המפולת במניית חלל תקשורת - מה אומרים האנליסטים?

איבוד הקשר עם 'עמוס 5' צפוי לפגוע באופן קריטי ב'חלל תקשורת', ונשאלת השאלה האם זו הזדמנות - ומה יהיה גורלן של סדרות האג"ח?
גיא ארז | (11)

מניית חלל תקשורת -0.12% התרסקה היום (א')35% במחזור הגבוה בשוק, זאת לאחר שהחברה דיווחה אמש כי אבד הקשר עם הלווין 'עמוס 5' שאחראי ליותר משליש מהכנסות החברה. 

עומר כנפי מ'תבור': "עמוס 5 מהווה 40% מכלל הפעילות של החברה, וגם מבחינת צבר ההזמנות הוא שווה לחברה 136 מיליון דולר, שהם 20% מסך הצבר - כך שזהו אבדן תזרים משמעותי". לטענתו, האירוע יביא לאבדן לקוחות באופן מיידי, שפשוט יעברו לחברות אחרות. מדובר בפגיעה במוניטין החברה - ובעוד סוג ההסכמים בנושא זה הם ארוכי טווח - הדבר בהחלט משמעותי". אין ספק כי מדובר בפגיעה אנושה בחברת חלל תקשורת, כאשר אמנם שווי הלווין מבוטח - אך את הלקוחות, הצבר ההזמנות העתידי וגם המוניטין - החברה תאבד.

לשאלתנו האם נוכל למצוא הזדמנות במחיר המניה בקבעות הנפילה הצפויה לדעתו, טען כנפי כי "רק לאחר שהמניה תאבד 40% - נוכל לדבר על הזדמנות". נק' אור שמצא כנפי, היא ההערכה כי את הלווין הבא בה תשתמש 'חלל תקשורת' יהיה מתוצרת התעשייה האווירית.

ערן יעקובי מנכ"ל רוסאריו חושב אחרת: "החברה תעסוק בוודאי בתקופה הקרובה במיזעור נזק, שימור לקוחותיה ויישום אסטרטגיה ארוכת טווח על מנת לצאת מחוזקת מהמשבר. אנו מבינים את גודל המשבר הן בתוצאות הכספיות והן במוניטין של החברה, אך עם זאת, מציינים כי ייתכן פער משמעותי בשווי אליו הגיע החברה בדקות אלה, לבין שווי המשקלל כמעט את כל האובדן של עמוס 5 ולכן אולי מדובר כעת בתגובת יתר של מחזיקי המניות של החברה".

יעקובי מסביר כי "צבר ההזמנות של הלוויין, נכון לתחילת יולי עמד על כ- 136 מיליון דולר והוא מתוכנן היה לסיים את "חייו" בתחילת שנת 2027. נכון להיום צפי ההכנסות השנתי של הלוויין עמד על כ- 44 מיליון דולר עם EBITDA  מוערך על ידינו של כ- 35 מיליון דולר. בהמשך, היה צפוי הלוויין לייצר הכנסות של כ- 50 מיליון דולר. היוון תזרימי ה- EBITDA  של הלוויין מסוף 'חייו' ועד לתחילת שנת 2016, מייצרת שווי של כ- 250 מיליון דולר לפי שיעור היוון של 11% - 11.5%. משווי זה יש להוריד הוצאות נוספות, כך שבגדול ניתן להעריך את שווי הלוויין בכ- 200 עד 210 מיליון דולר. תקבולי הביטוח אמורים לכסות כאמור, כ-160 מיליון דולר, כך ששווי החברה אמור לצנוח הבוקר בכ-40 עד 50 מיליון דולר. כלומר שמשווי של כ-1.11 מיליארד שקל הבוקר, שווי החברה היבש אמור היה לרדת עד לשווי של כ-900 מיליון ש"ח, בעוד השווי הנוכחי עומד על כ-730 מיליון ש"ח בלבד".

עוד אומר יעקובי כי "החברה בוודאי תשתמש בקשריה האסטרטגיים בעולם הלווינות ותנסה לרכוש לוויין או משיבים בלוויינים אחרים עבור לקוחותיה באזור הכיסוי של עמוס 5 וכך להשיב בעוד כשנתיים שלוש, חלק מההכנסות והרווחים שהולכים כרגע לאיבוד. לכן אנו חושבים שאפשר לצמצמם את שווי הנזק בכ-10-20 מיליון דולר".

מאיר סלייטר, מנהל המחקר בירושלים ברוקראז' על חלל טוען כי מדובר ב"אובדן שווי משמעותי במנייה, אבל בעלי האג"ח צפויים לקבל את כספם, גם אם רק בשווי הפארי ולא בשוויים גבוהים יותר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

סלייטר מסביר ומתייחס גם למחירי האג"ח של החברה: "כאשר אנו לוקחים בחשבון את התפוסה של עמוס 5 (התפוסה עמדה על כ- 60%) ופוטנציאל הגידול בהכנסות שהיה גלום בו, את התפוסה של עמוס 4 (עומדת על כ- 40% בלבד) ואת ההחלפה הקרובה של עמוס 2 בעמוס 6, משמעות אובדן עמוס 5 היא אובדן של כ- 35%-40% משווי החברה. תרחיש זה הוא בהנחה שתשלומי הביטוח בגין אובדן הלוויין מתקבלים במלואם, ואשר על ידם ישולם החוב לסדרה י"ב ו- 15% מסדרות י"ג ו- י"ד המבוטחות בדרגה שניה".

 

"עם זאת, צריך לקחת בחשבון גם תרחיש – שלהערכתנו הוא בסבירות נמוכה מאוד - של אי קבלת כל תשלומי הביטוח. זאת מכיוון שכאשר חלל החליפה חברת ביטוח, חברת הביטוח החדשה החריגה את מה שקשור למערכת ההנעה של הלוויין, לאחר שהיו בה תקלות קודמות. עם זאת, אנו מעריכים כי הסיכוי לקבלת כל הסכום במועד, קרי בתוך 60 יום, הוא גבוה. זאת מכיוון שמדובר במוות של הלוויין פשוטו כמשמעו, וזה עומד באירוע ביטוחי. בנוסף, מדובר על מערכת יחסים ארוכת שנים, וחברת הביטוח היא מהדרגה הראשונה בעולם (סוויס-רה), והיא צפויה לשלם, כפי ששילמה בעבר על תקלות פשוטות בהרבה". 

"בסדרה י"ב הסיכון גדל, עקב סיכון לאי קבלת כל סכומי הביטוח. בכל מקרה, התשלום יבוצע בפארי (103.25 הבוקר), נמוך מהשווי בבסיס. התקבול יהיה כ- 158 מ' $, גבוה מהיקף הסדרה, העומד היום על 140 מ' $. בנוסף, החברה תבצע פירעון של כ- 18 מ' $ ב- 31.12.15, כך שיוותרו מתקבולי הביטוח כ- 36 מ' $, אשר ישולמו לסדרות י"ג ו-י"ד, בפארי. כלומר בסדרות י"ג ו- י"ד יפרעו כ- 15% בפארי".

''לסיכום'', אומר סלייטר, ''מדובר באובדן שווי משמעותי במנייה, אבל בעלי האג"ח צפויים לקבל את כספם, גם אם רק בשווי הפארי ולא בשוויים גבוהים יותר, כפי שנסחרו הבוקר. צריך לקחת בחשבון שהסיכון של כל פעילות החברה גדל".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מה המחיר שמוכנים לשלם לדבר שלא קיים? (ל"ת)
    אין לווין 22/11/2015 20:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קניית האגח זה קניית המאה (ל"ת)
    חובב סיכון 22/11/2015 19:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אילן את חבס את דנקנ 22/11/2015 12:05
    הגב לתגובה זו
    רבית וקרן של אג"ח חלל לא ישולמו במועד. הסדר חוב בדרך. נשמח לארח אותך. הרבה חברים מחכים לך. אתה מכיר את כולם!
  • 4.
    אג 22/11/2015 12:02
    הגב לתגובה זו
    ניתוח העובדות מעבר לכותרות...
  • 3.
    שושו 22/11/2015 10:43
    הגב לתגובה זו
    לדעתי שווה קנייה אם יתקנו וזה ייתכן המנייה תקפוץ משמעותית אם לא לטווח הבינוני המנייה תתקן בעלייה של 20 % מה גם שבקרוב יכנס עמוס 6 של התעשיה האוירית וזה כבר משמעותי מאוד. אתם רואים שיש כבר מסחר של למעלה מעשרה מליון ש"ח לא צריך ביצים משייש מספיק קצת אומץ תשקיעו 5000 ש"ח ותצפו לבוננזה
  • מסכנות. (ל"ת)
    שי 22/11/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תוך כמה ימים הרוסים יתקנו את התקלה (ל"ת)
    אחד 22/11/2015 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אסף 22/11/2015 09:56
    הגב לתגובה זו
    הקשר יכול להתחדש , יכול להיות שמדובר על תקלה טכנית במכשור בכדור הארץ ולא בלווין , מי שרוצה להסתכן ולהרוויח זה הזמן!
  • עמי 22/11/2015 11:58
    הגב לתגובה זו
    נראה עם יתפוס
  • יוסי 22/11/2015 13:02
    סבלנות
  • שמטוב 22/11/2015 11:52
    הגב לתגובה זו
    לכן המעקב אחריו אמור להיות מאוד אמין. יותר סביר שיש שם תקלה רצינית שמשביתה את כל אמצעי התקשורת שלו.
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


רונן שור מנכ"ל אקסל סולושנס
צילום: יח"צ

בכ-90 מיליון שקל: אקסל רוכשת שתי ביטחוניות - המניה זינקה כבר אתמול; צירוף מקרים?

