המפולת במניית חלל תקשורת - מה אומרים האנליסטים?

איבוד הקשר עם 'עמוס 5' צפוי לפגוע באופן קריטי ב'חלל תקשורת', ונשאלת השאלה האם זו הזדמנות - ומה יהיה גורלן של סדרות האג"ח?
גיא ארז | (11)

מניית חלל תקשורת 0% התרסקה היום (א')35% במחזור הגבוה בשוק, זאת לאחר שהחברה דיווחה אמש כי אבד הקשר עם הלווין 'עמוס 5' שאחראי ליותר משליש מהכנסות החברה. 

עומר כנפי מ'תבור': "עמוס 5 מהווה 40% מכלל הפעילות של החברה, וגם מבחינת צבר ההזמנות הוא שווה לחברה 136 מיליון דולר, שהם 20% מסך הצבר - כך שזהו אבדן תזרים משמעותי". לטענתו, האירוע יביא לאבדן לקוחות באופן מיידי, שפשוט יעברו לחברות אחרות. מדובר בפגיעה במוניטין החברה - ובעוד סוג ההסכמים בנושא זה הם ארוכי טווח - הדבר בהחלט משמעותי". אין ספק כי מדובר בפגיעה אנושה בחברת חלל תקשורת, כאשר אמנם שווי הלווין מבוטח - אך את הלקוחות, הצבר ההזמנות העתידי וגם המוניטין - החברה תאבד.

לשאלתנו האם נוכל למצוא הזדמנות במחיר המניה בקבעות הנפילה הצפויה לדעתו, טען כנפי כי "רק לאחר שהמניה תאבד 40% - נוכל לדבר על הזדמנות". נק' אור שמצא כנפי, היא ההערכה כי את הלווין הבא בה תשתמש 'חלל תקשורת' יהיה מתוצרת התעשייה האווירית.

ערן יעקובי מנכ"ל רוסאריו חושב אחרת: "החברה תעסוק בוודאי בתקופה הקרובה במיזעור נזק, שימור לקוחותיה ויישום אסטרטגיה ארוכת טווח על מנת לצאת מחוזקת מהמשבר. אנו מבינים את גודל המשבר הן בתוצאות הכספיות והן במוניטין של החברה, אך עם זאת, מציינים כי ייתכן פער משמעותי בשווי אליו הגיע החברה בדקות אלה, לבין שווי המשקלל כמעט את כל האובדן של עמוס 5 ולכן אולי מדובר כעת בתגובת יתר של מחזיקי המניות של החברה".

יעקובי מסביר כי "צבר ההזמנות של הלוויין, נכון לתחילת יולי עמד על כ- 136 מיליון דולר והוא מתוכנן היה לסיים את "חייו" בתחילת שנת 2027. נכון להיום צפי ההכנסות השנתי של הלוויין עמד על כ- 44 מיליון דולר עם EBITDA  מוערך על ידינו של כ- 35 מיליון דולר. בהמשך, היה צפוי הלוויין לייצר הכנסות של כ- 50 מיליון דולר. היוון תזרימי ה- EBITDA  של הלוויין מסוף 'חייו' ועד לתחילת שנת 2016, מייצרת שווי של כ- 250 מיליון דולר לפי שיעור היוון של 11% - 11.5%. משווי זה יש להוריד הוצאות נוספות, כך שבגדול ניתן להעריך את שווי הלוויין בכ- 200 עד 210 מיליון דולר. תקבולי הביטוח אמורים לכסות כאמור, כ-160 מיליון דולר, כך ששווי החברה אמור לצנוח הבוקר בכ-40 עד 50 מיליון דולר. כלומר שמשווי של כ-1.11 מיליארד שקל הבוקר, שווי החברה היבש אמור היה לרדת עד לשווי של כ-900 מיליון ש"ח, בעוד השווי הנוכחי עומד על כ-730 מיליון ש"ח בלבד".

עוד אומר יעקובי כי "החברה בוודאי תשתמש בקשריה האסטרטגיים בעולם הלווינות ותנסה לרכוש לוויין או משיבים בלוויינים אחרים עבור לקוחותיה באזור הכיסוי של עמוס 5 וכך להשיב בעוד כשנתיים שלוש, חלק מההכנסות והרווחים שהולכים כרגע לאיבוד. לכן אנו חושבים שאפשר לצמצמם את שווי הנזק בכ-10-20 מיליון דולר".

מאיר סלייטר, מנהל המחקר בירושלים ברוקראז' על חלל טוען כי מדובר ב"אובדן שווי משמעותי במנייה, אבל בעלי האג"ח צפויים לקבל את כספם, גם אם רק בשווי הפארי ולא בשוויים גבוהים יותר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

סלייטר מסביר ומתייחס גם למחירי האג"ח של החברה: "כאשר אנו לוקחים בחשבון את התפוסה של עמוס 5 (התפוסה עמדה על כ- 60%) ופוטנציאל הגידול בהכנסות שהיה גלום בו, את התפוסה של עמוס 4 (עומדת על כ- 40% בלבד) ואת ההחלפה הקרובה של עמוס 2 בעמוס 6, משמעות אובדן עמוס 5 היא אובדן של כ- 35%-40% משווי החברה. תרחיש זה הוא בהנחה שתשלומי הביטוח בגין אובדן הלוויין מתקבלים במלואם, ואשר על ידם ישולם החוב לסדרה י"ב ו- 15% מסדרות י"ג ו- י"ד המבוטחות בדרגה שניה".

