הדוד ברני: מועמד הזוי או מבשר טובות לכלכלה האמריקנית?
נכון לכתיבת שורות אלו לא ידועות עדיין תוצאות הפריימריז של יום ה"סופר טיוזדיי", אבל נראה כי המועמדים המובילים להתמודד במרוץ לבית הלבן הם הילרי קלינטון מהצד הדמוקרטי ודונלד "אתה מפוטר" טראמפ מהצד הרפובליקני. על ההבדלים העיקריים בין התפישות הפוליטיות-חברתיות-כלכליות של מועמדים אלו נכתב כבר לא מעט וייכתב עוד הרבה יותר בעתיד הקרוב, לכן אנו נתמקד דווקא באיש שאמנם לא יהיה שם בנובמבר, אבל שלנוכחותו במירוץ עשויה להיות השפעה גדולה על ההתנהלות הכלכלית בעולם בשנים הקרובות.
הרעיונות שברני סנדרס הציג במסגרת המשנה הכלכלית שלו חריגים ביחס לשאר המועמדים במירוץ, וכנראה שאף אחד לא היה מאמין שאלו יהיו הרעיונות של מועמד מוביל עם סיכויים לא נמוכים בכלל להתמודד על משרת הנשיא. ובכל זאת, סנדרס מדבר על מדרגת מס של 77% על העשירים ביותר, על השכלה גבוהה בחינם, חופשות לידה ומחלה וכמובן החלשת המערכת הפיננסית בוול סטריט. לא רק זאת, אלא שסנדרס אף מאשים ללא הפסקה את יריבתו בכך שהיא עומדת לצד הבנקאים בעיקר משום שחלק משמעותי ממימון הקמפיין שלה מגיע מהם. האם מדובר על עוד מועמד "הזוי" שפשוט הגיע רחוק מדי או שמא מדובר על ניצנים של שינוי בהלך המחשבה של הציבור האמריקאי?
התפיסה של סנדרס זכתה להצלחה בעיקר בקרב הדור הצעיר בארה"ב. בבחירות באיווה למשל, נרשמו שיעורי תמיכה מדהימים לסנדרס בקרב הציבור הצעיר, כאשר 84% מהמצביעים בגילאים 29-17 תמכו בסנדרס, לעומת 14% בלבד בקלינטון. מדוע שיעור תמיכת הצעירים בסנדרס כל כך גבוה, תופעה שנצפית גם באירופה, שבה אחוזי התמיכה של הצעירים במפלגות היורו-ספקטיות גבוה במיוחד? ראשית, יש לזכור שמדובר על הדור הראשון בארה"ב שגדל לאחר תקופת המלחמה הקרה, כך שמושגים כמו סוציאליזם לא מצלצלים להם באופן אוטומטי כמשהו אנטי-אמריקני או מסוכן. שנית, הרעיונות של סנדרס אינם נופלים על הסביבה הכלכלית-חברתית בארה"ב ובעולם כרעם ביום בהיר.
מאז המשבר של 2008 חלפו כבר כמעט שמונה שנים ונראה כי אמון הציבור ביכולתם של מקבלי ההחלטות להתמודד עם החולשה הכלכלית הולך ואוזל. דבר זה נכון בוודאי באירופה אבל אפילו בארה"ב, שרשמה התאוששות משמעותית מאז המשבר, נראה כי הפער בין תחושות הציבור לנתוני המאקרו מעולם לא היה גדול כל כך. בסביבה כזו אין להתפלא שמועמדים קיצוניים יחסית כמו סנדרס או טראמפ מצליחים לסחוב אחריהם את ההמונים בהבטחה לשינוי.
- האם הבורסה הישראלית חשופה לנדל"ן באופן חריג?
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד החסרונות המשמעותיים ביותר בדרכי הפעולה של מקבלי ההחלטות בעולם עד כה, היה השימוש המופרז בכלי המוניטרי וחוסר השימוש או השימוש המועט בכלי הפיסקאלי. הפחתות הריבית, ההרחבות הכמותיות, הריבית השלילית ושאר הכלים שנוסו עד כה לא הצליחו לייצר פעילות כלכלית ערה מהסיבה הפשוטה שמדובר על כלים לטווח קצר בלבד. המנגנון המוניטרי שמאפשר לציבור להקדים צריכה והשקעה על חשבון העתיד, עובד רק כאשר יש ציפיות מספיק חזקות שבעתיד הצמיחה תהיה מספיק גבוהה כדי שלא נצטרך לרדת ברמת החיים, וכיום מדובר על תמונת רחוקה מהמציאות. יותר מכך, חלק הארי של הכסף שהדפיסו הבנקים המרכזיים במהלך שנות הניסוי המוניטרי הגדול בהיסטוריה בכלל לא הגיע לציבור הרחב אלא נותר במאזני הבנקים והגופים המוסדיים. לעומת זאת, בצד הפיסקאלי, ארה"ב אמנם ביצעה לא מעט הרחבות לאחר המשבר, מה שמסביר את הפער בין מצבה הכלכלי לזה של אירופה שבעיקר חיפשה איפה לקצץ, אבל נכון להיום, רמות החוב הגבוהות בכל העולם לא מאפשרות לצאת בסבב הרחבות נוסף.
- 3.אוהב ישראל 08/03/2016 15:29הגב לתגובה זווהכל בגלל ההונאה הפיננסית בנקאית ו ה CDS
- 2.לנין 05/03/2016 10:50הגב לתגובה זובישראל הסוציאליסטית זה לא הליח בסין הסוציאליסטית זה לא הצליח. אז למה טתה חושב שאם ארה"ב הבאית תהיה סוציאליסטית זה יצליח?תראה את הבורסה בישראל העלו את המס ל 25% ועכשיו המיסים שגובים ירד לחצי ממה שהיה כשהיה 15%. וניפח את הנדל"ן לשמיים. מה אתה חושב שאם מיליון פעמים הסוציאליסם נכשל אז בפעם המיליון ואחת הוא יצליח. המטרה צריכה להיות הורדת מיסים כמה שיותר הממשלה צריכה להתערב פחות ופחות והשוק כבר יצליח לצוח בצורה הכי טובה והכי מהירה. זה תמיד קרה השוק התחרות והטכנולוגיה יובילו את הכלגלה לגבהים חדשים. ועוד מיסים עוד רגולציה ועוד סוציאליסטים יובילו רק לאסון וקריסה כלכלית.
- י 06/03/2016 12:45הגב לתגובה זוהכסף שמגיע למעמד העובד רק הוא מניע את הכלכלה. כך צמחה ארה"ב (מכונית לכל פועל לא היתה סיסמא של הסוציאליסטים) . אבל העשירים מעדיפים את המצב שבו הם משלמים אגורות (ובסיגרים) על פני הרווחה של כולם ...
- 1.הרוּוּיח את לֹחמוּ ב 04/03/2016 19:16הגב לתגובה זווּאוּ אני מהוּפנט. כלֹ מילֹה בסלֹע
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
