סורוס, באפט ואייקן: אלו המניות המובילות בתיקי ההשקעות של עשירי העולם

בימי ריבית אפסית לאן הסיטו המשקיעים הגדולים את הכספים, ואיפה הגדילו אחזקה?

נמיר קיסר | (2)

סביבת הריבית האפסית בשווקים המפותחים דוחקת את המשקיעים לרדיפה אחר תשואה בכל המרץ, וגם את שועלי הקרבות הוותיקים, כמו המיליארדרים וורן באפט, ג'ורג' סורוס או קארל אייקן. דו"ח ה-F13, שאותו מחויבים להציג כל מי שבעל תיק נכסים בשווי 100 מיליון דולר ויותר, חושף לאן שלושת המיליארדים הסיטו את הכספים.

וורן באפט - 'Apple'

באפט שולט בחברת ברקשייר האת'וויי, חברת החזקות ענקית שכוללת את 'Geico' ומשקיעה בסכום העולה על 110 מיליארד דולר במניות, ומנהל את רוב השקעותיה. לאחרונה, לאחר 16 שנות קריירה, החל באפט להעביר את ניהול ההשקעות למנהלים טוד קומס וטד ורשלר שאחראים על כ-9 מיליארד דולר מהכספים והחלו לקנות חלקים גדולים מחברת 'אפל'.

ברבעון הראשון, חברת ברקשייר חשפה כי היא מחזיקה כ-1 מיליארד דולר במניות של 'אפל', וברבעון השני, ההשקעה ב'אפל' עלתה כ-55% ל-15.2 מיליון מניות. כלומר, במחיר הנוכחי היא מחזיקה ביותר מ-1.6 מיליארד דולר במניות ענקית הטכנולוגיה. אחת הסיבות המרכזיות להשקעתו במניית 'אפל' היא נפילת המנייה בשנה שעברה אחרי השקה כושלת של הטלפונים החדשים ומחזור מכירות נמוך.

עם זאת, מכשירים חדשים עתידים להגיע ואם השקתם תצלח, הם עשויים להרים את מניות החברה. מכפיל הרווח של 'אפל' עומד רק על 12.2 והיא מרשה לעצמה להשקיע כספים רבים בפיתוח, בין היתר, בשדרוג ה-'iTunes'. אפל מתגאה בדרג הניהולי שלה, בקהל הקבוע שלה ובתשואת דיבידנד של 2%.

נציין כי בשנה החולפת מניית 'אפל' ירדה כ-1.4%.

סורוס - "הולך על בטוח"

סורוס נחשב אחד ממנהלי קרנות הגידור הטובים בכל הזמנים. למרות שסורוס מתמקד בטווח הקצר ברכישות מסוכנות, אין לו מתחרים בזיהוי טרנדים בשוק ומציאת מניות מוצלחות. ברבעון השני, אחת הרכישות הגדולות של סורוס היתה 4 מיליון מניות שלRovi Corp המספקת שירותי הגנה על זכויות יוצרים לחברות הטלוויזיה.

עיתוי הרכישה של סורוס ריכז עניין, הוא קנה את Rovi בדיוק לאחר שהשלימה את רכישת 'Tivo' ובזמן שמתרחשים מלחמות פנים ארגוניות, הדחתו של חבר הדירקטוריון אנדרו לודוויק ע"י המשגיע גלן וולינג. ייתכן כי מדובר בהשקעה קצרת טווח לכן על המשקיעים לבדוק את Rovi לעומק לפני ההשקעה.

סורוס צופה דעיכה בשוק האמריקאי, הוא טוען שהחלטת בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי עלולה לגרום למשבר כלכלי. ההשקפה משתקפת באחזקתו של סורוס בסוף הרבעון השני באופציות PUT על 4 מיליון מניות של 'SPDR S&P 500 ETF' לעומת 2 מיליון בסוף הרבעון הראשון וממשיך להשקיע בזהב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בשנה החולפת מניית 'Rovi' עלתה כ-100.6%.

קארל אייקן - האקטיביסט

אייקן נחשב המשקיע האקטיביסט הטוב ביותר בדור שלו, ההצלחה האחרונה שלו כוללת את מאמציו לשכנע את 'איביי' להיפרד מ'פייפאל'. ברבעון השני, אייקן רכש 3.4 מיליון מניות על חברת הפארמה 'אלרגן' בשווי של 862 מיליון דולר. הרכישה בוצעה במאי כאשר אייקן הציע למנכ"ל אלרגן, ברנט סאונדרס, מחיר יתר. סאונדרס שימש בעבר כמנכ"ל 'Forest Labs' שנמצאת בבעלות אייקן ואוחדה עם 'אלרגן'.

'אלרגן' הסכימה למיזוג עם 'פייזר' בשנה שעברה אך העסקה נגנזה ע"י משרד האוצר בעקבות פרשת המס לפיה פייזר מנסה לקבל הטבות מס. הפרשה גרמה למחיר מניית 'אלרגן' לצנוח והעמיקה את גובה החוב שלה.

לאחרונה, מחיר מניית 'אלרגן' התאושש בזכות מכירת מגזר התרופות הגנריות של החברה לחברת טבע הישראלית. 'אלרגן' קיבלה בעסקה 33.4 מיליארד דולר במזומן ו-100.3 מיליון מניות טבע בשווי 5.4 מיליארד דולר.

אייקן טרם הצהיר על השינויים שהוא מתכוון לבצע ב'אלרגן'. לפי עברו, סביר להניח שהוא ינתק את החברות הבנות מ'אלרגן', יקצץ בעלויות או ימכור את מניות טבע בשוק. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יעל 06/09/2016 09:18
    הגב לתגובה זו
    לבאפט יש לפחות 10 מניות יותר מובילות מאפל!
  • 1.
    באפט היה ונשאר מס' 1 (ל"ת)
    משקיע וותיק 04/09/2016 20:14
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.