רעידת אדמה בעולם הפרסום: הדיגיטל משלים מהפך ב-2015 - ועוקף את הפרינט
שנת 2015 תירשם בספרי הימים של עולם הפרסום הישראלי, כנקודת מפנה בהשקעה באמצעי המדיה השונים. מסיכום נתוני עוגת הפרסום של ישראל בשנה החולפת, עולה כי חל מהפך בין האינטרנט לפרינט, כאשר יותר מפרסמים שמים את הכסף בדיגיטל מאשר הפרינט. בשנה זו הושלם סופית המהפך כאשר שוק הדיגיטל הפך למדיה השנייה בגודלה בשוק הפרסום המקומי והוריד את הפרינט למקום השלישי. רק לפני 11 שנה, 50% מכלל ההשקעה בפרסום הופנה לעיתונים.
הנתונים שנחשפים היום (יום ב') על ידי יפעת בקרת פרסום ואיגוד השיווק הישראלי, מצביעים על צמיחה קלה של 4% בעוגת הפרסום מ-3.643 מיליארד שקל ב-2014 ל-3.785 מיליארד שקל ב-2015. ואולם, בעשור האחרון חלה ירידה דרמטית בהשקעות בפרסום. בשנת 2006 סך ההוצאה עמד על 3.694 מיליארד שקלים.
כך יוצא שבעשור ההשקעה עלתה ב-91 מיליון שקלים בלבד, ואולם – על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בעשור האחרון האינפלציה עמדה על 19.62%, כך שריאלית ההשקעה בפרסום אמורה הייתה לעמוד בשנה החולפת על כ-4.42 מיליארד שקלים, ולמעשה ריאלית נגרע מהשוק 645 מיליון שקלים.
איש הפרסום תמיר יולביץ' טוען כי "מבחינת ענף הפרסום המקומי החדשות אינן מעודדות. פועל יוצא של מגמות אלו יביא להתחזקות משמעותית עוד יותר של הלקוחות מול משרדי הפרסום. כבר כיום בחלק הולך וגדל של המפרסמים מקימים מחלקות דיגיטל פנימיות שמכירות את העולמות הדיגיטליים יותר ממשרדי הפרסום שלהן, שיגלו שלא רק שהגבינה זזה להם אלא כל המחלבה עברה דירה". לטור המלא של תמיר ילביץ' – לחצו כאן.
הרייטינג בשמיים, הכסף הולך ליוטיוב ופייסבוק
בשונה מהציפיות לתיקון כלשהו בשוק הטלוויזיה לאחר שנת 2014 – שנפגע קשות בשל מבצע צוק איתן ש"הרג" את שוק הפרסום במשך כחודשיים, הרי שב-2015 השוק לא רק שהתאזן, אלא המשיך להיחלש, וירד מנתח של 41% ב-2014 ל-38% בשנה החולפת. כל זאת מגיע על רקע נתוני הרייטינג הגבוהים של מותגי ערוץ 2 שאין להם אח ורע בעולם המערבי.


הפרינט לאן?
כאמור, החדשות הדרמטיות מגיעות מכיוון הפרינט, שבתוך 7 שנים איבד את הבכורה והתדרדר למקום השלישי בהוצאות לפרסום. אם לפני עשור ההשקעה בפרסום בעיתונים ובמגזינים עמדה על 46% מול 34% בטלוויזיה, ורק 8% באינטרנט, הרי שלאורך השנים נחתכה ההשקעה בפרסום בפרינט ביותר מ-50%, לרמה של 21% בלבד. 2015 הייתה עוד שנה קשה ומורכבת לעיתונות במקומית ובדומה לעולם המערבי כולו, כאשר הפרסום בפרינט איבד 50 מיליון שקלים, ו-6% מהיקפו. השנה פורסמו פחות אינצ'ים בעיתונים, במקומונים ובמגזינים, חולקו יותר בונוסים, וניתנו בממוצע יותר הנחות למפרסמים. כמו כן, מגמת החינמונים ממשיכה לצבור תאוצה, ולאחרונה החל מעריב אף הוא להוציא מהדורה חינמית בשם מעריב הבוקר, אם כי יש לזכור כי מדובר באבולוציה חדשה של ישראל פוסט. מספר השחקנים בעיתונות המודפסת לא הצליח לגדול בשנים האחרונות, מאז הושק ישראל היום בקיץ 2007 במימונו של איל הימורים מיליארדר, ומגמת הצמצום נמשכת, כאשר רק לאחרונה יצא גלובס בתכנית התייעלות שכוללת פיטורי עשרות עובדים לצד פיטורי עובדים רבים בקבוצת ידיעות אחרונות בשל ההתכנסות במתחם אחד בראשון לציון.
האם הפרסום בדיגיטל יכבוש גם את המקום הראשון?
הכוכב הגדול הוא האינטרנט, שממשיך למשוך תקציבי פרסום למן הרגע שפרץ לחיינו אי-שם בסוף שנות ה-90 ותחילת ה-2000. בשנת 2006 8% מתקציב הפרסום הופנה לאינטרנט, ולאורך השנים חל גידול קבוע בנתח הפרסום (למעט ב-2011 אז חל קיטון באחוז לפרסום וירידה של כמה עשרות מיליוני שקלים ריאלית). בשנת 2014 עמד נתח הפרסום שהופנה לדיגיטל על 22% ובמספרים מוחלטים – כ-818 מיליון שקלים עשו את דרכם לאתרי האינטרנט הישראלים, וגם לרשתות החברתיות, ליוטיוב ולמנועי החיפוש. בשנה החולפת הנתח עמד על 27% והנתון כבר חצה את רף המיליארד עם 1.023 מיליארד שקלים, זינוק של 25%. לא מעט גורמים מעריכים כי בתוך שנים בודדות, הפרסום בדיגיטל יכבוש את המקום הראשון על חשבון הטלוויזיה. ההשקעה בפרסום באינטרנט ממשיכה לצמוח ביחס ישר לשימוש ולתלות ההולכת וגוברת בעולם הדיגיטלי, וכאמור עוברת השנה לראשונה את ההשקעה בפרסום בעיתונות בפער ניכר. לצד זאת, הפרסום באינטרנט ממשיך להיות מאתגר למדידה עקב רב המימדיותו שבו - גוגל, ווידאו, מובייל, פייסבוק, דיספליי (web), פרפורמנס ונייטיב - והחוסר הניכר בדיווחים כספיים של אמצעי המדיה המובילים בו. אי לכך, בפלח זה של העוגה אנו מסתמכים על ניטור שמבצעת חברת יפעת בקרת פרסום, ובנוסף על הערכות מושכלות שגובו בשיחות עם העוסקים בפרסום דיגיטלי וכן עם מפרסמים שחשפו את עוגת הפרסום שלהם בדיגיטל.

- 2.א.ח 12/01/2016 15:08הגב לתגובה זוכתבה מעניינת וטובה. האם יש לכם נתונים לגבי מה שקורה בעולם בתחומים אלה ? מעניין...
- 1.ברור 11/01/2016 19:06הגב לתגובה זוהפרסום בישראל שכונת עוני

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד.
רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד.
רצועות נוספות
רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11.
בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
- עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול
- רק אחד מכל עשרה מצופי החדשות צופים בחדשות כאן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן
עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד.
רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד.
רצועות נוספות
רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11.
בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
- עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול
- רק אחד מכל עשרה מצופי החדשות צופים בחדשות כאן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן
עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.