מנכל סופטבנק מאסיושי סון
צילום: gettyimages

ALL IN: בעלי סופטבנק שיעבד 38% ממניותיו לטובת קבלת הלוואה

המינוף סביב התאגיד היפני סופטבנק ממשיך לעלות, למרות הכישלונות האחרונים. הבעלים של הקבוצה והאיש העשיר ביפן, מסאיושי סון, הגדיל באופן דרמטי בתקופה האחרונה את כמות ההלוואות שלו לטובת ההשקעה בקרן "ויז'ן 2"
עמית נעם טל | (1)

שנה לא פשוטה עוברת על תגיד הענק היפניסופטבנק. לאחר 3 הנפקות חלשות בשנה האחרונה: אובר, ליפט וסלאק, דחיית ההנפקה של WeWork בשבוע האחרון מהווה מכה אנושה לתדמית של החברה. אך נראה כי זה לא מרתיע את הבעלים והמנכ"ל של התאגיד היפני, מסאיושי סון, שלפי הדיווחים הולך "ALL IN" ומשעבד את מניותיו בתאגיד במטרה לקחת הלוואה לקרן ההשקעות החדשה "וויז'ן 2". 

ע"פ הדיווחים האחרונים, מסאיושי סון שיעבד לאחרונה כ-38% ממניותיו בתאגיד היפני, תמורת קבלת הלוואה מ-19 בנקים הכוללים את קרדיט סוויס ויוליוס באייר. במהלך האחרון, סון משלש את המניות המשועבדות שלו ביחס לאחזקותיו ביוני 2013, וסכום המניות המשועבדות שלו עומד כעת על 9 מיליארד דולר. 

המהלך מזכיר מאוד את המהלך שביצע מייסד טסלה (סימול:TSLA) אילון מאסק בשנים האחרונות, כאשר שיעבד מניות רבות של החברה לטובת מימון פרויקטים אחרים. ע"פ הערכות, אחת הסיבות לירידות החדות בתחילת השנה בטסלה הייתה ה"margin call" על המניות של מאסק. סון הופך להיות פגיע במיוחד במידה וההשקעות של החברה לא יצליחו. 

אבל זה לא נגמר רק במהלך האחרון של סון. ע"פ הדיווחים בחודשים האחרונים, סופטבנק העניקה הלוואות לעובדי החברה במטרה להשקיע בקרן ההשקעות החדשה של החברה. המשמעות: אם ההשקעות של החברה לא יצליחו, הרבה מאוד אנשים ממונפים צפויים להיפגע 

גרף מניית סופטבנק בשנים האחרונות:ירידה של מחיר המניה עשויה להצית שרשרת של אירועים

בהקשר זה נראה כי יהיה שווה להמתין להתפתחויות בהנפקה של WeWork. ע"פ ההודעה של החברה בשבוע האחרון, ההנפקה לא בוטלה אלא נדחתה במספר חודשים. הדחייה של ההנפקה הייתה חדשות טובות סופטבנק, שכן הוא לא היה צריך לחתוך את ערך ההשקעות שלו בחברה. נזכיר כי התאגיד היפני ביצע השקעה בחברה מוקדם יותר השנה לפי שווי שוק של 47 מיליארד דולר, רחוק מאוד מהערכות הנוכחיות. קשה לראות כיצד ההנפקה תצא בסופו של דבר במחירים גבוהים יותר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יעקב 19/09/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    כל הכתבות שלכם על וויוורק ועל זה שמשקיע מאוד מיניותמעניין מה האינטרס שעומד אחרי זה אני מקווה שזה כתבות כלכליות נקיות ושלא מתחרות של וויוורק שילמו לכם כי זה כבר יותר מידי בולט להתמקד בחברה אחת במעבד שלה שנתפס עם גראס לפני שנה ועכשיו זה מפורסם אצלכם ועל החברה שהשקיעו בהם מיליארדים תזהרושלא יחקרו אותכם בסוף
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.