צילום: יח"צ
טראמפ: "הפד' צריך להוריד את הריבית ולבצע תוכנית רכישות"
למרות הראלי החד בשווקים, הלחץ של הנשיא טראמפ על הפד' מגיע לשיא חדש. אמש תקף הנשיא את הפד' וטען כי פעולותיו היו הרסניות. תשואות האג"חים עברו לירידה בעקבות ההתבטאות
ברקע לדו"ח התעסוקה לחודש מרץ שפורסם מוקדם יותר הערב והצביע על תוספת של 196 אלף משרות (לכתבה המלאה), הלחץ של הנשיא טראמפ על מקבלי ההחלטות בפד' מגיע לשיא חדש. הנשיא טוען הערב כי הבנק המרכזי צריך להוריד את הריבית ולהפסיק את תהליך צמצום המאזן ולהתחיל להגדיל את המאזן מחדש.
הנשיא טען ביום במהלך תדרוך לכתבים בבית הלבן כי "אם הפד' יוריד את הריבית, אז הכלכלה האמריקנית תטפס כמו "ספינת טילים"". הנשיא הוסיף כי "אישית, אני חושב שהם צריכים להוריד את הריבית. במונחים של צמצום כמותי ( צמצום המאזן שצפוי להסתיים בספטמבר), אני חושב שהם צריכים לבצע הרחבה כמותית (כלומר QE חדשה). לגבי החששות מאינפלציה קבע הנשיא חד משמעית כי "אין אינפלציה".
ההתבטאות היום מגיעה לאחר שאתמול הנשיא צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי " למרות פעולות מיותרות והרסניות מצד הפד', הכלכלה האמריקנית נראית חזקה מאוד. הסכמי הסחר עם סין והסכמי הסחר עם קנדה ומקסיקו מתקדמים יפה, יש אינפלציה קטנה בלבד או אין אינפלציה בכלל".
הציוץ שפרסם אמש הנשיא
נזכיר כי בשבוע שעבר קרא היועץ הכלכלי של הנשיא, לארי קודלו, להוריד את הריבית בטווח המיידי ב-0.5% לרמה של 2% בלבד (לכתבה המלאה).Despite the unnecessary and destructive actions taken by the Fed, the Economy is looking very strong, the China and USMCA deals are moving along nicely, there is little or no Inflation, and USA optimism is very high!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 4 באפריל 2019
- 12.כריק 06/04/2019 21:53הגב לתגובה זויוביל את ארהב לתהום
- 11.יובל 06/04/2019 10:18הגב לתגובה זוהוא כבר מחמם את האוירה בינו לפאוול זמן רב. ואף משמיץ אותו. אם ימשיכו עליות לקראת שנת הבחירות אז זה בזכותו(טראמפ) ואם יבואו ירידות אז ברור שהאשם הוא פאוול
- 10.מטיס סחורה (ל"ת)סיבוני 05/04/2019 21:32הגב לתגובה זו
- 9.עם יש 05/04/2019 21:09הגב לתגובה זואם הצמיחה מלאכותית הצניחה תהיה חופשית.
- 8.לקח זמן 05/04/2019 21:09הגב לתגובה זוTrump is gon'a come
- 7.לחוקק חוק ששוק המניות יטפס כל יום ב 0.5% (ל"ת)יותר פשוט 05/04/2019 18:16הגב לתגובה זו
- 6.הדיקטטור הגדול 05/04/2019 18:07הגב לתגובה זוהחשש הגדול של המטורף שיתגלה שבלעדיי הזרמת הכספים המטורפת של הממשל והפד הכול יקרוס, למרות שיתוף הפעולה עם הפד הקריאה שלו באה להראות שלא קיים שיתוף פעולה כזה. ברור לו שהוא הגיע לקצה היכולת והוא מחפש ספינים אחרים להמשיך להריץ את השוק...שום דבר לא מבוסס על צמיחה אמתית או על שיפור כלכלי הכל קוסמטיקה שמיועדת לכסות על חוסר היכולת שלו לדחוף לשיפור אמתי ומבוסס בשטח.
- יפה כתבת. (ל"ת)איצ למגיב 6 05/04/2019 18:33הגב לתגובה זו
- 5.מסכן שצריך לעבוד תחת טראמפ .. (ל"ת)מסכן פאואל 05/04/2019 17:51הגב לתגובה זו
- מי המסכן האמתי ? 05/04/2019 18:18הגב לתגובה זוהוא לא מסכן. הוא הרבה יותר גרוע מטראמפ. המסכנים האמתיים הם אנחנו !!!
- 4.משוגע על כל הראש.יעזור לטווח קצר יהרוס לטווח ארוך (ל"ת)שולי 05/04/2019 17:50הגב לתגובה זו
- 3.טראמפ לך להיפגש עם קים ג'ון און ,,, (ל"ת)טראמפ לא רגוע 05/04/2019 17:48הגב לתגובה זו
- 2.פרופ' איצ100 05/04/2019 17:45הגב לתגובה זואנו לא יודעים מי שתל בכתבה את המילים החכמות: "הכלכלה תטפס כמו ספינת טילים.." לא נראה לי שהכתב המוכשר הביא זאת. אם תביטו בבארונס או אקונומיסט תראו שהמשפט האמיתי (ולא זה שנכתב כאן שהוא עצמו ממש לא משפט מתוחכם..)שיצא מפי הנשיא בעניין זה היה כה מטומטם שטרם נשמע מפי נשיא או סתם איש "חכם"אחר...!!!!!
- 1.קוסם 05/04/2019 17:27הגב לתגובה זומכין לנו הפתעה הליצן הזה
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
