קל אוטו
צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של החברה ו-iStock

קל אוטו קורסת: תירכש ע"י קרסו תחת הסדר חוב - מה זה אומר על חברות הליסינג?

הרכישה תתבצע על ידי רכישת מניות של קל אוטו, כאשר התנאי לביצוע העסקה הוא הגעה להסדר עם הבנקים והגורמים המממנים של החברה ומחילת חלק מהחובות, כולל שחרור בעלי השליטה מערבויות אישיות
נועם בראל | (15)
נושאים בכתבה קרסו

חברת הליסינג קל אוטו בקשיים פיננסיים - היא עשויה להימכר במסגרת הסדר חוב לקרסו בתמורה ללקיחת חלק מחובותיה, ובלי העברה של שקל לבעלי המניות שלה.

קל אוטו היא אחת מהחברות הגדולות בתחום הליסינג והסחר ברכבים, וזו אינדיקציה אמיתית למצבו של הענף. לחברה יש הון עצמי של 143 מיליון שקל, כך שלכאורה אין מקום להסדר חוב (הנכסים עולים על ההתחייבויות), אלא שנראה שההון שלה לא משקף את מצבה האמיתי. 

הרוכשת, קרסו (כמו גם רוכשים פוטנציאלים אחרים) מעריכה את הנכסים שלה בפחות מהרשום בספרים (במילים אחרות, ערך הרכבים בספרים גבוה מהערך האמיתי). לא סתם פחות - פחות באופן שמחסל את ההון העצמי, ומחייב הסדר חוב - אחרת קרסו לא מוכנה לקנות את החברה. 

זה מעיד על בור גדול במאזן של קל אוטו שמעבר למאזן בעייתי היא חברה מפסידה. אבל השאלה אם זה רק קצה הקרחון בתחום המאוד ממונף, והמאוד תלוי ערך הרכבים ובמימון כדי להתקיים - ענף הליסינג. כך או אחרת, בעוד שלקל אוטו יש מממנים חיצוניים - בנקים ואחרים, הרי שלרוב חברות הליסינג יש מימון ציבורי - אנחנו מממנים אותן, ואנחנו עלולים ליפול איתן. גם בחברות הליסינג הנסחרות, להערכתנו יש בלוף  - הבלוף הגדול של חברות הליסינג - מיליארדים של אג"ח בסכנה.

שוק ההון מקבל בשנים האחרונות את חברות הליסינג בזרועות פתוחות. הן מקבלות כסף, הן בעיקר מגלגלות חובות בריבית נמוכה - איך זה קורה? חברות הדירוג אוהבות אותן, ומספקות להן "פתק" (דירוג אשראי) שהולך לגופים המוסדיים ומאפשר לגופים האלו למלא את הקופות והקרנות באג"ח של חברות ליסינג. אל תבואו בטענות רק לגופים המוסדיים, מדובר במערך הרבה יותר רחב שגורם לפנסיה שלנו לקלוט מכשירים מסוכנים בעטיפה מפתה.

נכון לכרגע ישנן שלוש חברות ליסינג שהאג"ח שלהן נסחרות בבורסה (לקרסו יש גם פעילות ליסינג אבל בהיקף פחות מהותי ביחס למכלול עסקיה). שלוש החברות יחד צריכות לשלם בשנים הקרובות (עד שנת 2027) סכום כולל של כ-6.5 מיליארד שקל (תשלומי קרן וריבית) לבעלי האג"ח. התשלום המהותי ביותר צפוי בשנת 2020 - בהיקף של כ-2 מיליארד שקל.

אלדן תחבורה, העוסקת בליסינג תפעולי, השכרת כלי רכב ובנדל"ן להשקעה, מדורגת +A על ידי מעלות ומחויבת לשלם לבעלי האג"ח כ-2.16 מיליארד שקל עד שנת 2026.

חברת אלבר העוסקת בליסינג בלבד ומדורגת +A על ידי מעלות, מחויבת לשלם לבעלי האג"ח כ-2.44 מיליארד שקל עד שנת 2027.

לבסוף, חברת ש.שלמה החזקות (הפועלת תחת המותג שלמה Sixt) ועוסקת בליסינג והשכרת כלי רכב. החברה מדורגת -AA על ידי מעלות ומחויבת לשלם כ-1.9 מיליארד שקל לבעלי האג"ח עד שנת 2026.

