שיחות ועידה - למה חשוב לכם להאזין?
אנחנו נמצאים בעיצומה של עונת הדו"חות בוול סטריט וזהו עיתוי מצויין לדבר על שיחות הוועידה הרבעוניות. מדובר בשיחות ועידה שחברה נסחרת מקיימת פעם ברבעון במועד פרסום התוצאות הרבעוניות, אשר במהלכה תסקור הנהלת החברה את התוצאות העסקיות ברבעון החולף, בהיבט עסקי ופיננסי, וברוב המקרים תספק תחזית עסקית למה שצפוי להתרחש ברבעון הקרוב. בכל מה שקשור לתקשורת בין חברה לבין המשקיעים שלה (והאנליסטים שמכסים אותה) זהו אירוע שיא במהלך הרבעון וההיערכות אליו אמורה להיות בהתאם.
10 דברים שכדאי לדעת על שיחות ועידה רבעוניות
1. מבנה
שיחת משקיעים נמשכת בין 30 ל-60 דקות ומורכבת משני חלקים:
Script - דברי ההנהלה, חלק שנמשך כ-20 דקות ובמהלכם סוקרת הנהלת החברה את הביצועים בתקופה החולפת ונותנת תחזית לתקופה הקרובה. את החלק הזה הדוברים (בדרך כלל המנכ"ל ומנהל הכספים) מקריאים מן הדף. באנגלית קוראים לזה script.
שאלות ותשובות - במהלך חלק זה שיכול להיות קצר מאוד ויכול להיות ארוך, ישאלו האנליסטים המסקרים ומשקיעים את הנהלת החברה שאלות בנושאים מקצועיים שונים.
2. הכנה
סביר מאוד שהנהלת החברה תתכונן לפחות שבועיים לפני מועד השיחה. במהלך הזמן הזה ייכתב הסקריפט. חלק לא פחות חשוב הוא ההכנה של הנהלת החברה לשלב השאלות והתשובות.
- דיסני ויוטיוב חתמו על הסכם חדש: ערוצי ABC ו-ESPN חוזרים לשידור
- דיסני צונחת לאחר שפספסה את תחזית ההכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שיחות ועידה טובות הן כאלה שמשנות מומנטום של תנועת מניה. כאשר אנליסט או משקיע ישאל את ההנהלה שאלה שהתשובה עליה תהיה מגומגמת, יתכן והמומנטום של המניה ישתנה לרעה.
מאחר ודברים כאלה קרו, רוב ההנהלות מתכוננות לשאלות שהן עשויות להישאל במהלך החלק השני של השיחה. ככל שהשאלות שיחשבו עליהן בשלב ההכנה תהיינה יותר קשות, כך תהיה ההכנה יעילה יותר.
אחת הדוגמאות המפורסמות לשיחת ועידה שיצאה מכלל שליטה אירעה בחברת טסלה, במהלך שיחת המשקיעים ברבעון הראשון של 2018. מנכ"ל החברה התרגז מהשאלות של האנליסטים וענה להם בזלזול ניכר.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
3. באיזו שעה מתקיימת השיחה
אנליסטים בוול סטריט מעדיפים כחצי שעה לאחר תום המסחר. בשעון ישראלית, מדובר בשעה 23:30 בלילה. מרבית החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט מעדיפות לקיים את השיחה כשעה לפני תחילת המסחר כלומר 15:30 שעון ישראל.
4. איך ניתן להאזין לשיחה בשידור חי, או חוזר?
מרבית החברות יפרסמו מבעוד מועד את תאריך פרסום התוצאות העסקיות ואת שעת שיחת הוועידה ואיך מתחברים אליה. מי שלא מתכוון לשאול שאלות ורוצה להאזין, תמיד ניתן באמצעות שירות webcast. המידע הזה מתפרסם בעמוד ה-investor relations של אתר החברה, כולל איך ועד מתי ניתן לשמוע את השידור החוזר של השיחה.
5. תמלילי השיחה
ניתן גם לקרוא את תמליל השיחה, כולל שאלות ותשובות באתרים שונים.
6. עד כמה השיחה חשובה?
