אירופה ירוקה: "רכישת אג"ח היא אופציה", מדד הדאקס עלה ב-0.7%
לאחר פתיחה שלילית באירופה, המדדים במדינות העיקריות ביצוע מהלך פרסה באמצע היום. העליות התחזקו ביבשת לאחר נאומו של נגיד הבנק האירופי מריו דרגי.
מריו דרגי נאם בשעה 17:00 (שעון ישראל) בפני הפרלמנט האירופי והודיע כי " אני מוכן לעשות יותר למען בכדי להמריץ את הכלכלה האירופית וגם רכישת אג"ח סוברני (אג"ח ממשלתי שנקוב במט"ח) היא אופציה". דרגי למעשה רומז כי ההרחבה הכמותית של היבשת אמורה להעמיק ו"הבנק המרכזי ממשיך להיות מאוחד בדעתו לגבי השימוש בכלים בלתי קונבנציואנלים במידת הצורך".
הבוקר פורסם כי הכלכלה היפנית שהינה השלישית בגודלה בעולם רשמה ברבעון השלישי צמיחה שלילית של 1.6% בקצב שנתי, זאת בזמן שהתחזיות היו בכלל לצמיחה חיובית של 2.1%. בתגובה, מדד הניקיי 225 היפני צלל 3% וגררר פתיחה אדומה באירופה כאשר הדאקס איבד עד 0.9%. בחלוף השעות, המדד הגרמני דאקס הצליח לעבור לעליות וסיים בעליה של
0.71% וה-CAC 40 סגר ב-0.56%. הפוטסי עלה 0.26%.
הנתון ביפן לגבי הרבעון השלישי, מגיע לאחר שברבעון השני נראה צמיחה שלילית של 7.3% - וזה אומר שהכלכלה השלישית בגודלה בעולם נכנסה באופן רשמי למיתון. כאמור, בשוק דווקא צפו שאחרי הנתון הגרוע ברבעון הקודם, תהיה התאוששות (כפי שקרה בארה"ב), אבל נתוני צריכה חלשים ביחד עם נתוני ייצוא מאכזבים - שולחים את הכלכלה היפנית למיתון.
בסיכום השבוע החולף רשם הדאקס הגרמני ירידה של 0.42% והשלים בכך ירידה של 3.1% מתחילת השנה, זאת מול עלייה של 10.3% במדד ה-S&P 500 האמריקני שסגר ביום שישי בשיא כל הזמנים.
- המכסים של טראמפ מפילים את השווקים באירופה
- שווקים בעולם: אירופה נופלת ב-3%; החוזים העתידיים יורדים ב-1.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יפן וה- ABENOMICS
נציין כי נתון הצמיחה הבוקר ביפן מגיע יומיים בלבד לפני שהבנק המרכזי היפני מתכנס לצורך פרסום עדכון הריבית. בפעם הקודמת הכריז הבנק על הגדלת תוכנית ההרחבה הכמותית.
מפסגות נמסר כי "להערכתנו, נתוני התוצר המאכזבים קברו סופית את האפשרות שראש הממשלה שינצו אבה ימשיך עם הפעימה השנייה של העלאת המע"מ ב-3 נ"א נוספות במהלך השנה הבאה שכן תהיה לכך השפעה הרסנית עוד יותר על הצמיחה. מצד שני, אין לממשלה הרבה אפשרויות למימון פעילותה והיא חייבת למצוא מקורות הכנסה חדשים. הגירעון התקציבי של הממשלה צפוי לעמוד ב-2014 על 7.0% תוצר עם יחס חוב תוצר של יותר מ-245% (!). בשל רצונו של אבה לדחות את עליית המע"מ, ישנה סבירות גבוהה שהוא יכריז על בחירות בזק כבר בחודש הבא על מנת לקבל מנדט מהעם לדחיית המהלך ולהמשך "ABENOMICS".
- 1.בא 17/11/2014 09:45הגב לתגובה זומי שיגיד שהם לא כול כך קומוניסטים כדאי שיעשה סיטי ליבדוק אם אין לו מוח של שימפנזה .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
