הסיפור של צים - כמה חוב אפשר למחוק עד לפירוק?

עופר שבח מתייחס להסדר החוב בצים
עופר שבח | (5)
נושאים בכתבה הסדר חוב צים

אחד מהסדרי החוב הגדולים במשק, וככל הנראה "התספורת" הגדולה ביותר לחוב של חברה ישראלית מגיע לישורת האחרונה, הסדר החוב של חברת צים שירותי ספנות משולבים בע"מ. לא מדובר בהסדר החוב הראשון של החברה וספק אם מדובר באחרון, אך ללא ספק מדובר הסדר משמעותי מאוד, כיוון שהשליטה עתידה לעבור מ"החברה לישראל" לנושים.

מה כולל ההסדר הזה?

לחברת צים יש חוב של כ-2.7 מיליארד דולר (כ- 9.5 מיליארד ש"ח) מתוכו 1.42 מיליארד דולר לבנקים זרים, 875 מיליון דולר למספנות והיתרה - 391 מיליון דולר, למחזיקי האג"ח. הבנקים והמספנות צפויים לספוג "תספורת" של כ-50% ובעוד מחזיקי איגרות החוב צפויים לספוג "תספורת" של כ-33%. הנושים יחדיו יקבלו כ-66% ממניות החברה ויהפכו לבעלי שליטה.

בהסדר החוב הקודם שנחתם בסוף 2009 בו נפרסו חובותיה של צים למספר שנים, הזרימה החברה לישראל כ-500 מיליון דולר לטובת ההסדר . ככל הנראה, גם בהסדר החוב המתגבש, תזרים החברה לישראל עוד כ-200 מיליון דולר' אלא שכעת, כאמור, תדולל אחזקתה ל-33%. המוטיב המרכזי של חברת צים לאורך ההסדר הייתה שעדיף לנושים לקבל את ההסדר מאשר ללכת לפירוק, שיותיר אותם עם נתח קטן בהרבה מן החוב, כ-6% בלבד.

מה ההשפעה על הכסף שלנו?

איגרות החוב של חברת צים הינן אגרות חוב "שהונפקו לגופים המוסדיים ואינן סחירות, ובשל כך, סביר שה"ציבור" לא מחזיק איגרות אלו בצורה ישירה אלה חשוף לאיגרות החוב הללו דרך מוצרי הפנסיה השונים. להערכתי, במהלך השנים האחרונות, שוערכו כלפי מטה בצורה משמעותית איגרות החוב הללו כך שאפשר שההסדר הנוכחי לא ישנה משמעותית את ערכן בספרי האחזקות של המוסדיים ואפשר אף שבשלב מסויים, במידה ומצב החברה ישתפר, יהיה up side מסויים.

האם הסדר החוב של צים מייצר הזדמנות, אם כן איפה?

הסרת מרכיבי חוסר הוודאות בשוויה של צים במודל שווי נכסי של אחזקות החברה לישראל מייצר אפשרות להערכת מצב טובה יותר. עד כה רוב המודלים לקחו בחשבון את שוויה של צים כאפס אך עדיין לא ברור היה אם תהינה הזרמות כסף נוספות מהחברה לישראל ואם תהינה כאלה, מה יהיה גובה הסכום המוזרם. עכשיו, שהלוט הוסר, ניתן לתמחר את צים ושאר הנכסים הסחירים של חברה לישראל בצורה מדויקת יותר. יתרה מכך, עצם התקדמות בהסדר יכול להביא לקידום המהלך שהחברה לישראל מתכננת, קרי פיצול אחזקות החברה לשני חברות. החברה לישראל הנסחרת במדד המעו"ף תישאר עם אחזקות כי"ל ובז"ן והחברה החדשה (שככל הנראה תונפק בלונדון) תקבל את שאר האחזקות לרבות, טאואר, צים, מיזם הרכב הסיני קורוס, ICG וכיו"ב.

המסקנה המתבקשת היא, כי סיום ההסדר יכול לשחרר פקק אשר עמד בפני המשקיעים הפוטנציאלים בחברה לישראל ועשוי ליצור הצפת ערך במניה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    יופיטר שוקי הון 22/01/2014 16:30
    הגב לתגובה זו
    סוכנים האמריראים!!!! אני לא כלב של אף אחת !! אני מדינה עצמאית !!!דיי לחנוק חברות ישראליות צים בקלות יכולה לבצע מיחזור חוב
  • 4.
    יופי של ניתוח (ל"ת)
    תהצ שולט 21/01/2014 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תמיד כיף לקרוא כתבות של עופר שבח (ל"ת)
    איציק 21/01/2014 20:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    וורן באפט 21/01/2014 17:03
    הגב לתגובה זו
    אכן נראה לי שווה קניה
  • 1.
    אי 21/01/2014 12:38
    הגב לתגובה זו
    כשחברה נכנסת להסדר חוב במדינה רצינית אוטומטית החברה צריכה להתפרק או להימכר למישהו אחר אבל בישראל ממלכת הפרייארים אפשר להיכשל שוב ושוב ולהמשיך הלאה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.