ירידות דולר מסחר שוק ההון
צילום: Istock

שוק המט"ח גועש: הדולר בשפל של 4 חודשים

לקראת פרוטוקול הפד' וברקע לצעדי הממשל האמריקני הערב, הדולר מבצע הערב תנודה חדה למטה
עמית נעם טל | (8)

שוקי המט"ח גועשים הערב, כאשר הדולר אינדקס (סימול:DXY) ביצע תנודה חדה למטה, ומאבד כעת 0.7% לרמה של 94.9 נק'. השקל הישראלי מצטרף למגמה, ונסחר כעת ברמה של 3.67 שקלים לדולר. ברקע לתנודה החדה, נראה כי שילוב של 2 גורמים הביאו לתנודה החדה הערב.

הגורם הראשון הוא התבטאויות של 2 נציגי הפד' במהלך השעות האחרונות. רפאל בוסטיק, יו"ר הפד' באזור אטלנטה טען הערב כי מדיניות הבנק עשויה לשנות כיוון, והבנק עשוי להוריד את הריבית אם הסיכונים יתגברו. מוקדם יותר טען נציג הפד' בסנט לואיס, ג'יימס בולארד, הידוע בגישתו היונית, כי "העלאת ריבית נוספת עשויה להוביל את הכלכלה האמריקנית למיתון". י

ש לציין כי ההסתברויות להעלאת ריבית נוספת ב-2019 דווקא עלו בימים האחרונים ברקע לעליות בשווקים, דבר שתומך בהתחזקות הדולר.

הגורם השני, וככל הנראה המשמעותי ביותר הוא פעולות משרד האוצר האמריקני, הצרכן הגדול ביותר של דולרים בשווקים. לאחר שמשך מהשווקים כ-90 מיליארד דולר במהלך חודש דצמבר (דבר שתרם לירידות בשווקים), הממשל האמריקני משחרר מתחילת החודש דולרים לשווקים, דבר שמעיב על הדולר בכל הימים האחרונים. נכון ל-31.12, בקופת האוצר האמריקני היו כ-402 מיליארד דולר. בתחילת השבוע הנוכחי היו בקופת האוצר כ-350 מיליארד דולר, וביומיים הקרובים צפויים עוד כ-40 מיליארד דולר להשתחרר לשוק. המשמעות: כ-90 מיליארד דולר חזרו לשווקים בשבוע האחרון.

נכון לתחזית האחרונה של משרד האוצר האמריקני, מצבת המזומנים שלו צפויה לעמוד על רמה של 320 מיליארד דולר בסוף הרבעון הקרוב. ובמילים פשוטות: לאחר יום חמישי הקרוב לא צפויה הזרמה נוספת מצד הממשל האמריקני.

קופת המזומנים של משרד האוצר האמריקני: אחרי קפיצה בחודש דצמבר, הממשל מחזיר כסף בעוצמה בימים האחרונים. יש לציין כי בשבועיים האחרונים עלו ספקולציות בשוק כי הממשל ישתמש כעת בקופת האוצר על מנת להחליש את הדולר ולתמרץ את השווקים (כפי שעשה בתחילת 2017).

נציין כי הזרקת הדולרים מצד הממשל האמריקני לסוכנויות האשראי שבחסותו עוזרת להפיג במעט את מצוקת הנזילות שהורגשה בשוק בחודש הקודם, ומעודדת את המשקיעים לחזור לנכסי סיכון.

בתוך כך, הדולר אינדקס שבר הערב את ממוצע נע 200 בגרף השבועי, דבר שגרם לסגירת פוזיציות מהירה בשווקים. גרף הדולר הערב

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    בקיצור הלך הכסף על הדולר ! (ל"ת)
    אלון 10/01/2019 01:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שאלה לעמית 09/01/2019 20:39
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו הוא מקטין אותה? או שזה תגובה של טראמפ המשוגע שראה מסכים אדומים ונכנס ללחץ
  • עמית נעם טל 10/01/2019 09:57
    הגב לתגובה זו
    בעיקרון, משרד האוצר אוגר מזומנים בשביל להתמודד עם סוגיית תקרת החוב (שחוזרת מידי כמה שנים), זו מעין כרית ביטחון למנוע מצב של חדלות פירעון לנוכח שיתוק פוליטי. משרד האוצר היה צריך בדצמבר למשוך כסף בכדי להעמוד בתחזיותיו (הוא פספס ב-10 מיליארד דולר). מתחילת השנה - הכסף חזר לשוק. לגבי הספקולציות על שחרור מאסיבי יותר - צריך להמתין לסוף החודש לראות את התחזיות לרבעונים הקרובים.ל משרד האוצר האמריקני יש בהחלט את הכוח להקפיץ את השווקים אם הוא מחליט להשתמש בכסף הזה
  • שוק פוליטי שאנו קשור לכלכלה מה יש להתבלבל.... (ל"ת)
    חנני 10/01/2019 00:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אמרת הדולר הוא המלך.רק שכמוך גם הוא עירום (ל"ת)
    גורביץ כל הכבוד 09/01/2019 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כהן דוד אברהם 09/01/2019 18:53
    הגב לתגובה זו
    לפני כשבועיים " ראה" את ה3.8 ואני שואל רק: מתי יגיע לשם ?
  • בי 09/01/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    הוא אמר שיגיע ל 3.70-75 בשנה שעברה והגיע ואחר כך כשגורביץ ואחרים אמרו 3.80 ומעלה הוא אמר ברדיו שהדולר הגיע לשיא וירד בחזרה. היחיד שמבין עניין
  • 1.
    איפה גורביץ? מה עם הדולר שיחלוף על 3.8 (ל"ת)
    שוקי 09/01/2019 18:27
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: