אלכסנדר צימרמן
צילום: יח"צ

לא כל הנוצץ הוא זהב - אל תתפתו להשקיע במניות דיבידנד

המקרה של OMI מדגיש את הצורך לבדוק לעומק את יכולת החברה, עמידתה ביעדים ואופי השוק בה פועלת החברה מול מתחרות גדולות // דעה

באמצע חודש אוגוסט 2018 יצאו מספר אנליסטים בהמלצות על רכישת מניות המחלקות דיבידנדים במזומן. דיבידנד בהיקף של 5% נראה באותה עת כהפגנת עוצמה כללית ולפיכך בטחון בעסקי החברות בעתיד. חברת המכשור הרפואי האמריקאית Owens Minor Inc (סימול: OMIׂׂ) התאימה למודל חלוקת הדיבידנד. החברה הודיעה שהדיבידנד יעמוד על 1.04 דולר שהיו כ-7.49% בהשוואה למחיר המניה שנע בטווח של 15 עד 22 דולר במהלך 2018.

ב-30 לחודש אוקטובר האחרון נסגרה המניה בשער של 14.2 דולר. פרסום מאזן חלש בתום המסחר, גרם לחברת הציוד הרפואי שעסקיה פרוסים ברחבי העולם עם בסיס מרכזי בצפון אמריקה, להתרסק ב-44.37% במסחר בתאריך 31.10.18 ולרדת לשער 7.90 דולר בלבד. בירידה מפחידה מחזור המסחר במניה היה גדול פי עשר ממחזור מסחר רגיל. סביר להניח שנמצאו קונים שפעלו על בסיס טכני בעקבות הנפילה וגם סוחרי יום שהאמינו כי אחרי 30% נפילה תגיע התאוששות עוד במהלך המסחר ביומי. הם טעו.

דיבידנד הוא דבר בעל ערך כשהחברה מפגינה ביצועים כלכליים טובים ומתמשכים. במקרה של OMI ברור שמי שהשקיע בגלל הדיבידנד והחזיק במניה ספג נזק כבד. עכשיו גם לא ברור אם וכמה יהיה הדיבידנד הבא ומתי תצליח המניה להתאושש ולהחזיר למשקיעים לפחות חלק מההפסדים מעצם הרכישה בשערים של 14 או 17 דולר לפני כחודשיים.

האזנתי לשיחת הועידה שניהלו מנהלי OMI הבכירים עם אנליסטים לאחר פרסום המאזן. זו הייתה שיחה מלאת הסברים והתנצלויות עם חוסר ודאות לגבי הרבעון הנוכחי ותחילת 2019. המקרה של OMI מדגיש את הצורך לא להתפתות להשקיע במניות דיבידנד מבלי לבדוק לעומק את יכולת החברה, עמידתה ביעדים של מכירות והכנסות האיתנות הניהולית, ואופי השוק בה פועלת החברה מול מתחרות גדולות. לא כל דיבידנד הוא אוצר.

מכפילי רווח כיום פחות מעניינים

מספר רב של אנליסטים מובילים נתנו המלצות חמות למניות שונות. לדוגמה, מניית נקטר בנאסד"ק (סימול: NKTR) העוסקת בביומד קיבלה 6 המלצות קנייה למחיר יעד ממוצע של 102.57 דולר בעוד שהיא נסחרה לאחרונה ב-38.68 דולר בלבד. שיעור האפסייד במניה, נכון לעכשיו, נראה דמיוני. כאשר הפער בין ההמלצה למחיר בשוק עצום ישנם משקיעים שמוכנים לסכן כסף קטן ולקחת סיכוי בתקווה שהמניה תעלה.

בעוד שנקטר היא דוגמה להמלצה מעוררת שאלות הרי שבמניות טכנולוגיה המובילות ניתן למדוד מכפילי רווח, מכירות ונתונים נוספים. עד לחודש ספטמבר שוק המניות בארה"ב עלה הרבה בגלל עליות השערים של אפל, אמזון, גוגל, נטפליקס, מיקרוספט, נבידיה ודומות. בספטמבר כאשר המכפילים עלו לשיאים, לעיתים של 50 עד 60, החלו שערים לרוחב כל מניות הטכנולוגיה הגדולות.

