3 דברים שעסק קטן חייב - אחרת הוא קורס
ניהול פיננסי של עסק קטן ובינוני הוא מיוחד וייחודי. לעסק קטן אין מנהל כספים או כלכלן צמוד, לכן לבעל העסק לא תמיד יש את הידע הפיננסי, ובעיקר אין לו זמן לבצע את כל הפעולות הדרושות. רוב העסקים הקטנים מתנהלים בחוסר התנהלות, ומכך נתקלים "פתאום" בבעיה תזרימית - סממן של חוסר תכנון פיננסי.
להלן מס' פעולות שעל כל בעל עסק לבצע באופן סדור ומתודי, על מנת להתנהל נכון בעסק שלו.
ניהול תזרים מזומנים
זהו הכלי הבסיסי לכל עסק, יש לרשום את כל הצ'קים בדוח מסודר שממוין לפי תאריך הפירעון ואת כל ההוצאות האחרות, לרבות משכורות והוצאות קבועות ומשתנות. הדו"ח מכיל גם את ההכנסות. חלק מהדו"ח הוא לגבי הוצאות והכנסות בטוחות, וחלקו של הדו"ח הינו תחזית. יש לבצע מעקב מדויק של התזרים, על מנת שלא יהיו חריגות בחשבון הבנק. במידה ורואים שיש חריגות יש לדאוג לגבייה מואצת או לדבר עם הבנקאי ולהכין אותו מראש.
גבייה מסודרת
הרבה עסקים קטנים לא דואגים לגבייה, ונוצר מצב של "חור" תזרימי. יש בדוק את דו"ח החייבים פעם - פעמיים בשבוע, להתקשר למי שחייב כספים, לרשום לתעד את השיחות על מנת שיהיה מעקב. לעסק קטן לא מומלץ לתת אשראים ארוכים ללקוחות ולא לפתות ללקוחות לא לשלם בזמן.
רכש
בעלי עסקים רגילים לעבוד עם ספקים מסוימים או קבלני משנה. אין זמן ואין חשק לבדוק ספקים חדשים, כמו גם החשש מלהחליף ספקים. זו טעות! עסקים קטנים שבנויים על מעט ספקים יכולים לחסוך הרבה כסף בהוזלת הרכש והשירותים שהם מקבלים מספקים ומקבלני משנה. אחת לכמה חודשים יש לבצע בדיקה של ספקים אחרים, ניתן להתייעץ עם קולגות, לבדוק באינטרנט.
- "100 אלף עסקים קטנים יסגרו השנה; יש לשים מיליארד שקל לטובת העסקים שנפגעו בצפון ובדרום"
- ועדת הכלכלה אישרה: עסקים של מילואימניקים יזכו להעדפה במכרזי מדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניהול פיננסי נכון של עסק קטן איננו מסובך, אך הוא דורש שיטתיות. מי שיעשה את הפעולות הללו מובטח לו שלא יהיו הפתעות, וגם אם מגיעה תקופה קשה - הוא ידע להיערך מבעוד מועד ולא להיות מופתע. במאמר הבא אסביר את החשיבות של בניית תוכנית עבודה שנה קדימה: אחד הכלים הכי חשובים - מה יעדי המכירות, תקציה פרסום, והוצאות.
הכותב הינו מנהל פורום הלוואות לעסקים בתפוז והבעלים של חברת " לוי יעוץ כלכלי ועסקי " המתמחה בעסקים קטנים ובינוניים ובהלוואות בערבות המדינה.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
