החזרת מקדמות מס ששולמו ביתר - דרושה רפורמה בשיטת המיסוי בישראל
רשות המיסים החלה לאפשר את החזרתן של מקדמות מס הכנסה ששולמו ביתר בחודשים לפני פרוץ משבר הקורונה; מדובר צעד שולי בחשיבותו, לעומת צעדים נוספים ורפורמות נוספות שיש לבצע בשיטת המס הישראלית
בעקבות תיקון חקיקה, כחלק מהתוכנית לסיוע כלכלי לבעלי עסקים בתקופת הקורונה, נקבע כי נישומים יוכלו לקבל חזרה מקדמות מס הכנסה ששולמו על ידם בחודשים ינואר-פברואר 2020 (טרם פרוץ המשבר). זאת, חלף המצב ששרר טרם התיקון לחוק, אשר אפשר את קבלת המקדמות חזרה רק בשנת המס הבאה ולאחר הגשת הדוח השנתי. כלומר, טרם השינוי המקדמות של חודשים ינואר-פברואר 2020 לא היו מוחזרות לנישומים לפני אמצע שנת 2021.
זהו כמובן תיקון ראוי ומבורך, אך לדעתנו מדובר בצעד קטן ושולי, באופן יחסי, לעומת צעדים נוספים ורפורמות נוספות שיש לבצע בשיטת המס הישראלית, בכדי להפוך אותה לצודקת והוגנת יותר, אשר יפורטו להלן:
החזר מקדמות ששולמו ביתר דרך קבע
תיקון מתבקש ראשון הוא האפשרות לקבל חזרה מקדמות ששולמו ביתר דרך קבע, ולא רק את מקדמות ינואר-פברואר שיוחזרו בשל משבר הקורונה. כלומר – יש לשנות את מנגנון תשלום המקדמות ממנגנון חד-כיווני למנגנון דו-כיווני כדבר שבשגרה (זאת, בדומה למקדמות ביטוח לאומי).
נוכח טענת נגד אפשרית, לפיה החזר המקדמות עלול לפגוע ביציבות התקציבית של המדינה, יש לציין כי לרשות המיסים כלים אפקטיביים רבים שנועדו להבטיח את מימון התקציב בשוטף, כגון גביית ריבית בשל מקדמות שהוקטנו או בוטלו שלא לצורך.
- רשות המיסים הגיעה למוסכים: 200 מיליון שקל ו-146 רכבים מעוקלים
- חצי מהעסקים הקטנים העלימו מס - הישרדות או עבריינות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיזוז הפסדים מול שנות המס הקודמות
בשיטת המס הישראלית, ניתן לקזז הפסדים רק בתוך שנת המס או קדימה, אל שנות המס הבאות. כלומר, לא ניתן לקזז הפסדים של שנה הפסדית מול רווחי השנים הקודמות.
לכן, בעל עסק שהרוויח יפה ושילם מיסים רבים במשך שנים, לא יוכל לקזז את הפסדי שנת 2020 בשל משבר הקורונה עם רווחי השנים הקודמות, אלא רק כנגד רווחים עתידיים (ככל שיצליח להפיקם). מכאן, שבנוגע לעסקים שיתמוטטו בשל המשבר – גם ההפסדים עלולים לרדת לטמיון.
האפשרות לקזז הפסדים אחורה הינה צודקת וראויה, והיא אף מופעלת בפועל בשיטות מס של מדינות מערביות כגון ארה"ב ואנגליה. לדעתנו הגיע העת לאמץ את האפשרות הזו גם בישראל.
אפשרות לקיזוז ייזום של יתרות מול הרשויות
לדעתנו ראוי לאפשר לנישומים לבקש מיוזמתם קיזוז של יתרות הדדיות מול הרשויות. כך למשל, נישומים שלעיתים ממתינים חודשים רבים עד לשחרור החזר מס הכנסה או החזר מע"מ, יוכלו באופן אוטונומי לקזז את אותם החזרים עתידיים צפויים מול חובות מס שוטפים שלהם.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
לסיכום, לדעתנו אין להסתפק בשינוי שבוצע, ראוי ככל שיהיה, ויש לבצע שינויים עמוקים וקבועים יותר בשיטת המס הישראלית כפי שהוסבר לעיל – לאפשר החזר מקדמות מס הכנסה דרך קבע, לאפשר קיזוז הפסדים לאחור, ולאפשר קיזוז ייזום של יתרות מס שונות. שינויים כאמור יהפכו את שיטת המס הישראלית לצודקת והוגנת הרבה יותר.
- 3.רון מצליח 23/08/2020 17:02הגב לתגובה זואריאל כת אני מרווה שרשות המיסים האוצר והממשלה קוראים את המלצותיך המכוונות לרווחת האזרח. לצערי נראה ששם עסוקים בקטנות ובשולי המשבר במקום בעיקר.
- 2.דניאל הרמן 20/08/2020 12:49הגב לתגובה זותודה רבה, על המידע. צודק לגמרי
- 1.דרור 18/08/2020 14:25הגב לתגובה זוהתוכנית היא לעג לרש...
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
