דונאלד טראמפ ארה"ב
צילום: AFP

טראמפ הטיל מכס על מוצרים מסין במעל 50 מיליארד דולר

השגריר הסיני: נשקול את צעדינו ונגיב בהתאם בקרוב מאוד. לא חיפשנו מלחמת סחר עם אף אחד, אבל אנשים שוכחים מי התחיל את כל זה. נלחם חזרה"
נועם בראל | (22)

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין עולה שלב. במה שנראה כמו האתגר הגדול ביותר מזה דורות עבור כלכלת ארה"ב כנגד כנגד הכלכלה הסינית, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, החליט להגיב על החלטת הממשל הסיני להטיל מכסים על מוצרי ייבוא מארה"ב, ופרסם רשימה מלאה של מוצרים סיניים עליהם יטיל מכס של כ-25%.  ברשימה של טראמפ, אשר מכילה מוצרים בשויי של מעל 50 מיליארד דולר, ניתן למצוא מוצרים ממגוון תחומים אשר חולשים על כל תחומי הכלכלה האמריקאית, החל מתעשיית הטכנולוגיה, כגון תרופות ומוליכים למחצה ועד למוצרים כמו אופנועים ומכונות כביסה. בשונה מסין, אשר המכסים אותם הטילה נכנסו לתקוף מיידי, המכסים אותם מטיל טראמפ יכנסו לתקוף ב-22 במאי, כאשר ב-15 במאי יתקיים דיון פתוח לגבי הנושא, אך מבט ברישמה אותה מפרסמת ארה"ב מבהיר מעל לכל ספק - כמה שיותר נזק לסין בכמה וכמה שפחות הפרעה לכלכלה האמריקאית.

נזכיר כי התגובה של טראמפ מגיעה לאחר שהממשל הסיני הודיע כי רשימת 128 המוצרים אותה פרסם לפני כשבוע כמועמדים לקבל מכס מיוחד אם ייובאו מארה"ב נכנסת לתוקף ועל כל אחד מהמוצרים שברשימה יוטל מכס של כ-15%. הרשימה כוללת 128 מוצרי ייבוא, ביניהם פלדה ואלומיניום ממוחזר, שקדים, דובדבנים, יין, אתנול, בשר חזיר, ועוד רשימה ארוכה של ירקות ופירות. הצעדים של הממשל הסיני מגיעים בתגובה לדבריו של הנשיא טראמפ לפני כשבועיים שטען שיטיל מכסי מגן על ייבוא בשווי 50 מיליארד דולר כדי להעניש את סין על מדיניות ההשקעות שלה ועל כך שלטענת ארה"ב, סין פוגעת בזכויות היוצרים של חברות אמריקניות. השגריר הסיני, קוי טיאנקאי, הגיב לנושא ואמר: "נשקול את צעדינו ונגיב בהתאם בקרוב מאוד. לא חיפשנו מלחמת סחר עם אף אחד, אבל אנשים שוכחים מי התחיל את כל זה. נלחם חזרה באמצעים העומדים לרשותנו".  

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 18.
    ביום א נעניש את השורטיסטים הטיפשים (ל"ת)
    צחי 06/04/2018 17:26
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    המיסוי לא משמעותי זה לא על 20א מוצרים (ל"ת)
    עודד 06/04/2018 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אנחנו נרוויח.....המיסוי טוב לישראלים (ל"ת)
    פנחס 06/04/2018 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנחנו נרוויח.....המיסוי טוב לישראלים (ל"ת)
    פנחס 06/04/2018 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אם יכניסו את אירופה למיסוי וואוואי (ל"ת)
    פנחס 06/04/2018 15:17
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    טלי הואזר 06/04/2018 15:16
    הגב לתגובה זו
    בארהב הכלכחה טובה. אירופה הכלכחה גרועה מלבד גרמניה השאר גמור. עוד מסמר וניגמר
  • 12.
    החסר משוגעים אני 04/04/2018 23:30
    הגב לתגובה זו
    הנשיא טראמפ אידיוט גמור הייתי מייצא אותו לסין ועוד מוכן לשלם עבורו מכס בשווי מאה מיליארד!
  • 11.
    אין הבדל בין קומוניזם לפאשיזם ,תמשיכו ליסחור איתם כלבים (ל"ת)
    בא 04/04/2018 15:16
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    סימפל 04/04/2018 13:55
    הגב לתגובה זו
    חשבתי שהם רוצים להמתין עד 2020, אבל אם זה היה המקרה, למה הם הטילו מכס על כל-כך הרבה מוצרים מלבד פלדה ואלומיניום? אם זו המגמה, אז כנראה שהם גם ימכרו הרבה מאיגרות החוב האמריקאיות שהם מחזיקים וכך גם יביאו לירידה בערך הדולר, אבל זה רק ישרת את טראמפ. דולר נמוך זה בדיוק מה שהוא רוצה. טראמפ רוצה גם יותר עסקים באמריקה (כלומר פחות עסקים עם סין) וגם דולר נמוך. הסינים רוצים את הגדלת משקל היואן בעולם והגדלת ההישענות של המשק הסיני על צריכה פנימית. נראה שמלחמת סחר תשרת את האינטרסים של שתי המעצמות כרגע.
  • בא 04/04/2018 15:14
    הגב לתגובה זו
    אם הכול היה ככה לא היינו נימצאים במצב שכול המפעלים מאמריקה עברו לאוייב שלהם ,אם הייתי אומר לך לפני 25 שנה שזה מה שיהיה היית אומר שזה לא הגיוני ,ככה שאתה פארסה .
  • 9.
    מישהו בעד לקנות? (ל"ת)
    איזי 04/04/2018 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    בא 04/04/2018 13:00
    הגב לתגובה זו
    אז הם לא יושבים בשקט כמו דגים ,זאת טעות אסטרטגית שלהם ,הם דיקטטורה ולכן מוגבלים שיכלית ,הממשל שלהם הוא כזה .אם היו יושבים בשקט היו ממשיכים לנצח .
  • 7.
    ייאי 04/04/2018 12:14
    הגב לתגובה זו
    מה שבא כאן לידי ביטוי הוא חוסר הרגישות המצבית של טראמפ. הוא הרי לעת הזו במיוחד נזקק לסין ללחץ על צפון קוריאה ואז הוא בא ומנחית מלחמה כלכלית בין ארה"ב לסין...בוק,כבר אמרנו.
  • 6.
    לא נראה שהשוק האמריקאי אוהב מה שטרמפ עושה לכאורה למענו (ל"ת)
    ק 04/04/2018 11:30
    הגב לתגובה זו
  • אין ברירה ,אסור לקומוניסטים לנצח . (ל"ת)
    בא 04/04/2018 13:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מלך! סופסופ קאובוי בשכונה. (ל"ת)
    x, 04/04/2018 11:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ווארן באפט 04/04/2018 10:33
    הגב לתגובה זו
    מסחרי עם סין גדול
  • 3.
    סין מרמה במאזן המסחרי, שיחפשו מי ינענע אותם (ל"ת)
    סטנלי פישר 04/04/2018 09:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בסוף יגיעו להסכמה. הם לא ימשיכו להרוס אחד לשני. אין מצב (ל"ת)
    נפש של סוחר 04/04/2018 08:58
    הגב לתגובה זו
  • הקומוניסטים מנצחים ,נראלי שעשו לכולכם היפנוזה . (ל"ת)
    בא 04/04/2018 13:40
    הגב לתגובה זו
  • טראמפ חולה נפש בודאי שימשיך (ל"ת)
    Ff 04/04/2018 09:26
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מר קוי טיאנקאי, תגובתך שקולה ועניינית. (ל"ת)
    ירושלמית 04/04/2018 08:13
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: