מנור על הבנקים: אתם לא יכולים לתת ייעוץ אובקטיבי
נשיא לשכת סוכני הביטוח, יוסי מנור (בתמונה) מסמן הבוקר את כיוון המלחמה בין הסוכנים לפקידי הבנקים על ליבו של המבוטח. בכנס ראשי ענף הביטוח השנתי באילת, אומר היום מנור, כי "יעוץ בבנק צריך להיות אובייקטיבי אולם כרגע, לפי הרפורמה הנוכחית, הבנקים לא יכולים להעסוק בייעוץ אובייקטיבי - מפני שיש להם קהל שבוי".
לדברי מנור, "מכירת הייעוץ תעשה דרך מערכות האשראי של הבנק ומכאן מתחילה הבעיה". מנור מזהיר היום, כי הרפורמה שמקדם משרד האוצר תאפשר לבנקים לקבל עמלות על מוצרי ביטוח מחברות הביטוח - ולא תאפשר מתן ייעוץ נטול משוא פנים.
על דבריו הקשים של מנור, מגיב היום בכעס מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, אלי יונס, שאומר: "אני לא רוצה לתת לך ציון על אוביקטיביות. אני לא מאשים אותך בעבירה פלילית וגם הבנקים לא עושים עבירות פליליות - וייעוץ לא אוביקטיבי הוא עבירה פלילית".
סוגיה נוספת שעלתה בכנס לדיון היתה נושא הרגולציה המוגברת שתפגע מאוד בסוכנויות הביטוח. לדבריו של מנכ"ל חברת הביטוח הראל, מוטי רוזן: "למרות שמטרת החברות להתפחת ולהתקדם, הן לא יכולות לעמוד בלוחות הזמנים שקבע המפקח על הביטוח"..
בתגובה לדברים, אמר היום המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, "אנחנו לא מתכוונים להוריד תא הרגל מהגז. יש עוד הרבה דברים להספיק ולעשות".
לדבריו, "שנת 2007 תהיה שנה חשובה מאוד בתחום הייעוץ הפנסיוני" וכי בתוך 4-5 חודשים בכוונתו להשלים את רפורמת פנסיית החובה, ניוד החיסכון הפנסיוני ואת כניסתם של הבנקים הקטנים ובינוניים לתחום הייעוץ הפנסיוני.
ענתבי קורא היום לסוכני הביטוח - "תתפקחו מאשליות לא נוריד את הרגל מהגז בזמן הקרוב".
בנוסף - חשף היום ענתבי את לוח הזמנים לתוכנית התלת שלבית (רפורמת האוצר החדשה) שתחל כבר השנה. בשלב ראשון - יכנסו הבנקים הקטנים והבינוניים מיידית לענף הביטוח. בשלב השני יכנסו הבנקים הגדולים אולם - רק עם רשיונות לייעוץ לעצמאיים. המטרה, כלשונו, היא "להרחיק אותם מהשכירים ומשקי הבית בשל עודף הריכוזיות שלהם במגזרים אלה". בשלב האחרון, הוא מסביר, יטפל האוצר בצורה מסודרת בכניסת כל הבנקים (גם הגדולים) לתחום הביטוח, בדגש על ייעוץ אוביקטיבי שיתאפשר תודות לעמלות ההפצה הזהות של קופות הגמל וקרנות הנאמנות.
נושא נוסף שעלה על הפרק באירוע באילת היה, חובת הדיווח הרבעונית ללקוחות חברות הביטוח למבוטחים. בעניין זה, אומר ענתבי בשיחה עם Bizportal, כי עד סוף יולי 2007 יגיע ללקוחות הדיווח הרבעוני הראשון של החברות וכי מאותו רגע - הוא ישלח מידי רבעון. לדבריו, "לא יתכן כי חברות כמו בזק, הסלולר והבנקים ישלחו דוחות מפורטים ללקוחות מידי חודש או רבעון, ללא עלות נוספת, ואילו חברות הביטוח שמרכזות סכומי כסף גדולים כל כך לא ינהגו באופן כזה".
בשיחה עם Bizportal מדגיש ענתבי, כי חברות הביטוח עושות כל שביכולתן, על מנת לגרום ללקוח לחשוב שהדיווח הרבעוני אינו חשוב, כמו לומר לו - "התשואות הרבעוניות אינן רלוונטיות בחיסכון לטווח ארוך". אולם ענתבי סבור, כי "למרות שלא התשואות הרבעוניות הן העיקר, מידע היקף דמי הניהול שלקוחות משלמים הוא חשוב ביותר".