קל אוטו קורסת: תירכש ע"י קרסו תחת הסדר חוב - מה זה אומר על חברות הליסינג?
חברת הליסינג קל אוטו בקשיים פיננסיים - היא עשויה להימכר במסגרת הסדר חוב לקרסו בתמורה ללקיחת חלק מחובותיה, ובלי העברה של שקל לבעלי המניות שלה.
קל אוטו היא אחת מהחברות הגדולות בתחום הליסינג והסחר ברכבים, וזו אינדיקציה אמיתית למצבו של הענף. לחברה יש הון עצמי של 143 מיליון שקל, כך שלכאורה אין מקום להסדר חוב (הנכסים עולים על ההתחייבויות), אלא שנראה שההון שלה לא משקף את מצבה האמיתי.
הרוכשת, קרסו (כמו גם רוכשים פוטנציאלים אחרים) מעריכה את הנכסים שלה בפחות מהרשום בספרים (במילים אחרות, ערך הרכבים בספרים גבוה מהערך האמיתי). לא סתם פחות - פחות באופן שמחסל את ההון העצמי, ומחייב הסדר חוב - אחרת קרסו לא מוכנה לקנות את החברה.
זה מעיד על בור גדול במאזן של קל אוטו שמעבר למאזן בעייתי היא חברה מפסידה. אבל השאלה אם זה רק קצה הקרחון בתחום המאוד ממונף, והמאוד תלוי ערך הרכבים ובמימון כדי להתקיים - ענף הליסינג. כך או אחרת, בעוד שלקל אוטו יש מממנים חיצוניים - בנקים ואחרים, הרי שלרוב חברות הליסינג יש מימון ציבורי - אנחנו מממנים אותן, ואנחנו עלולים ליפול איתן. גם בחברות הליסינג הנסחרות, להערכתנו יש בלוף - הבלוף הגדול של חברות הליסינג - מיליארדים של אג"ח בסכנה.
שוק ההון מקבל בשנים האחרונות את חברות הליסינג בזרועות פתוחות. הן מקבלות כסף, הן בעיקר מגלגלות חובות בריבית נמוכה - איך זה קורה? חברות הדירוג אוהבות אותן, ומספקות להן "פתק" (דירוג אשראי) שהולך לגופים המוסדיים ומאפשר לגופים האלו למלא את הקופות והקרנות באג"ח של חברות ליסינג. אל תבואו בטענות רק לגופים המוסדיים, מדובר במערך הרבה יותר רחב שגורם לפנסיה שלנו לקלוט מכשירים מסוכנים בעטיפה מפתה.
- קרסו רוכשת את מטרו מוטור: מה השווי וכמה זה יעזור לקרסו?
- קרסו נדל״ן: עליה של 45% בהכנסות; החלה בשיווק 833 יח״ד מתחילת שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נכון לכרגע ישנן שלוש חברות ליסינג שהאג"ח שלהן נסחרות בבורסה (לקרסו יש גם פעילות ליסינג אבל בהיקף פחות מהותי ביחס למכלול עסקיה). שלוש החברות יחד צריכות לשלם בשנים הקרובות (עד שנת 2027) סכום כולל של כ-6.5 מיליארד שקל (תשלומי קרן וריבית) לבעלי האג"ח. התשלום המהותי ביותר צפוי בשנת 2020 - בהיקף של כ-2 מיליארד שקל.
אלדן תחבורה, העוסקת בליסינג תפעולי, השכרת כלי רכב ובנדל"ן להשקעה, מדורגת +A על ידי מעלות ומחויבת לשלם לבעלי האג"ח כ-2.16 מיליארד שקל עד שנת 2026.
חברת אלבר העוסקת בליסינג בלבד ומדורגת +A על ידי מעלות, מחויבת לשלם לבעלי האג"ח כ-2.44 מיליארד שקל עד שנת 2027.
לבסוף, חברת ש.שלמה החזקות (הפועלת תחת המותג שלמה Sixt) ועוסקת בליסינג והשכרת כלי רכב. החברה מדורגת -AA על ידי מעלות ומחויבת לשלם כ-1.9 מיליארד שקל לבעלי האג"ח עד שנת 2026.
קרסו מנצלת הזדמנות?
קרסו מוטורוס מנצלת את מצבה העגום של קל אוטו ורוכשת אותה, כאשר התנאי לביצוע העסקה הוא הגעה להסדר עם הבנקים והגורמים המממנים של החברה על כך שימחלו לה על חלק מהחובות.
- אנרג'יקס נפלה אבל המוסדיים עשו רווח מהיר
- מנכ"ל אפקון: "EBITDA של 50 מיליון שקל לרבעון - רק מגרד את הפוטנציאל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם...
קבוצת קרסו רואה מבחינתה "עסקת רכישה אסטרטגית שתחזק את מעמדה בתחום הרכב בישראל", אך יותר מהכל, זה מהלך שנועד לנצל את מצבה של היריבה כדי להשתלט על צי הרכבים שלה בזול. כמה בזול? תלוי באיזה מידה הבנקים יחליטו למחול לקל אוטו על החובות.
