"ההחלטה לצאת ראשונים לשוק הייתה דרמטית; הכלים שייצאו בקרוב יהיו מהפכניים אפילו יותר מ'ביט'"
הפועלים זכה במהלך השיווקי האפקטיבי בתחרות האפי, על הצלחת אפליקציית ביט. ראש מטה השיווק בבנק אסף אזולאי מדבר על הדילמות והסיכונים המחושבים שצריך לקחת
עם זכייה במקום הראשון בקטגוריית הפלטינום של תחרות האפי, זהב בקטגוריית חברות ומוצרים דיגיטליים וארד בקטגוריית פיננסים, בנק הפועלים הוא המפרסם שגרף את מרב התשואות בתחרות האפי 2019 שנערכה אמש. במוקד ההתרחשות הייתה זו אפליקציית ביט של הבנק שהוכתרה להצלחה האפקטיביות ביותר ב-3-5 השנים האחרונות.
להצלחה אבות רבים, וביניהם על הבמה, נצפה אמש (יום ג') בין בכירי בנק הפועלים, אסף אזולאי שעומד בראש מטה השיווק של הבנק. בשיחה עם אייס, אזולאי מבהיר לפני הכל ש"הקרדיט להצלחה הוא של חטיבת החדשנות והטכנולוגיה של הבנק שבה מועסקים מאות אנשים שעובדים עם הטכנולוגיה המתקדמת בישראל על הכלים הכי מתקדמים בעולם הבנקאי". בפוסט שהעלה אתמול אזולאי בפייסבוק הוא כתב: "באחת מהשיחות הראשונות שלי עם מנכ"ל הבנק, הוא שאל 'אתה תדע גם לשווק אפליקציה?'. הטקס שנערך אמש היה ללא ספק התשובה והחותמת לשאלה זו כשהביט עומד כיום על יותר מ-1.5 מיליון משתמשים".
-בשוק שכיום כולל לא מעט אפליקציות תשלומים מידיות, ביט היא זו שבולטת מעל לכל השאר וזו שהפכה לכלי שנמצא בשימוש נרחב. מה עשיתם טוב יותר לעומת המתחרים?
"קודם כל ההחלטה לצאת במהירות ולהיות ראשונים, בהפרש של כמה חודשים לפני המתחרים, הייתה דרמטית. שמנו בשוק משהו חדש שאנשים התרגלו אליו אבל זה כמובן לא היה מספיק, כי המתחרות שלנו השקיעו לא מעט כספים כדי למשוך אנשים אחר כך. חווית המשתמש שלנו והפשטות הייתה קריטית וגרמה לאנשים להתאהב במוצר. בנוסף היו לנו הרבה מאוד פעילויות שיווקיות מאוד מוצלחות ולא בהכרח יקרות שגרמו לאנשים ל'הידבק', החל מקמפיינים שהסבירו לאנשים על המוצר בפשטות, וגם פרויקטים שיווקיים כמו 'טיסת השקל' ו'חנות הביט של המונדיאל' - כל מיני קהלים שהגענו אליהם והדביקו אחד את השני".
- yes תציע למנויים את שירות דיסני פלוס חצי שנה בחינם
- בזכות תחתונים ופיג'מות: הנה איש השיווק של חודש מאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות שנראה שאפליקציות כגון ביט שייכות לדור החדש ומדברות בעיקר לצעירים בעלי אוריינטציה טכנולוגית דיגיטלית, האסטרטגיה של בנק הפועלים לא סימנה את אלו בהכרח. "לא כיוונו את האפליקציה לצעירים או 'Early Adopters tun'" אומר אזולאי. "היום אנשים בכל הגילאים משתמשים באפליקציה שהם אוהבים וברגע שהם הורידו אותה היא תישאר אצלם לנצח. אחר כך, בניגוד למתחרינו שהלכו רק על קהל צעיר דיברנו לכולם ובסוף זה עבד, כי אצלי למשל, אני רואה איך אמא שלי מעבירה כסף ואיך אנחנו נעזרים בזה במשפחה. בסוף הלקוחות הטובים ביותר נמצאים בכל בית ובכל משפחה".
-בעבודה עם משרד פרסום על מוצר דיגיטלי, במקרה שלכם אדלר חומסקי, אבל מדובר בסוגיה שמדברת בכלל על מערכת יחסים בין מפרסם לסוכנות פרסום - מתי נכנס המשרד לתמונה?
"במקרה של ביט אדלר חומסקי היו מעורבים משלבים מאוד מוקדמים. הם לא היו כמובן שותפים לפיתוח המוצר אבל הם כן היו שותפים לחשיבה, לאיך לצאת עם זה כמה שיותר מהר, כי באמת עבדו פה בצורה אג'ילית לחלוטין, כדי לייצר את המוצר הזה בצורה הכי מהירה שיש, ומיד גם חשבו על הקמפיין. לאחר מכן הם היו אתנו בכל, מהחשיבה האסטרטגית עד לקמפיינים השונים – למי ואיך לדבר. בהתחלה דיברנו על העברות כספים בין אנשים בצורה מאוד קטנה, ברמת ה-10 שקלים פה ושם ואחר כך איך להפוך את זה להעברות גדולות יותר של עסקים זעירים וכו', שזה באמת היה הרגע שהשוק עשה את שלו".
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
"אני צריך להזכיר באותה נשימה" מוסיף אזולאי, "את התרומה של HAPPPY, משרד קטן, בועט ומגניב שעשה אתנו הרבה מאוד פעילויות שיווקיות ועזר לנו להשיג את אותם אנשים שידביקו אחד את השני כדי לגרום לאנשים לנסות כי בהתחלה היה חסם ראשוני של ההתנסות ואני שמח שהיום המושג הרווח הוא 'תעביר לי בביט'".
