בדיקה: האם זינוק מחירי הדירות יאפשר פינוי בינוי בפריפריה? התשובה פשוטה

באלוני האפט בדקו באילו ערים יש כיום כדאיות כלכלית לתמ"א 38(2), והיכן יצטרכו מכפיל של 9 דירות כדי לבנות
לירן סהר | (4)
נושאים בכתבה פינוי בינוי

בישראל יש מאות אלפי בנייני שיכון ישנים שלא יעמדו ברעש אדמה גדול ואינם מספקים הגנה מפני טילים. כיום כמעט כל יוזמות ההתחדשות העירונית קורמות עור וגידים במרכז הארץ, היכן שקיימת כדאיות כלכלית לביצוע פרויקטים מסוג תמ"א 38 ופינוי בינוי. 

מבדיקה שערכה חטיבת הנדל"ן של קבוצת אלוני האפט עולה כי במרבית המקרים, אין כדאיות כלכלית לביצוע פרויקטי תמ"א 38(2) בערים הרחוקות מהמעגל השני של העיר תל אביב - כלומר בערים הדרומיות לאשדוד וצפוניות מנתניה. הניתוח שנערך בדק, כהנחה שמרנית, עלייה של עד 5% במחירי הדירות בערי הפריפריה במהלך השנים הקרובות.

מכפיל של 6 דירות לפחות

באלוני האפט גורסים כי למרות העלייה החדה במחירי הדירות בשנים האחרונות, כדי לייצר כדאיות כלכלית מצד היזם לפרויקטי פינוי-בינוי בפריפריה נדרש היזם למכפיל של 6 לפחות. המשמעות היא שעל כל דירה שתיהרס נדרש היזם לבנות 6 דירות חדשות לפחות וככל שמתרחקים גיאוגרפית מהעיר תל אביב המכפיל הולך ועולה בהתמדה עם הירידה במחירי הדירות. לדבריהם, "בחלק מהמקרים הדיירים בפרויקטי פינוי בינוי דורשים מהיזם הגדלת שטח הדירה הקיימת באופן כזה שדורש מכפילים גבוהים בהרבה ואז רשויות התכנון לא מאשרות את תוספת יחידות הדיור בפרויקט. כשהמצב מתרחש בפריפריה דרישות התושבים, לגיטימיות ככל שיהיו, מפחיתות את הכדאיות באופן דרמטי".  

תל אביב - לא בסיס השוואה מייצג

בעיר תל אביב, המכפיל של פרויקט פינוי הבינוי הראשון שאוכלס בעיר על 2.8, אך מכפיל זה חושב לפני מספר שנים בשכונת נווה שרת ומאז עלו מחירי הדירות. כיום ישנה כדאיות כלכלית בעיר תל אביב לפרויקטי פינוי בינוי לפי טווח מכפילים של 2-2.5, כלומר על כל דירה ישנה שמפנים על היזם לבנות לפחות 2 דירות חדשות. במרכז תל אביב, אם ייצאו לפועל פרויקטים של פינוי-בינוי הם יהיו במכפילים נמוכים יותר, אך אינם מהווים בסיס השוואה מייצג.

בחיפה מנגד, כדי להחליף 50 יחידות דיור ברמת מחירים ממוצעת של כ-900 אלף שקל לדירה חדשה, נדרש היזם לייצר 300 יחידות דיור לפחות כדי להגיע לשיעור הרווחיות המינימלי שיאפשר את קיום הפרויקט.  

באלוני האפט  טוענים כי מחד עלו מחירי הדירות בכל הארץ בשנים האחרונות, אך הסל הרחב של העלויות הכרוכות בכל תהליך ייזום הבנייה עלה ולא הביא מנגד לירידה משמעותית במכפילים לעומת שנים קודמות, למעט העיר תל אביב. "שני הגורמים המשמעותיים המשפיעים על היזם הם מחירי הדירות שאכן עלו, אולם מדד תשומות הבנייה עלה ב-5 השנים האחרונות בכ-14% במצטבר".

שיעור הרווחיות המינימלי המאפשר קבלת ליווי בנקאי בענף הבנייה עומד על 15% ואינו שונה גם בענף התמ"א 38 שנחשב לענף יזמי לכל דבר שדורש ליווי בנקאי על פי חוק. לאור שיעור הרווחיות הנדרש, על היזם למכור מספר דירות חדשות בהיקף משתנה, כתלות במחיר השוק של הדירות החדשות בעיר. ככל שמחיר הדירה החדשה יותר גבוה נדרש היזם למכור פחות ופחות דירות כדי לכסות את עלויות הבנייה והעלויות הנוספות הנדרשות. כמו כן, ככל שהמכפיל המקורי שהוצע על ידי היזם יותר נמוך, יש ליזם יותר מרחב תמרון במקרה של שינוי בתנאי השוק, כמו ירידת מחירים קלה או מיעוט של ביקושים בעקבות סיבות מאקרו כלכליות. כשהיזם מציע מכפיל גבוה עליו למכור דירות חדשות רבות יותר, עובדה שמעלה את הסיכון של הפרויקט ללא קשר למכפיל בלאו הכי. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

צחי אגסי, מנכ"ל משותף בחטיבת הנדל"ן של הקבוצה, מסביר כי "תכניות הממשלה להתחדשות עירונית בהיקף נרחב בפריפריה לא עולות בקנה אחד עם השאיפה להוריד את מחירי הדירות. על פי מחירי הדירות הקיימים כיום יש כדאיות כלכלית נמוכה מאוד עד אפסית לקיום של התחדשות עירונית בפריפריה כך שאם מחירי הדירות בפריפריה יירדו הכדאיות תפחת עוד יותר והיזמים ייאלצו לייצר מכפילים גבוהים יותר".

   

רותם סמדג'ה, שותף בחטיבת הנדל"ן, מוסיף: "הדרך שבה יהיה ניתן לאפשר התחדשות עירונית בפריפריה היא על ידי תכניות מקיפות להתחדשות של שכונות שלמות במקום התחדשות של בניינים בודדים. רק דרך התחדשות של שכונות שלמות, באופן כזה שיביא לתכנון מחדש ולהגדלת מספר יחידות הדיור והמתאר באופן שישפר מאוד את התשתיות הסביבתיות ניתן יהיה להוציא אל הפועל פרויקטים של התחדשות עירונית בערים הרחוקות מהמעגל השני של תל אביב ומעלה". 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אבנר 24/11/2015 17:14
    הגב לתגובה זו
    מעניין לגבי תהליך קבלת החלטות
  • כתיבה איכותי מאוד. ממש מעניין. תודה. (ל"ת)
    פנחס 24/11/2015 17:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שימו לב שלא משנה מה דוחפים את רציו ל שער 29 (ל"ת)
    4 24/11/2015 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פינוי פינוי 24/11/2015 10:23
    הגב לתגובה זו
    למה חייבים פינוי בינוי ולא פינוי פינוי קרי לפנות ולעשות פארק ציבורי בחלק מהמיקומים כי כשבונים בלי הפסקה אין ספיגה של מי גשמים אין חניה אין הנאה הכל בטון
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.