קרסו מנצלת הזדמנות?

קרסו מוטורוס מנצלת את מצבה העגום של קל אוטו ורוכשת אותה, כאשר התנאי לביצוע העסקה הוא הגעה להסדר עם הבנקים והגורמים המממנים של החברה על כך שימחלו לה על חלק מהחובות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

קבוצת קרסו רואה מבחינתה "עסקת רכישה אסטרטגית שתחזק את מעמדה בתחום הרכב בישראל", אך יותר מהכל, זה מהלך שנועד לנצל את מצבה של היריבה כדי להשתלט על צי הרכבים שלה בזול. כמה בזול? תלוי באיזה מידה הבנקים יחליטו למחול לקל אוטו על החובות. 

 

קבוצת קל אוטו, שבבעלות משפחת קליין, הוקמה לפני כ-27 שנה, ובבעלותה כ-17,500 כלי רכב, מתוכם כ-9,500 רכבי ליסינג תפעולי, כ-2,800 רכבי ליסינג פרטי, כ-3,500 רכבי השכרה, כ-1,500 רכבים למכירה וכ-200 משאיות. בקבוצה מועסקים כ-500 עובדים. מחזור הפעילות של החברה בשנת 2018 הסתכם בכ-936 מיליון שקל ובמחצית הראשונה  של שנת 2019 בכ-398 מיליון שקל. 

  

​איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס: "אנו שמחים לעדכן על עסקת רכישת קבוצת קל אוטו, שתרחיב משמעותית את פעילות הליסינג של קרסו. מגזר הליסינג הוא מגזר צומח ואנו רואים ברכישת קל אוטו הזדמנות להרחיב את פעילותינו בתחום בו יש לנו ניסיון רב".

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    באילת ותל אביב 13/09/2021 13:32
    הגב לתגובה זו
    עבדו על כולם בעיניים העלימו כספים ורכשו בשם ילדיהם דירות בתל אביב אילת ועוד, ואיפה המדינה?
  • 13.
    מאיזה כסף 13/09/2021 13:30
    הגב לתגובה זו
    בושה למדינה
  • 12.
    גבאי אברהם קל אוטו 22/04/2020 01:11
    הגב לתגובה זו
    זה אומר שקרסו לא רוכשת את קל אוטו וקל אוטו ושמוליק קליין הבעלים של קל אוטו בדרך לפשיטת רגל
  • 11.
    גדעון 19/12/2019 19:08
    הגב לתגובה זו
    בודדים מתעשרים, הציבור מממן, וכולנו טובעים בפקקים. כן, גם הפקקים הם תוצאה של הליסינג.
  • 10.
    Johnny Marshall 19/12/2019 18:06
    הגב לתגובה זו
    חברות הליסינג ממונפות בהיקפים אדירים ואינן מסוגלות בשום צורה ודרך לעמוד בהתחייבויות קצרות מועד שעומדות לפתחן . עד סוף 2020 נהיה עדים או לקריסה עצומה בענף או להושטת יד אדירה ונדיבה מצד יבואני הרכב שחשופים בעשרות מיליוני ₪ . ימים יגידו . גילוי נאות , הכותב עוסק בתחום הרכב והליסינג כ 25 שנים
  • 9.
    דירה = קורת גג 19/12/2019 11:43
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 8.
    קרסו בעייתית שרות פח מתנערים מאחריות (ל"ת)
    שמוליק 19/12/2019 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    עמי 19/12/2019 08:48
    הגב לתגובה זו
    נעזר בעבריינים לגביית חובות. אבל גם זה לא עוזר כשאתה טיפש.
  • 6.
    אלכסנדר הגדול 19/12/2019 08:16
    הגב לתגובה זו
    במו ידיו וביחד עם האגו המנופח שלו וההתנהלות הדורסנית הביא לקריסת החברה והפיכתה לשנואה על לקוחות וקולגות .
  • 5.
    נו 18/12/2019 21:09
    הגב לתגובה זו
    עצוב לשמוע אבל מושכים כסף ובונסים מהחברה כדמתקשרים ורוצים לקנות רכבי יד2 המחיר הוא כ 20 אלף מעל מחירון...אין פלא. חבל שזו ההתנהלות
  • 4.
    חברות הליסינג הולכות לתקופה קשה (ל"ת)
    גדי 18/12/2019 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    איש 18/12/2019 17:02
    הגב לתגובה זו
    לקרסו יש כבר את ליס פור יו, זה אומר שהיא תהפוך לשחקנית משמעותית מאד בשוק ציי הרכב.
  • 2.
    ניר 18/12/2019 15:28
    הגב לתגובה זו
    המוסדיים סופר רציניים ויודעים לנתח את הענף והחברות השונות וממש רחוקים מלהסתמך על הדירוגים.
  • 1.
    SUS 18/12/2019 15:20
    הגב לתגובה זו
    מי שהצליח להיות חייב לקל אוטו יותר ממה שקל אוטו היתה חייבת לו ... הרוויח
  • ה.י 19/12/2019 08:46
    הגב לתגובה זו
    גם כך קל אוטו שיחקו במגרש בתחום האפור.. ויש לי ראיות למכביר.
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה שברה שיאים - וול סטריט מזנקת ב-2%

