מלחמת הסחר מחריפה, והממשל הסיני מראה סימני לחץ

הגישה התקיפה של ארה"ב דוחפת את סין לקצה: הבנק המרכזי מתערב במסחר במט"ח, והעיתונות הסינית יוצאת במתקפה אישית על טראמפ. ענקית הטכנולוגיה אפל עומדת גם היא במוקד
עמית טל | (10)

ההידוק המוניטרי של הפד' ביחד עם המדיניות התקיפה והבלתי מתפשרת של הנשיא טראמפ הצליחו בחודשים האחרונים לגרום לבריחת הון ממדינות רבות, ונראה כי הממשל הסיני מתחיל להרגיש מאוים. לאחר שהיואן הסיני איבד קרוב ל-9% בחודשים האחרונים מול המטבע האמריקני, שינה הבנק המרכזי הסיני (PBOC) את גישתו בימים האחרונים: ביום שישי האחרון הודיע הבנק כי הוא מחזיר את דרישות הביטחונות לעסקאות מט"ח לרמה של 20%. היום דווח כי נציגי הבנק נפגשו עם הבנקים המסחריים במדינה וביקשו מהם "למנוע התנהגות של עדר" במסחר ביואן.

עוד דוגמא לחולשה הסינית היא ההתקפה החסרת תקדים ביומיים האחרונים נגד הנשיא טראמפ בתקשורת הסינית. ב- People's Daily, העיתון הנתמך ע"י הממשל הסיני, כינו את הנשיא האמריקני "יהיר" והזהירו אמש כי סין "מתכננת להילחם עד הסוף" מול הצעדים האמריקנים.

ביום שבת האחרון צייץ טראמפ בחשבונו הפרטי בנוגע למלחמת הסחר עם סין וטען כי "התעריפים עובדים הרבה יותר טוב מהמצופה. השוק הסיני איבד 27% מערכו ב-4 החודשים האחרונים". היום מגיבים העיתונים בסין וטוענים כי "מדובר במשאלת לב, ואין קשר בין הירידות בשוק המניות הסיני לניצחון במלחמת הסחר". נראה כי הציוץ של טראמפ נגע נק' רגישות, ופעולות הבנק המרכזי במדינה הביאו את המדד בשנגחאי לזנק הבוקר בכ-2.7%, הזינוק החד ביותר בשנתיים האחרונות. שוק חופשי? לא כאשר מדובר באינטרסים לאומיים.

המדד בשנגאחי בתקופה האחרונה: ירידות חדות, וזינוק הבוקר לנוכח תמיכה הבנק המרכזי

"הנשיא טראמפ חושב שהוא ניצח במלחמת הסחר, אך למעשה היא רק התחילה", טוענים היום בעיתונות הסינית.

בתוך כך, הערב מפרסם העיתון הלאומי מאמר על ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL)  והרווחים שלה בסין, כאשר הרמז ברור. בעיתון טוענים כי אפל הרוויחה בשנים האחרונות מכוח העבודה הזול בסין, והיא עשויה להפוך לקלף מיקוח במלחמת הסחר עם ארה"ב. "סין היא השוק החשוב ביותר עבור אפל והיא עשויה להיות חשופה לצעדים סינים לנוכח הכעס והסנטימנט הלאומי במדינה.. סין אינה רוצה לסגור את שעריה בפני אפל למרות הסכסוך המסחרי, אך אם החברה רוצה להרוויח כסף בסין, היא צריכה לשפר את מצבם של הסינים", טוענים בעיתונות הסינית. מניית אפל (סימול: AAPL) מאבדת הערב 0.8% ברקע לפרסומים אלו.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מלחמת הסחר 07/08/2018 23:19
    הגב לתגובה זו
    השוק מקסימום יזוז קצת לפה ולשםרק בנקים מרכזיים!!!
  • 7.
    מיכה 07/08/2018 21:07
    הגב לתגובה זו
    ושאר החברות האמריקאיות ושהמלוכסנים יהיוכמו צפון קוריאה
  • זכי 16/08/2018 00:50
    הגב לתגובה זו
    זה לא פשוט כל כך יש לבנות תעשיה שלמה לצורך כך זה אורך שנים בנתיים היא עלולה לאבד את אחד השווקים הגדולים בעולם שיביא לקריסה במנייה של אפל
  • 6.
    בא 07/08/2018 20:07
    הגב לתגובה זו
    זה מוות .הם שיעבדו את כול האנשים.וביצעו כול פשע נגד אנושות אפשרי.
  • 5.
    ככל שהחדשות רעות ככה יעלה יותר (ל"ת)
    רק למעלה 07/08/2018 18:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק למעלה 07/08/2018 18:20
    הגב לתגובה זו
    בסוף זכה.וגם שרוצים שיווין זה מצוין לביבי.כל מה שהתקשורת רושמת יוצא הפוך.תלמדו מזה.רק למעלה
  • 3.
    זה לא מעניין אף אחד (ל"ת)
    רק למעלה 07/08/2018 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבל הבטחת ירידות 07/08/2018 17:39
    הגב לתגובה זו
    אמרת שיש התרסקות לא? והנה השווקים בשיא
  • 1.
    היורדת 07/08/2018 17:28
    הגב לתגובה זו
    על איזה מלחמת סחר מדובר? בוולסטריט לא שמעו עליה
  • זכי 16/08/2018 00:53
    הגב לתגובה זו
    מה שקורה כרגע היא תחילת סערה ולא ידוע מה עלול לקרות בקרוב מאוד עקב מה שמתנהל בשווקים עקב המדיניות של טרמאפ ועם יקרה המפולת הנוכחית שתגיע תהיה גבוהה יותר ממה שקרה ב2008
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: