אליעזר כרמל
צילום:

כך מייצרים מנהלי התיקים אשליית שווי אצל המשקיעים

מנהלי התיקים והבנקים המדווחים מראים למשקיע מידע שגוי שיוצר אשליה של שווי תיק ורווחיות שיתבררו כמוגזמים בעת מימוש הניירות. הנה מה שכדאי לדעת // דעה

אליעזר כרמל | (15)

חוסר שקיפות לגבי המס הגלום גורר אשליה בנוגע לשווי תיק ההשקעות. דיווח הבנקים ומנהלי התיקים על מצב התיק מטעה, שכן הוא מציג את שווי נייר הערך מבלי להתייחס למס רווחי ההון שיש לנכות מהשווי שנצבר  במקרה של עליית ערך. 

 

באחרונה התפאר אחד מידידיי כי שווי התיק שלו עלה מראשית השנה ב-10% בקירוב. כששאלתי אותו האם צוין בדווח כי זו עלית ערך ברוטו, ללא ניכוי המס שנצבר - לא ידע להשיב.

לאחר בדיקה מתברר כי מנהלי התיקים והבנקים המדווחים מראים למשקיע מידע שגוי שיוצר אשליה של שווי תיק ורווחיות שיתבררו כמוגזמים בעת מימוש הניירות. חשוב לדעת כי רק מימוש נייר ערך בתיק מהווה אירוע מס. כל עוד לא בוצעה מכירה, מוצג הדיווח הראשי ללא כל מידע לגבי המס הגלום בעליית הערך. נראה לי כי חוסר שקיפות זה מחייב שינוי ויש להציג את השווי לגבי כל פריט בתיק כנטו, גם אם חבות המס עשויה להשתנות בתדירות יומית במקביל לשינוי היומי הבורסאי בשווי.

לגבי משקיעים חייבי מס, במידה שבוצעה במהלך החודש מכירה שגררה הפסד, לצד מכירה שהסתיימה ברווח יקוזז זיכוי המס בגין ההפסד מחבות המס בגין הרווח ורק המס נטו יועבר לאוצר.

יודגש כי הרווחים הנצברים בתיקי קרנות הפנסיה, הגמל וההשתלמות פטורים ממס. כל האמור לעיל אינו רלוונטי לגביהן. לגבי קרנות נאמנות חייבות, הפעילות בתיק הקרן מאז רכישת היחידות ועד מימושן פטורה, אך עלית שווי הקרן בתיק הלקוח בתקופה זו חייבת.

שיעורי מס רווחי הון הנהוגים כיום הם: 

25% על מימוש מניות ישראליות וזרות וכן על דיבידנדים ששולמו במהלך התקופה. המס הוא מס ריאלי והוא מוטל על ההפרש בין שווי המימוש לבין שווי עלות הקניה בתוספת הצמדה או עליית שער המט"ח, לפי העניין.

 

15% על מימוש החזקה באג"ח שקליות (לא צמודות), או פיקדון בנקאי. עוד חשוב לדעת כי משקיע שפעילותו הכוללת במהלך השנה הסתכמה בהפסד הון, זכאי לקזז את ההפסד שנצבר כנגד רווח הון שייווצר לו בשנה או בשנים שלאחר מכן. אפשרות זו למשקיע מותנית בהגשת דוח שנתי על ההכנסות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

הכותב מכהן כיו"ר ועדות השקעה, כדירקטור בתאגידים בורסאיים ופיננסיים וכיועץ פיננסי לגופים ציבוריים

 

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    לרון 24/05/2019 04:54
    הגב לתגובה זו
    "אשליית" המשכורת כי אתה משלם למס הכנסה,הלא כן???
  • למה ומדוע? האם הוא לא פקח לך את העיניים? לי כן, תודה (ל"ת)
    Sassi6 26/05/2019 03:17
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    משקיען 23/05/2019 16:14
    הגב לתגובה זו
    כתבה שטחית ורדודה . יורק לבאר ששתה והתעשר ממנה וגם את זה לא עושה בחכמה רבה.
  • ברוריה 26/05/2019 22:09
    הגב לתגובה זו
    כן נחלץ בעור שיניו במאה הקודמת מקלבוש כשעבד בבנק ישראל. לא מציאה גדולה
  • 9.
    רונן 23/05/2019 01:32
    הגב לתגובה זו
    על פי התשואה שצבר . הוא יושב על 50 אחוז מניות ו50 אחוז אגח במח״ם בינוני ארוך בתיק מפוזר. תיק בסיכון גבוה מאוד לאור המחירים של הנכסים .
  • 8.
    משה 19/05/2019 20:48
    הגב לתגובה זו
    כתבה שטחית ביותר.כל הוצאה בתיק המנוהל כמו עמלת קנייה ומכירה ,דמי נהול חשבון וכו הינה הוצאה ויכולה להתקזז נגד רווח הון.מנהל תיקים טוב יכול להקטין את חבות המס.צריך לעבוד בתחום ולא להביע דעה תאורטית שנובעת מחוסר ידע.
  • 7.
    רועי 19/05/2019 19:39
    הגב לתגובה זו
    ודירה להשקעה שעולה מ1.5 מיליון ל1.75 מיליון זה לא עלייה של 10 אחוז? גם שם יש מס שבח במכירה , מה קשור המס לביצועי הניירות, בושה של כתבה
  • לא. זה לא 10% (ל"ת)
    זובין 26/05/2019 23:31
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יאיר 19/05/2019 19:20
    הגב לתגובה זו
    גם המדדים הפ ברוטו. חישוב המיסים הוא שונה לכל אחד ותלוי בעוד משתנים.
  • 5.
    כלכלן 19/05/2019 17:35
    הגב לתגובה זו
    אתה טועה ומטעה! מה בדיוק את בא לקדם? מי שלוקח אותך כיועץ כנראה באמת לא מבין כלום
  • 4.
    נו באמת 19/05/2019 09:39
    הגב לתגובה זו
    ופרסום תשואות גמל ופנסיה הן לא ברוטו מדמי ניהול ועמלות. כל אזרח יודע שהשואה שלו בפועל בפנסיה נמוכה משמעותית וזה לפני איזון אקטוארי שישאיר לציבור שליש מהפנסיה מטומטם מי שחוסך לפנסיה בחברות הביטוח הגדולות. רק IRA או נדלן
  • 3.
    כריש אדום 19/05/2019 09:38
    הגב לתגובה זו
    כל אחד שמשקיע בשוק ההון יודע שהרווח הוא ברוטו ולא נטו והמס משולם במקור...וגם פה הכותב לא מדייק. ישנם מקרים מסויימים (למשל גיל) בו יש ללקוח הפשוט גם פטור מרווחי הון עד לתקרה מסויימת ולכן הברוטו והנטו שווים. מה הוא ציפה שהבנקים ובתי ההשקעות יעשו? הם לא מס הכנסה והאחריות על כל אחד מהמשקיעים לדעת את זכויות המס.
  • 2.
    יועץ 19/05/2019 09:29
    הגב לתגובה זו
    הכתבה לא רלוונטית כיוון שהמוצר ניהול תיקים כבר מזמן לא רללונטי
  • יאיר 19/05/2019 19:22
    הגב לתגובה זו
    תקרא את הדוחו״ת של רשות ניירות ערך. ותיק השקעות דרך טובה ונכונה לניהול הכספים.
  • 1.
    מאמר שגוי!! 19/05/2019 09:22
    הגב לתגובה זו
    הלקוח יכול להשוות את התשואה ברוטו למדד תא 125 או מדד תלבונד וכו, וזו הסיבה שהתשואה ברוטו. בדוח של מנהלי התיקים מצויין בהערה שהתשואה ברוטו. חבל לכתוב מאמרים מבלי שבקיאים בחומר
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.