בדיקה: האם זינוק מחירי הדירות יאפשר פינוי בינוי בפריפריה? התשובה פשוטה
בישראל יש מאות אלפי בנייני שיכון ישנים שלא יעמדו ברעש אדמה גדול ואינם מספקים הגנה מפני טילים. כיום כמעט כל יוזמות ההתחדשות העירונית קורמות עור וגידים במרכז הארץ, היכן שקיימת כדאיות כלכלית לביצוע פרויקטים מסוג תמ"א 38 ופינוי בינוי.
מבדיקה שערכה חטיבת הנדל"ן של קבוצת אלוני האפט עולה כי במרבית המקרים, אין כדאיות כלכלית לביצוע פרויקטי תמ"א 38(2) בערים הרחוקות מהמעגל השני של העיר תל אביב - כלומר בערים הדרומיות לאשדוד וצפוניות מנתניה. הניתוח שנערך בדק, כהנחה שמרנית, עלייה של עד 5% במחירי הדירות בערי הפריפריה במהלך השנים הקרובות.
מכפיל של 6 דירות לפחות
באלוני האפט גורסים כי למרות העלייה החדה במחירי הדירות בשנים האחרונות, כדי לייצר כדאיות כלכלית מצד היזם לפרויקטי פינוי-בינוי בפריפריה נדרש היזם למכפיל של 6 לפחות. המשמעות היא שעל כל דירה שתיהרס נדרש היזם לבנות 6 דירות חדשות לפחות וככל שמתרחקים גיאוגרפית מהעיר תל אביב המכפיל הולך ועולה בהתמדה עם הירידה במחירי הדירות. לדבריהם, "בחלק מהמקרים הדיירים בפרויקטי פינוי בינוי דורשים מהיזם הגדלת שטח הדירה הקיימת באופן כזה שדורש מכפילים גבוהים בהרבה ואז רשויות התכנון לא מאשרות את תוספת יחידות הדיור בפרויקט. כשהמצב מתרחש בפריפריה דרישות התושבים, לגיטימיות ככל שיהיו, מפחיתות את הכדאיות באופן דרמטי".
תל אביב - לא בסיס השוואה מייצג
בעיר תל אביב, המכפיל של פרויקט פינוי הבינוי הראשון שאוכלס בעיר על 2.8, אך מכפיל זה חושב לפני מספר שנים בשכונת נווה שרת ומאז עלו מחירי הדירות. כיום ישנה כדאיות כלכלית בעיר תל אביב לפרויקטי פינוי בינוי לפי טווח מכפילים של 2-2.5, כלומר על כל דירה ישנה שמפנים על היזם לבנות לפחות 2 דירות חדשות. במרכז תל אביב, אם ייצאו לפועל פרויקטים של פינוי-בינוי הם יהיו במכפילים נמוכים יותר, אך אינם מהווים בסיס השוואה מייצג.
- הוועדה המקומית בחולון אישרה את תכנית הבינוי במתחם עין יהב
- רובי קפיטל תממן פרויקט פינוי-בינוי במעלה אדומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחיפה מנגד, כדי להחליף 50 יחידות דיור ברמת מחירים ממוצעת של כ-900 אלף שקל לדירה חדשה, נדרש היזם לייצר 300 יחידות דיור לפחות כדי להגיע לשיעור הרווחיות המינימלי שיאפשר את קיום הפרויקט.
באלוני האפט טוענים כי מחד עלו מחירי הדירות בכל הארץ בשנים האחרונות, אך הסל הרחב של העלויות הכרוכות בכל תהליך ייזום הבנייה עלה ולא הביא מנגד לירידה משמעותית במכפילים לעומת שנים קודמות, למעט העיר תל אביב. "שני הגורמים המשמעותיים המשפיעים על היזם הם מחירי הדירות שאכן עלו, אולם מדד תשומות הבנייה עלה ב-5 השנים האחרונות בכ-14% במצטבר".
שיעור הרווחיות המינימלי המאפשר קבלת ליווי בנקאי בענף הבנייה עומד על 15% ואינו שונה גם בענף התמ"א 38 שנחשב לענף יזמי לכל דבר שדורש ליווי בנקאי על פי חוק. לאור שיעור הרווחיות הנדרש, על היזם למכור מספר דירות חדשות בהיקף משתנה, כתלות במחיר השוק של הדירות החדשות בעיר. ככל שמחיר הדירה החדשה יותר גבוה נדרש היזם למכור פחות ופחות דירות כדי לכסות את עלויות הבנייה והעלויות הנוספות הנדרשות. כמו כן, ככל שהמכפיל המקורי שהוצע על ידי היזם יותר נמוך, יש ליזם יותר מרחב תמרון במקרה של שינוי בתנאי השוק, כמו ירידת מחירים קלה או מיעוט של ביקושים בעקבות סיבות מאקרו כלכליות. כשהיזם מציע מכפיל גבוה עליו למכור דירות חדשות רבות יותר, עובדה שמעלה את הסיכון של הפרויקט ללא קשר למכפיל בלאו הכי.
- פורשה ובנטלי מגיעות להרצליה פיתוח: עסקת נדל"ן ב-69 מיליון שקל בפרויקט של פרשקובסקי
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
צחי אגסי, מנכ"ל משותף בחטיבת הנדל"ן של הקבוצה, מסביר כי "תכניות הממשלה להתחדשות עירונית בהיקף נרחב בפריפריה לא עולות בקנה אחד עם השאיפה להוריד את מחירי הדירות. על פי מחירי הדירות הקיימים כיום יש כדאיות כלכלית נמוכה מאוד עד אפסית לקיום של התחדשות עירונית בפריפריה כך שאם מחירי הדירות בפריפריה יירדו הכדאיות תפחת עוד יותר והיזמים ייאלצו לייצר מכפילים גבוהים יותר".
רותם סמדג'ה, שותף בחטיבת הנדל"ן, מוסיף: "הדרך שבה יהיה ניתן לאפשר התחדשות עירונית בפריפריה היא על ידי תכניות מקיפות להתחדשות של שכונות שלמות במקום התחדשות של בניינים בודדים. רק דרך התחדשות של שכונות שלמות, באופן כזה שיביא לתכנון מחדש ולהגדלת מספר יחידות הדיור והמתאר באופן שישפר מאוד את התשתיות הסביבתיות ניתן יהיה להוציא אל הפועל פרויקטים של התחדשות עירונית בערים הרחוקות מהמעגל השני של תל אביב ומעלה".
- 3.אבנר 24/11/2015 17:14הגב לתגובה זומעניין לגבי תהליך קבלת החלטות
- כתיבה איכותי מאוד. ממש מעניין. תודה. (ל"ת)פנחס 24/11/2015 17:28הגב לתגובה זו
- 2.שימו לב שלא משנה מה דוחפים את רציו ל שער 29 (ל"ת)4 24/11/2015 10:36הגב לתגובה זו
- 1.פינוי פינוי 24/11/2015 10:23הגב לתגובה זולמה חייבים פינוי בינוי ולא פינוי פינוי קרי לפנות ולעשות פארק ציבורי בחלק מהמיקומים כי כשבונים בלי הפסקה אין ספיגה של מי גשמים אין חניה אין הנאה הכל בטון
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
