כך מייצרים מנהלי התיקים אשליית שווי אצל המשקיעים
מנהלי התיקים והבנקים המדווחים מראים למשקיע מידע שגוי שיוצר אשליה של שווי תיק ורווחיות שיתבררו כמוגזמים בעת מימוש הניירות. הנה מה שכדאי לדעת // דעה
חוסר שקיפות לגבי המס הגלום גורר אשליה בנוגע לשווי תיק ההשקעות. דיווח הבנקים ומנהלי התיקים על מצב התיק מטעה, שכן הוא מציג את שווי נייר הערך מבלי להתייחס למס רווחי ההון שיש לנכות מהשווי שנצבר במקרה של עליית ערך.
באחרונה התפאר אחד מידידיי כי שווי התיק שלו עלה מראשית השנה ב-10% בקירוב. כששאלתי אותו האם צוין בדווח כי זו עלית ערך ברוטו, ללא ניכוי המס שנצבר - לא ידע להשיב.
לאחר בדיקה מתברר כי מנהלי התיקים והבנקים המדווחים מראים למשקיע מידע שגוי שיוצר אשליה של שווי תיק ורווחיות שיתבררו כמוגזמים בעת מימוש הניירות. חשוב לדעת כי רק מימוש נייר ערך בתיק מהווה אירוע מס. כל עוד לא בוצעה מכירה, מוצג הדיווח הראשי ללא כל מידע לגבי המס הגלום בעליית הערך. נראה לי כי חוסר שקיפות זה מחייב שינוי ויש להציג את השווי לגבי כל פריט בתיק כנטו, גם אם חבות המס עשויה להשתנות בתדירות יומית במקביל לשינוי היומי הבורסאי בשווי.
לגבי משקיעים חייבי מס, במידה שבוצעה במהלך החודש מכירה שגררה הפסד, לצד מכירה שהסתיימה ברווח יקוזז זיכוי המס בגין ההפסד מחבות המס בגין הרווח ורק המס נטו יועבר לאוצר.
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יודגש כי הרווחים הנצברים בתיקי קרנות הפנסיה, הגמל וההשתלמות פטורים ממס. כל האמור לעיל אינו רלוונטי לגביהן. לגבי קרנות נאמנות חייבות, הפעילות בתיק הקרן מאז רכישת היחידות ועד מימושן פטורה, אך עלית שווי הקרן בתיק הלקוח בתקופה זו חייבת.
שיעורי מס רווחי הון הנהוגים כיום הם:
25% על מימוש מניות ישראליות וזרות וכן על דיבידנדים ששולמו במהלך התקופה. המס הוא מס ריאלי והוא מוטל על ההפרש בין שווי המימוש לבין שווי עלות הקניה בתוספת הצמדה או עליית שער המט"ח, לפי העניין.
15% על מימוש החזקה באג"ח שקליות (לא צמודות), או פיקדון בנקאי. עוד חשוב לדעת כי משקיע שפעילותו הכוללת במהלך השנה הסתכמה בהפסד הון, זכאי לקזז את ההפסד שנצבר כנגד רווח הון שייווצר לו בשנה או בשנים שלאחר מכן. אפשרות זו למשקיע מותנית בהגשת דוח שנתי על ההכנסות.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
הכותב מכהן כיו"ר ועדות השקעה, כדירקטור בתאגידים בורסאיים ופיננסיים וכיועץ פיננסי לגופים ציבוריים
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.
- 11.לרון 24/05/2019 04:54הגב לתגובה זו"אשליית" המשכורת כי אתה משלם למס הכנסה,הלא כן???
- למה ומדוע? האם הוא לא פקח לך את העיניים? לי כן, תודה (ל"ת)Sassi6 26/05/2019 03:17הגב לתגובה זו
- 10.משקיען 23/05/2019 16:14הגב לתגובה זוכתבה שטחית ורדודה . יורק לבאר ששתה והתעשר ממנה וגם את זה לא עושה בחכמה רבה.
- ברוריה 26/05/2019 22:09הגב לתגובה זוכן נחלץ בעור שיניו במאה הקודמת מקלבוש כשעבד בבנק ישראל. לא מציאה גדולה
- 9.רונן 23/05/2019 01:32הגב לתגובה זועל פי התשואה שצבר . הוא יושב על 50 אחוז מניות ו50 אחוז אגח במח״ם בינוני ארוך בתיק מפוזר. תיק בסיכון גבוה מאוד לאור המחירים של הנכסים .
- 8.משה 19/05/2019 20:48הגב לתגובה זוכתבה שטחית ביותר.כל הוצאה בתיק המנוהל כמו עמלת קנייה ומכירה ,דמי נהול חשבון וכו הינה הוצאה ויכולה להתקזז נגד רווח הון.מנהל תיקים טוב יכול להקטין את חבות המס.צריך לעבוד בתחום ולא להביע דעה תאורטית שנובעת מחוסר ידע.
- 7.רועי 19/05/2019 19:39הגב לתגובה זוודירה להשקעה שעולה מ1.5 מיליון ל1.75 מיליון זה לא עלייה של 10 אחוז? גם שם יש מס שבח במכירה , מה קשור המס לביצועי הניירות, בושה של כתבה
- לא. זה לא 10% (ל"ת)זובין 26/05/2019 23:31הגב לתגובה זו
- 6.יאיר 19/05/2019 19:20הגב לתגובה זוגם המדדים הפ ברוטו. חישוב המיסים הוא שונה לכל אחד ותלוי בעוד משתנים.
- 5.כלכלן 19/05/2019 17:35הגב לתגובה זואתה טועה ומטעה! מה בדיוק את בא לקדם? מי שלוקח אותך כיועץ כנראה באמת לא מבין כלום
- 4.נו באמת 19/05/2019 09:39הגב לתגובה זוופרסום תשואות גמל ופנסיה הן לא ברוטו מדמי ניהול ועמלות. כל אזרח יודע שהשואה שלו בפועל בפנסיה נמוכה משמעותית וזה לפני איזון אקטוארי שישאיר לציבור שליש מהפנסיה מטומטם מי שחוסך לפנסיה בחברות הביטוח הגדולות. רק IRA או נדלן
- 3.כריש אדום 19/05/2019 09:38הגב לתגובה זוכל אחד שמשקיע בשוק ההון יודע שהרווח הוא ברוטו ולא נטו והמס משולם במקור...וגם פה הכותב לא מדייק. ישנם מקרים מסויימים (למשל גיל) בו יש ללקוח הפשוט גם פטור מרווחי הון עד לתקרה מסויימת ולכן הברוטו והנטו שווים. מה הוא ציפה שהבנקים ובתי ההשקעות יעשו? הם לא מס הכנסה והאחריות על כל אחד מהמשקיעים לדעת את זכויות המס.
- 2.יועץ 19/05/2019 09:29הגב לתגובה זוהכתבה לא רלוונטית כיוון שהמוצר ניהול תיקים כבר מזמן לא רללונטי
- יאיר 19/05/2019 19:22הגב לתגובה זותקרא את הדוחו״ת של רשות ניירות ערך. ותיק השקעות דרך טובה ונכונה לניהול הכספים.
- 1.מאמר שגוי!! 19/05/2019 09:22הגב לתגובה זוהלקוח יכול להשוות את התשואה ברוטו למדד תא 125 או מדד תלבונד וכו, וזו הסיבה שהתשואה ברוטו. בדוח של מנהלי התיקים מצויין בהערה שהתשואה ברוטו. חבל לכתוב מאמרים מבלי שבקיאים בחומר
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
