דו"ח חדש: מי הן המדינות שיסבלו באופן החד ביותר מיציאת בריטניה מהאיחוד?

אלמוג עזר | (5)

חברת המחקר והדירוג S&P פרסמה השבוע את המחקר שלה בנוגע לעזיבתה של בריטניה (ה"ברקזיט") והסיכונים הטמונים בה. על פי הדו"ח, שבנה מדד רגישות למדינות האיחוד, המדינה שאמורה לסבול בצורה המרבית מעזיבת הממלכה את האיחוד האירופי היא מדינת אירלנד. 

ב-S&P התחשבו באינדקטורים שונים כמו חוזקו של השוק הפיננסי והחשיפה שלו לבריטניה, זרם המהגרים שמגיע לאותה מדינה וכמובן יחס יצוא/יבוא עם בריטניה. סך המדינות שנבדקו עמד על 20 מדינות. 

ב-23 ביוני הקרוב יגשו אזרחי בריטניה למשאל העם שיכריע האם ברצונה להישאר באיחוד האירופי שמונה 28 מדינות או שמא הם מבקשים לעזוב. עד כה נראה שיש שוויון בין מחנות ה"נגד" וה"בעד" כאשר המומנטום נמצא אצל הקבוצה הראשונה. 

לטענת ה-S&P חוסר האי הודאות שינבע מעזיבת בריטניה את האיחוד, יתקוף את אירלנד הן בתחום גלי מהגרים שישטפו את המדינה הקטנה ממזרח לבריטניה והן בתחום הכלכלי. עזיבת בריטניה תערים קשיים על המסחר בין שתי המדינות אשר גובלות בגבול שנמתח על פני 499 קילומטרים. 

חברת הדירוג אינה מתמקדת רק באלמנטים של הסיכון ומציגה גם יתרונות. הכלכלה הגמישה של אירלנד, תדע להתאים עצמה אל עבר שווקים חדשים וגדולים אחרים כמו ארה"ב ושאר כלכלות האיחוד. "עזיבתה של בריטניה תזרז חתימה על הסכמים כלכליים משופרים של אירלנד עם שאר מדינות מרכזיות באיחוד" כך נכתב. נזכיר כלכלת אירלנד הייתה הראשונה מין מדינות הפיג"ס (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) שיצאה מהמשבר הכלכלי שפקד אותן בשנת 2010. 

מלטה, וקפריסין גם אמורות להיפגע מעזיבת בריטניה את האיחוד. זאת בשל שמזג האוויר הנוח באותן מדינות הביא הרבה בריטים לנפוש באיים אלו ואף להעביר את שנות הפרישה שלהן בה. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רחל 24/06/2016 06:27
    הגב לתגובה זו
    בשבילנו פרישת בריטניה זאת התחלת הסוף של השוק האירופאי. ממילא הם תקעו לנו מקלות בגלגלים אז טוב שיתפרקו וכל אחד לעצמו. גם המחירים באירופה היו הרבה יותר זולים לפני הקמת האיחוד. שכל מדינה תדאג לעצמה
  • 4.
    מעולם לא קראתי ניתוח יותר חפיף ודבילי מזה (ל"ת)
    זה נקרא ניתוח? 13/06/2016 07:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אחד 12/06/2016 12:46
    הגב לתגובה זו
    אפשר להיפגע אולי,אפשר שלא....... אבל המילה "סבל" - שמורה למקרים אחרים לחלוטין
  • 2.
    אפשר לצאת ולחזור אבל בישראל שמרנים (ל"ת)
    אותו רוהמ 20 שנה 12/06/2016 07:23
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רועי 11/06/2016 11:55
    הגב לתגובה זו
    הרבה בנקים יעזבו את לונדון, רובם יעברו לפרנקפורט, את עבודות האדמיניסטרציה יעבירו לפולין כפי שקורה היום, אבל ביתר שאת.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: