סגנו של באפט מכנה את ולינט "ביוב", ביל אקרמן: "ברור שזו הייתה טעות להשקיע"

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט

מניית ולינט פרמסוטיקלס (סימול: VRX) צנחה היום עד 13% במסחר בוול סטריט לאחר שבכינוס השנתי של חברת ברקשייר האת'וויי, וורן באפט ביקר בחריפות את עסקי החברה וטען כי הם "פגומים במיוחד". הירידה הגדולה ביותר בחודש וחצי האחרונים. בשעות האחרונות למסחר מניית החברה תיקנה מעט וננעלה בירידה של 2.34% בלבד.  המניה צנחה מעל 80% מאז השיא האחרון בחודש אוגוסט, ולאחר הפרשה המדוברת שבעקבותה הוחלף מנכ"ל החברה (לכתבה המלאה לחץ כאן), ואף הובילה לחקירות מצדם של רגולטורים ומחוקקים. בשבוע האחרון, המנכ"ל היוצא - מייק פרסון, אמר בשימוע שלו בסנאט בנוגע להעלאת מחירי התרופות, כי חברת ולינט עשתה טעויות והוא כמנכ"ל התנהל באגרסיביות יתרה.

בשבת האחרונה אמר וורן באפט כי המודל העסקי של חברת ולינט "פגום במיוחד" וכי השימוע בסנאט לא היה מחזה יפה. סגנו של באפט, צ'ארלס מאנגר, שהינו מבקר ותיק של חברת התרופות, הגיב בחריפות יותר: "ולינט היא בבירור ביוב. ולאלו שיצרו אותה מגיע את כל הבושה שקיבלו". בהמשך אף הוסיף ואמר כי התנהגות החברה "מרושעת" ואף "לא שפויה". דובר מטעם חברת ולינט סירב להגיב לדבריהם של באפט ומאנגר. 

ביל אקמן, מנהל קרן גידור ב-Pershing Square Capital Management LP, שהציגה ירידה של 17.5% בתיק ההשקעות השנה, אמר היום כי "בוודאי שהוא מצטער על השקעתו הראשונית בחברת ולינט" אך הוא מוסיף ואומר כי הוא עדיין תומך במודל העסקי של ולינט, וביקר את מאנגר על כך שפסל את החברה כולה. הוסיף ואמר כי החברה מייצרת תרופות רבות וטובות מאוד, וכי החברה אינה "ביוב" כפי שכינה אותה מאנגר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".