למה כעת נתונים גרועים עשויים להקפיץ את השוק?
היום נעסוק בשאלה המסקרנת והמדוברת ביותר בכלכלה העולמית בחודשים האחרונים, האם הבנק המרכזי של ארה"ב יודיע בקרוב על צמצום היקף הרכישות של ניירות ערך למאזניו. להערכתי, כן.
זה ארבע וחצי שנים מחזיק הפד ריבית נמוכה של 0%-0.25%, במהלכן הוציא לפועל שלוש תכניות של הרחבה כמותית. האחרונה בהן (QE3) כוללת רכישת אג"ח ממשלתיות וניירות ערך מגובי משכנתאות בסך כולל של 85 מיליארד דולר מדי חודש. בדרך זו מנסה הפד לחלץ את כלכלת ארה"ב מהאטה כלכלית ורפיון תעסוקתי. בד בבד הוא שואף להגדיל את קצב האינפלציה, כדי לא להיקלע לחולשה כרונית נוסח יפן של שני העשורים האחרונים.
בשלב זה דומה כי הפד מיצה את כל הכלים העומדים לרשותו, בלי שכלכלת ארה"ב תתקרב מספיק ליעדים שיגרמו לו לשנות כיוון: אבטלה נמוכה מ-6.5% ואינפלציה חזויה לשנה-שנתיים קדימה של מעל 2.5%. כבר הרבה זמן יש תחושה של דריכה במקום.
הפד יודע כי עוד ועוד הרחבות כמותיות יביאו לבסוף לאינפלציה פתאומית וחדה יותר, הריבית תתייקר מהר מדי ויציבות המחירים והיציבות הפיננסית תהיינה בסכנה. היות והמשבר הכלכלי הנוכחי ארוך וחסר תקדים, לא ברור אם יש לפד די כלים כדי לדעת מתי לעשות את הסוויץ'. גם הממשלה, הנמצאת בגירעון גדול, מתקשה לקבל החלטות ומחזירה שוב ושוב את הכדור למגרש של הפד. האיתותים הסותרים והמחלוקות בתוכו משקפים זאת, על רקע סיום כהונתו השנייה של בן ברננקי בקרוב.
הנתונים השוטפים לא מקלים על הפד והציבור לדעת אם שעת הש' מתקרבת: שוקי הבנייה והדיור מתאוששים והסנטימנט הצרכני גבוה, אך התקדמותו של שוק העבודה איטית ותנודתית מדי ונתוני התוצר לא מרשימים במיוחד. בנוסף, מדד מנהלי הרכש בתעשייה שב להתכווץ בחודש שעבר וההזמנות החדשות מהמפעלים ירדו בשיעור ניכר.
כך נוצרת מציאות מורכבת מבחינת שוקי ניירות הערך בכלל ואיגרות החוב בפרט. נתון "טוב מדי" מראה אולי שהמשק האמריקני עולה על דרך המלך, אך מעורר חשש שהפד ימהר לנצל זאת לצמצום הרכישות. נתון "רע מדי" יבטיח שהרכישות תימשכנה, אך התסכול מכך שהכלכלה לא מתאוששת גדל והולך.
כל עוד המגזר העסקי ושוק ההון לא ישתכנעו שכלכלת ארה"ב התאוששה לחלוטין, התנודתיות לפני ואחרי פירסום נתונים קריטיים תהייה גבוהה ובעייתית. את תשואות הפדיון על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב (בדגש על האג"ח ל-10 שנים) יפקדו גלים של עליות וירידות, וישליכו בתורן על איגרות החוב של ממשלות אחרות. הדברים נכונים במידה רבה לגבי ישראל, שכן הפער בין השתיים די מצומצם, בהינתן המציאות המדינית-ביטחונית והכלכלית-חברתית של המשק.
מבחינת נגיד בנק ישראל החדש המסר ברור - המשך סימני השאלה והטלטלות בשוק האג"ח של ארה"ב יקהה את עוקצה ויסבך מאוד את ניהולה של המדיניות המוניטארית המקומית. מזומנת לו עבודה קשה ולשוקי האג"ח כאן נכונים מבחנים רבים.
לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
