לא הגיע לוול סטריט, שסיימה את השבוע שטוחה. אבל אולי דווקא לתל אביב הוא נזכר להגיע, באיחור קל. אחרי הירידות החזקות של יום חמישי, היום השווקים בהתאוששות מסוימת. אם לזקוף את זה לסנטה או להתרגשות מהעובדה שזהו היום הראשון-האחרון שבו נערך מסחר השבוע, קשה לדעת, אבל נראה שהשחקנים רוצים שנישאר עם 'טעם טוב' מהיום הזה. מדדי הדגל מטפסים. ת"א 35 מוסיף 0.6%, ת"א 90 סביב האפס עם נטייה קלה לעליות. ועדיין, לא כולם שותפים למגמה החיובית. סקטור הביטוח ממשיך במומנטום השלילי. זו לא הצניחה של 6.8% שראינו בחמישי, אבל זו ירידה של 2.4% שמקרבת את הסקטור לחיתוך מצטבר של כ-9% בעשרת ימי המסחר האחרונים.


חלל תקשורת חלל תקשורת -6.36%   צונחת. החברה מודעיה על דחייה משמעותית בתשלום המקדמה (כ-1.6 מיליון דולר) מצד לקוח אסטרטגי בפרויקט ה-LEO (לוויינים נמוכי מסלול) של OneWeb. עבור חברה שנמצאת בשנים האחרונות במאבק הישרדותי ומתמודדת עם הסדרי חוב מורכבים מול מחזיקי האג"ח, כל עיכוב בתזרים המזומנים ובמימוש מנועי צמיחה חדשים מתפרש בשוק כסיכון מהותי. המשקיעים, שקיוו כי הפעילות החדשה תסייע לחברה לייצר יציבות לאחר אובדן לוויינים בעבר ושחיקה בערך נכסיה, מגיבים בחשש לכך שהסכמים מהותיים נותרים "על הנייר" בלבד, מה שמכביד עוד יותר על יכולת השירות של חובות העבר של החברה.


מניית אפקון החזקות 1.85%  זינקה בלמעלה מ-90% השנה, ואחרי שזינקה גם בשנה שעברה בכ-85% בשנתיים האחרונות היא הניבה למשקיעים כמעט 240% והיא נסחרת בשווי שוק של 1.86 מיליארד שקל, מה שעומד מאחורי הזינוק הזה הוא הפקת לקחים, גמישות והרבה מאוד יצירתיות. במשך עשורים, אפקון הייתה מזוהה עם קבלנות תשתיות מסורתית. תחת המטריה של קבוצת שלמה (שמלצר), החברה פעלה במגוון רחב של תחומים, מחשמל ובקרה ועד לבנייה קבלנית מסיבית. אבל, המודל העסקי של שנות ה-2000, שהתבסס על צמיחה דרך פרויקטי "בטון ושלד" היה בעייתי. המרווחים בתחום צרים מאוד בין 2-4%. טעות בתכנון, עיכוב קטן בלוחות זמנים וכל עליה בתשומות היו הורסים את כל הערך הכלכלי של הפרויקט. שינויים כאלה גררו בפועל את הקבוצה להפסדים תפעוליים במגזר ההנדסה האזרחית, שקיזזו את הרווחים מפעילויות הליבה האחרות. דודי הראלי מנכ"ל הקבוצה מסביר בראיון מיוחד למה זו רק תחילת הדרך: "אנחנו בונים את הקפיצה הבאה"


אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות. המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - אז מי באמת צודק ולמי אפשר להאמין (אם בכלל)? הנה התשובה: תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?