טיימס סקוור ניו יורק ארה"ב
צילום: Getty images Israel

איתות מטריד לקראת יום שישי: סקר ה-ADP הנמוך ביותר מאז חודש אוגוסט

מתרבים הסימנים לרגיעה בשוק העבודה האמריקני, אך הכלכלנים ממשיכים לטעון שבקצב הזה אמריקה תגיע לתעסוקה מלאה בשנה הבאה

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה ADP
לאחר ששנת 2014 הייתה השנה בה שוק העבודה השתפר באופן החד ביותר מאז שנת 2000 תוך תוספת של 3 מיליון משרות, מתרבים הסימנים כי שנת 2015 תהא שנה רגועה יותר. היום (ד') סקר התעסוקה של ה-ADP הציג תוספת חודשית של עובדים נמוכה יותר מהצפוי בחודש פברואר. סקר ה-ADP הינו הסקר המקדים לסקר התעסוקה הרשמי של משרד העבודה שיתפרסם השבוע ביום שישי (6.3.15). תוצאת הסקר לחודש פברואר היא הנמוכה ביותר מאז אוגוסט האחרון עם תוספת של 212 אלף עובדים לעומת צפי של 220 אלף. התוצאה בחודש ינואר הייתה גבוהה יותר באופן חד עם גיוס של 250 אלף עובדים. החולשה של המדד הגיעה בעקבות הירידה בהעסקת עובדים חדשים בתחומים של ייצור המזון והשירותים. ענף השירותים הוסיף כמות גבוהה של עובדים - 181 אלף עובדים חדשים, אך זו כמות נמוכה יותר מחודש ינואר בו נוספו 206 אלף עובדים חדשים בתחום.  על פי חברת מודיס, למרות שהתוצאות לא היו גבוהות כמצופה על ידי סקר רויטרס, הקצב של תוספת העובדים נותר גבוה. "בקצב הזה, כלכלת ארה"ב תגיע לתעסוקה מלאה, בתוך שנה וחצי, עד אז נהיה עדים לעלייה מתמדת במשכורות העובדים". כך פרסם הכלכלן הראשי של חברת המחקר והדירוג.  אחד מהנתונים שמעידים כי התעשייה האמריקנית באמת מתפתחת והבטחון הכלכלי עולה, הוא כאשר העסקים הקטנים (עד 500 עובדים) מתחילים לצמוח ובהתאם להעסיק עובדים. בתוך כך גם בחודש פברואר העסקים הקטנים הובילו את המומנטום החיובי כאשר אלו הוסיפו 92 אלף עובדים חדשים בחודש פברואר (44% מסך כל העובדים שנוספו). בשנת 2014 שוק העסקים הקטנים תרם כמות שנמדדת במיליון משרות מתוך אותם שלושת המיליון משרות שנוספו למשק באותה תקופה. עם זאת, החודשים האחרונים של שנת 2014 הציגו ירידה בקצה התעסוקה באותם עסקים. נתוני התעסוקה של חודש פברואר יכולים לרמוז על חידוש המגמה.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.