המפולת במניית חלל תקשורת - מה אומרים האנליסטים?

איבוד הקשר עם 'עמוס 5' צפוי לפגוע באופן קריטי ב'חלל תקשורת', ונשאלת השאלה האם זו הזדמנות - ומה יהיה גורלן של סדרות האג"ח?
גיא ארז | (11)

מניית חלל תקשורת 0.77% התרסקה היום (א')35% במחזור הגבוה בשוק, זאת לאחר שהחברה דיווחה אמש כי אבד הקשר עם הלווין 'עמוס 5' שאחראי ליותר משליש מהכנסות החברה. 

עומר כנפי מ'תבור': "עמוס 5 מהווה 40% מכלל הפעילות של החברה, וגם מבחינת צבר ההזמנות הוא שווה לחברה 136 מיליון דולר, שהם 20% מסך הצבר - כך שזהו אבדן תזרים משמעותי". לטענתו, האירוע יביא לאבדן לקוחות באופן מיידי, שפשוט יעברו לחברות אחרות. מדובר בפגיעה במוניטין החברה - ובעוד סוג ההסכמים בנושא זה הם ארוכי טווח - הדבר בהחלט משמעותי". אין ספק כי מדובר בפגיעה אנושה בחברת חלל תקשורת, כאשר אמנם שווי הלווין מבוטח - אך את הלקוחות, הצבר ההזמנות העתידי וגם המוניטין - החברה תאבד.

לשאלתנו האם נוכל למצוא הזדמנות במחיר המניה בקבעות הנפילה הצפויה לדעתו, טען כנפי כי "רק לאחר שהמניה תאבד 40% - נוכל לדבר על הזדמנות". נק' אור שמצא כנפי, היא ההערכה כי את הלווין הבא בה תשתמש 'חלל תקשורת' יהיה מתוצרת התעשייה האווירית.

ערן יעקובי מנכ"ל רוסאריו חושב אחרת: "החברה תעסוק בוודאי בתקופה הקרובה במיזעור נזק, שימור לקוחותיה ויישום אסטרטגיה ארוכת טווח על מנת לצאת מחוזקת מהמשבר. אנו מבינים את גודל המשבר הן בתוצאות הכספיות והן במוניטין של החברה, אך עם זאת, מציינים כי ייתכן פער משמעותי בשווי אליו הגיע החברה בדקות אלה, לבין שווי המשקלל כמעט את כל האובדן של עמוס 5 ולכן אולי מדובר כעת בתגובת יתר של מחזיקי המניות של החברה".

יעקובי מסביר כי "צבר ההזמנות של הלוויין, נכון לתחילת יולי עמד על כ- 136 מיליון דולר והוא מתוכנן היה לסיים את "חייו" בתחילת שנת 2027. נכון להיום צפי ההכנסות השנתי של הלוויין עמד על כ- 44 מיליון דולר עם EBITDA  מוערך על ידינו של כ- 35 מיליון דולר. בהמשך, היה צפוי הלוויין לייצר הכנסות של כ- 50 מיליון דולר. היוון תזרימי ה- EBITDA  של הלוויין מסוף 'חייו' ועד לתחילת שנת 2016, מייצרת שווי של כ- 250 מיליון דולר לפי שיעור היוון של 11% - 11.5%. משווי זה יש להוריד הוצאות נוספות, כך שבגדול ניתן להעריך את שווי הלוויין בכ- 200 עד 210 מיליון דולר. תקבולי הביטוח אמורים לכסות כאמור, כ-160 מיליון דולר, כך ששווי החברה אמור לצנוח הבוקר בכ-40 עד 50 מיליון דולר. כלומר שמשווי של כ-1.11 מיליארד שקל הבוקר, שווי החברה היבש אמור היה לרדת עד לשווי של כ-900 מיליון ש"ח, בעוד השווי הנוכחי עומד על כ-730 מיליון ש"ח בלבד".

עוד אומר יעקובי כי "החברה בוודאי תשתמש בקשריה האסטרטגיים בעולם הלווינות ותנסה לרכוש לוויין או משיבים בלוויינים אחרים עבור לקוחותיה באזור הכיסוי של עמוס 5 וכך להשיב בעוד כשנתיים שלוש, חלק מההכנסות והרווחים שהולכים כרגע לאיבוד. לכן אנו חושבים שאפשר לצמצמם את שווי הנזק בכ-10-20 מיליון דולר".

מאיר סלייטר, מנהל המחקר בירושלים ברוקראז' על חלל טוען כי מדובר ב"אובדן שווי משמעותי במנייה, אבל בעלי האג"ח צפויים לקבל את כספם, גם אם רק בשווי הפארי ולא בשוויים גבוהים יותר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

סלייטר מסביר ומתייחס גם למחירי האג"ח של החברה: "כאשר אנו לוקחים בחשבון את התפוסה של עמוס 5 (התפוסה עמדה על כ- 60%) ופוטנציאל הגידול בהכנסות שהיה גלום בו, את התפוסה של עמוס 4 (עומדת על כ- 40% בלבד) ואת ההחלפה הקרובה של עמוס 2 בעמוס 6, משמעות אובדן עמוס 5 היא אובדן של כ- 35%-40% משווי החברה. תרחיש זה הוא בהנחה שתשלומי הביטוח בגין אובדן הלוויין מתקבלים במלואם, ואשר על ידם ישולם החוב לסדרה י"ב ו- 15% מסדרות י"ג ו- י"ד המבוטחות בדרגה שניה".

 

"עם זאת, צריך לקחת בחשבון גם תרחיש – שלהערכתנו הוא בסבירות נמוכה מאוד - של אי קבלת כל תשלומי הביטוח. זאת מכיוון שכאשר חלל החליפה חברת ביטוח, חברת הביטוח החדשה החריגה את מה שקשור למערכת ההנעה של הלוויין, לאחר שהיו בה תקלות קודמות. עם זאת, אנו מעריכים כי הסיכוי לקבלת כל הסכום במועד, קרי בתוך 60 יום, הוא גבוה. זאת מכיוון שמדובר במוות של הלוויין פשוטו כמשמעו, וזה עומד באירוע ביטוחי. בנוסף, מדובר על מערכת יחסים ארוכת שנים, וחברת הביטוח היא מהדרגה הראשונה בעולם (סוויס-רה), והיא צפויה לשלם, כפי ששילמה בעבר על תקלות פשוטות בהרבה". 

"בסדרה י"ב הסיכון גדל, עקב סיכון לאי קבלת כל סכומי הביטוח. בכל מקרה, התשלום יבוצע בפארי (103.25 הבוקר), נמוך מהשווי בבסיס. התקבול יהיה כ- 158 מ' $, גבוה מהיקף הסדרה, העומד היום על 140 מ' $. בנוסף, החברה תבצע פירעון של כ- 18 מ' $ ב- 31.12.15, כך שיוותרו מתקבולי הביטוח כ- 36 מ' $, אשר ישולמו לסדרות י"ג ו-י"ד, בפארי. כלומר בסדרות י"ג ו- י"ד יפרעו כ- 15% בפארי".