-אם נסתכל רגע על תפקידו של סמנכ"ל השיווק כיום. איך פיתוח ואפיון של מוצר דיגיטלי כמו ביט משנה את אופי העבודה של מטה השיווק ומי שעומד בראשו?
"יש המון כתבות על כך בעולם, 'העסקים' הכי גדולים היום בתוך ארגונים וחברות הם בין ה-CDO ל-CMO (סמנכ"ל הדיגיטל וסמנכ"ל השיווק) על איך בסוף ייראה השיווק הדיגיטלי - אצל מי הוא נמצא, החל מרמת ייצור המוצר ועד לשיווק שלו. אני שמח להגיד שאצלנו, בגלל, באמת, אפס אגו ורצון לעשות פה משהו חדש ומדהים לטובת הצרכנים אנחנו מגשרים על הפערים האלו וכל אחד יודע שבסוף הוא צריך לעשות את העבודה שלו בצורה הכי טובה וברור לי לגמרי שעוד 10 שנים תפקיד ה-CMO ישתנה מאוד".
"יש הרבה מקום דווקא ליצירתיות שהוכחנו בביט שזה מה שניצח ולא רק פעילות פרפורמנס להורדת אפליקציית ביט אלא גם פעילויות כירורגיות וגם גדולות כדי לגרום לאנשים להתאהב וזה יגיע רק ממקומות יצירתיים ומכאן שתפקיד ה-CMO לשמחתי, תמיד יישאר. גם למכונות יהיה קשה להחליף אותנו".
-אז אחת הסוגיות שתעמוד בעתיד במוקד תהיה ניהול מערכת היחסים בין ה-CDO ל-CMO
"נצטרך להבין איך עובדים בתוך גבולות שמטשטשים - אצלנו אומרים שמים את 'האגו בענן'. צריך לראות איפה יש לך את ערך המוסף שלך ואצלנו בצד של השיווק מדובר בפן היצירתי. מנגד, הגבולות פה הם לא שחור ולבן ההבנה הטכנולוגית שלנו, של מה המוצר עושה, איך המוצר עובד ואיך משווקים אותו בכלים דיגיטליים היא חובה גדולה מאוד של CMO כדי שלא יישאר בסוף רק עם היצירתיות אבל בלי הבנה של המוצר הטכנולוגי או הפיתוח העסקי שלו, שיתופי פעולה חכמים כמו עם דומינוס פיצה, שאנחנו היינו מהמובילים שלו. אם לא נהיה מעורבים בכל העולמות האלו, הערך שלנו לא יספיק".
הזוכים הגדולים. אדלר חומסקי ובנק הפועלים (צילום: שאולי לנדנר)
"יש מקומות בחברות בחו"ל שאלו הם הקרבות הפנימיים הכי גדולים שלהם. CMO צריך להרחיב את האופקים כדי להבין מהו המוצר ואיך עובדים בשיווק דיגיטלי ובעתיד גם לייצר דרישה שתגיע דווקא מהשיווק למוצרים דיגיטליים, שגם בזה אנחנו עובדים".
ברמז ישיר בלי לנקוב בשמות אומר אזולאי כי "בנק הפועלים ב-3 השנים האחרונות עובר מהפכה אמיתית של חדשנות - אנחנו מובילים בכל האספקטים. יש מי שצועק שהוא חדשני אבל אנחנו עושים זאת הלכה למעשה וביט זו דוגמה מדהימה עם הרבה רוח גבית של המנכ"ל להביא דברים יצירתיים. אני זוכר שכשנכנסתי לראשונה לתפקיד אמרתי לעצמי שהמותג הזה כל כך וכל כך מושרש בישראל שלקחת טיפה סיכונים מחושבים זה לא דבר כזה נורא ובינתיים זה מוכיח את עצמו. בביט עשינו דברים שלא האמנתי שיאשרו לנו עם סרטונים משוגעים ופרויקטים מיוחדים. צריך לקחת סיכונים ולא לפחד וגם אם עושים טעויות אז לדעת לשלוט בהן".
-במבט קדימה ל-10 השנים הבאות, כשהיום אנחנו כבר רואים את השפעות הדיגטל על חיינו כצרכנים איך אתה רואה את תחום השיווק?
"אני חושב שקודם כל התחרות תהיה תמיד על מי מרגש את האנשים. זה אמנם שחוק אבל זה נכון ודווקא בגלל שאנחנו בעידן המסכים, ודווקא בגלל שאנחנו פחות מדברים, הריגוש יהיה קריטי. מחלקות השיווק בתוך ארגונים יפעלו לפי הצורך של הציבור של הציבור לכלים דיגיטליים".
-יש כבר בקנה דברים דומים לביט בבנק הפועלים?
"החלום שלי והחזון שאנחנו נהיה אלה שנבוא עם דרישות שיווקיות לכלים דיגיטליים בתוך הבנק. יש אצלנו המון כלים שייצאו בקרוב ויביאו מהפכות הרבה יותר גדולות מביט".
- 2.איש שיווק 10/07/2019 20:17הגב לתגובה זואפליקציה עם תוכן משמעותי תעניק יתרון מול עסקים שרק מוכרים מוצר, הלקוחות יכנסו בגלל התוכן ובדרך יחשפו למותג בצורה שקולה ושזורה בתוכן ככה יוצרים הזדהות עם המותג.
- 1.שיחוק. כל הכבוד להם (ל"ת)עמי 10/07/2019 17:26הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
