נעילה באירופה: הדאקס השיל 0.5%, השיחות עם יוון במבוי סתום

הדאקס לא הצליח גם היום לפרוץ את רף ה-11 אלף נקודות ונסוג משיא כל הזמנים שרשם אתמול
אלמוג עזר | (2)
נושאים בכתבה אירופה

המדדים העיקרים ביבשת אירופה ננעלו הערב (ו') בירידות שערים. מצבה הכלכלי ועתיד החובות של יוון, המשיכו לרכז עניין ביבשת. ודאי לאחר שנודע אתמול כי השיחות של יוון עם גרמניה, בעלת החוב העיקרי של יוון, הציגו תוצאות מעורבות. מנגד נתוני התעסוקה הטובים שהגיעו מוקדם יותר מארה"ב תמכו מעט במדדים שנסחרו קודם לכן בירידות שערים ניכרות יותר.

מדד הדאקס ירד 0.56%, הפוטסי איבד 0.19% והקאק 40 השיל 0.29%

השיחות עם יוון

אתמול, יאניס וארופאקיס (Yanis Varoufakis) שר האוצר היווני נפגש עם מקבילו הגרמני וולפגאנג שוובל (Wolfgang Scheuble) בברלין. המפגש של היווני בברלין הוא המפגש האחרון לאחר סבב של מפגשים עם אישים בולטים באירופה בכדי לזכות בתמיכתם בהצעה היוונית לשינוי מתווה החובות של מדינת יוון ותוכנית החילוץ שלה.

בסיום הפגישה זימן שוובל הגרמני מסע"ת וטען בדיפלומטיות כי הוא ושר האוצר היווני "הסכמנו שלא להסכים". כמו כן, שני השרים עדיין התבטאאו כי הם מוכנים להמשיך לתקשר ולעבוד על פתרון.

הלחץ על ממשלת יוון גדל למצוא פתרונות לבעיותיה אל מול הנושים של המדינה כאשר האחרונה צריכה להשיב חלק מהחוב כבר בסוף החודש הנוכחי. כמו כן, ישנן קרנות סיוע שמגיעות למדינה כחלק מתוכנית החילוץ שהמדינה לא קיבלה עדיין, אך אלו יתקבלו במידה והמדינה תעמוד בתנאים של יישום תוכנית צנע.

גרמניה סוגרת חודש חלש

טרום פתיחת המסחר בבורסת פרנקפורט, התפרסם הבוקר השינוי בתוצר התעשייתי של גרמניה לחודש דצמבר. התוצר ירד 0.1% לאחר העליה באותו האחוז בחודש נובמבר. הצפי של השוק היה דווקא לעלייה נאה של 0.4% בתוצר. המדד מהשפיע על המסחר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אפרים 06/02/2015 12:30
    הגב לתגובה זו
    מדוע מדינות גוש היורו חייבןת לתמוך ביוון הבטלנית מוסר העבודה שם בשפל כל יום עושים סייסטה עד מאוחר החנויות נפתחות בבוקר בשעה 9.00 וגם בשעה 10 בבוקר למה הגרמנים החרוצים חייבים לממן כלכלה כושלת ולמה יתר מדינות אירופה חייבות משהו ליוון שיחזרו לדראכמה שלהם שלא שווה מאומה וישברו את הראש בעצמם אף אחד לא חייב להם תמיכה וסיוע כלשהו די כבר נמאס לכולם מזרח אירופה במצב יותר קשה מהם אז שלא יתלוננו על קיפוח כל טוב לכולם
  • מיכאל 07/02/2015 12:28
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים שדור שלם חי ביקום מקביל ביוון מדובר על אנשים בני 55 וצפונה, הדור הצעיר מבין את החומרה, אין להם מסמרי (סיאסטה זה בספרד), אני סוחר עם יוון על בסיס חודש בחודשו ויכול להעיד שהם עובדים ימים ולילות, הבעיה היא שהחוב העצום שצבר הדור הקודם לא ניתן להחזרה הפרקי זמן קצרים, כך בעצם האיחוד מלווה כסף להחזר התשלום של ההלוואה שקדמה, פריסה רחבה של החוב ברמת החזר סבירה, תשאיר את יוון בגוש ובאיחוד, אנו כישראלים צריכים להבין שגם אנו חיים חי מותרנות שהיא מעבר לייצור שלנו במיוחד אלו שלא עמלו קשות ע"מ לבנות את המעמד הסוציואקונומי שלהם אבל חיים עם "המגיע לי".... כדי לחקור היטב את המצב לפני שטוענים דברים שלא לגמרי מחוברים למציאות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אסיה בורסות (גרוק)אסיה בורסות (גרוק)

השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות

השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין חוזר מעל 105 אלף דולר

תמיר חכמוף |

המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.

המסחר באסיה

בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.

ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.

בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג, מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.

באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות נוספים.