המפולת במניית חלל תקשורת - מה אומרים האנליסטים?

איבוד הקשר עם 'עמוס 5' צפוי לפגוע באופן קריטי ב'חלל תקשורת', ונשאלת השאלה האם זו הזדמנות - ומה יהיה גורלן של סדרות האג"ח?
גיא ארז | (11)

מניית חלל תקשורת 4.51% התרסקה היום (א')35% במחזור הגבוה בשוק, זאת לאחר שהחברה דיווחה אמש כי אבד הקשר עם הלווין 'עמוס 5' שאחראי ליותר משליש מהכנסות החברה. 

עומר כנפי מ'תבור': "עמוס 5 מהווה 40% מכלל הפעילות של החברה, וגם מבחינת צבר ההזמנות הוא שווה לחברה 136 מיליון דולר, שהם 20% מסך הצבר - כך שזהו אבדן תזרים משמעותי". לטענתו, האירוע יביא לאבדן לקוחות באופן מיידי, שפשוט יעברו לחברות אחרות. מדובר בפגיעה במוניטין החברה - ובעוד סוג ההסכמים בנושא זה הם ארוכי טווח - הדבר בהחלט משמעותי". אין ספק כי מדובר בפגיעה אנושה בחברת חלל תקשורת, כאשר אמנם שווי הלווין מבוטח - אך את הלקוחות, הצבר ההזמנות העתידי וגם המוניטין - החברה תאבד.

לשאלתנו האם נוכל למצוא הזדמנות במחיר המניה בקבעות הנפילה הצפויה לדעתו, טען כנפי כי "רק לאחר שהמניה תאבד 40% - נוכל לדבר על הזדמנות". נק' אור שמצא כנפי, היא ההערכה כי את הלווין הבא בה תשתמש 'חלל תקשורת' יהיה מתוצרת התעשייה האווירית.

ערן יעקובי מנכ"ל רוסאריו חושב אחרת: "החברה תעסוק בוודאי בתקופה הקרובה במיזעור נזק, שימור לקוחותיה ויישום אסטרטגיה ארוכת טווח על מנת לצאת מחוזקת מהמשבר. אנו מבינים את גודל המשבר הן בתוצאות הכספיות והן במוניטין של החברה, אך עם זאת, מציינים כי ייתכן פער משמעותי בשווי אליו הגיע החברה בדקות אלה, לבין שווי המשקלל כמעט את כל האובדן של עמוס 5 ולכן אולי מדובר כעת בתגובת יתר של מחזיקי המניות של החברה".

יעקובי מסביר כי "צבר ההזמנות של הלוויין, נכון לתחילת יולי עמד על כ- 136 מיליון דולר והוא מתוכנן היה לסיים את "חייו" בתחילת שנת 2027. נכון להיום צפי ההכנסות השנתי של הלוויין עמד על כ- 44 מיליון דולר עם EBITDA  מוערך על ידינו של כ- 35 מיליון דולר. בהמשך, היה צפוי הלוויין לייצר הכנסות של כ- 50 מיליון דולר. היוון תזרימי ה- EBITDA  של הלוויין מסוף 'חייו' ועד לתחילת שנת 2016, מייצרת שווי של כ- 250 מיליון דולר לפי שיעור היוון של 11% - 11.5%. משווי זה יש להוריד הוצאות נוספות, כך שבגדול ניתן להעריך את שווי הלוויין בכ- 200 עד 210 מיליון דולר. תקבולי הביטוח אמורים לכסות כאמור, כ-160 מיליון דולר, כך ששווי החברה אמור לצנוח הבוקר בכ-40 עד 50 מיליון דולר. כלומר שמשווי של כ-1.11 מיליארד שקל הבוקר, שווי החברה היבש אמור היה לרדת עד לשווי של כ-900 מיליון ש"ח, בעוד השווי הנוכחי עומד על כ-730 מיליון ש"ח בלבד".

עוד אומר יעקובי כי "החברה בוודאי תשתמש בקשריה האסטרטגיים בעולם הלווינות ותנסה לרכוש לוויין או משיבים בלוויינים אחרים עבור לקוחותיה באזור הכיסוי של עמוס 5 וכך להשיב בעוד כשנתיים שלוש, חלק מההכנסות והרווחים שהולכים כרגע לאיבוד. לכן אנו חושבים שאפשר לצמצמם את שווי הנזק בכ-10-20 מיליון דולר".

