המרחק מת"א לסיאול מעולם לא היה קצר יותר

מור מרגלית, מנהל השקעות בחברת ניהול התיקים של מיטב דש, משווה את הכלכלה המקומית אל זאת של דרום קוריאה - מהן נקודות הדימיון והשוני בין השתיים?
מור מרגלית | (1)

השווקים המפותחים מתנהלים כבר מספר שנים בריביות אפסיות המקשות על המשקיעים להשיג תשואה נאותה על כספם באפיק הסולידי ועל כן רבים מהם מגדילים את החשיפה למניות בתיק ההשקעות.

משקיעים המגיעים מהעולם המפותח שואלים את עצמם איפה ניתן למצוא היום מדינה עם משק יציב, מוטה ייצוא, מטבע חזק ואינפלציה מתונה? מדינה עם דירוג אשראי של A+ (לפחות), אג"ח ממשלתית ל-10 שנים הנסחרת בתשואה אטרקטיבית יחסית וסביבת אינפלציה נמוכה?

אם ניחשתם שמדובר במדינת ישראל אתם צודקים, אבל מתברר שגם דרום קוריאה עונה בדיוק על אותם הקריטריונים, והדמיון בין השתיים מדהים להפליא.

כותרות העיתונים בארץ דנות מזה חודשים ארוכים בחוזקו הבלתי יאמן של השקל הישראלי, בניגוד לפיחותים האגרסיביים במטבעות של מדינות מתפתחות כמו ברזיל, הודו, טורקיה ודרום אפריקה. בכירי התעשיה והמשק מפצירים ללא הפסקה בבנק ישראל להציב רצפה לשער הדולר בכדי למנוע התדרדרות נוספת הצפויה למוטט את מגזר היצוא המקומי.

מבט על הגרף המציג את שער הוון הקוריאני למול הדולר מראה שאנחנו לא לבד. גם בקוריאה נסחר הדולר ברמות שפל מול המטבע המקומי, ובדומה לנו גם שם הולכות ומתגברות לאחרונה הקריאות לבנק המרכזי לפעול במהירות כדי לעצור את הסחף המאיים לפגוע אנושות בחברות תעשייתיות מובילות כמו סמסונג ויונדאי.

התחזקות הוון לא נרשמת רק ביחס לדולר, אלא גם ביחס לין היפני. הכלכלה הקוריאנית מתחרה ראש בראש מול הכלכלה היפנית בייצוא מוצרי אלקטרוניקה וטכנולוגיה מתקדמת, ותוכנית ההרחבה הכמותית האגרסיבית ביפן לא עושה לקוריאנים חיים קלים. הוון הנסחר מול הין רק לפני שנה וחצי בשער של 15 וון לין, התחזק משמעותית והצמד נסחר כיום בכ-10.5 וון לין - התחזקות של 30%. מדובר במכה קשה ליצואנים הקוריאנים אשר רואים את מתחריהם ביפן נהנים מפיחות עוצמתי במטבע, ההופך ייבוא מוצרים מיפן לזול ואטרקטיבי יותר.

התחזקות השקל הישראלי מאטה את קצב הצמיחה המקומי ומורידה את שיעור האינפלציה לרמות של 1%-2% - בחלק התחתון של יעד האינפלציה הרשמי של בנק ישראל. בקוריאה המצב דומה ואף חריף יותר, עם קצב אינפלציה שנתי של קצת יותר מ-1%, מתחת ליעד האינפלציה הרשמי של 2.5%-3.5%.

בניסיון לבלום את התחזקות השקל ולעודד את הפעילות הכלכלית מוריד בנק ישראל את הריבית מאז המחצית השניה של 2011. הורדת הריבית נעשתה עד רמה של 1%. אי אפשר להתעלם מהעובדה כי רק לאחר שהגיעה הריבית לרמות השפל הנוכחיות, התעורר שוק המניות המקומי מתרדמה ארוכה מאז אוגוסט 2011. סביבת ריבית של כ-1% לא משאירה הרבה בשר בשוק האג"ח הקונצרני והממשלתי, והמשקיעים החלו לנהור בהמוניהם לשוק המניות במרדף אחר תשואה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הבנק המרכזי של דרום קוריאה, במקביל, מנסה גם הוא לעצור את התחזקות המטבע המקומי, אך תוך התנהלות שמרנית יותר. הריבית הקצרה החלה לרדת רק מהמחצית השניה של 2012 (שנה אחרי בנק ישראל) עד לרמה של 2.5%. הבנק שומר על רמה זו מאז חודש מאי 2013, אך המשך התחזקות הוון, ביצועים פושרים של התעשיה המקומית וירידת האינפלציה מתחת ליעד הרשמי הביאו מספר אנליסטים להעריך כי אין מנוס מהורדה נוספת בריבית.

שוק המניות בדרום קוריאה נמצא בתרדמה עמוקה מאז 2011. מדד הקוספי הקוריאני התנהל בצורה דומה לזו של מדד ת"א 25 במשך כשנתיים, והניב תשואת חסר ביחס לשווקים במדינות המפותחות. הריצה של שוק המניות המקומי לאחר הורדות הריבית האחרונות של בנק ישראל, מראה מה חסר כרגע לשוק המניות בדרום קוריאה - הריבית פשוט לא הגיעה לרמה נמוכה מספיק בשביל להעלות מחדש את העניין במניות הקוספי. אם או כאשר תגיע לרמות אלה, לא יהיה זה מפליא אם המניות בקוריאה יפתחו בראלי.

יחד עם זאת, עקום התשואה של אג"ח ממשלת דרום קוריאה תלול הרבה פחות מזה שקיים בישראל. אג"ח ל-10 שנים נסחרת בתשואה של כ-3.6% בדומה לישראל, אך הריבית הקצרה בקוריאה מורידה את האטרקטיביות של איגרות החוב הארוכות ביחס לקצרות. שוק המניות נסחר במכפיל צפוי של 13.5 - נוח יחסית ונמוך בהשוואה למכפיל צפוי 15.8 של מדד S&P 500 האמריקני.

התחזקות הדולר מול מטבעות מדינות השווקים המתעוררים המתרחשת במהלך השבועות האחרונות, מביאה הקלה מסוימת לכלכלה הקוריאנית והוון רושם מתחילת 2014 כבר פיחות כ-2%. מול הין היפני פוחת הוון בכ-5%. המשך בריחת הכספים והחלשות המטבעות בכלכלות המתפתחות, ובהן קוריאה, יהוו בשורה משמחת עבור היצואנים המקומיים.

מתי יחזור העניין לשוק המניות בקוריאה אין לדעת, אך ללא ספק מומלץ לעקוב אחר המתרחש בעתיד הקרוב.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כי 10/02/2014 14:22
    הגב לתגובה זו
    ניתוח מעניין מאוד ושונה מהניתוחים הבאנלים וחסרי המשמעות שמפורסמים פה בדרך כלל
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.