פניני : "גביית המס תרד משמעותית ומחזורי המסחר ימשיכו להיות נמוכים"

מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון, מסביר כי למרות שאינו תומך בקבוצה שמתכוונת להשבית את המסחר בבורסה, הוא חושב כי כתוצאה מהעלאת המס בסופו של יום יצא האוצר כששכרו בהפסדו
יעל גרונטמן | (48)

על רקע הפירסום אתמול ב-bizportal כי הסוחרים הקטנים בבורסה מתארגנים להשבית את המסחר בבורסה בשבוע הבא, מסביר היום (ב') זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון, כי למרות שהוא אינו תומך בקבוצה, הרי שהוא חושב כי העלאת המס בסופו של יום, תוריד את סך המס שייגבה האוצר ובכך יצא האוצר כששכרו בהפסדו". לכתבה על הקבוצה שמתארגנת להשבתת הבורסה

לדבריו, "כמו בנקודות אחרות בדו"ח טרכטנברג, גם כאן אין פיתרון יעיל לפתירת הבעיה, אלא לנסות להרגיע את המחאה החברתית" בטווח הקצר וכיביכול לפגוע ב"עשירים".

פניני מונה את הסיבות לחוסר יעילותו הפרקטית של העלאת המס:

הדבר הראשון שהוא מציין הוא כי המס עלה בצורה משמעותית (עלייה של 25% מ-20% ל-25%) ולדבריו "זה לא פרופורציונאלי להעלאות מס אחרות".

הסיבה השניה שמציין פניני היא שבנקודות מסוימות בשוק כדוגמאת שוק הנגזרים, ישנו "משחק סכום אפס", כלומר על כל שקל רווח, ישנו שקל הפסד ולכן בפועל לא אמורים לגבות מס נטו (וזה עוד לפני התחשבות בעמלות ומרווחים).

נקודה שלישית שהוא מעלה היא שהבורסה ממסה סוחרים על בסיס חודשי, ולעיתים ישנם משקיעים שמפסידים כסף, ומשלמים מס. אמנם הם אמורים ללכת לרשות המסים ולקבל החזרים, אך בפועל זה כמעט ולא קורה.

הסיבה הרביעית שחוסר יעילותו של המס היא שהסוחרים הגדולים "העשירים", מזמן פועלים דרך חברות, כך שהלקוחות ממעמד הביניים, אשר להם פיקדונות בריבית ריאלית אפסית, הם אלה שישלמו עתה מס גבוה יותר ושוב מי שיפגע יהיה מעמד הביניים החוסך.

פניני מציין עוד כי ללא קשר ליוזמה של הסוחרים, כבר עתה אנו רואים ירידה משמעותית במחזורים ובמספר השחקנים, כך ששכר האוצר הוא בהפסדיו, שכן גביית המס תרד משמעותית וכן מחזורי המסחר ימשיכו להיות נמוכים.

פניני חושב שהפתרון הנכון הוא "להכניס רפורמת מס שכוללת סגירת הפרצות ופטורים למיניהם כגון בנדל"ן ובשכירות נכסים לקבוצות כאלה ואחרות מחד, ומנגד דווקא הורדת מס על הכנסות ועל הוצאות מוכרות מהבורסה".

תגובות לכתבה(48):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 39.
    משה 31/01/2012 09:03
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק שכבר שילמנו מס על הכסף שהרווחנו בזעת אפנו. באים שודדי האוצר ולוקחים עוד 25% מס{מס על מס}. לא משתלם להשקיע בבורסה,גם ככה מי שמשלם את המס זה המעמד הבינוני. הרבה משקיעים עברו וימשיכו לעבור להשקעה בחו" ל.
  • 38.
    קק 31/01/2012 08:37
    הגב לתגובה זו
    הייתם אמורים לקרוא את זה, להפנים ולתקן
  • 37.
    כר 31/01/2012 08:19
    הגב לתגובה זו
    התגובות לכתבה נחתכים בצורה גסה מצד שמאל בעבודה עם פיירפוקס עם מקסטון ואקספלורר זה בסדר
  • 36.
    לכל המגיבים פספסתם! 31/01/2012 07:53
    הגב לתגובה זו
    פניני רוצה עוד מס על הדירות!!! כאילו אנשים עכשיו יברחו מהבורסה וישקיעו בדירות. המס על הבורסה מאד גבוהה. עושקים את הצבור. הצבור ממורמר. הם לא מטפלים בהון השחור שימו לב יש אנשים שעושים אלפי שקלים בחודש ולא מדווחים כמו לדוגמא רקדנים סמויים בחתונות מרויחים כמו זמרים ומעלימים מס. מסתבר שהעם עשיר ויש לו כסף לממן כל הופעה של כמה רקדנים באלפי שקלים מי שמרויח זה בעל העסק עצמו לרקדנים המסכנים שלו הוא משלם שכר מינימום וגורף לכיסו לפחות אלף דולר שאותם מעלים. להם טוב בחיים והם יקנו כמה דירות . בושה של מדינה
  • 35.
    שוקי 31/01/2012 07:35
    הגב לתגובה זו
    לא חשבתי על זה- אבל אתה צודק שבסופו של דבר, המדינה לא מרויחה ממס על נגזרים, בגלל שמול כל המרויחים עומדים מפסידים באותה סכום. מצד שני- אם לא יוטל מס על הקזינו הזה- הקזינו הזה יפרח ויפלו רבים תמימים בהשקעותיהם מול מתי המעט שמרויחים בגין כל המפסידים. אז המס הוא סוג של בלם לתופעות מסוכנות והרסניות לחברה הישראלית.
  • 34.
    אבג 31/01/2012 00:41
    הגב לתגובה זו
    זה היה ברור מלכתחילה שזה מה שיקרה, במקום שאפסוני האוצר יגידו תודה על מה שמשולם וינסו לטפל במקורות ארים שמעלימים מס, כדוגמת הורדת ההון השחור, אז הלכו לצעד הכי קל והכי חלמאי שקיים, בחסותם של פרופ טרכטנברג הלוזר ודפני ליף יפת הנפש. הרי זה בדיוק העניין - במקום להוקיר את אלה שמשלמים מס כחוק והרבה - עוד מזמברים אותם. ואיך לעזאזל הטיפשים לא הבינו שהם יורים לעצמם ברגל? משום שכסף רב ייצא בסופו של דבר מהבורסה לאפיקי השקעות אחרות כולל הוצאה למדינה אחרת. לעשות כסף בבורסה זה משימה כמעט בלתי אפשרית ומה האפסים עושים? עוד יותר מקשים. תאכלו קש - אדיוטים.הרי ברור היה שפתרונות אמיתיים לא תביאו
  • 33.
    ברק 30/01/2012 22:57
    הגב לתגובה זו
    להציע שישלחו את שטיניץ לאנטרטיקה לבדוק עם יש סוסים שמדברים עברית. אני חושב שהאוצר משקר לציבור! ואם הם רוצים לתבוע אותי שיחפסו אותי בחו" ל.
  • 32.
    ברק 30/01/2012 22:43
    הגב לתגובה זו
    אני לא אוכל לשלם את המשכנתה ואצתרך לגור ברחוב בגלל פקידי האוצר הXXX האלה!!! ועכשוו גם אסור לקלל האיטרנט. אני חושב למכור את הדירה ולעזוב את הארץ!
  • 31.
    מי ייתן והשנה אני ישלם הרבה מאוד מס (ל"ת)
    גיל 30/01/2012 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    אלי 30/01/2012 22:04
    הגב לתגובה זו
    ביבי חושב שהחרדים בוחרים בו , כל המס הזה לממן את הדירות שלהם והחיים הטובים,תזכרו שאנו חיים במדינה דמוקרטית יש בחירות ולהחליף אותו דחוף, אני חבר ליכוד ואני לא יבחר בהם נמאסתם לכו הביתה
  • 29.
    זיפו 30/01/2012 21:29
    הגב לתגובה זו
    לו רק יכלו , היו אוכלים לנו את לב והכליות . לבני אדם בעיניהם אין שום ערך למעט בהמות שתפקידם לעבוד כחמורים ולהזרים מזומנים למימון צרכיהם. ראיתם איך הם ניצלו עד תום את המחאה החברתית ובהזדמנות ראשונה שחטו את החסכונות של הציבור ואת המשקיעים בבורסה. רבותי מעתה הכסף , מקומו בבונקר של הפקם ולא בבורסה המסוכנת. ששטייניץ האטום יסכן את כספו וישלם מס 25% , 30 או אפילו 50%. כל עוד אולמרט היה רוא" מ הבורסה פרחה ושגשגה איך ששטיניץ וביבי הגיעו הבורסה שקעה לתהומות עמוקים וזה רק ההתחלה. בירחו עכשיו ומהר.
  • 28.
    אזרח פשוט 30/01/2012 19:10
    הגב לתגובה זו
    לעשירים יש חברות שמשלמות מס מופחת ורואה חשבון מהטובים שיש במשק התוצאה מעמד הבנוני והנמוך נדפק==========
  • 27.
    אלי 30/01/2012 17:59
    הגב לתגובה זו
    כאילו רצו להגיד " אתם מגיע שנקח מכם אפילו 100% אז תגידו תודה שזה רק 25%" כל מי שמתעסק בבורסה (גם מי שקונה קרן נאמנות) נתפס בעיניהם כספסר זוהי הגישה הבולשביקית והיא קיימת עד היום. לכן על שכירות של דירה משלמים 0% ועל השקעה בבורסה 25%.
  • 26.
    משה 30/01/2012 16:37
    הגב לתגובה זו
    כי המעמד הגבוה יודע טוב יותר איך להרוויח מאשר לוקחי הסיכונים הגדולים, שהם המעמד הבינוני והנמוך רוב המשקיעים " המסכנים" לוקחים יותר סיכון ולרוב ובסופו של דבר - מפסידים
  • 25.
    אני הפסקתי לסחור. מה איתך? זו הדרך להורדת המס (ל"ת)
    אבי 30/01/2012 16:23
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    יוסף 30/01/2012 16:18
    הגב לתגובה זו
    הבנקים בנירוות ערך והמסוי ,פשוט לא כדאי כלכלית לבצע פעולות בבורסה.
  • 23.
    יד הנפץ 30/01/2012 16:10
    הגב לתגובה זו
    מתחרבש.
  • 22.
    אבי 30/01/2012 15:54
    הגב לתגובה זו
    לגבי סעיף 3 פניני טועה ב2012 המס הוא שנתי ניתן לקזז הפסדים ורווחים כל השנה בניגוד לשנים קודמות שם הרווחים היו על בסיס חודשי והפסדים על בסיס שנתי.
  • 21.
    חוני המעגל 30/01/2012 15:44
    הגב לתגובה זו
    בבורסה בנדלן או באוויר , על כל השקעה תשלמו מס, ובנוסף תממנו את המושחטים והפרזיתים.
  • 20.
    יובל 30/01/2012 15:42
    הגב לתגובה זו
    כל השנה ולא רק באותו חודש כפי שהיה ב2011
  • ברק 30/01/2012 23:02
    הגב לתגובה זו
    מול רווח שחיב ב 20 אחוז מקזזים לי אותו מול הריבית שחייבת ב 15 אחוז. כששינו את החוק כך שמקזזים רווח מול הפסד ולא מס מול מס הם טענו שזה לטובת הציבור ונתנו תרחיש דימיוני של הפסד על מק" מ ועכשוו שזה קרה הם משנים את הכללים.
  • סוחר 30/01/2012 15:53
    הגב לתגובה זו
    אתה עדיין משלם ישר כשאתה מממש נכס מרויח למרות שבאחר אתה מופסד ים כסףףףף
  • ע 30/01/2012 22:13
    לפחות מי שסוחר ל" פרנסתו"
  • 19.
    רץ להשקיע בדירה 30/01/2012 15:36
    הגב לתגובה זו
    צודק זיו פניני, הטימטום לא יאמן.
  • השוק הזה פרוץ 30/01/2012 23:58
    הגב לתגובה זו
    היו צריכים לפחות להטיל חובת דוחות שנתיים כתנאי לקבלת הפטור הזה, כך אנשים היו מעלימים פחות לדעתי.
  • 18.
    מאי כ 30/01/2012 15:30
    הגב לתגובה זו
    חשוב מאוד. למה באמת לא מורידים את המס על הבורסה לטווח ארוך?
  • 17.
    יצחק 30/01/2012 15:24
    הגב לתגובה זו
    אני היום מושך את הכסף וקונה דירה עדיף להשקיע בבטון מאשר להשקיע בבורסה מחר יגיע עוד פרופסור ןיעלה את המס 40אחוז כל בתי השקעות לא דיברו מילה כי הכסף לא שלהם העיקר דמי ניהול ומשכורות בשמיים אבל אני מחכה לבחירות
  • 16.
    KO 30/01/2012 15:17
    הגב לתגובה זו
    כל האנשים שהשתתפו במחאה החברתית לא מקבלים כלום - להיפך להם המס רק גדל. וזה שמפלגת העבודה / ברק בקואליצייה זה בושה !
  • 15.
    אני 30/01/2012 15:12
    הגב לתגובה זו
    רק חבל שלא ידעתי קודם, לפני שהפסדתי את כספי.
  • 14.
    יצחק 30/01/2012 15:12
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים אני מפסיק לסחור חבל על הזמן
  • 13.
    גל 30/01/2012 15:05
    הגב לתגובה זו
    אנשים לא ישקיעו ולא יהיו שום רווחים למשרד האוצר ולמס הכנסה
  • הועדה בראשותו המליצה להעלות המס וזו התוצאה. (ל"ת)
    טרכטנברג 30/01/2012 16:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    די תפסיק. אלה הצעות עם הגיון. ממתי זה הולך פה (ל"ת)
    זיו אחר 30/01/2012 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    4yc 30/01/2012 14:59
    הגב לתגובה זו
    איך אני סוגר את הפרסומת משמאל ? אני לא מצליח לקרוא את כל השורה!!
  • 10.
    בא 30/01/2012 14:48
    הגב לתגובה זו
    ישיר ועקיף,נראה לי שרוב רובו של הציבור רוצה פחות מיסים ,אולי מי שנבחר עי הציבור יקח זאת לתשומת ליבו ,ובמקום מיסים חדשים ויצירתיים ,או הגדלת ישנים ,יקצץ בהוצאות בעיקר במגזר הציבורי ,שם אחד משניים עובד .ויבוא לציון גואל .
  • משה 31/01/2012 09:06
    הגב לתגובה זו
    לצערך אתה מיזמן משלם מס על האוויר{פלפון}.
  • 9.
    פשוט אין בורסה. אני הולך לקניות. (ל"ת)
    מני 30/01/2012 14:47
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ישראלי דפוק ! 30/01/2012 14:46
    הגב לתגובה זו
    מלבד עמך ישראל הנלחם על קיומו בלאו הכי. אפילו מחאה חברתית שקטה אינה עוזרת ! ללמדך כי כנראה, אין הפגנות או מחאות דה-לוקס . הממשלה האנטי חברתית הזאת מצפה שנגיע למצב של המדינות השכנות, כלומר הפגנות אלימות (אני לא מייחל לעצמנו). ממשלה נכבדה אם נגיע למצב הזה זה יהיה בלתי ניתן לחזרה . רק שתדעו !
  • 7.
    יוצא שכרם בהפסדם כך ניראת הבורסה (ל"ת)
    הון שלטון 30/01/2012 14:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    א 30/01/2012 14:34
    הגב לתגובה זו
    מהבורסה לטוח ארוך ירידות משמעותיות במחזורים
  • 5.
    שגיא טובי 30/01/2012 14:33
    הגב לתגובה זו
    שמח שהוא מסכים עם מה שאמרתי אתמול בלילה כלכלי...תודה על התמיכה
  • 4.
    אמיר ממשרד האוצר 30/01/2012 14:26
    הגב לתגובה זו
    לזיו היקר.למה אתה מפריע לנו במנוחת הצוהריים הרי בשביל זה באתי למשרד האוצר ,בשביל שאני יוכל לקחת החלטות הרות גורל עם אפססססססס אחריות. תמשיך לעבוד במגזר העסקי ולממן לנו את המשכורות ותן לנו להמשיך לישון.לילה טוב
  • אהבתי (ל"ת)
    ישנוני 30/01/2012 14:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    gg 30/01/2012 14:25
    הגב לתגובה זו
    שבמשך שנים וויסתו את השוק בחסות הרשות לני" ע לפי צרכיהם האישיים לרוב תוך שימוש בכספי ציבור דרך קרנות ואת הרווחים גרפו לכיסם הפרטי מרגע שהציבור התמים קלט שהמעוף זה לא מסחר להשקעה אלא הימור מול ספקולנטים הבין שאין לו מה לחפש את הקופפון גזרו בין היתר מנכלי הבורסה והיו" ר שגזרו בונוסים לפי מחזורי המסחר רק אצלנו יכול לעבור דבר כזה בשקט ובחסות ממשלתית אז אל תתפלאו שהמחזורים שנותרו הם רק של נוכלי המעוף היחידים שנותרו בשוק הזה, כל הכבוד שטייניץ אתה שר אוצר בסדר לפחות בבורסה אתה מבין, והמבין יבין
  • ל 3 30/01/2012 14:59
    הגב לתגובה זו
    אנשים יורדים מהארץ..מבינים כמה הכל פה מושחת בחסות הממשלה! דופקים את האזרחים עשורים שלמים! הכל ידוע ואף אחד לא עושה כלום!
  • 2.
    כל מילה בסלעעעעעעעעעעעע (ל"ת)
    הון ושילטון 30/01/2012 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פניני צודק ב 100%!! (ל"ת)
    אסף קרן 30/01/2012 14:12
    הגב לתגובה זו
  • ומה לגבי זה שהמס על הבורסה הוא בעצם מס על (ל"ת)
    הפנסיה של הציבור...? 30/01/2012 15:42
    הגב לתגובה זו
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?

המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה  

מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה תחזית

אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות"  ולא ילכו על מניות קטנות. 

אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב, מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט,  מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה. 

ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר: 


 התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026




הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נעילה חיובית בבורסה: הבנקים ירדו 0.9% חברות הביטוח 1%; ת"א נפט וגז התחזק ב-1.9%

יום ראשון-אחרון של מסחר התסיים לו כשמדדי הדגל שנסחרו בתנודתיות הצליחו לנעול בטריטוריה חיובית עולים 0.4% בת"א 35 ו-1% בת"א 90; הביטוח שהספיק להתממש עד 2.4% התאושש ונעל בירידה של 1%; מחזור המסחר הסתכם ב-2.1 מיליארד שקל

מערכת ביזפורטל |


עוד 4 ימים לסיום השנה וכבר אפשר לסכם שהייתה זו שנה היסטורית בשוק ההון. מדדי הדגל זינקו מעל 50% וכעת מתברר ש'אפקט העושר' רחב ביותר, כך לפי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום מהם עולה כי תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור המשיך להתרחב ברביע השלישי של 2025. יתרת התיק עלתה בכ-265.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-4%, והגיעה לרמה של כ-6.9 טריליון שקל. העלייה נרשמת על רקע גידול רוחבי בכלל רכיבי התיק, ובעיקר במניות בארץ, באג"ח קונצרניות ובהשקעות בחו"ל. משקל תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור ביחס לתוצר עלה במהלך הרביע בכ-8.8 נקודות אחוז, והגיע בסוף התקופה לכ-332.7%. העלייה משקפת קצב גידול מהיר יותר של הנכסים הפיננסיים לעומת התוצר במשק - אפקט העושר: תיק הנכסים של הציבור בשיא של 6.9 טריליון שקל


סנטה קלאוס התעכב השנה ועדיין לא הגיע לוול סטריט, שסיימה את השבוע שטוחה. אבל אולי דווקא לתל אביב הוא נזכר להגיע, באיחור קל. אחרי הירידות החזקות של יום חמישי, היום השווקים נעלו בהתאוששות מסוימת. אם לזקוף את זה לסנטה או להתרגשות מהעובדה שזהו היום הראשון-האחרון שבו נערך מסחר השבוע, קשה לדעת, אבל נראה שהשחקנים רוצים שנישאר עם 'טעם טוב' מהיום הזה. מדדי הדגל טיפסו. ת"א 35 הוסיף 0.43%, ת"א 90 נעל בעליה של 1.06%. ועדיין, לא כולם היו שותפים למגמה החיובית. סקטור הביטוח המשיך במומנטום השלילי אמנם זו לא הצניחה של 6.8% שראינו בחמישי, אבל בשעות השיא הוא ראה ירידה של 2.4% אך לבסוף התאושש מעט ונעל בירידה של 1% למטה.


חלל תקשורת חלל תקשורת -6.36%   ירדה. החברה הודיעה על דחייה משמעותית בתשלום המקדמה (כ-1.6 מיליון דולר) מצד לקוח אסטרטגי בפרויקט ה-LEO (לוויינים נמוכי מסלול) של OneWeb. עבור חברה שנמצאת בשנים האחרונות במאבק הישרדותי ומתמודדת עם הסדרי חוב מורכבים מול מחזיקי האג"ח, כל עיכוב בתזרים המזומנים ובמימוש מנועי צמיחה חדשים מתפרש בשוק כסיכון מהותי. המשקיעים, שקיוו כי הפעילות החדשה תסייע לחברה לייצר יציבות לאחר אובדן לוויינים בעבר ושחיקה בערך נכסיה, מגיבים בחשש לכך שהסכמים מהותיים נותרים "על הנייר" בלבד, מה שמכביד עוד יותר על יכולת השירות של חובות העבר של החברה.


מניית אפקון החזקות 1.85%  זינקה בלמעלה מ-90% השנה, ואחרי שזינקה גם בשנה שעברה בכ-85% בשנתיים האחרונות היא הניבה למשקיעים כמעט 240% והיא נסחרת בשווי שוק של 1.86 מיליארד שקל, מה שעומד מאחורי הזינוק הזה הוא הפקת לקחים, גמישות והרבה מאוד יצירתיות. במשך עשורים, אפקון הייתה מזוהה עם קבלנות תשתיות מסורתית. תחת המטריה של קבוצת שלמה (שמלצר), החברה פעלה במגוון רחב של תחומים, מחשמל ובקרה ועד לבנייה קבלנית מסיבית. אבל, המודל העסקי של שנות ה-2000, שהתבסס על צמיחה דרך פרויקטי "בטון ושלד" היה בעייתי. המרווחים בתחום צרים מאוד בין 2-4%. טעות בתכנון, עיכוב קטן בלוחות זמנים וכל עליה בתשומות היו הורסים את כל הערך הכלכלי של הפרויקט. שינויים כאלה גררו בפועל את הקבוצה להפסדים תפעוליים במגזר ההנדסה האזרחית, שקיזזו את הרווחים מפעילויות הליבה האחרות. דודי הראלי מנכ"ל הקבוצה מסביר בראיון מיוחד למה זו רק תחילת הדרך: "אנחנו בונים את הקפיצה הבאה"


אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות. המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - אז מי באמת צודק ולמי אפשר להאמין (אם בכלל)? הנה התשובה: תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?