דוחות טובים ותמחור חסר של ענקית האינטרנט

נושאים בכתבה אס אנד פי 500 גוגל

עונת הדוחות של הרבעון השני 2017 בעיצומה, וכבר כ-100 חברות במדד ה-S&P500 פרסמו את תוצאותיהן. בינתיים, ניתן לראות המשך צמיחה בהכנסות וברווחיות בקרב רוב המדווחות, אם כי בקצב פוחת לעומת הקצב ברבעון הקודם של כ-5% בהכנסות וברווח למניה, אך כמובן מוקדם מדי להסיק מסקנות. בעדכון זה, אנו סוקרים את דוחותיה של מובילת האינטרנט Alphabet (סימול: GOOG), המדורגת Outperform עם מחיר יעד של 1050 דולר ונמנית על רשימת המומלצות "אופקים רחבים". המלצתינו נתמכת במובילותה בשוק הצומח של הפרסום המקוון ובתמחורה האטרקטיבי במיוחד של המניה, הנסחרת בתמחור דומה לממוצע של מדד ה-S&P 500 -0.24% הרחב ושל סקטור הטכנולוגיה בארה"ב, בדיסקאונט מול קבוצת חברות הצמיחה בסקטור.

מובילת האינטרנט Alphabet פרסמה דוחות חזקים. הכנסות החברה עלו מעל-26 מיליארד דולר, צמיחה שנתית של 21% (או 25% בשערי מטבע קבועים), מעל הצפי של 25.6 מיליארד דולר. הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 5.01 דולר למניה, מעל הקונצנזוס של 4.43 דולר ותחזיתנו של 4.10 דולר, כאשר הוא כלל הפרשה גדולה בסך של 2.7 מיליארד דולר, או 3.89 דולר למניה, בגין הקנס ששולם לרשות האירופאית בגין תביעה על הפרת הגבלים עסקים. בנטרול הקנס, הרווח הנקי של אלפבת (על בסיס GAAP, כולל הוצאות אופציות לעובדים) היה עומד על 8.9 דולר למניה, צמיחה של 27% מהרבעון המקביל.

תמהיל ההכנסות - הכנסות מפרסום באתרי גוגל הסתכמו ב-18.4 מיליארד דולר, צמיחה שנתית של 20%, הכנסות פרסום באתרים של שותפי גוגל (Google Network) העומדות על 4.2 מיליארד דולר (צמיחה של 14%), שאר הכנסות גוגל (הכוללות גם פעילות הענן והכנסות מחנות האפליקציות Google Play) הסתכמו ב-3.1 מיליארד דולר (צמיחה מרשימה של 43%), ואילו פעילות חברות סטארט-אפ שאינן קשורות לגוגל (המכונה Other Bets) רשמה הכנסות זעירות של 248 מיליון דולר. מבחינת הרווחיות, פעילות הליבה של גוגל הציגה רווח תפעולי של 7.8 מיליארד דולר (זאת לפני תשלום הקנס), צמיחה של 11%, כאשר הפסד חטיבת Other best הצטמצם ל-772 מיליון דולר.

הנתונים החשובים במיוחד בדוחות גוגל הם קצב הצמיחה בקליקים (Paid Clicks), המעיד על קצב הגידול בהיקפי הפרסום, ונתון המחיר לקליק (CPC – Cost per Click), המשקף את מידת הלחץ על רווחיות הפרסום. במסגרת המעבר המואץ לפלטפורמות המובייל, בעלי צמיחה גבוהה מאשר הפרסום במחשבים נייחים, ניתן לראות האצה בקצב הצמיחה בקליקים, אך הדבר מקוזז כנגד ירידה ב-CPC עקב רווחיות נמוכה יחסית של הקליקים במובייל. הסכימה של שני הנתונים הללו מובילה לקצב הצמיחה בהכנסות, ובכך המעקב אחרי שני הנתונים האלה הוא האלמנט הקריטי בניתוח דוחות אלפבת.

הרבעון עלה קצב הצמיחה השנתית במספר ההקלקות ל-52%, האצה ניכרת לעומת 44% ברבעון הקודם ו-30%-36% ברבעונים שלפניו. קצב הצמיחה באתרי גוגל בלבד (ללא שותפים) היה גבוה אף יותר ועמד על 61%, ואילו קצב הצמיחה בקליקים באתרים שותפים עמד על 9%. נציין כי החברה אינה מקדמת את פעילות הפרסום החיצונית, ועושה כל מאמץ על מנת לרכז את פעילות הפרסום באתריה העצמיים, כמו Google.com ו-YouTube, כולל שינויים בדפדפן ה-Chrome להסרת סרגלי כלים ואמצעים אחרים המעבירים את תעבורת האינטרנט מאתרי גוגל לאתרים חיצוניים.

לעומת הצמיחה המואצת בהיקפי החיפוש והקלקות, נמשכה הרבעון מגמה של לחץ על מחיר לקליק (CPC – Cost per Click), שירד ב-23% לעומת הרבעון המקביל, בהשוואה ל-19% ברבעון הקודם ו-15% ברבעון שלפניו. קצב הירידה השנתי ב-CPC באתרי גוגל עמד על 26%, ואילו באתרי שותפיה היתה ירידה בקצב מתון יותר של 11%. תופעת הלחץ על CPC משקפת כאמור את המעבר בפרסום המקוון לפלטפורמות המובייל, אך בהחלט ניתן לראות כי החברה מצליחה לחפות על הירידה ב-CPC באמצעות הגידול המואץ בחיפוש ובפלטפורמות פרסום נוספות, בעיקר YouTube, המשתמשת במידה בניכרת בפרסום אוטומטי (המכונה programmatic).

ברבעון השני 2017 ייצרה אלפבת תזרים מזומנים חזק מפעילות שוטפת של 7.4 מיליארד דולר, וסיימה את הרבעון עם קופת מזומנים של 94.7 מיליארד דולר (כנגד חוב לטווח ארוך של כ-4 מיליארד דולר), מזומנים נטו של כ-130 דולר למניה (כ-19% משווי שוק). היקף ה-CAPEX הרבעוני הסתכם בכ-2.8 מיליארד דולר, עליה קלה לעומת הרבעון הקודם, כאשר ה-run-rate השנתי של השקעות החברה עומד על כ-11-12 מיליארד דולר, ותומך בהגברת פעילות הענן.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מניית GOOGLE ירדה בכ-3% לאחר פרסום הדוחות, על רקע אכזבה מסויימת מירידה חזקה מהצפוי ב-CPC, מימוש בריא לאחר עליה נאה של 27% בשער המניה מתחילת השנה (כולל כ-9% מתחילת החודש). כעת נסחרת מניית GOOG במכפילים של 23 ו-20 לתחזיות רווח לשנים 2017 ו-2018 בהתאמה, ואילו בנטרול המזומנים – במכפילי רווח של 19 ו-17 לשנים 2017 ו-2018, תמחור נמוך במיוחד, גם לממוצע של מדד ה-S&P500, ובוודאי לתמחור חברות הצמיחה בסקטור הטכנולוגיה. אנו ממשיכים להמליץ על מניית GOOG, המדורגת Outperform עם מחיר יעד של 1050 דולר ונמנית על רשימת המומלצות "אופקים רחבים". הטבלה בהמשך מרכזת את חברות הטכנולוגיה האמריקאיות בעלות שווי גבוה, הצפויות להציג צמיחה דו-ספרתית בהכנסות וברווחיות, כאשר מניית GOOG בולטת בתמחור חסר גם לעומת הממוצע של קבוצת צמיחה זו. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הזדמנות מצויינת לאיסוף במנייה הזו לפני שתתייקר מדיי (ל"ת)
    אלעד 26/07/2017 14:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זה לא משנה 26/07/2017 10:05
    הגב לתגובה זו
    חברת פרסום למוצרי זבל, המוני משועממים גודשים את העולם באשפה מיותרת שלא תשאיר מקום אחד נקי. חזירים זוללים שמסביבם ערימות אשפה ההולכות וגובהות. אלפבית תא תתקיים עוד 20 שנה, יחד עם משתמשיה
עדר (X)עדר (X)

העדר הדיגיטלי ואפליקציות ההשקעה: האם כולנו הופכים למשקיעי המונים?

איך משקיעים היום בבורסה, מהם אפליקציות השקעה והאם אנחנו חלק מעדר ענק?

עופר הבר |
נושאים בכתבה עדר השקעות

בורסה והשקעות הפכו למשחק ילדים - כהורים תמיד תהינו איך לחנך את ילדינו לחסוך ולהשקיע נכון. חשבנו להיעזר בספר ״השקעות לעצלנים, הדרך הפשוטה להשקעה ארוכת טווח בשוק ההון״ אך העצלנים נשארו עצלנים. קראנו את הספר של רוברט קיוסאקי ״אבא עשיר אבא עני, שיעורים על כסף שהורים עשירים מלמדים את ילדיהם״, אך ההורים קראו ואת הילדים לא לימדו!

בשנים האחרונות, עולם ההשקעות עבר מהפכה של ממש, מהפכה שהובלה על ידי טכנולוגיה ונגישות חסרות תקדים. המסחר בבורסה, שהיה בעבר נחלתם הבלעדית של אנשי מקצוע בבנקים ובבתי השקעות, נפתח בפני כל ילד עם סמארטפון וחיבור לאינטרנט. אפליקציות השקעה ידידותיות למשתמש כמו eToro, Robinhood,  ובישראל גם Pepper Invest, הפכו את המסחר לקל, מודעות מפתות בסגנון  ״יש לכם 50 ש״ח? – תשקיעו!״, מחסום גודל ההשקעה נפרץ לילדים אך גם למבוגרים ביננו שלא העזו להשקיע בשוק ההון, תמיד מקנן בנו החשש מסיכון, חוסר ידיעה ולרוב גם חוסר הבנה. תורת ההשקעות הינה מקצוע, אך המהפכה הטכנולוגית הפכה את ההשקעה לנגישה לכל גם בסכומים קטנים המאפשרים טעימה ולימוד תוך כדי.

 

עדר ההשקעות הדיגיטלי

המסחר הפך למהיר ולעתים קרובות גם לממכר. אלא שהנגישות המהירה הזו יצרה תופעה חדשה: "העדר הדיגיטלי" – התנהגות עדר שבה משקיעים רבים פועלים במקביל, לאו דווקא על בסיס ניתוח יסודי, אלא על בסיס טרנדים, המלצות ברשתות חברתיות והייפ וירטואלי.

התופעה הזו אינה מקרית. היא מוזנת מכמה מנועים מרכזיים: ראשית, הפיכתו של שוק ההון ל"משחק" חברתי. פלטפורמות כמו eToro בנו את המודל העסקי שלהן על Social Trading, שבו משתמשים יכולים לראות את הפעולות של משקיעים אחרים, ואף להעתיק אותן באופן אוטומטי. בפורומים כמו Reddit, ובמיוחד תת-הפורום המפורסם WallStreetBets, משקיעים חובבים מחליפים המלצות (או ליתר דיוק, "טיפים" עם נימה של קריאה לפעולה) ויוצרים קהילה תוססת שמניעה מהלכים דרמטיים.


העלייה והנפילה של גיימסטופ


דוגמה בולטת לכוחו של "העדר הדיגיטלי" הייתה פרשת GameStop בשנת 2021. משקיעים קטנים בפורום WallStreetBets התאחדו והחלו לרכוש במאסיביות את מניות החברה, כדי להעלות את מחירן ולגרום להפסדים אדירים לקרנות גידור שהימרו נגד המניה. באמצעות אפליקציות כמו Robinhood, שהציעה עמלות מסחר אפסיות ואפילו אפס עמלה על חלק מהמניות, הם הצליחו ליצור תנודתיות קיצונית שלא נראתה כמותה בשוק. רובין-הוד עצמה, שצמחה על גב המשקיעים הקטנים, מצאה את עצמה במרכז סערה ציבורית כשבשלב מסוים הגבילה את המסחר במניות מסוימות, מה שעורר זעם בקרב הקהילה וגרר חקירות רגולטוריות.