אקסל בנויה משכבות של רכישות היא רכשה 14 חברות מאז הפיכתה לציבורית והיום היא מעדכנת על רכישה נוספת של סטארלייט ונקסטוויב שעוסקות ב-RF ומיקרוגל ומתכננת לממן את זה בגיוס אג"ח; הרכישה מגיעה 3 חודשים אחרי עסקת סינאל, שהתבררה כמהלך בעייתי עם חשיפת טעות מהותית בדוחות הנרכשת

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אקסל

לפני שנדבר על הרכישה אנחנו רוצים לדבר רגע על המניה. המניה של אקסל אקסל 12.52%   קפצה לנו על המסכים אתמול וכנראה גם אתם תהיתם מה מתבשל שם. המניה עוד הספיקה לרדת מתחת לרף הפתיחה אבל מאיזור 11 בבוקר היא התחזקה וזינקה עד 8% עד שנעלה ב-6.7%. כל זה לא קרה במחזורים זניחים זה קרה בתמורה עצומה של 5.1 מיליון שקל שזה כמעט פי שבעה מהמחזור הממוצע שלה בשבוע האחרון. אז למי מכם שתהה אמש אם יש התפתחות חדשה סביב עסקת סינאל הבעייתית גילה הבוקר שזה סיפור אחר. אקסל שוב יצאה לשופינג, הפעם ביטחוני ויש סיכוי שמישהו ידע משהו ו"עשה עם זה" משהו. זה לא ממש מפתיע ולא כל כך חריג, לצערנו, לראות זינוקים או צניחות במניות לפני שהציבור מתעדכן על מה קרה. 

זה חלק מהרעה החולה של הבורסה המקומית, זה מה שהעניק לה את הכינוי "ביצה". מי שקיווה שהמצב הזה שייך לעבר מגלה כל פעם מחדש שיש עוד דרך ארוכה לעשות, מענישה והרתעה ומחקר - אותו ניתן לבצע בקלות - כדי לגלות מי העמיס או התפטר לפני שהמשקיעים ידעו. מעגל הקסמים הזה ממשיך וימשיך כל עוד חברות וגופים מסוימים ינהלו את הקשר עם השוק דרך "סקופים" ומהצד השני גופי תקשורת יזינו את הפיד מ"בלעדי" ל"בלעדי".


הגרף התוך-יומי של אקסל - צילום מתוך הטרמינל


הרחבת דריסת הרגל בשוק הביטחוני

אקסל חתמה על הסכם לרכישת סטארלייט טכנולוגיות ונקסטוויב טכנולוגיות, שתי חברות ותיקות שהוקמו בשנת 2000 ופועלות בתחום מערכות ה-RF והמיקרוגל לתעשיות ביטחוניות. אלו  טכנולוגיות שנמצאות בשימוש נרחב במערכות כטב"מים, כלים אליהם יש ביקוש גדול לא רק בשל המערכה הביטחונית שהייתה בישראל אלא וביתר שאת מהמציאות הגיאופוליטית באירופה כשכלי טיס בלתי מאוישים משנים את פניו של שדה הקרב. בין הלקוחות של החברות נמנות רפאל, אלביט, התעשייה האווירית ועוד. במקרים מסוימים הן מספקות רכיבים ייעודיים שמהווים חלק מובנה במוצרים המרכזיים של הגופים האלה, כך שהביקוש לפעילות שלהן מושפע ישירות מצברי ההזמנות הגדלים של התעשיות הביטחוניות. 2 החברות נשלטות במלואן על ידי המייסדים רמי בל-עש ואודי פרידמן, מהנדסים בעלי ניסיון של שנים רבות, אלו גם ימשיכו להוביל את הפעילות לפחות שנתיים וייתכן עד חמש שנים קדימה.

העסקה בנויה משני נדבכים. במועד ההשלמה תשלם החברה 49.2 מיליון שקל במזומן, ובשלב ב' היא תוסיף עד 40.3 מיליון שקל נוספים במידה והחברות יעמדו ביעדי הרווח הממוצעים לשנים 2026-2028. עוד סוכם כי סטארלייט ונקסטוויב יוכלו לחלק דיבידנד מהרווחים שבקופה לפני השלמת העסקה, כך שההון העצמי של כל אחת מהן לא ירד מ-1.5 מיליון שקל.