רגע לפני שמשקיעים ב"מדד סולידי" כדאי לבדוק מה הוא מכיל
לאחרונה הושק מדד תל בונד שקלי ריבית משתנה, ובמקביל השתנו הרכבי ה
כל זה בולט במיוחד לאור הימים האחרונים, בהם מימושים משמעותיים בשוק האג"ח בכלל ובחברות ספציפיות, גררו תנודתיות וירידות מהותיות בסדרות מסויימות, הנכללות במדדים, שמשכו את המדד כולו למחוק חלק ניכר מרווחי השנה.
כך נראה הגרף של אפריקה אגח כו, אחרי שהשלים ירידה של כ-10% בשבוע החולף ומהווה 3.17% ממדד תל בונד 20 ה"סולידי" ביותר מבין מדדי האג"ח הקונצרני.
גם אדמה אגח ב לא הוסיפה נחת למדד תל בונד 20, שבסיכום חמישה ימי מסחר השיל מעל 1.5% מתשואה של קצת מעל 4% מתחילת השנה. יותר משליש מתשואה שנתית נמחקה בשבוע מסחר תנודתי ועצבני. לעומתו, מדד תל בונד 40, השיל פחות מ-1% באותם ימים בתנודתיות פחותה משמעותית כשסדרת אפריקה אגח כז מהווה רק כ-2% מתוכו.
בסיכומו של עניין, אין להתייחס לדירוג ממוצע או סיסמאות כמו "עשרים הסדרות הגדולות והסחירות של החברות המובילות", כאינדיקציה להשקעה סולידית יותר או פחות. אין אפשרות להימנע מבדיקה יסודית של מרכיבי המדד, כולל הקריטריונים הטכניים, ללא אבחנה פרטנית.
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
 - תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
כמו כן, גם מדד תל בונד ריבית משתנה, המורכב מ-17 אגרות בלבד השייכותמ ל-11 חברות בלבד, מכיל מעל 15% חשיפה לשתי אגרות חוב של פז. לעומת זאת, אגרות של חברות מכובדות לא פחות, כמו הראל ביטוח ובנק דקסיה, כלל לא זכו להיכנס למדד הנחשק.
אם כן, מעבר למסקנה המתבקשת שהמדדים לא מייצגים את השוק הקונצרני בכללותו - לא ברמת התשואה והסיכון של האגרות המובילות, ולא באפיקים מצומצמים יותר כמו מדד קונצרני ריבית משתנה. המסקנה האופרטיבית, שעד שהבורסה תקבע קריטריונים אחרים / נוספים ותוודא התאמה של שיוך האג"חים למדד ומה שהוא מייצג, יש לבדוק כל אחד מהמדדים ומרכיביו, ולבחון אם הוא אכן מתאים למדיניות ההשקעה המכוונת.
במקרים רבים ישנן תקופות שבמקרים של תיקים סולידים, מומלץ להחליף בין מדדים שלכאורה "סולידיים", כמו תל בונד 20, לכאלו ש"פחות סולידיים", כביכול "מהשורה השניה", כמו תל בונד 40. במידה וניתן, רצוי לבנות תיק מניירות נבחרים ברמת דירוג וכמובן פיזור השקעה, ראויים מאלו שנקבעים טכנית במדדי הבורסה.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
 - מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
 - תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
 - מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
 
- 3.מבין קצת 30/11/2014 17:55הגב לתגובה זוצודקת לגמרי, איזה סטיות תקן יש במדד הזה,שוק המניות נראה בטוח יותר וזה עוד לפני שהתשואות הגיעו ל-4% ומעלה איפה נראה את המרווחים שם?
 - 2.לעבור לברלין 26/11/2014 17:27הגב לתגובה זולא שווה לסכן פה כסף בכלל. צריך לנטוש את הספינה הטובעת ויפה שעה אחת קודם. מדינה מייאשת עם כבוד השופטת אלשייך והתספורות. רפורמת בכר.הפנסיות שקרסו בגלל ניהול שערוריתי של האוצר.ביבי ועודי דברו. דיי מספיק. שלום ולא להתראות
 - 1.צודקת בהחלט. מדדים שרירותיים ומטעים. (ל"ת)איתן 26/11/2014 11:11הגב לתגובה זו
 
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
 - בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
 - המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
 
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