התשובה במילה אחת היא מאוד. עבור החברה מדובר בהזדמנות להעביר מסרים חשובים למשקיעים. במקרים רבים המשקיעים הללו ישענו על המידע שנמסר במהלך שיחת המשקיעים כבסיס לקבלת החלטות השקעה או כחומר להכנה לקראת פגישת עדכון עם הנהלת החברה בכנסי משקיעים. לדעתי, שווה למשקיעים שבוחנים השקעה במניה מסוימת, לקרואת את תמליל השיחה ואם אפשר לשמוע אותה בשידור ה-webcast.
7. ומה חשיבותה לאנליסטים?
מעבר ליכולתם לקבל עוד צבע ואינפורמציה ואולי (לעתים רחוקות) להוציא מידע נוסף ולא מתוכנן מהנהלת החברה, מאפשרת השיחה לאנליסטים מ"הצד המוכר" (וסליחה על התרגום החופשי מדי ל-sell side) פרסומת חינם לעצמם ולגוף שאותו הם מייצגים, מבחינת "אם אתה לא שם, אתה לא קיים". ככל שהאנליסט ישאל יותר שאלות ורצוי שאלות יחודיות, כך ייחשב בקרב המשקיעים ליותר מבין בפעילות החברה ולהמלצות שיפרסם המשקיעים יתנו יותר תשומת לב.
8. מה קובע את משך הזמן של שיחת הוועידה?
כמובן, מידת העניין שהחברה מייצרת וגודלה. ככל שמדובר בחברה גדולה יותר שמייצרת עניין רב יותר, כך יגדל מספר האנליסטים שמבקשים לשאול שאלה ופעמים רבות הם יוגבלו ל"לא יותר משתי שאלות לכל שואל". ככל שהחברה קטנה יותר כך מספר השואלים יהיה נמוך יותר וכאשר אף אנליסט אינו מסקר את המניה תור השאלות עשוי להיות ריק משואלים....
9. מה קורה לאחר השיחה?
מיד לאחר סיום שיחת המשקיעים הרבעונית, תערוך הנהלת החברה שיחות "אחד על אחד" עם האנליסטים המסקרים כדי שאלה יוכלו לפרסם את העדכון הרבעוני כמה שיותר מהר. לדו"חות עדכון אלה, אשר יפורסמו מספר שעות לאחר תום שיחת הוועידה, תהיה השפעה על מחיר המניה בהמשך המסחר.
10. למה עוד כדאי לשים לב?
מעבר לטקסט, כדאי גם לנסות לפענח את הסאבטקסט. למשל, אנליסט חדש ששואל שאלות את ההנהלה עשוי לרמז כי הוא יפרסם סיקור חדש בקרוב, ובעיקר בחברות קטנות עשוי להיות לזה השפעה על המחיר. אם מנכ"ל החברה אומר שבמהלך הרבעון, החברה תשתתף במספר כנסי משקיעים, זה עשוי להעיד על עניין גובר מצד משקיעים בפעילות החברה ויתכן, שהחברה תפרסם חדשות חיוביות לקראת מועד הכנסים.
הכותב הינו רמי רוזן, אנליסט בכיר ומומחה לקשרי משקיעים. חבר בפורום הישראלי לקשרי משקיעים IIRF.
המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי בנוגע לפעילות החברה הנסקרת והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, וכן אין לראות במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
- 7.נעם 23/02/2020 18:38הגב לתגובה זוכמובן של אנליסט המיומן עדיף להיות בשידור החי שכן תגובות אנשי החברה יש משמעות והיא עשויה לעורר אצלו שאלות נוספות , אך למשקיע הפחות מיומן , נגישות התמליל היא מעולה כי הוא יכול לקרוא בנחת לנסות לפרשן על פי הבנתו להסיק את המסקנות
- 6.נעם 11/02/2020 01:06הגב לתגובה זותודה.
- 5.עירית 10/02/2020 18:23הגב לתגובה זוסקירה מצויינת. אשמח גם לעוד תובנות לגבי הדגשים שכדאי לשים לב עליהם בתוכן הסקריפט.
- 4.מעמיק ומעניין (ל"ת)בון בון 10/02/2020 18:08הגב לתגובה זו
- 3.דורון 10/02/2020 18:07הגב לתגובה זוכתבה מרתקת
- 2.אריאל 10/02/2020 18:01הגב לתגובה זוחובה להקשיב לשיחות האלו, אין דרך יותר טובה להבין את הפרטים ואת התמונה המלאה
- 1.מעולה (ל"ת)נד 10/02/2020 15:35הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
