המניה שמטלטלת את המשקיעים, הנה הסיפור

מוטי כהן, אנליסט טכני וכלכלי, על המניה שהייתה דומיננטית בשוק הסמארטפונים ומהר מאוד נשארה מאחור. שווה את ההשקעה? אתם תחליטו

מוטי כהן | (1)
נושאים בכתבה בלקברי סמארטפון

מניות  BlackBerry Limited (סימול: BBRY) חוו עליות וירידות יוצאות מהכלל מאז שהונפקו תחת השם RIM Ltd ב-1999. החברה התבלטה כאחת מיצרני הסמארטפונים הפופולריים הראשונים, והפגינה דומיננטיות בשוק מערכות ההפעלה עד שנת 2009 - לא מזמן. המתחרים השאירו אותה במהירות מאחור, וגרמו לדו"חות הכספיים ולמספר המשקיעים להיטלטל.

 

בלקברי ביצעה שגיאה יקרה כשהימרה שמספר משמעותי של צרכנים יעדיפו את המקלדת הפיזית על פני מסך המגע שפיתחה החברה שהייתה אז יריבתה הגדולה, אפל (Apple Inc., AAPL). מכשירי בלקברי איבדו במהירות את נתח השוק שלהם בשוק הטלפונים הניידים האמריקאי, ואת מקומם תפסו מכשירי אייפון, אנדרואיד ואפילו מכשירי ווינדוז פון. אף על פי שהחברה הפגינה מעט צמיחה בשוק היזמות ובמדינות מתפתחות מסויימות, הדו"חות הכספיים שלה התדרדרו במהירות.

 

לאחר שנים של עגמומיות שנקשרה לשם החברה, תחזיות חיוביות החלו לתפוס מקום בסיפורה של בלקברי, כשסימנים ראשונים לתפנית החלו להנץ. בלקברי הודיעה על תוכניתה להפוך לחברת יזמות תוכנתית (Enterprise of Things Software Company) ב-2016. היא מתמקדת בתוכנות אבטחה במובייל לאחר שנטשה את הנסיונות לפתח חומרה. בלקברי כעת מאפשרת ליצרני טלפונים אחרים להשתמש במותג שלה תמורת תשלום. השינוי הזה בוצע בחלקו הגדול דרך רכישת מספר חברות טכנולוגיה שפיתחו פיצ'רים של אבטחה עבור מכשירי מובייל, כמו Good Technologies, WatchDox, Secusmart ו-Movirtu.

 

המכה שחטף קו המוצרים העיקרי של בלקברי טלטל את החברה. התקבולים ירדו ב-35% במשך חמש שנים רצופות עד 2017. סך המכירות השנתיות היה 1.3 מיליארד דולר ב-2017, לאחר שב-2011 הן הגיעו ל-19.9 מיליארד דולר. מכירות התוכנה, שבהן התמקדו המאמצים להסבת ייעוד החברה, ירדו ב-26.7% במהלך 2017, לאחר שצנחו בשיעור של 31.2% ב-2016.

 

חדשות חיוביות בקשר למוצרי התוכנה של בלקברי בשווקי נהיגה אוטונומית וניהול מטען מפתות משקיעים שנואשים לבשורות טובות, אבל הנתונים היסודיים מצביעים שהחברה נמצאת, במקרה הטוב, בשלבים מאוד ראשוניים של תפנית. אנליסטים מצפים שהמכירות יתאזנו כשנתיים מהיום, כך שגם תחזיות ספקולטיביות לא חוזות צמיחה בטווח המיידי .

 

בלקברי לא הניבה רווחים מאז 2012, וההפסדים התפעוליים שלה הסתכמו ב-10.2 מיליארד דולר בחמש השנים שלאחר מכן. למרות הירידות הללו, החברה אכן הצליחה לספק תזרים מזומנים חופשי חיובי ב-2013, 2015 ו-2016. קשה להסתגל לכזו ירידה פתאומית במוצר העיקרי של החברה, אך החברה הגיבה בבנייה מחודשת שחתכה את רוב התשתית התאגידית ותקורת הייצור שלה. אם בלקברי תוכל להפגין צמיחה באמצעות מוצרי התוכנה השונים שלה בשנים הבאות, היא תהיה בעמדה טובה יותר על מנת לייצר רווחים.

 

גם במהלך התנודות, בלקברי שמרה על בריאות פיננסית. המנוף הפיננסי שלה היה ניתן לניהול על פי ההצהרות שפורסמו בפברואר 2017, עם מכפיל הון של 1.59. מדובר הנתון נמוך בהשוואה לזה של חברות תוכנה אחרות. בנוסף, בלקברי הודיעה לאחרונה שהיא עתידה לקבל מעל 800 מיליון דולר בעקבות פסיקה שהתקבלה לגבי בוררות חוזית בינה לבין קוואלקום (Qualcomm Incorporated, QCOM).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

בלקברי הצליחה גם לממן מחדש חלק מחובותיה עם שטרי חוב חדשים בתעריפים נמוכים בכמעט 2.5 נקודות האחוז. לחברה גם יש נזילות מספקת ומעל הממוצע, עם שיעור נוכחי של 2.79%. נתון זה עתיד להשתפר לאחר שהכסף מפסיקת הבוררות מול קוואלקום ייכנס למאזן.

 

ההודעה על ההסדר הובילה לעלייה של 44% במניית בלקברי, שעתידה לקבל כסף מזומן בשווי של כחצי מההיוון על פי השוק שלה.

 

השילוב של אי וודאות תפעולית וסיכון פיננסי נמוך הובילו להערכות שווי משונות של בלקברי. המניה היא אחת הזולות מבין המתחרות על בסיס מחיר לערך בדו"חות, אבל היא יקרה מאוד בכל הדירוגים של רווח יישומי, בעיקר מחיר מועדי מול רווחים ויחס PEG. יחס PEG הגבוה מעיד שהתחזית לצמיחת החברה לא חיובית במיוחד ביחס למתחרים.

 

השווי של בלקברי יכול להתפרש הן כזול והן כיקר, תלוי בדעתו של המשקיע על הסיכויים של המניה לעלות. אם החברה תשתמש במזומן שקיבלה על מנת לבצע רכישות טרנספורמטיביות או לעודד צמיחה באזורים חדשים, יכול להתרחש שיפור מהיר בנתונים. עם זאת, החברה נמצאת בסיטואציה תפעולית שבה רמה גבוהה של אי-וודאות, ומתמודדת עם תחרות קשה מחברות טכנולוגיה יוקרתיות ובעלות משאבים רבים בהרבה. בלקברי היא סיפור מעניין, אבל בסופו של דבר מדובר בשם בעל יחס סיכון / סיכוי גבוה שלא מתאים לכל המשקיעים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מעניין מאוד (ל"ת)
    אורן 29/06/2017 10:11
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.