מאיר סלייטר, מנהל המחקר בירושלים ברוקראז' על חלל טוען כי מדובר ב"אובדן שווי משמעותי במנייה, אבל בעלי האג"ח צפויים לקבל את כספם, גם אם רק בשווי הפארי ולא בשוויים גבוהים יותר".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

סלייטר מסביר ומתייחס גם למחירי האג"ח של החברה: "כאשר אנו לוקחים בחשבון את התפוסה של עמוס 5 (התפוסה עמדה על כ- 60%) ופוטנציאל הגידול בהכנסות שהיה גלום בו, את התפוסה של עמוס 4 (עומדת על כ- 40% בלבד) ואת ההחלפה הקרובה של עמוס 2 בעמוס 6, משמעות אובדן עמוס 5 היא אובדן של כ- 35%-40% משווי החברה. תרחיש זה הוא בהנחה שתשלומי הביטוח בגין אובדן הלוויין מתקבלים במלואם, ואשר על ידם ישולם החוב לסדרה י"ב ו- 15% מסדרות י"ג ו- י"ד המבוטחות בדרגה שניה".

 

"עם זאת, צריך לקחת בחשבון גם תרחיש – שלהערכתנו הוא בסבירות נמוכה מאוד - של אי קבלת כל תשלומי הביטוח. זאת מכיוון שכאשר חלל החליפה חברת ביטוח, חברת הביטוח החדשה החריגה את מה שקשור למערכת ההנעה של הלוויין, לאחר שהיו בה תקלות קודמות. עם זאת, אנו מעריכים כי הסיכוי לקבלת כל הסכום במועד, קרי בתוך 60 יום, הוא גבוה. זאת מכיוון שמדובר במוות של הלוויין פשוטו כמשמעו, וזה עומד באירוע ביטוחי. בנוסף, מדובר על מערכת יחסים ארוכת שנים, וחברת הביטוח היא מהדרגה הראשונה בעולם (סוויס-רה), והיא צפויה לשלם, כפי ששילמה בעבר על תקלות פשוטות בהרבה". 

"בסדרה י"ב הסיכון גדל, עקב סיכון לאי קבלת כל סכומי הביטוח. בכל מקרה, התשלום יבוצע בפארי (103.25 הבוקר), נמוך מהשווי בבסיס. התקבול יהיה כ- 158 מ' $, גבוה מהיקף הסדרה, העומד היום על 140 מ' $. בנוסף, החברה תבצע פירעון של כ- 18 מ' $ ב- 31.12.15, כך שיוותרו מתקבולי הביטוח כ- 36 מ' $, אשר ישולמו לסדרות י"ג ו-י"ד, בפארי. כלומר בסדרות י"ג ו- י"ד יפרעו כ- 15% בפארי".

''לסיכום'', אומר סלייטר, ''מדובר באובדן שווי משמעותי במנייה, אבל בעלי האג"ח צפויים לקבל את כספם, גם אם רק בשווי הפארי ולא בשוויים גבוהים יותר, כפי שנסחרו הבוקר. צריך לקחת בחשבון שהסיכון של כל פעילות החברה גדל".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מה המחיר שמוכנים לשלם לדבר שלא קיים? (ל"ת)
    אין לווין 22/11/2015 20:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    קניית האגח זה קניית המאה (ל"ת)
    חובב סיכון 22/11/2015 19:29
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אילן את חבס את דנקנ 22/11/2015 12:05
    הגב לתגובה זו
    רבית וקרן של אג"ח חלל לא ישולמו במועד. הסדר חוב בדרך. נשמח לארח אותך. הרבה חברים מחכים לך. אתה מכיר את כולם!
  • 4.
    אג 22/11/2015 12:02
    הגב לתגובה זו
    ניתוח העובדות מעבר לכותרות...
  • 3.
    שושו 22/11/2015 10:43
    הגב לתגובה זו
    לדעתי שווה קנייה אם יתקנו וזה ייתכן המנייה תקפוץ משמעותית אם לא לטווח הבינוני המנייה תתקן בעלייה של 20 % מה גם שבקרוב יכנס עמוס 6 של התעשיה האוירית וזה כבר משמעותי מאוד. אתם רואים שיש כבר מסחר של למעלה מעשרה מליון ש"ח לא צריך ביצים משייש מספיק קצת אומץ תשקיעו 5000 ש"ח ותצפו לבוננזה
  • מסכנות. (ל"ת)
    שי 22/11/2015 12:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תוך כמה ימים הרוסים יתקנו את התקלה (ל"ת)
    אחד 22/11/2015 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אסף 22/11/2015 09:56
    הגב לתגובה זו
    הקשר יכול להתחדש , יכול להיות שמדובר על תקלה טכנית במכשור בכדור הארץ ולא בלווין , מי שרוצה להסתכן ולהרוויח זה הזמן!
  • עמי 22/11/2015 11:58
    הגב לתגובה זו
    נראה עם יתפוס
  • יוסי 22/11/2015 13:02
    סבלנות
  • שמטוב 22/11/2015 11:52
    הגב לתגובה זו
    לכן המעקב אחריו אמור להיות מאוד אמין. יותר סביר שיש שם תקלה רצינית שמשביתה את כל אמצעי התקשורת שלו.
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

ארז רוזנבוך, יו"ר מגוריט, צילום: ענבל מרמריארז רוזנבוך, יו"ר מגוריט, צילום: ענבל מרמרי
ראיון

יו"ר מגוריט: "הגענו לרגע שבו אפשר להתחיל לשתף את הציבור בתזרים באופן חודשי"

"מגוריט היא אוניה ששטה על תנודות המאקרו, ואני אופטימי על כלכלת ישראל" אומר יו"ר מגוריט, ארז רוזנבוך; מניית מגוריט טיפסה בחצי שנה האחרונה אבל עדיין נסחרת מתחת להון "ב-2026 אנחנו מקבלים מסה גדולה של דירות לאורך כל השנה, השוק ידע לתמחר את זה" רוזנבוך מציין כי הדיבידנד החודשי "יהפוך את התזרים למוחשי הרבה יותר למשקיעים"

מנדי הניג |

מגוריט מסכמת את הרבעון השלישי ואת תשעת החודשים הראשונים של השנה עם נתונים שמראים על התייצבות והתרחבות של הפעילות שלה. ה-NOI מהשכרת דירות עלה בכ-22% והגיע ל-60.3 מיליון שקל, התזרים מפעילות שוטפת גדל בכ-39% לכ-31.3 מיליון שקל, והרווח המצטבר לתקופה הסתכם ליותר מ-86 מיליון שקל. חלק גדול מהשיפור מגיע ממספר רב של דירות שנכנסו לאכלוס בחודשים האחרונים, מה שמתחיל לשקף את ההשפעה של בניית הפורטפוליו לאורך השנים. ההון העצמי של מגוריט עומד כעת על כ-1.77 מיליארד שקל. אבל מסתבר שהקפיצה הגדולה תגיע ב-2026 אז מסה של דירות, מאות דירות יכנסו לאכלוס ויחזקו את התזרים בצורה משמעותית. 

בהמשך לתוצאות, הדירקטוריון אישר שינוי במדיניות החלוקה - דיבידנד חודשי קבוע, לראשונה בישראל בקרן ריט למגורים. לפי התוכנית, יתבצעו חלוקות של כ-60 מיליון שקל ב-2026 (תשואה של כ-4.8% לפי השווי הנוכחי), כ-72 מיליון שקל ב-2027 וכ-86.4 מיליון שקל ב-2028 (תשואה של כ-7%). כשהרעיון הוא לייצר תזרים שמתנהג כמו שכר דירה קבוע, שוטף וצפוי אבל דרך הבורסה.

בעולם, ובעיקר בארצות הברית, ריטים זה חלק טבעי מתיק ההשקעות של הציבור הרחב. מאוד מקובל לוותר על רכישת דירה פיזית ולהחזיק במקום זאת סל של נכסי נדל"ן מניב דרך שוק ההון. מעבר לנוחות שאתם לא צריכים להתעסק עם שוכרים, בעיות תחזוקה וכדומה, בריטים יש פיזור, יש ניהול מקצועי (בתקווה), ואחת לתקופה הרווחים מחולקים כדיבידנדים שמדמים במידה רבה את ההכנסה שהייתם מקבלים משכר דירה רק בלי הצורך לקחת משכנתא.

בארץ, המודל הזה הוא אולי פחות מושרש. רוב המשקיעים כאן רגילים לראות בדירה ובנדל"ן משהו שעושים כהשקעה פרטית ולא השקעה מוסדית. הרעיון של "להשקיע בדירה דרך הבורסה" עדיין נתפס כמשהו אבסטרקטי מדי. אבל מגוריט מנסה לשנות את התפיסה הזו בשנים האחרונות. קרן הריט בנתה פורטפוליו של דירות להשכרה, בניהול בסטנדרטים גבוהים וחיתום ארוך ואיכותי של דיירים לצד מדיניות חלוקת דיבידנד שוטפת.

אחת הנקודות שמבליטה את מודל הריט מהשקעה פרטית היא המעטפת. למשקיע פרטי שמחזיק דירה שנייה מותר לקבל עד 50% מינוף, ולפעמים אפילו פחות בהתאם לדירוג האישי. מגוריט, לעומת זאת, יכולה להגיע למינוף של עד 80% על פי חוק, ונהנית מעלויות מימון נמוכות בהרבה מאלו שהיה מקבל משקיע פרטי. היא גם אינה נדרשת לכתבי ערבות אישיים, וחשופה פחות לאותם מגבלות שמקשות על משקיע להשיג משכנתא לדירה להשקעה.