אליעזר כרמל
צילום:

כך מייצרים מנהלי התיקים אשליית שווי אצל המשקיעים

מנהלי התיקים והבנקים המדווחים מראים למשקיע מידע שגוי שיוצר אשליה של שווי תיק ורווחיות שיתבררו כמוגזמים בעת מימוש הניירות. הנה מה שכדאי לדעת // דעה

אליעזר כרמל | (15)

חוסר שקיפות לגבי המס הגלום גורר אשליה בנוגע לשווי תיק ההשקעות. דיווח הבנקים ומנהלי התיקים על מצב התיק מטעה, שכן הוא מציג את שווי נייר הערך מבלי להתייחס למס רווחי ההון שיש לנכות מהשווי שנצבר  במקרה של עליית ערך. 

 

באחרונה התפאר אחד מידידיי כי שווי התיק שלו עלה מראשית השנה ב-10% בקירוב. כששאלתי אותו האם צוין בדווח כי זו עלית ערך ברוטו, ללא ניכוי המס שנצבר - לא ידע להשיב.

לאחר בדיקה מתברר כי מנהלי התיקים והבנקים המדווחים מראים למשקיע מידע שגוי שיוצר אשליה של שווי תיק ורווחיות שיתבררו כמוגזמים בעת מימוש הניירות. חשוב לדעת כי רק מימוש נייר ערך בתיק מהווה אירוע מס. כל עוד לא בוצעה מכירה, מוצג הדיווח הראשי ללא כל מידע לגבי המס הגלום בעליית הערך. נראה לי כי חוסר שקיפות זה מחייב שינוי ויש להציג את השווי לגבי כל פריט בתיק כנטו, גם אם חבות המס עשויה להשתנות בתדירות יומית במקביל לשינוי היומי הבורסאי בשווי.

לגבי משקיעים חייבי מס, במידה שבוצעה במהלך החודש מכירה שגררה הפסד, לצד מכירה שהסתיימה ברווח יקוזז זיכוי המס בגין ההפסד מחבות המס בגין הרווח ורק המס נטו יועבר לאוצר.

יודגש כי הרווחים הנצברים בתיקי קרנות הפנסיה, הגמל וההשתלמות פטורים ממס. כל האמור לעיל אינו רלוונטי לגביהן. לגבי קרנות נאמנות חייבות, הפעילות בתיק הקרן מאז רכישת היחידות ועד מימושן פטורה, אך עלית שווי הקרן בתיק הלקוח בתקופה זו חייבת.

שיעורי מס רווחי הון הנהוגים כיום הם: 

25% על מימוש מניות ישראליות וזרות וכן על דיבידנדים ששולמו במהלך התקופה. המס הוא מס ריאלי והוא מוטל על ההפרש בין שווי המימוש לבין שווי עלות הקניה בתוספת הצמדה או עליית שער המט"ח, לפי העניין.

 

15% על מימוש החזקה באג"ח שקליות (לא צמודות), או פיקדון בנקאי. עוד חשוב לדעת כי משקיע שפעילותו הכוללת במהלך השנה הסתכמה בהפסד הון, זכאי לקזז את ההפסד שנצבר כנגד רווח הון שייווצר לו בשנה או בשנים שלאחר מכן. אפשרות זו למשקיע מותנית בהגשת דוח שנתי על ההכנסות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

הכותב מכהן כיו"ר ועדות השקעה, כדירקטור בתאגידים בורסאיים ופיננסיים וכיועץ פיננסי לגופים ציבוריים

 

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    לרון 24/05/2019 04:54
    הגב לתגובה זו
    "אשליית" המשכורת כי אתה משלם למס הכנסה,הלא כן???
  • למה ומדוע? האם הוא לא פקח לך את העיניים? לי כן, תודה (ל"ת)
    Sassi6 26/05/2019 03:17
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    משקיען 23/05/2019 16:14
    הגב לתגובה זו
    כתבה שטחית ורדודה . יורק לבאר ששתה והתעשר ממנה וגם את זה לא עושה בחכמה רבה.
  • ברוריה 26/05/2019 22:09
    הגב לתגובה זו
    כן נחלץ בעור שיניו במאה הקודמת מקלבוש כשעבד בבנק ישראל. לא מציאה גדולה
  • 9.
    רונן 23/05/2019 01:32
    הגב לתגובה זו
    על פי התשואה שצבר . הוא יושב על 50 אחוז מניות ו50 אחוז אגח במח״ם בינוני ארוך בתיק מפוזר. תיק בסיכון גבוה מאוד לאור המחירים של הנכסים .
  • 8.
    משה 19/05/2019 20:48
    הגב לתגובה זו
    כתבה שטחית ביותר.כל הוצאה בתיק המנוהל כמו עמלת קנייה ומכירה ,דמי נהול חשבון וכו הינה הוצאה ויכולה להתקזז נגד רווח הון.מנהל תיקים טוב יכול להקטין את חבות המס.צריך לעבוד בתחום ולא להביע דעה תאורטית שנובעת מחוסר ידע.
  • 7.
    רועי 19/05/2019 19:39
    הגב לתגובה זו
    ודירה להשקעה שעולה מ1.5 מיליון ל1.75 מיליון זה לא עלייה של 10 אחוז? גם שם יש מס שבח במכירה , מה קשור המס לביצועי הניירות, בושה של כתבה
  • לא. זה לא 10% (ל"ת)
    זובין 26/05/2019 23:31
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יאיר 19/05/2019 19:20
    הגב לתגובה זו
    גם המדדים הפ ברוטו. חישוב המיסים הוא שונה לכל אחד ותלוי בעוד משתנים.
  • 5.
    כלכלן 19/05/2019 17:35
    הגב לתגובה זו
    אתה טועה ומטעה! מה בדיוק את בא לקדם? מי שלוקח אותך כיועץ כנראה באמת לא מבין כלום
  • 4.
    נו באמת 19/05/2019 09:39
    הגב לתגובה זו
    ופרסום תשואות גמל ופנסיה הן לא ברוטו מדמי ניהול ועמלות. כל אזרח יודע שהשואה שלו בפועל בפנסיה נמוכה משמעותית וזה לפני איזון אקטוארי שישאיר לציבור שליש מהפנסיה מטומטם מי שחוסך לפנסיה בחברות הביטוח הגדולות. רק IRA או נדלן
  • 3.
    כריש אדום 19/05/2019 09:38
    הגב לתגובה זו
    כל אחד שמשקיע בשוק ההון יודע שהרווח הוא ברוטו ולא נטו והמס משולם במקור...וגם פה הכותב לא מדייק. ישנם מקרים מסויימים (למשל גיל) בו יש ללקוח הפשוט גם פטור מרווחי הון עד לתקרה מסויימת ולכן הברוטו והנטו שווים. מה הוא ציפה שהבנקים ובתי ההשקעות יעשו? הם לא מס הכנסה והאחריות על כל אחד מהמשקיעים לדעת את זכויות המס.
  • 2.
    יועץ 19/05/2019 09:29
    הגב לתגובה זו
    הכתבה לא רלוונטית כיוון שהמוצר ניהול תיקים כבר מזמן לא רללונטי
  • יאיר 19/05/2019 19:22
    הגב לתגובה זו
    תקרא את הדוחו״ת של רשות ניירות ערך. ותיק השקעות דרך טובה ונכונה לניהול הכספים.
  • 1.
    מאמר שגוי!! 19/05/2019 09:22
    הגב לתגובה זו
    הלקוח יכול להשוות את התשואה ברוטו למדד תא 125 או מדד תלבונד וכו, וזו הסיבה שהתשואה ברוטו. בדוח של מנהלי התיקים מצויין בהערה שהתשואה ברוטו. חבל לכתוב מאמרים מבלי שבקיאים בחומר
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.