אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ

מנכ"ל אלקטריאון: "הכביש החכם מוזיל את כלי הרכב עצמו"

מנכ"ל החברה המפתחת כבישים הטוענים כלי רכב חושב שעתיד התחבורה יהיה שונה מהמוכר כיום
גיא עיני |

כשאורן עזר, מנכ"ל חברת אלקטריאון -3.85% החליט לעזוב את תפקידו כמנהל פיתוח בחברת אלביט מערכות ולהקים יחד עם שותפו חנן רומבק סטארט אפ שיניע רכבים חשמלים תוך כדי נסיעה, העתיד היה לוט בערפל. אפילו לאחר ששני השותפים ערכו ניסוי ברכב חשמלי והצליחו להניע אותו רק באמצעות אנרגיה אלחוטית המתקבלת מתשתית הסלילים הפרוסה בכביש, הם לא יכלו להרשות לעצמם להתרגש יתר על המידה: מספר עצום של שאלות ונעלמים לגבי הצלחת הטכנולוגיה עמד באוויר.

כשמהפכת התחבורה החשמלית בעיצומה, יצרני רכבים בעולם נמצאים במרוץ אחר הפתרון האופטימלי, ערים ברחבי העולם מעניקות הטבות מרחיקי לכת לשימוש בתחבורה חשמלית וישנם אף הגבלות בחלק מן הערים על כניסת רכבים מזהמים למרכזי ערים. היכולת של אלקטריאון להטעין רכבים חשמליים תוך כדי תנועה משתלבת היטב בחזון הזה והעתיד של החבר נראה הרבה יותר מבטיח.

את הרגע שבו הצליחו להניע רכב חשמלי אך ורק באמצעות אנרגיה אלחוטית מכביש מתאר אורן עזר בראין לביזפורטל: "אין מילים לתאר את תחושת הסיפוק, טכנולוגיית הכביש החכם היא בהחלט החזון שלנו ואם תרמנו במשהו לעולם נקי ממזהמים, דיינו".

לאחרונה, החלה חברת אלקטריאון להיסחר בבורסה בתל אביב. אלקטריאון מפתחת תשתית סלילים יחודית המעבירה אנרגיה אלחוטית לטובת הנעה וטעינה של רכב חשמלי תוך כדי נסיעה ובכך מצמצמת עד לכדי מינימום את גודל מקור האנרגיה הנדרש ברכב, מפחיתה באופן ניכר את משקלו ועלותו, מאפשרת טווח נסיעה כמעט בלתי מוגבל, כל עוד נוסעים על התשתית ומייתרת את הצורך בתשתית עמדות טעינה.  

"בשנים הקרובות אנו צפויים לחזות בשינוי הרגלי הצריכה והשימוש בתחבורה",  אומר עזר ומוסיף; "לצד הרכבים החשמליים גם הרכב האוטונומי מתקדם בקצב מהיר יחד עם שירותי הסעים שיתופי כגון UBER. אם בעשורים הקודמים, התייחסו לרכב כאל סמל לקידמה וניידות, הרי שכעת על רקע הצורך הגובר בהפחתת זיהום אוויר התפיסה היא לצמצום כמות הרכבים הפרטיים, מעבר לתחבורה ציבורית אוטונומית ורכבים נקיים מפליטות מזהמים".  עזר מסביר כי זאת גם הסיבה להתמקדות של אלקטריאון בתחבורה ציבורת עירונות "בשנים האחרונות ישנה עדיפות לתחבורה הציבורית העירונית על פני הרכב הפרטי בקרב מקבלי ההחלטות, כמו הטלת מס על כניסת רכבים פרטיים לערים מסוימות ויצירת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית. רק לאחרונה החל משרד התחבורה בישראל בניסוי בו ינתן תשלום לנהגים שיצמצמו את נסיעותיהם ברכב הפרטי".

יתרון נוסף לתחבורה הציבורית הוא האיפיון שלה במסלולים קבועים שמשרתים מיליוני נוססעים ודורש פתרון ידידותי לסביבה. באלקטריאון מעריכים כי לאחר פריסה מספקת של תשתית בעיר עבור תחבורה ציבורית ניתן יהיה להשתמש בתשתית הכביש החכם גם עבור משאיות חלוקה, רכבים שיתופיים, רכבים אוטונומיים ובסופו של דבר גם עבור הרכבים הפרטיים.

אז מהי טכנולוגיית הכביש החכם?

עזר מסביר: "אם הרכב האוטונומי מוציא את הנהג מהמשוואה ובכך מפחית את עלות התפעול, הכביש החכם מוזיל את כלי הרכב עצמו, מאפשר נסיעה ללא עצירה, מייתר את עמדות הטעינה ותחנות הדלק. שילוב נכון בין השניים מייצר את הדור הבא בעולם התחבורה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בימים אלו משלימה החברה את בניית אתר הניסויים הייחודי שלה ובו היא מתכוונת להדגים את הטכנולוגיה על מספר פלטפומות חשמליות. אתר הניסויים יכיל כביש אליפטי שיסתרע על פני שטח של כ-4 דונם ובו תוטמן מערכת הכביש החכם אותה החברה מפתחת.

במחצית השניה של 2018 מתכננת החברה להדגים מספר ניסויים שהצלחתם תהווה פריצת דרך עולמית ובעקבותיה החברה תחל לקדם מספר פיילוטים במספר ערים מרכזיות בארץ ובעולם.

בניסוי הראשון תדגים החברה נסיעה של רכב חשמלי שאינו מכיל סוללה כלל כאשר האנרגיה מגיעה ישירות מין הכביש לצורך הנעה. בניסוי השני תדגים טעינת סוללה תוך כדי נסיעה ובכך תאפשר הגדלת טווח לרכבים חשמליים.

להערכת החברה היתרון המכריע בטכנולוגיה שלה היא הכדאיות הכלכלית ויכולת הפחתת עלויות התפעול אותה היא מציגה .להוריד מאוטובוס את הבטריה זה חיסכון של מאות אלפי דולרים לכול רכב.  בנוסף היכולת  להוריד מהאוטובוס  את הצורך לעצור להפסקת טעינה למספר שעות ובמקום ייעודי מוזיל משמעותית את עלויות התפעול.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע -1.91%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.