קבוצת קל אוטו, שבבעלות משפחת קליין, הוקמה לפני כ-27 שנה, ובבעלותה כ-17,500 כלי רכב, מתוכם כ-9,500 רכבי ליסינג תפעולי, כ-2,800 רכבי ליסינג פרטי, כ-3,500 רכבי השכרה, כ-1,500 רכבים למכירה וכ-200 משאיות. בקבוצה מועסקים כ-500 עובדים. מחזור הפעילות של החברה בשנת 2018 הסתכם בכ-936 מיליון שקל ובמחצית הראשונה של שנת 2019 בכ-398 מיליון שקל.
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס: "אנו שמחים לעדכן על עסקת רכישת קבוצת קל אוטו, שתרחיב משמעותית את פעילות הליסינג של קרסו. מגזר הליסינג הוא מגזר צומח ואנו רואים ברכישת קל אוטו הזדמנות להרחיב את פעילותינו בתחום בו יש לנו ניסיון רב".
- 14.באילת ותל אביב 13/09/2021 13:32הגב לתגובה זועבדו על כולם בעיניים העלימו כספים ורכשו בשם ילדיהם דירות בתל אביב אילת ועוד, ואיפה המדינה?
- 13.מאיזה כסף 13/09/2021 13:30הגב לתגובה זובושה למדינה
- 12.גבאי אברהם קל אוטו 22/04/2020 01:11הגב לתגובה זוזה אומר שקרסו לא רוכשת את קל אוטו וקל אוטו ושמוליק קליין הבעלים של קל אוטו בדרך לפשיטת רגל
- 11.גדעון 19/12/2019 19:08הגב לתגובה זובודדים מתעשרים, הציבור מממן, וכולנו טובעים בפקקים. כן, גם הפקקים הם תוצאה של הליסינג.
- 10.Johnny Marshall 19/12/2019 18:06הגב לתגובה זוחברות הליסינג ממונפות בהיקפים אדירים ואינן מסוגלות בשום צורה ודרך לעמוד בהתחייבויות קצרות מועד שעומדות לפתחן . עד סוף 2020 נהיה עדים או לקריסה עצומה בענף או להושטת יד אדירה ונדיבה מצד יבואני הרכב שחשופים בעשרות מיליוני ₪ . ימים יגידו . גילוי נאות , הכותב עוסק בתחום הרכב והליסינג כ 25 שנים
- 9.דירה = קורת גג 19/12/2019 11:43הגב לתגובה זודירה = קורת גג
- 8.קרסו בעייתית שרות פח מתנערים מאחריות (ל"ת)שמוליק 19/12/2019 10:33הגב לתגובה זו
- 7.עמי 19/12/2019 08:48הגב לתגובה זונעזר בעבריינים לגביית חובות. אבל גם זה לא עוזר כשאתה טיפש.
- 6.אלכסנדר הגדול 19/12/2019 08:16הגב לתגובה זובמו ידיו וביחד עם האגו המנופח שלו וההתנהלות הדורסנית הביא לקריסת החברה והפיכתה לשנואה על לקוחות וקולגות .
- 5.נו 18/12/2019 21:09הגב לתגובה זועצוב לשמוע אבל מושכים כסף ובונסים מהחברה כדמתקשרים ורוצים לקנות רכבי יד2 המחיר הוא כ 20 אלף מעל מחירון...אין פלא. חבל שזו ההתנהלות
- 4.חברות הליסינג הולכות לתקופה קשה (ל"ת)גדי 18/12/2019 17:07הגב לתגובה זו
- 3.איש 18/12/2019 17:02הגב לתגובה זולקרסו יש כבר את ליס פור יו, זה אומר שהיא תהפוך לשחקנית משמעותית מאד בשוק ציי הרכב.
- 2.ניר 18/12/2019 15:28הגב לתגובה זוהמוסדיים סופר רציניים ויודעים לנתח את הענף והחברות השונות וממש רחוקים מלהסתמך על הדירוגים.
- 1.SUS 18/12/2019 15:20הגב לתגובה זומי שהצליח להיות חייב לקל אוטו יותר ממה שקל אוטו היתה חייבת לו ... הרוויח
- ה.י 19/12/2019 08:46הגב לתגובה זוגם כך קל אוטו שיחקו במגרש בתחום האפור.. ויש לי ראיות למכביר.
שווקים מסחר (AI)תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?
המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה
אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות.
אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב,
מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא
עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים
הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי
מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט, מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה.
ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר:
התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026
- פייזר מאותתת על קיפאון במכירות ב-2026 והמניה נחלשת
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמניית הבורסה עולה 3.5%, ג'ין טכנולוגיות מזנקת 7%; המדדים עולים עד 1.3%
ירוק במדדי הדגל, אדום בפיננסים, והביטוח ממשיך במומנטום השלילי מחמישי; אנחנו בעיצומו של יום ראשון האחרון שבו ייערך מסחר לפני מעבר למתכונת שני-שישי; אנרג'יקס מתממשת קלות - איך המוסדיים הרוויחו מההנפקה? ג'ין טכנולוגיות מדווחת על מו"מ עם גוף ביטחוני ישראלי ומזנקת, למה עיכוב בתשלום מפיל את חלל תקשורת?
עוד 4 ימים לסיום השנה וכבר אפשר לסכם שהייתה זו שנה היסטורית בשוק ההון. מדדי הדגל זינקו מעל 50% וכעת מתברר ש'אפקט העושר' רחב ביותר, כך לפי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום מהם עולה כי תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור המשיך להתרחב ברביע השלישי של 2025. יתרת התיק עלתה בכ-265.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-4%, והגיעה לרמה של כ-6.9 טריליון שקל. העלייה נרשמת על רקע גידול רוחבי בכלל רכיבי התיק, ובעיקר במניות בארץ, באג"ח קונצרניות ובהשקעות בחו"ל. משקל תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור ביחס לתוצר עלה במהלך הרביע בכ-8.8 נקודות אחוז, והגיע בסוף התקופה לכ-332.7%. העלייה משקפת קצב גידול מהיר יותר של הנכסים הפיננסיים לעומת התוצר במשק - אפקט העושר: תיק הנכסים של הציבור בשיא של 6.9 טריליון שקל
סנטה קלאוס התעכב השנה ועדיין לא הגיע לוול סטריט, שסיימה את השבוע שטוחה. אבל אולי דווקא לתל אביב הוא נזכר להגיע, באיחור קל. אחרי הירידות החזקות של יום חמישי, היום השווקים בהתאוששות מסוימת. אם לזקוף את זה לסנטה או להתרגשות מהעובדה שזהו היום הראשון-האחרון שבו נערך מסחר השבוע, קשה לדעת, אבל נראה שהשחקנים רוצים שנישאר עם 'טעם טוב' מהיום הזה. מדדי הדגל מטפסים. ת"א 35 מוסיף 0.6%, ת"א 90 סביב האפס עם נטייה קלה לעליות. ועדיין, לא כולם שותפים למגמה החיובית. סקטור הביטוח ממשיך במומנטום השלילי. זו לא הצניחה של 6.8% שראינו בחמישי, אבל זו ירידה של 2.4% שמקרבת את הסקטור לחיתוך מצטבר של כ-9% בעשרת ימי המסחר האחרונים.
חלל תקשורת חלל תקשורת -6.36% צונחת. החברה מודעיה על דחייה משמעותית בתשלום המקדמה (כ-1.6 מיליון דולר) מצד לקוח אסטרטגי בפרויקט ה-LEO (לוויינים נמוכי מסלול) של OneWeb. עבור חברה שנמצאת בשנים האחרונות במאבק הישרדותי
ומתמודדת עם הסדרי חוב מורכבים מול מחזיקי האג"ח, כל עיכוב בתזרים המזומנים ובמימוש מנועי צמיחה חדשים מתפרש בשוק כסיכון מהותי. המשקיעים, שקיוו כי הפעילות החדשה תסייע לחברה לייצר יציבות לאחר אובדן לוויינים בעבר ושחיקה בערך נכסיה, מגיבים בחשש לכך שהסכמים מהותיים
נותרים "על הנייר" בלבד, מה שמכביד עוד יותר על יכולת השירות של חובות העבר של החברה.
מניית אפקון החזקות 1.85% זינקה בלמעלה מ-90% השנה, ואחרי שזינקה גם בשנה שעברה בכ-85% בשנתיים האחרונות היא הניבה למשקיעים כמעט 240% והיא נסחרת בשווי שוק של 1.86 מיליארד שקל, מה שעומד מאחורי הזינוק הזה הוא הפקת לקחים, גמישות והרבה מאוד יצירתיות. במשך עשורים, אפקון הייתה מזוהה עם קבלנות תשתיות מסורתית. תחת המטריה של קבוצת שלמה (שמלצר), החברה פעלה במגוון רחב של תחומים, מחשמל ובקרה ועד לבנייה קבלנית מסיבית. אבל, המודל העסקי של שנות ה-2000, שהתבסס על צמיחה דרך פרויקטי "בטון ושלד" היה בעייתי. המרווחים בתחום צרים מאוד בין 2-4%. טעות בתכנון, עיכוב קטן בלוחות זמנים וכל עליה בתשומות היו הורסים את כל הערך הכלכלי של הפרויקט. שינויים כאלה גררו בפועל את הקבוצה להפסדים תפעוליים במגזר ההנדסה האזרחית, שקיזזו את הרווחים מפעילויות הליבה האחרות. דודי הראלי מנכ"ל הקבוצה מסביר בראיון מיוחד למה זו רק תחילת הדרך: "אנחנו בונים את הקפיצה הבאה"
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות. המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - אז מי באמת צודק ולמי אפשר להאמין (אם בכלל)? הנה התשובה: תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?