 

"עם זאת, צריך לקחת בחשבון גם תרחיש – שלהערכתנו הוא בסבירות נמוכה מאוד - של אי קבלת כל תשלומי הביטוח. זאת מכיוון שכאשר חלל החליפה חברת ביטוח, חברת הביטוח החדשה החריגה את מה שקשור למערכת ההנעה של הלוויין, לאחר שהיו בה תקלות קודמות. עם זאת, אנו מעריכים כי הסיכוי לקבלת כל הסכום במועד, קרי בתוך 60 יום, הוא גבוה. זאת מכיוון שמדובר במוות של הלוויין פשוטו כמשמעו, וזה עומד באירוע ביטוחי. בנוסף, מדובר על מערכת יחסים ארוכת שנים, וחברת הביטוח היא מהדרגה הראשונה בעולם (סוויס-רה), והיא צפויה לשלם, כפי ששילמה בעבר על תקלות פשוטות בהרבה". 

"בסדרה י"ב הסיכון גדל, עקב סיכון לאי קבלת כל סכומי הביטוח. בכל מקרה, התשלום יבוצע בפארי (103.25 הבוקר), נמוך מהשווי בבסיס. התקבול יהיה כ- 158 מ' $, גבוה מהיקף הסדרה, העומד היום על 140 מ' $. בנוסף, החברה תבצע פירעון של כ- 18 מ' $ ב- 31.12.15, כך שיוותרו מתקבולי הביטוח כ- 36 מ' $, אשר ישולמו לסדרות י"ג ו-י"ד, בפארי. כלומר בסדרות י"ג ו- י"ד יפרעו כ- 15% בפארי".

''לסיכום'', אומר סלייטר, ''מדובר באובדן שווי משמעותי במנייה, אבל בעלי האג"ח צפויים לקבל את כספם, גם אם רק בשווי הפארי ולא בשוויים גבוהים יותר, כפי שנסחרו הבוקר. צריך לקחת בחשבון שהסיכון של כל פעילות החברה גדל".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מה המחיר שמוכנים לשלם לדבר שלא קיים? (ל"ת)
    אין לווין 22/11/2015 20:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קניית האגח זה קניית המאה (ל"ת)
    חובב סיכון 22/11/2015 19:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אילן את חבס את דנקנ 22/11/2015 12:05
    הגב לתגובה זו
    רבית וקרן של אג"ח חלל לא ישולמו במועד. הסדר חוב בדרך. נשמח לארח אותך. הרבה חברים מחכים לך. אתה מכיר את כולם!
  • 4.
    אג 22/11/2015 12:02
    הגב לתגובה זו
    ניתוח העובדות מעבר לכותרות...
  • 3.
    שושו 22/11/2015 10:43
    הגב לתגובה זו
    לדעתי שווה קנייה אם יתקנו וזה ייתכן המנייה תקפוץ משמעותית אם לא לטווח הבינוני המנייה תתקן בעלייה של 20 % מה גם שבקרוב יכנס עמוס 6 של התעשיה האוירית וזה כבר משמעותי מאוד. אתם רואים שיש כבר מסחר של למעלה מעשרה מליון ש"ח לא צריך ביצים משייש מספיק קצת אומץ תשקיעו 5000 ש"ח ותצפו לבוננזה
  • מסכנות. (ל"ת)
    שי 22/11/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תוך כמה ימים הרוסים יתקנו את התקלה (ל"ת)
    אחד 22/11/2015 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אסף 22/11/2015 09:56
    הגב לתגובה זו
    הקשר יכול להתחדש , יכול להיות שמדובר על תקלה טכנית במכשור בכדור הארץ ולא בלווין , מי שרוצה להסתכן ולהרוויח זה הזמן!
  • עמי 22/11/2015 11:58
    הגב לתגובה זו
    נראה עם יתפוס
  • יוסי 22/11/2015 13:02
    סבלנות
  • שמטוב 22/11/2015 11:52
    הגב לתגובה זו
    לכן המעקב אחריו אמור להיות מאוד אמין. יותר סביר שיש שם תקלה רצינית שמשביתה את כל אמצעי התקשורת שלו.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: נייס תעלה, החוזים על האפס; הסנטימנט החיובי צפוי להימשך

תזכורת: מינואר המסחר בבורסה בת"א יהיה משני עד שישי - הנה שעות המסחר, מה השינוי זה אמור לעשות ולמה הוא עלול דווקא להזיק?

מערכת ביזפורטל |

  • טרם החל המסחר הרציף
  


המניות הדואליות חוזרות עם עלייה קטנה - 0.1% אחרי שוול סטריט ננעלה אמש בירידות - נעילה שלילית בוול-סטריט; מארוול נפלה ב-7%, פרמאונט זינקה ב-9%. מניית נייס 0%  תעלה ב-1.7%, טבע 0%  ב-0.7%.. הנה הרשימה של הגדולות (הקליקו לקבל את כל הרשימה): 




החוזים על המדדים העיקריים בוול סטריט סביב האפס. אסיה בירידות בהמשך למגמה בוול סטריט. לכאורה אמורה להיות פתיחה מגומגמת בשוק המקומי, אבל הסנטימנט החיובי כאן חזק. 


עוד פחות מחודש אנחנו עוברים לימי מסחר בשישי, במקום ביום ראשון. הנהלת הבורסה רוצה להיות "ככל העמים", רק לא ברור מה ייתן לה מסחר דליל ביום שישי, ולמה היא מוותרת על היום הכי חשוב בשבוע בעיניים גלובליות - יום ראשון שבו הבורסה המקומית היא היחידה שפתוחה. במקום לנצל את היתרון האדיר הזה, הבורסה מבטלת אותו.