סימן לבאות לכיל: פוטאש הקנדית חתכה את צפי ההכנסות לרבעון השלישי

חברת האשלג, המדורגת בין 5 החברות החזקות בענף, סבלה ברבעון החולף מירידה במכירות בגלל חוסר הוודאות בשוק. המניה יורדת בטרום המסחר ב-2%
ידידיה אפק | (24)

הבעיות בענף האשלג העולמי עוד רחוקות מסיום. היום חתכה חברת פוטאש (סימול: POT) הקנדית את תחזית הרווח לרבעון השלישי של השנה, בעקבות מכירות אשלג נמוכות מהצפוי מאחר שלקוחות העדיפו לדחות רכישות בזמן חוסר הוודאות הרב בשוק.

יצרנית הדשנים הקנדית, שזכורה למשקיע הישראלי מניסיון הרכישה של כימיקלים לישראל מוקדם יותר השנה, הינה בין 5 החברות המובילות בשוק האשלג העולמי בשנים האחרונות. החברה מצפה כעת לרווח של 41 סנט למניה ב-Q3, לעומת תחזית של 45 עד 60 סנט למניה בתחילת חודש יולי.

גם התחזית הקודמת מתחילת הרבעון השלישי הייתה פחות ממה שציפה השוק – האנליסטים חיכו באותו זמן לרווח של 75 סנט למניה. ברבעון המקביל בשנה שעברה דיווחה פוטאש על רווח נקי של 74 סנט למניה, כלומר מדובר כעת על ירידה של 44%.

שוק האשלג העולמי נמצא בתהפוכות רבות מאז סוף חודש יולי, אז הכריז הקרטל אורלקלי ובלארוסקלי על פירוק. הקרטל הרוסי-בלארוסי שלט על כשני שלישים מהמכירות בשוק האשלג שמגלגל כ-22 מיליארד דולר בשנה. החברה הרוסית הודיעה שתעלה את התפוקה למקסימום, מה שצפוי להוריד את מחירי האשלג משמעותית.