''לסיכום'', אומר סלייטר, ''מדובר באובדן שווי משמעותי במנייה, אבל בעלי האג"ח צפויים לקבל את כספם, גם אם רק בשווי הפארי ולא בשוויים גבוהים יותר, כפי שנסחרו הבוקר. צריך לקחת בחשבון שהסיכון של כל פעילות החברה גדל".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מה המחיר שמוכנים לשלם לדבר שלא קיים? (ל"ת)
    אין לווין 22/11/2015 20:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קניית האגח זה קניית המאה (ל"ת)
    חובב סיכון 22/11/2015 19:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אילן את חבס את דנקנ 22/11/2015 12:05
    הגב לתגובה זו
    רבית וקרן של אג"ח חלל לא ישולמו במועד. הסדר חוב בדרך. נשמח לארח אותך. הרבה חברים מחכים לך. אתה מכיר את כולם!
  • 4.
    אג 22/11/2015 12:02
    הגב לתגובה זו
    ניתוח העובדות מעבר לכותרות...
  • 3.
    שושו 22/11/2015 10:43
    הגב לתגובה זו
    לדעתי שווה קנייה אם יתקנו וזה ייתכן המנייה תקפוץ משמעותית אם לא לטווח הבינוני המנייה תתקן בעלייה של 20 % מה גם שבקרוב יכנס עמוס 6 של התעשיה האוירית וזה כבר משמעותי מאוד. אתם רואים שיש כבר מסחר של למעלה מעשרה מליון ש"ח לא צריך ביצים משייש מספיק קצת אומץ תשקיעו 5000 ש"ח ותצפו לבוננזה
  • מסכנות. (ל"ת)
    שי 22/11/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תוך כמה ימים הרוסים יתקנו את התקלה (ל"ת)
    אחד 22/11/2015 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אסף 22/11/2015 09:56
    הגב לתגובה זו
    הקשר יכול להתחדש , יכול להיות שמדובר על תקלה טכנית במכשור בכדור הארץ ולא בלווין , מי שרוצה להסתכן ולהרוויח זה הזמן!
  • עמי 22/11/2015 11:58
    הגב לתגובה זו
    נראה עם יתפוס
  • יוסי 22/11/2015 13:02
    סבלנות
  • שמטוב 22/11/2015 11:52
    הגב לתגובה זו
    לכן המעקב אחריו אמור להיות מאוד אמין. יותר סביר שיש שם תקלה רצינית שמשביתה את כל אמצעי התקשורת שלו.
מאיר שמיר מבטח שמיר
צילום: מבטח שמיר

מאיר שמיר עשה פי 8 על ההשקעה בלנדבאזז; עכשיו ה-IPO

מבטח שמיר של מאיר שמיר השקיעה 34 מיליון שקל וצפויה אחרי ה-IPO להיות עם החזקה של 280-300 מיליון שקל. רווח פוטנציאלי של כ-260 מיליון שקל, מתוכו כ-130 מיליון שקל אמור להירשם בהמשך

רן קידר |

מבטח שמיר החזקות מבטח שמיר -1.69%  היא אחת מחברות ההחזקה הוותיקות והטובות בבורסה בת"א. היא מייצרת תשואות עודפות על פני זמן כשהשווי הנוכחי שלה מסתכם ב-2.5 מיליארד שקל, אחרי מהלך של פי 5 ב-5 השנים האחרונות. בראש החברה עומד מאיר שמיר שבכלל התחיל בתחום הביטוח והפך את החברה מסוג של סוכנות ביטוח לחברת החזקות עפ פעילות רחבה בתחום האשראי החוץ בנקאי דרך מניף, פעילות בנדל"ן דרך שורה של חברות, פעילות באנרגיה דרך החזקה בתחנות כוח והחזקה גם במניות טכנולוגיה.

על פני השנים שמיר ידע לקנות נמוך ולמכור יקר, כשאת עסקת החלומות הוא עשה בתנובה - רכישה יחד עם אייפקס את השליטה ומכירה תוך כמה שנים בשווי כפול. מבטח השקיעה כ-600 מיליון שקל ונפגשה עם כ-1.2 מיליארד שקל, כשמאז ההצלחה הגדולה היתה במניף שהונפקה בבורסה לפני כארבע שנים ומאז שינק שוויה יותר מפי 2 לשווי של כ-1.25 מיליארד שקל. החזקתה של מבטח מסתכמת בכ-600 מיליון שקל, כשהיא גם נהנתה מדיבידנדים שוטפים. 