לפי סקירה של בנק אוף אמריקה (BAC) מספטמבר, כל מנהל תיקים ממוצע מחזיק 1.2% עד 1.4% מנכסיו במניות טק ואינטרנט. בהנחה שתיק מנוהל ממוצע בוול סטריט (שוק מוטה מניות) מחזיק 35% - 30% במניות (גם דרך תעודות סל וקרנות) הפסיד התיקים הסתכמו לערך ב-3% באוקטובר. תיק שמרני הפסיד פחות ותיק בעל אחוז מניות חריג הפסיד יותר. באוקטובר ספגו גם מניות המוגדרות כדפנסיביות (צריכה בסיסית, תשתיות, מזון, בנקים, חומרי גלם) ירידות משמעותיות. מבין 11 מגזרי S&P אין אחד שהציג תשואה חיובית באוקטובר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

אנחנו כמו משקיעים רבים מתחבטים בשאלה איך יראו החודשים האחרונים של 2018. מצד אחד סוף שנה בדרך כלל מסתיים במגמה חיובית. מנגד, בחירות חצי התקופה הקרובות, העלאת ריבית נוספת בדצמבר, הדולר והאג"ח, נתוני התעסוקה והאינפלציה, מלחמת הסחר, כולם יחדיו  וכל אחד לחוד יכולים לשנות במהירות את המצב מאופטימי לפסימי. כמו משקיעי ערך רבים אנו רוצים ש-2018 תסתיים בתשואה סבירה כשהתיק מורכב מניות איכותיות.

אם יש בתיק מניות במכפיל חריג צריך לתת מבט נוסף על איכות החברה ופעילותה. חברת צמיחה עם מכפיל גבוה עשויה להמשיך ולעלות. אין לנו מושג אם פייסבוק (סימול: FB) או עליבאבא (סימול: BABA) "נענשו" מספיק בירידות האחרונות. לדעתנו התבססות יתר על ענקיות הטכנולוגיה ספק אם תהיה צעד נבון. לעומת זאת, גיוון התיק במניות דפנסיביות כולל שמירה על היקף מזומנים סביר לרכישת אם המניות יחזרו לרדת, נראית גישה רציונלית.

** אין לראות במניות המוזכרות במאמר משום המלצה או אי המלצה לסחור בהם. כל משקיע חייב לקבל יעוץ מיועץ ני"ע מורשה כחוק ולפעול בהתאם לצרכיו האישיים

תגובות לכתבה(28):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    בן 12/11/2018 11:38
    הגב לתגובה זו
    כיל הינה דוגמא מצינת לכך שנכון לרכוש מניות החברה בעודה מחלקת דיב נאה מה גם שהחברה רווחית ומנהלת בצורה טובה.
  • 19.
    טל 09/11/2018 11:59
    הגב לתגובה זו
    XLU-חשמל VNQ-רייט (נדל"ן) SNH-דיור לקשיש WOOD-עץ
  • 18.
    גדי 06/11/2018 20:36
    הגב לתגובה זו
    המאזן בתום המסחר הערב.כנראה רבים חושבים שהוא יהיה מאזן חלש. האנליסטים בוול סטריט שנתנו לה מחיר יעד של 103$ כשהיא כיום סביב 36..מפחדים לצאת מהמשרדים..
  • 17.
    גיא 06/11/2018 16:20
    הגב לתגובה זו
    מי שממהר להספיד את השוק והנאסד"ק טועה. לקראת דצמבר יהיו עליות בהנחה שטראמפ ימשיך להחזיק שליטה בסנט.
  • 16.
    תחשבו על וולמארט 06/11/2018 15:57
    הגב לתגובה זו
    אמזון צמחה מהעולם הדיגיטאלי-אינטרנטי ונכנסה גם "לעולם האמיתי"....וולמארט עושה דרך הפוכה
  • wmt 07/11/2018 09:30
    הגב לתגובה זו
    ביוני 2017 לאחר שאמזון הודיע על רכישת whole food market ואיך המניה התאוששה מאז ועלתה ועלתה. זה העוצמה של חברות ענק כאלה. דוחות wmt ב 15.11 יום ה הבא לפני תחילת המסחר. Amazon to Acquire Whole Foods for $13.7 Billion By Nick Turner , Selina Wang , and Spencer Soper June 16, 2017
  • 15.
    אבי פלדמן 06/11/2018 12:18
    הגב לתגובה זו
    מה שאני רוצה לשאול - מה האלטרנטיבה? אין היום חברות שאפשר לבטוח בהן חוץ מהFANG, אכן עולות מדי ויורדות מדי, אבל כל החברות האחרות לא מעניינות בימינו
  • יש תשובה 07/11/2018 09:32
    הגב לתגובה זו
    עוברים להשקיע בעיקר דרך תעודות סל ולא במניות בודדות.
  • 14.
    משה ל 06/11/2018 12:17
    הגב לתגובה זו
    נקטר NKTR היא מניה הכי טובה היום. דיסקאונט עליה עצום, פוטנציאל אף גבוהה מכך. היא ספקולטיבית, אז מה?
  • 13.
    מרטין 06/11/2018 12:15
    הגב לתגובה זו
    נכון אבל לא מדוייק בסופו של יום מה שחשוב זה לא להפסיד, וזהב הוא הדרך לא לפסיד
  • 12.
    בוריס ג 06/11/2018 12:14
    הגב לתגובה זו
    מה שלא תגידו, אין היום מתחרה. אין חברה אחרת שלוקחת שבוים כמו אפל. מי שקונה סמסונג עובר לLG ללא בעיה, מי שקונה אפל לא עובר לשום מקום. אז מכירות חלשות, נראה מה יקרה בסוף שנה של כריסטמס
  • 11.
    מני פאר 06/11/2018 12:12
    הגב לתגובה זו
    אם מזומנים הם הדבר אותו מחפשים, אכן מניות דיוידנט הן הפתרון. מה זה משנה כמה חברה יורדת או עולה - חברות טובות משלמות. יש לפעמים חברות מקצצות גי אי הפתיעה לרעה, אבל היא מקרה בודד
  • עופר 06/11/2018 13:41
    הגב לתגובה זו
    היום גם אלה שסולידיות כמו הבנקים הפכו למסוכנות אחרי שירדו 10% למרות רווחיות טובה. אותו דבר בחברות הסייבר שחטפו.
  • יש סלים כמו SPHQ QUAL (ל"ת)
    סלים 07/11/2018 09:34
  • 10.
    אריה טריידר 06/11/2018 12:10
    הגב לתגובה זו
    שוק עושה תנודות - זה לגיטימי. אין סימנים למימוש ממשי, יש פניקה של קטנים. מה שאתם מוכרים היום, גדולים אוספים בדרך
  • 9.
    רמי 06/11/2018 12:09
    הגב לתגובה זו
    למה להשקיע בחברות פח קטנות? יש חברות משלמות דיוידנט מזה 100 שנה - אי בי אם, קוקה קולה, פרוקטר, תשקיעו בהן
  • 8.
    שרון 06/11/2018 12:02
    הגב לתגובה זו
    לכן כדאי להתאזר בסבלנות לפני שממהרים לקנות מניות הייטק במכפילי עתק...
  • 7.
    יואב קורן 06/11/2018 11:20
    הגב לתגובה זו
    היום ומחר נמצאים בהמתנה בעקבות הבחירות בארה"ב. אם קונים משהו שזה תהיה מניה דפנסיבית.
  • 6.
    עודד 06/11/2018 11:11
    הגב לתגובה זו
    ניסתה תרגיל להסתיר ירידה במכירות אייפון וספגה מכה במסחר. 7% ירידה ביומיים ומגרדת את שער 200$...
  • אמנון 06/11/2018 11:38
    הגב לתגובה זו
    סביב 201 המניה ירדה 15% מהשיא לפני חודש, יתכן שנוצרה הזדמנות קניה למשקיעי לטווח ארוך?
  • רז 10/11/2018 08:52
    .
  • 5.
    איילון 06/11/2018 11:07
    הגב לתגובה זו
    ככל שנשמור על מזומנים בתיק אם הירידות ימשכו תהיה נזילות שתאפשר קניה נוחה יותר ללא צורך למכור מניות אחרות בבהלה ובלחץ.
  • שוק=אין חוקים 07/11/2018 09:39
    הגב לתגובה זו
    זה שוק ואין שום חוקים. משקיע יכול לשמור על אחוז מזומן גבוה, לחכות בלי סוף לירידות - ואז כשמתחילות ירידות הוא ימצא את עצמו נכנס לשוק בדיוק בהתחלה של מפולת וחוטף הפסדים אסטרונומיים. האסטרטגיה ההכי סולידית שאני יכול לחשוב עליה זה השקעה קבועה כול חודש או רבעון סכום קטן שנים על שנים - אבל זה משעמם כמו שאומרים היום.
  • 4.
    ליאור 06/11/2018 11:03
    הגב לתגובה זו
    צריך הרבה סבלנות ולא לפחד.אין אלטרנטיבה לחלקן להשקעה.
  • 3.
    עמי 06/11/2018 11:01
    הגב לתגובה זו
    יש כאלו שמחלקות דיבידנד מזומן קבוע שנים.
  • 2.
    ירון 06/11/2018 11:00
    הגב לתגובה זו
    מכפיל תמיד חשוב אבל הפוטנציאל של העסק חשוב הרבה יותר. אמזון במכפיל 60 נמדדת לפי פוטנציאל העסק ולא המכפיל.
  • 1.
    רון בן ארי 06/11/2018 10:48
    הגב לתגובה זו
    מי שהחזיק במניה ספג מכה קשה מאוד של 40% ירידה פשוט התמוטטות. מזה צריך ללמוד שלא כל המלצה שווה באמת למשקיעים. במיוחד לא במניות דיבידנד שנחתכות בפראות.
  • יונתן 06/11/2018 15:54
    הגב לתגובה זו
    omi התרסקה באופן מוחלט וגם לא הצליחה להתאושש רציני-טכני אחרי ההתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.