באפט מתרווח בכסאו: גרף 10 מיליארד דולר מהשקעות בשיא המשבר הפיננסי

גורו ההשקעות העניק הלוואות ל-6 חברות ענק בשיא המשבר ב-2008, בסכום כולל של 26 מיליארד דולר, ועד כה הרוויח 40% על ההשקעה
ידידיה אפק | (9)

האסטרטגיה של גורו ההשקעות וורן באפט שאומרת "תפחד כשכולם תאבי בצע, ותהיה תאב בצע כשכולם מפחדים" עובדת, כך נראה מתוצאות השקעת הענק של באפט מתקופת משבר הבנקים הגדול של 2008. הוול סטריט ג'ורנל מדווח היום שהמיליארדים הרבים שהזרים הגורו לבנקים כמו גולדמן זאקס (סימול: GS) ואחרים הניבו לו יותר מ-10 מיליארד דולר.

משבר הסאב פריים, שהכה יותר מכל בגופים הפיננסיים בארה"ב, הביא לכך שהחברות הגדולות במשק האמריקני חיפשו בנרות משקיעים או גופים פיננסים שיספקו להם הלוואות. באפט וחברת האחזקות הענקית שלו, ברקשיר הת'אווי (סימול: BRK) סיפקו את העזרה עם הלוואות בסך 26 מיליארד דולר ל-6 חברות ענק.

ההשקעה האחרונה שהוחזרה לברקשיר באה מחברת המתוקים מארס, שרק לאחרונה החזירה את ההלוואה בסך 4.4 מיליארד דולר לחברה של באפט, בתוספת ריבית של 680 מיליון דולר. באפט סייע לחלץ גופים פיננסיים כמו גולדמן זאקס ובנק אוף אמריקה (סימול: BAC), חברת האחזקות השוויצרית סוויס רי, וחברות תעשייה אמריקניות כמו דאו כימיכלים (סימול: DOW) וג'נרל אלקטריק (סימול: GE). עד כה באפט הרוויח כ-40% מהשקעת הענק בשיא המשבר.

"במונחים של רווחיות פשוטה, כל משקיע ממוצע יכול היה להרוויח לא פחות בהצלחה על ידי השקעה בשוק המניות אם היו קונים בזמן תקופת הפאניקה", אמר באפט בראיון לג'ורנל בשבת. המיליארדר מאומהה התכוון במיוחד לקופה שהחלה בסתיו 2008 בה חלק מהמניות האהובות עליו, כמו וולס פארגו (סימול: WFC) ואמריקן אקספרס (סימול: AXP) נפלו לשפל היסטורי.

רק לשם המחשה, משקיע שהיה קונה את מניית וולס פארגו בתחילת חודש מרץ 2009 היה מרוויח עד היום 237% (לא כולל תשואת דיבידנד). אם אותו משקיע היה קונה מניות אמריקן אקספרס באותו היום היה מרוויח עד עכשיו יותר מ-500% לא כולל דיבידנדים.

לשם השוואה, ממשלת ארה"ב העניקה חבילות סיוע לעסקים רבים, בהיקף כולל של 420 מיליארד דולר בתקופת המשבר. עד כה החזירו חברות רבות את ההלוואות או חלק נכבד מהן בצורת דיבידנדים שהניבו לאוצר האמריקני רווח של 50 מיליארד דולר, או 12% תשואה, לפי נתוני משרד האוצר.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מזרחי 16/10/2013 11:17
    הגב לתגובה זו
    זה מה אעשה
  • 8.
    ירקרק 08/10/2013 07:35
    הגב לתגובה זו
    זה 7% בשנה במונחים של ריבית דריבית.
  • 7.
    40% תשואה ב 6 שנים זה לא להיט (ל"ת)
    הקרן השתלמות עשתה יו 08/10/2013 06:54
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סטנלי 08/10/2013 02:05
    הגב לתגובה זו
    אתה מזרחי ממורמר והוא כמובן יתן אותו לאשכנזי אחר שימשיך לשלוט עליך
  • 5.
    ל - 1. לא כל מי שאינו פרענק פארח - בהכרח אשכנזי (ל"ת)
    אחד מהגזע העליון 07/10/2013 22:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קונספציה 07/10/2013 21:48
    הגב לתגובה זו
    בלי ברננקי ופישר באפט היה פושט רגל .
  • 3.
    אתי 07/10/2013 21:46
    הגב לתגובה זו
    הוא נותן 90 אחוז מהרווחים לכל מיני ארגונים
  • 2.
    קובי 07/10/2013 21:29
    הגב לתגובה זו
    כתבה מפגרת וחסרת תוכן, פאט אוכל את השניצל שלו בדיוק כמוני וכמוך, לא צריך להתרווח על 10 מליארד דולר מודפסים כאשר כלכלת ארה"ב עוד רגע על הקרשים !!!
  • 1.
    יא אשכנזי מה תעשה עם כל הכסף בגילך (ל"ת)
    זמבורה 07/10/2013 21:23
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: