מודל הפד': זינוק חד בהסתברות למיתון ב-12 החודשים הקרובים

הפד' פרסם עדכון למודל המנסה לחזות את סבירות כניסת הכלכלה האמריקנית למיתון, אשר עלתה בחודש האחרון לשיא מאז 2008. בתוך כך, הפד' כבר מנסה להכין את דעת הקהל למהלך הבא - ריבית שלילית בארה"ב
עמית נעם טל | (14)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

הפד' הצליח להפתיע במעט את השווקים בשבוע שעבר, כאשר ביצע שינוי של 180 מעלות במדיניותו המוניטרית. הפד' כזכור עבר מצפי של 3 העלאות ריבית במהלך שנת 2019 (ספטמבר האחרון), לצפי של 0 העלאות ריבית בישיבה האחרונה. בנוסף, הפד' טוען כעת כי הוא עשוי לשנות את תהליך צמצום המאזן שהכביד על השווקים בשנה האחרונה. היום מתברר כי הייתה סיבה טובה לבנק לשנות את גישתו.

ברקע לירידות בשווקים ולהשתטחות עקומת האג"ח האמריקנית, מודל "הסיכון למיתון ב-12 החודשים הקרובים" של הפד' בניו יורק עלה לרמות הגבוהות ביותר מאז 2008. העדכון האחרון של המודל (אמש) הצביע כי ההסתברות למיתון בארה"ב בשנה הקרובה עלתה לרמה של 23.5%, לעומת הסתברות של 14.1% בלבד באוקטובר האחרון. נציין כי בשתי הפעמים האחרונות שהמודל רשם רמות כאלו, ארה"ב אכן נכנסה למיתון.

מודל "הסיכון למיתון" של הפד' בניו יורק מול המיתונים שהתרחשו בפועל

כפי שציינו בשבוע שעבר (לכתבה המלאה), הפד' מחליט לעצור את תהליך העלאות הריבית זמן קצר לפני הכניסה של הכלכלה האמריקנית למשבר. האם התרחיש יחזור על עצמו גם הפעם?

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    חיים 07/02/2019 09:02
    הגב לתגובה זו
    לא לחיות באשליות. ככל שהאוטומציה והרובוטיקה מתפתחת יותר, כך יבוטלו משרות עבודה.מוסדות האו"מ המהוללים לא מזכירים את הבעיות הנ"ל בחצי מילה .כאילו משאבי כדור הארץ הם אינסופיים!. תוסיפו על זה הגידול באוכלוסיית העולם ואז תגיעו לעתיד קודר!. למה קודר? כי בינתיים משרדי
  • 12.
    כמו לתת אקמול לחולה סרטן (ל"ת)
    פז 07/02/2019 06:12
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ספין על תאוריות ישנות של טרנספורטיישן אוורג' (ל"ת)
    גרגר 06/02/2019 22:32
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    הפד הם חתיכות זבל אוכלי חינם שיצאו מאיזון..... (ל"ת)
    חנני 06/02/2019 20:21
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מה זה ריבית שלילית? 06/02/2019 20:17
    הגב לתגובה זו
    הן ברמות גבוהות ולא תואמות מיתון עתידי כלל לא רואות מיתון בתקופה הקרובה .יתכן "עיוורות"??
  • 8.
    מה זה ריבית שלילית? 06/02/2019 20:15
    הגב לתגובה זו
    היא שלילית קצב האינפלציה גבוה מהריבית כאן שהיא אפסית
  • 7.
    מה זה ריבית שלילית? 06/02/2019 20:13
    הגב לתגובה זו
    אינפלציה כ2.5% ריבית ראלית 0 כלומר מה שנטען תהיה הורדת ריבית על כך לא שמענו רמז מהפד. רק אי העלאת ריבית בעתיד לכן הריבית הראלית כיום באינפלציה עכשוית 0
  • 6.
    הסקר אומר 06/02/2019 20:09
    הגב לתגובה זו
    בצמיחה הצמיחה עדיין גבוה האבטלה אפסית ומעט עלתה ל4% שאינה אבטלה כלל תעסוקה מלאה השכר רמתו לא עלתה קצב עליית השכר נמוכה מאוד בתעסוקה מלאה כמו אצלנו. הפגיעה בכם תהיה בקצב הצמיחה ולא מיתון כלל ועיקר . הבורסות כרגע לא משקרות היתה צניחה בגלל בועות פאנג ושות תיקון אלים וחזק מעלה. זהו כעת
  • 5.
    השלב הבא חלוקת כסף לאזרחים כדי לבצע רכישות (ל"ת)
    גרשון 06/02/2019 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לשלמה גרינברג 06/02/2019 18:58
    הגב לתגובה זו
    כשחוזים מיתון והתחזיות מתגברות לתוך שנה השווקים חזו זאת עם הירידות הגדולות אז היתה התחזית כלומר לפני מס' חדשים והיום אנחנו כבר במיתון שהחזאים ברוב שקשוקם קוראים לכך האטה. לא רבותי זהו מיתון וכשיכריזו סוף סוף על מיתון אז זה יהיה מיתון עמוק ואז יתהפך הסייקל
  • רבנן 06/02/2019 21:38
    הגב לתגובה זו
    מה הוא אומר יהיה מפולת או טיסות?
  • 3.
    כל מהלך שהפד יעלה על 06/02/2019 18:53
    הגב לתגובה זו
    יכניס כסף לאותו מספר כיסים מצומצם. הדפסות בעיצומו, אבל אף סנט לא ישחררו לנו
  • 2.
    יאאורדי , מותחים את הקפיץ עוד ועוד ועוד ועוד - יגמר רעע (ל"ת)
    דן 06/02/2019 18:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הנשיא והנגיד 06/02/2019 18:30
    הגב לתגובה זו
    יצאו שקרנים
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: