לא מוצאת תחתית: אירופה מאבדת כ-0.5%; ה-ECB עצר הלוואות לבנקים ביוון

מדד הדאקס יורד ב-0.5%, הפוטסי מאבד 0.6%. נגיד ה-ECB אמנם מעוניין לראות את יוון בגוש האירו, אך לא מתכוון להתפשר על עקרונות בסיסיים
יעל גרונטמן | (5)

המסחר בבורסות אירופה התאפיין בירידות זה היום הרביעי ברציפות, לאחר שהבנק האירופי המרכזי, ה-ECB הודיע כי הפסיק להלוות ל-4 בנקים ביוון, ולאחר שהפדרל ריזרב האמריקני אותת אמש כי יתכן שלכלכלה תידרש תוכנית תמרוץ נוספת. נציין כי החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על עליות בפתיחה בזמן שבאסיה נסגרו המדדים המובילים בנטייה לעליות שערים.

מדד הדאקס הגרמני ירד ב-1.18%, הפוטסי הבריטי איבד 1.24% והקאק נחלש ב-1.2%. המדד האזורי, STOXX50 איבד 1.3% מערכו לאחר שבשלושת הימים הקודמים נפל בכ-3.3% ומחק את העליות שנרשמו בו מתחילת השנה. השווקים בשוויץ, נורבגיה, שבדיה ופינלנד סגורים היום לרגל חג לאומי.

על רקע החששות הגוברים כי יוון תאלץ לעזוב את הגוש האירופי, הודיע ה-ECB על הפסקה זמנית של העברת כספים ל-4 בנקים יווניים שאינם עומדים בתנאי ההון שנקבעו על ידי ה-ECB, נגד ה-ECB, מריו דראגי אמר עם פירסום ההודעה על ניתוק הבנקים הנ"ל ממערכת הנזילות של הבנק המרכזי, כי "לא יתפשר על עקרונות בסיסיים על מנת לשמור על יוון בגוש האירו".

יוון עומדת בפני מערכת בחירות חדשה והיום דווח כי התאריך הרשמי לבחירות יהיה ב-17 ביוני. זאת, לאחר שאף אחת מהמפלגות לא הצליחה לכונן ממשלה. בימים האחרונים נפוצו דיווחים על משיכות של מאות מיליוני אירו מחשבונות הבנקים ביוון, הן על ידי אזרחים מודאגים והן על ידי חברות שונות, מקומיות וזרות.

המהלך הזה, כנגד הבנקים היווניים ששמותיהם לא נמסרו, מעלה את הלחץ על יוון לדבוק בתנאי החילוץ הבינלאומי שגובש לה, ומצביע על סיכון הטמון בכך למדינה החבוטה, שהבנקאים בבנק המרכזי יכולים לנתק את הזרם מהמערכת הפיננסית. המהלך גם מעיד על החששות של ה-ECB מפני דחייה בתהליך הרה- קפיטליזציה שנדרש מהבנקים ביוון על פי התוכנית.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נילי 18/05/2012 11:45
    הגב לתגובה זו
    כרגיל כאילו הכל כשורה. מצד שני קברניטי הכלכלה ביוון אינם פחות אשמים: הרי אלה היו צריכים לנווט את הכלכלה לא ? כנראה שלא חסר שם גם שחיתות. תמיד הבכירים (לרוב) הם אלה שגוזלים את אוצר המדינה ! לעומת זאת האיש הקטן טרוד בפרנסת עצמו ומשפחתו ואי אפשר להאשימו בכל המצב העגום שם !
  • 3.
    בחיים הם לא יחזירו (ל"ת)
    אסור לחלץ את יוון 17/05/2012 11:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לאנשים אין כסף לקנות לחם (ל"ת)
    רועה עיזים 17/05/2012 11:51
    הגב לתגובה זו
  • בנטוב 17/05/2012 12:33
    הגב לתגובה זו
    כסף ליקנות דלק ולהצית את המדינה מבחינתם אים הייה אפשר להעמיד כראש ממשלה את השטן ושכל השרים יהיו מאותו זן היו עושים זאת ובילבד שיעזבו אותם לנפשם הם לא לוקחים אחריות לגורלם והם יתרגלו שמישהוא בסוף משלם את החשבון עבורם ולא מוכנים לשנות דבר פרט לממשלה אחרת שתכניס את ידה לכיס שמיזמן ריק
  • 1.
    בנטוב 17/05/2012 11:48
    הגב לתגובה זו
    שגם ביוון יפול האסימון ושישתו פחות אוזו וינגנו יותר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.