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    כשרוצים להספיד מנייה - יעשו זאת בכל דרך. (ל"ת)
    צודק בהחלט. 12/10/2013 07:53
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    ברוך 12/10/2013 06:56
    הגב לתגובה זו
    שמפריעה לאנליסטים חזק שהם רואים שכיל מזנקת למעלה גם פוטאש תעשה לכם הפתעה לא נעימה ותיתן דוחות אם עליה ומי שיוכל את הכובע זה אילו שברחו מהפחדות האנליסטים
  • 22.
    ידידיה הכתב 11/10/2013 14:10
    הגב לתגובה זו
    לכתב ידידייה.. תפסיק להפחיד משקיעים. כיל לקראת חזרה לשערים הגיוניים יותר. לך חפש משהו על בזק או שופרסל ועזוב כבר את כיל. רשע.
  • 21.
    זאב 11/10/2013 14:04
    הגב לתגובה זו
    בתור עובד בתחום, כיל חברה ענקית וחזקהעם תזרים מזומנים ודיב ענק. שווי השוק אמור לטפס מהר מאוד לכיוון 3700. זה רק ענין של זמן.
  • 20.
    זיפו 11/10/2013 13:35
    הגב לתגובה זו
    הפסקתי את הקריאה באמצע. לא כותבים כמו שמדברים. יש פסיקים , יש נקודות ויש כתיבה ברורה. אצלך הכל כמו דייסה. אם רצית לאמור שכיל מניה טובה ולא לחשוש להחזיק אותה בתקופת ראלי , צדקת 100%
  • 19.
    זיפו 11/10/2013 12:52
    הגב לתגובה זו
    והיא ירדה כל יום . לא הבנתי מדוע יורדת למרות שהיה ראלי שקט בתא. היום אני מבין מדוע ירדה. המוסדיים ידעו על הכתבה שעומדת להתפרסם ומכרו כל יום. להבנתי מחיר כיל וחל מגלם את הידיעה בכתבה אך מאחר שהתפרסמה עכשיו , יום ראשון תיפתח בירידה של 3 אחוזים כאשר אלו שמכרו כל השבוע יקנו מהמוכרים המבוהלים והמניה תסגור מינוס 0.2-0.5% בלבד. גילוי נאות לא מחזיק אף מנית כיל וחל אך מרגיש צורך להזהיר אתכאחיי לא ליפול במלכודת שמטמינים לכם. כיל חברה מצוינת , פעם יש כתבות טובות ופעם רעות. לצאת בעיצומו של ראלי זה צעד טיפשי
  • 18.
    co007 11/10/2013 12:31
    הגב לתגובה זו
    מניית פוטאש ירדה אתמול בשליש אחוז. לעומת זאת מונסנטו עלתה ב-1.5%,מוזאיק עלתה ב-1%. נכון להיום בבורסת פרנקפורט k+s עולה ב-1.4%. בבורסת צירך סינג'נטה עולה ב- 1%. כנראה הכתבה עדיין לא הגיע לבורסות הנ"ל . נהיה יותר חכמים בערב לפי מה שיקרה בארה"ב.......
  • 17.
    רמי כהו 11/10/2013 11:23
    הגב לתגובה זו
    אבל אני לא מוכר שום מניה גם אם ימחק הכסף אני ישלם אותו מיסים גם כך לא נשאר במניות שלי פה כסף אז נחכה איתם עד 2015 2020 לא משנה כמה זמן זה יקח
  • 16.
    רמי כהו 11/10/2013 11:20
    הגב לתגובה זו
    הכול חרטה ושקרים מכנים אותכם לירידות בכיל אני בלאומי ידעתי וכתבתי שהמניה תרד בנק לאוני זה בנק ש50 אחוז ממנו זה השלטון אבל אדם חכם לא קונה פה בארץ יותר מ3 מניות פה מרגלים על המשקיע הקטן עדיף אירופה הרצות הברית והמדינות הסקנדינויות פה במשבר הפסדתי 300 אלף באירופה לא הייתי מפסיד 100 אלף? פה תמיד יש להם סיפורים כמו הליהו גרם למניה לרדת חחחחחחחחח לא מספיק המניה של הבנק הכי גרוע במדינה מ2008 המניה היית בשער של 950 זה המדינה הגנבה שלכם לכו לבנק פועלים מזרחי דיסקטנט רק לא לאומי בנק הכי גנב בכול ה
  • 15.
    ירידות 11/10/2013 11:16
    הגב לתגובה זו
    ירידה לצורך עליה כתוב בתורה . יורד זה לטובה
  • 14.
    יפטרו גם בכיל - יעיפו את העצלן לפיד והכל יעלה (ל"ת)
    בקרוב 11/10/2013 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אז מה חדש? (ל"ת)
    כל החברות מפסידות 11/10/2013 11:04
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    כתבה מטעם עושי השורט 11/10/2013 11:04
    הגב לתגובה זו
    לא מסתדר להם עם העליות .
  • 11.
    כיל מניה מקוללת. (ל"ת)
    מני 11/10/2013 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    רמי כהו 11/10/2013 10:42
    הגב לתגובה זו
    אחלה מניה שווה קניה גם אם תרד 5 אחוז עכשו לתוך הארוך אחלה השקעה
  • 9.
    לא מחזיק בכיל 11/10/2013 10:38
    הגב לתגובה זו
    מצב זמני מאחר ואשלג חייבים לרכוש ולכן לא צריך לראות שחור בעיניים הרכישות יבואו מפני שללא אשלג אין אפשרות לספק אוכל לכל העולם
  • 8.
    כיל - המנייה ירדה כב 11/10/2013 10:29
    הגב לתגובה זו
    הכל כבר מגולם בערך המנייה. מכאן אפשר רק לעלות.
  • 7.
    דור 11/10/2013 10:25
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל מה הולך איתכם בשביל מה הכותרת הראשית על כיל הרי הכול מגולם בשער המניה
  • 6.
    אורי 11/10/2013 10:15
    הגב לתגובה זו
    כל הצרות התיחלו מיאיר אלק שר אוצר כמו שאני טייס אל פחד
  • 5.
    המבין 11/10/2013 10:01
    הגב לתגובה זו
    פעמים ומגולם כבר מיזמן שיטת ההפחדות אינה פוסקת בביספורטל על ידיי האנליסטים הם אינם יכולים ליסבול את העליות המוצדקות בכיל גם כך היא בשער נמוך הרבה משוויה האמיתי מתי כבר יחליטו האנליסטים לא להפחיד ולהטריד את מנית כיל שום מניה המניות המעוף אינה נימצאת בטרדה כל כך ארוכה ומעניין שלא נמעס להם מזה
  • 4.
    אזרח 11/10/2013 09:57
    הגב לתגובה זו
    ביום שני פוטש יעלו ואז מה......... הזרים בדרך לשלוף את הארנקים.שער קקיוני.
  • 3.
    אורי 11/10/2013 09:40
    הגב לתגובה זו
    חברים אל פחד לדעתי חב טובה כמובן שמחזיק והרבה
  • 2.
    אבי 11/10/2013 09:30
    הגב לתגובה זו
    יום א כיל יורדת
  • 1.
    ברוך 11/10/2013 09:28
    הגב לתגובה זו
    חזק ככל האפשר כאילו ממחר בבוקר פוטאש יורדת עוד 44 אחוז האנליסטים פה ממש סליחה מטורפים כבר כמה פעמים חזרו על כתבה זאת בכל מיני צורות מחפשים בביספורטל את כל השיטות וליצר פניקה לעדר כמו שבזמן האחרון מיידי בוקר הם כותבים בכותרת את המילים יעיבו על המסחר ומה קרה בימים האחרונים עליות חדות בדיוק ההיפך ממה שכתבו אנליסטים
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: