טראמפ מוריד את הגרזן על טורקיה: מכפיל את התעריפים על ייבוא סחורות טורקיות
כאשר המשבר הטורקי בשיאו, מצליח טראמפ לזעזע את השוק עוד יותר ומצייץ כי יכפיל את התעריפים שמוטלים על אלומיניום ופלדה. הלירה הטורקית צללה בתגובה
בריחת ההון מטורקיה החריפה משמעותית בימים האחרונים ומגיעה הערב לשיא. זהו לא סוד שהמשבר בטורקיה איננו רק כלכלי אלא גם פוליטי כאשר המתיחות עם ארה"ב משפיעה, ונראה כי הנשיא טראמפ מנצל את הקריסה של הכלכלה הטורקית היום ומפעיל לחץ נוסף כאשר משגר ציוץ לחשבון הטוויטר וטוען כי "הוא הודיע על הכפלה של מכסי הייבוא של אלומיניום ופלדה מטורקיה לרמות של 20% ו-50% בהתאמה" .
טראמפ מודיע כי הכפלת התעריפים מגיעה לנוכח ההתרסקות של הלירה הטורקית מול הדולר החזק. לבסוף, טראמפ מסיים ואומר כי "היחסים בין ארה"ב לטורקיה לא כל כך טובים כרגע".
הציוץ של טראמפ
יש לציין כי הטיעון של טראמפ לא מדויק: הנשיא מתייחס לנפילה במטבע הטורקי כתוצאה של התערבות הממשל הטורקי, אך בפועל מדובר בבריחת הון מהמדינה (בדומה לרוב המדינות המתפתחות מאז תחילת צמצום המאזן הפד') שהממשל הטורקי היה שמח לעצור. הצעד של טראמפ הפיל את הלירה הטורקית בכ-17% לרמה של 6.5 לירות לדולר. נזכיר כי לפי הערכות של גולדמן זאקס מוקדם יותר השבוע, אם הלירה הטורקית תצנח לרמה של 7.1 מול הדולר, הנזילות במערכת הבנקאית בטורקיה תעלם לחלוטין.I have just authorized a doubling of Tariffs on Steel and Aluminum with respect to Turkey as their currency, the Turkish Lira, slides rapidly downward against our very strong Dollar! Aluminum will now be 20% and Steel 50%. Our relations with Turkey are not good at this time!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 10 באוגוסט 2018
- 7.עמי 12/08/2018 13:23הגב לתגובה זוכל הכבוד לטראמפ שנתן מכה לארדואן איפה שהוא מבין: בכיס!
- 6.אין כמוהו \ מספר 1. איפה הייתה כל הזמן ? (ל"ת)בני 12/08/2018 09:21הגב לתגובה זו
- 5.ישראל 11/08/2018 06:23הגב לתגובה זוככה זה היה לפני מלחמת עולם הראשונה וככה זה יהיה לפני מלחמת עולם שלישית!!! כשאין מה לאכול המנהיגים מתפטרים מהעם דרך המלחמות ופותרים את הבעיות!!!
- 4.לא אהבתי אותו אבל הוא מנהיג אמיתי (ל"ת)מתברר ש... 10/08/2018 17:57הגב לתגובה זו
- בא 10/08/2018 19:46הגב לתגובה זושלנו וגם לאויבים של הסעודים.
- 3.יש אלוהים (ל"ת)חיים 10/08/2018 17:23הגב לתגובה זו
- טחט 18/08/2018 16:29הגב לתגובה זויש טרמפ....
- ארגוני הסמול מתפללים "לאל לא יושיע". היהודים להשם יתברך (ל"ת)דבר המערכת 11/08/2018 23:55הגב לתגובה זו
- 2.123 10/08/2018 16:53הגב לתגובה זוסופי של דיקטטור שחצן וגאוותן
- קובי 23/08/2018 06:02הגב לתגובה זומה יגרום לסולטן ביבי לעוף לנו מהחיים?
- 1.וושינגטונית 10/08/2018 16:28הגב לתגובה זוהאם הלחץ הכלכלי על טורקיה מצד טראמפ יוביל מדינה זו לההרחק מהמערב ובכך ישנה את המערך ההיסטורי הגיאו-אסטרטגי מאז סוף המאה ה-18 ?
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
