הפספוס ההיסטורי שבמיזוג ת"א עם בת ים
רותי הרשקוביץ, אדריכלית במשרד "בר הרשקוביץ אדריכלים" ומומחית להתחדשות עירונית, על ההזדמנות ההיסטורית שהחמיץ משרד הפנים
החלטת שר הפנים לדחות ל-2023 את איחוד תל אביב בת ים, הינה לטעמי "מות נשיקה"
להזדמנות היסטורית שספק אם תחזור על עצמה בעתיד הקרוב. על מנת להמחיש את ממדי הפספוס הזה, אביא לדוגמא את תכנית ההתחדשות העירונית שמשרדי מקדם כיום בגבעתיים הכוללת כ-3,000 יחידות דיור בעיר קטנה ותיקה ובעלת שטח מצומצם ביותר של כ-3250 דונם, בה מתגוררים כ-80 אלף תושבים בקירוב.
תל אביב ובת ים יחד משתרעות על פני שטח עצום של למעלה מ-60 אלף דונם, פי 20(!) יותר מגבעתיים ומתגוררים בהן כ-600 אלף תושבים. שתיהן ממושקות לא רק בגבולות משותפים, אלא מבנה וזהות טופוגרפית וגבולן המערבי הינו אותו חוף ים הנחצה באופן מלאכותי על ידי גבול מוניציפלי שנקבע באופן שרירותי לפני שנים רבות. יתרה מכך: דווקא לשכונות הדרומיות של תל אביב, כולל יפו כמובן, יש אינטרס משותף לקדם התחדשות עירונית כוללת, זאת במקום הבנייה הישנה, הנמוכה והמתפוררת שמאפיינות אותן, החל משכונת התקווה, שפירא וכו' בצפון, דרך יפו ג' וד' בואכה שכונות בת ים.
כמו כן העובדה שבעוד שנים מעטות, ועוד לפני 2023, ייפתח קו הרכבת הקלה שיקשר את דרום בת ים עם מרכז תל אביב, כמו גם רמת גן, בני ברק ופתח תקווה, מעורר תהיות לא מבוטלות מדוע משרד הפנים החליט לדחות תכנית כה מתבקשת. אדגיש כי להחלטה זו משמעות רבה לא רק מבחינה מוניציפלית ומבחינת האינטרסים המשותפים הן של תל אביב ה"עשירה" ובת ים ה"ענייה" ועמוסת החובות. יש בכך, לטעמי, בראש וראשונה "פספוס" ענק של אתגר לאומי.
מחישוב זהיר שערך משרדי, איחוד שכזה עשוי להניב לא פחות מכ-200 אלף דירות חדשות (ביחס שמרני של 1 ל-3.5) לעומת כ-60 אלף דירות ישנות שייהרסו במסגרת תכנית פינוי מקיפה שהעירייה המאוחדת תקדם. מדובר ב-win win מכל הבחינות:
- מחירי הדירות בבת ים - תמונת מצב: כמה עולה דירה ישנה, ומה הפער מול דירות חדשות?
- התחדשות עירונית של 900 דירות יוצאת לדרך במרכז בת ים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
1. עוד 200 אלף דירות חדשות לשוק הדיור, ובלב ליבו של אזור הביקוש ב"מדינת תל אביב".
2. השבחת אזורים ותיקים ומתפוררים והפיכתם למודרניים ועדכניים.
3. ניצול זכויות בנייה המבוזבזות כיום באופן משווע, בבנייה ישנה ונמוכה באזורים שבהם הקרקע יקרה ביותר.
4. שילוב חברתי של אוכלוסיות צעירות וחזקות עם אוכלוסיות ותיקות.
5. הזדמנות פז לשדרג את התשתיות המתדלדלות באותם האזורים.
6. סכומי עתק של ארנונה שיגיעו לעירייה הגדולה המשותפת.
7. חיזוק ממשי של העיר בת ים מחד גיסא ומאידך גיסא, חיזוק עוד יותר גדול למיתוגה הבינלאומי של תל אביב שתהנה מריביירה של חוף יום חולי ארוך מאין כמותו מהרצליה בצפון ועד ראשון לציון בדרום.
8. חסכון משמעותי ביותר למשק הישראלי. זאת בעקבות איחוד המערכות המוניציפליות הנפרדות היום.
9. תקדים חשוב ביותר לאיחודים אפשריים נוספים של ערים גדולות בישראל!
- 4.dw 12/06/2017 13:24הגב לתגובה זוזה שאזור, רשות קיקיונית בגודל של שכונה, היא רשות מקומית בגוש דן זה לא פחות מהזוי. אזור היא שכונה של חולון. מיזוג משולש של אזור-חולון-בת ים ייצר עיר גדולה, עם שטחי תעסוקה גדולים (חולון, אזור) וחוף ים תיירותי (בת ים). אף תייר לא מגיע לחולון או אזור. ת"א מונה כבר כ 430 אלף תושב, ויתכן 500 אם כוללים אפריקאים לא רשומים. בעתיד ממילא תצמח בעוד 100-150 אלף תושב. זה כבר רשות די גדולה במספרים של ישראל, שנייה רק לי-ם. נכון יותר למזג רשויות קטנות. לדוגמה, לא הזוי שיש המון רשויות בבקעת אונו? סביון היא הלא שכונה של קרית אונו, ומתבקש למזג גם את גני תקווה ועוד כמה כפרים בסביבה - לעיר בקעת אונו אחת. גם את הרצליה וכפר שמריהו מתבקש למזג הרבה לפני שנוגעים בת"א. גם כ"ס/רעננה/הוד השרון/רמות השבים, או רחובות/נס ציונה/באר יעקב. כל אלה מיזוגים יותר מתבקשים.
- 3.רם 10/06/2017 08:22הגב לתגובה זוכל מה שנכתב זה שטות גדולה ניתן לבנות ולעשות הכול גם בלי האיחוד המטופש
- יניב 12/06/2017 12:21הגב לתגובה זובת ים תהפך לדרום תל אביב כיום (אוכלוסיות חלשות , זוהמה ,עובדים זרים וכו' ) וזאת שאפשר לחדש את העיר ללא מיזוג צודק .הכל עניין של ניהול נכון מה שאין בבתים לצערי
- 2.י"ע 08/06/2017 13:00הגב לתגובה זורק כי הפוליטיקאים המקומיים לא רצו לותר על הכסא. ודרעי נכנע להם. הממשלה הרי הסכימה לתת שני מליארד ש"ח, שהיו מגיעים ברובם לבת ימים. איזה פספוס!
- 1.אבי 08/06/2017 09:59הגב לתגובה זואין שום סיבה לכל כך הרבה עיריות בשטח גוש דן. זה משאבת כספי ציבור ללא כל הצדקה
- מני 08/06/2017 10:45הגב לתגובה זומתחילים בתא בת ים ואחכ גבעתיים רג. ויש עוד ככ הרבה עיריות מיותרות במדינה. אבל זה מה שקורה שיש פוליטיקאי קטן בלי השראה
- רמת גן וגבעתיים ביחד , הכי טבעי שיכול להיות (ל"ת)טרוויאלי 08/06/2017 16:23

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם
הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.
הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.
מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.
המושבים הבטוחים יותר
היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם Live Crash Test.
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- מחירי הטיסות יורדים - חוץ מיעד אחד; לאן אפשר לטוס ב-100 דולר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7