בעשור האחרון הקבוצה משקיעה הרבה בתחנות כוח שהפכו למרכיב הגדול בסל השקעות שלה. זה תחום שדורש סבלנות, ולשמיר יש סבלנות. לפני כשש שנים נכנסה הקבוצה לשותפות בתחנת אלון תבור והיא רכשה מאז נתח במספר תחנות  עם תפוקה כוללת שמועכת בכ-1,800 מגוואט. כמו כן, החברה מקימה את תחנת קסם בעלות של מעל 4 מיליארד שקל. גם את תחום האנרגיה ידע שמיר לתרגם לרווחים כשהכניס את כלל להשקעה בתחום לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל. 

ואחרי תנובה, מימון חוץ בנקאי ואנרגיה, מגיע תורה של הטכנולוגיה. חברת הפינטק לנדבאזז (Lendbuzz), שהוקמה על ידי הישראלים אמיתי קלמר וד"ר דן רביב, ומספקת ניתוח פיננסי טכנולוגי מבוסס AI של לווים בעיקר לסוכניות רכב, מתקדמת צעד משמעותי בדרך להפיכתה לציבורית בוול סטריט. מבטח השקיעה בה 34 מיליון שקל כשההשקעה רשומה בספרים ב-166 מיליון שקל.

לנדבאזז נערכת לגיוס לפי שווי של 1.3-1.5 מיליארד דולר ומבטח מחזיקה בדילול כ-6.6% ממנה. ההחזקה צפויה להיות אחרי ההנפקה בשווי של 280-300 מיליון שקל וזו הצפת ערך מרשימה. פי 8 עד אפילו פי 10 תוך כ-5 שנים. 

בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? בנקים, טבע ושבבים

מניות הארביטראז', מבטח שמיר, טריא ונאוי ומה צפוי במדד המחירים שיתפרסם ביום שני?

מערכת ביזפורטל |

ביום חמישי היו ירידות חדות במניות הבנקים והביטוח. המניות האלו רגישות למצב המאקרו ולמצב הגיאופוליטי והחשש ממלחמה ארוכה בעזה שעלול להשפיע לרעה על נתוני המאקרו והכלכלה פוגע בהן. ככל שהשוק גבוה יותר כך הפגיעה יכולה להיות כואבת יותר. 

אתם קוראים על מומחי השקעות, בכירים שאומרים לכם שהשוק בת"א חזק וימשיך לעלות. אבל מעבר לכך שהם לא אובייקטיבים, כי הם רוצים בעליות - האינטרס שלהם שאתם תקנו כי זה מבטיח להם רווחים, הם גם לרוב טועים. הם אמרו לפני שנה-שנה וחצי להתרחק מהשוק המקומי וככה הם פעלו והפסידו את כל העליות. קרה ההיפך. אז למה שהפעם זה ישתנה, למה שהם יצדקו הפעם? 

כשכולם חמדנים - זה הזמן לפחד. אמר את זה וורן באפט. זה מתברר כל פעם מחדש כנכון - כנסו כאן לדבר הגורו (13 גורואים "ילמדו" אתכם השקעות). אנחנו עכשיו בתקופה שכולם חמדנים.   


אז מה צפוי היום במניות הפיננסים? מצד אחד - בחודשים האחרונים מתברר  שכל ירידה היא דווקא הזדמנות לקנייה. מצד שני - למרות שהסנטימנט עדיין חיובי, זה לא יכול להימשך. המחירים יחסית גבוהים. השוק עשה מהלך מרשים אפילו בלי תיקון. הוא מבטא המשך חדשות טובות מהזירה הביטחונית והכלכלי. אבל מה אם לא? לא צפויה מפולת, אבל ירידת מדרגה מסוימת אחרי הזינוקים האחרונים בהינתן הסיכונים מתבקשת. זה כמובן לא אומר שזה יקרה, אבל כשאנחנו שואלים את מנהלי ההשקעות בתוך הגופים מה הם היו עושים עם הכסף שלהם, הם מתפתלים. הם לא היו משקיעם עכשו בשוק.

  

האם מניות תשתיות מעניינות?