העליות החזקות מעבר לים מרימות את המדדים; עונת הדוחות ממשיכה עם טאואר, קמטק ניו-מד ונקסט ויז'ן; הציפיות הגבוהות מחברות השבבים מובילות לתנודות גבוהות - טאואר מזנקת בעקבות תוצאות מצויינות ולעומתה קמטק נופלת עם תוצאות קצת מעל הצפי אבל תחזית פושרת לרבעון הבא
מערכת ביזפורטל |

וול סטריט עולה - הנאסד"ק מטפס ב-2%, השבבים בשיא, אנבידיה עולה ב-4.2%.  טאואר הדואלית זינקה 13.5% על רקע דוחות טובים, מנגד קמטק ירדה 6% על רקע צמיחה חלשה יחסית ברבעון הבא (הרחבה בהמשך).

מניות הביטוח המשיכו לזנק, המדדים המרכזים עלו מעל 1% ושברו שיאים.  

מדד ת"א 35 


קמטק - חברת בדיקות השבבים ממגדל העמק הדואלית קמטק -5.95%   מפרסמת את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, ומציגה תוצאות שעקפו בקצת את הציפיות של השוק אבל התחזית לרבעון הרביעי מאכזבת היא צופה הכנסות של 127 מיליון אחרי שברבעון השלישי צפתה ל-126 מיליון. ברמת התוצאות החברה עקפה בקצת את תחזיות האנליסטים, הן בהכנסות והן ברווח למניה, והציגה קצב פעילות שמתקרב לרף של חצי מיליארד דולר במונחים שנתיים. הכנסות קמטק הסתכמו ברבעון ב-126 מיליון דולר, לעומת ציפיות השוק ל-125.2 מיליון דולר, ובכך רשמה עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (112.3 מיליון דולר). הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הגיע ל-40.9 מיליון דולר, שהם 0.82 דולר למניה בדילול מלא, לעומת תחזית ממוצעת של 0.80 דולר למניה ולמול רווח של 0.75 דולר למניה ברבעון השלישי של 2024 - קקמטק עקפה את הציפיות אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה 

טאואר - טאואר 13.62%    יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר - טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית

כתבנו לא מעט על הגאות בסקטור השבבים. מניות השבבים הישראליות עלו בחדות מתחילת השנה למכפילים שמציבים אותן קרוב לפסגת החברות המובילות בעולם; בדקנו כיצד נראות נובה, קמטק וטאואר לעומת הענקיות האמריקאיות - האם מניות השבבים הישראליות יקרות?

קמהדע - קמהדע 5.14%  מדווחת על הכנסות של 47 מיליון דולר ברבעון השלישי, עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ה-EBITDA  המתואם הסתכם ב-11.7 מיליון דולר, עלייה של 34% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הכנסות בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ב-135.8 מיליון דולר, עלייה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד; ה-EBITDA היה 34.2 מיליון דולר, עלייה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד התחזית לכל השנה ללא שינוי - הכנסות של 178-182 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 40-44 מיליון דולר - קמהדע מאשרת את התחזית לשנה כולה; דוח טוב לרבעון השלישי