מנהל השקעות בכיר: "אם המצב בארה"ב ימשך הבורסות יקרסו ב-25% לפחות"

הדיונים בנושא התקציב בארה"ב אינם משפיעים בצורה ממשית על הבורסה בארה"ב אולם אנליסטים מציינים כי ההשפעה בטווח הארוך תהיה קשה
דניאל קביליו | (11)

בימים האלו, מרכז תשומת לב המשקיעים בארה"ב מופנת לכיוון הדיונים בין הדמוקרטים לרפובליקאנים בכל הקשור בתקציב לשנה הקרובה ולתקרת החוב שצפויה להיפרץ ב-17 לאוקטובר. נראה כי נושא צמצום תכנית הרכישות של הבנק המרכזי שכך לרגע והמשקיעים מביטים, כמו בכל שנה, לכיוון הפוליטיקאים שיאפשרו לראלי בבורסות להמשך.

הפעם, בשונה מפעמים קודמות, המשקיעים רגועים יותר מנושא תקרת החוב והעיתונאים בארה"ב לא כינו את הנושא, אף לא פעם אחת, "המצוק הפיסקאלי". הוכחה לרגיעה המסויימת ניתן לקבל מיום המסחר האחרון בארה"ב שננעל בעליות של עד 0.9%. העליות התרחשו למרות אמירתו הזועפת של ג'ון ביינר "לעזאזל אנחנו לא משחקים פה, האזרחים בארה"ב לא רוצים להגיע לפשיטת רגל (טכנית) - וגם אני לא".

"מסתבר כי את השווקים לא כל כך מעניין אם מדובר בהשבתה של יום או שבועיים" אמר בארי ריטולטס מנהל השקעות בכיר ב- RITHOLTZ WELTH MANGEMENT לרשת YAHOO FINANACE. "השוקים יתחילו לדאוג במידה והשבועות יהפכו לחודשים. במידה ועוברים את השבועיים שלושה מדובר בלקיחת נתח כבד מהתוצר המקומי הגולמי, תתכן פגיעה באמון הצרכנים ותהיה השפעה ממשית על הרווחים של החברות".

המחלוקת כעת בוול סטריט היא איזה נתח מהתוצר יגרע. ובכן, במכון המחקר S&P טוענים כי כל שבוע של השבתה יחתוך 0.3% מהתוצר. במכון MACROECONOMIC ADVISERS מוסיפים כי שלושה שבועות של השבתה יגרעו 0.5% מהתוצר.

בהתייחס לפגיעה ברווחי החברות אמר ריטולטס "זה לא שהשווקים יקרים להחריד, אבל רווחי החברות בהחלט ברמות גבוהות. במידה וההשבתה תמשך לחודש שלם הרווחים יפגעו והשוק יתקן מטה בשיעור של בין 20% ל-30%".

מנהל ההשקעות מוסיף ואומר כי הוא מקווה שהמדינאים יפגשו בפעמים ההבאות במצב רוח טוב יותר ועם נכונות לסיים את הסגה הנוחכית ללא נפגעים. אבל אם ההשבתה תמשך יותר מחודש שלם וגם השיחות בנוגע לתקרת החוב לא יעלו יפה נראה שאחנו צפויים ל"סערה אמיתית".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    המוני אופציות מכר (ל"ת)
    שימי הגנב 06/10/2013 08:16
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    סוחר חתיך 06/10/2013 02:15
    הגב לתגובה זו
    עוד טיפש שהתרסק בשורטים חחחחחח,איזה לוזר פחחחחחחחחחחחחח אוי זה היה טוב חחחחח
  • 9.
    גם בארץ קרסו גדולים 05/10/2013 20:08
    הגב לתגובה זו
    כל השורטיסטים אותה מחלת הימורים מוכרים את הבית האישה והחסכונות כי פעם הרוויחו כמה שקלים (ומספרים שהרוויחו 40 אלף במכה אחת בשביל פנטזיות לעוד כמה מסכנים שבדרך) בסוף כולם גומרים רע או שמאבדים הכל או מחלה שבוע טוב
  • 8.
    השקולה 05/10/2013 17:00
    הגב לתגובה זו
    הרי הם הבורסה, והבורסה זה הם.
  • 7.
    תום 05/10/2013 15:54
    הגב לתגובה זו
    נו באמת
  • 6.
    כותבי תרחישים 12-13 05/10/2013 15:05
    הגב לתגובה זו
    זהירות
  • 5.
    יופיטר שוקי הון 05/10/2013 14:51
    הגב לתגובה זו
    חוב
  • 4.
    הבכיר הזה הוא קיים, מה שמו? או שהוא חייזר? (ל"ת)
    תת רמה של ביזפורטל 05/10/2013 14:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מה זה בדיחה? (ל"ת)
    רמי 05/10/2013 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קדימה להפחיד שהטפשים ימכרו בהפסד ענק ואני אקנה (ל"ת)
    הכן אתה ברבור שחור ? 05/10/2013 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שכח את הפוליטיקה 05/10/2013 12:41
    הגב לתגובה זו
    לכן הסאגה הזו תיגמר מהר מכפי שהאנליסט הנ"ל חושב.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: