למה כעת נתונים גרועים עשויים להקפיץ את השוק?

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, מזרחי טפחות, מתייחס לאפשרויות העומדות לנגד עיניו של נגיד הפד ומכאן ההשפעות על הכלכלה הגלובלית העולמית
רונן מנחם |

היום נעסוק בשאלה המסקרנת והמדוברת ביותר בכלכלה העולמית בחודשים האחרונים, האם הבנק המרכזי של ארה"ב יודיע בקרוב על צמצום היקף הרכישות של ניירות ערך למאזניו. להערכתי, כן.

זה ארבע וחצי שנים מחזיק הפד ריבית נמוכה של 0%-0.25%, במהלכן הוציא לפועל שלוש תכניות של הרחבה כמותית. האחרונה בהן (QE3) כוללת רכישת אג"ח ממשלתיות וניירות ערך מגובי משכנתאות בסך כולל של 85 מיליארד דולר מדי חודש. בדרך זו מנסה הפד לחלץ את כלכלת ארה"ב מהאטה כלכלית ורפיון תעסוקתי. בד בבד הוא שואף להגדיל את קצב האינפלציה, כדי לא להיקלע לחולשה כרונית נוסח יפן של שני העשורים האחרונים.

בשלב זה דומה כי הפד מיצה את כל הכלים העומדים לרשותו, בלי שכלכלת ארה"ב תתקרב מספיק ליעדים שיגרמו לו לשנות כיוון: אבטלה נמוכה מ-6.5% ואינפלציה חזויה לשנה-שנתיים קדימה של מעל 2.5%. כבר הרבה זמן יש תחושה של דריכה במקום.

הפד יודע כי עוד ועוד הרחבות כמותיות יביאו לבסוף לאינפלציה פתאומית וחדה יותר, הריבית תתייקר מהר מדי ויציבות המחירים והיציבות הפיננסית תהיינה בסכנה. היות והמשבר הכלכלי הנוכחי ארוך וחסר תקדים, לא ברור אם יש לפד די כלים כדי לדעת מתי לעשות את הסוויץ'. גם הממשלה, הנמצאת בגירעון גדול, מתקשה לקבל החלטות ומחזירה שוב ושוב את הכדור למגרש של הפד. האיתותים הסותרים והמחלוקות בתוכו משקפים זאת, על רקע סיום כהונתו השנייה של בן ברננקי בקרוב.

הנתונים השוטפים לא מקלים על הפד והציבור לדעת אם שעת הש' מתקרבת: שוקי הבנייה והדיור מתאוששים והסנטימנט הצרכני גבוה, אך התקדמותו של שוק העבודה איטית ותנודתית מדי ונתוני התוצר לא מרשימים במיוחד. בנוסף, מדד מנהלי הרכש בתעשייה שב להתכווץ בחודש שעבר וההזמנות החדשות מהמפעלים ירדו בשיעור ניכר.

כך נוצרת מציאות מורכבת מבחינת שוקי ניירות הערך בכלל ואיגרות החוב בפרט. נתון "טוב מדי" מראה אולי שהמשק האמריקני עולה על דרך המלך, אך מעורר חשש שהפד ימהר לנצל זאת לצמצום הרכישות. נתון "רע מדי" יבטיח שהרכישות תימשכנה, אך התסכול מכך שהכלכלה לא מתאוששת גדל והולך.

כל עוד המגזר העסקי ושוק ההון לא ישתכנעו שכלכלת ארה"ב התאוששה לחלוטין, התנודתיות לפני ואחרי פירסום נתונים קריטיים תהייה גבוהה ובעייתית. את תשואות הפדיון על איגרות החוב של ממשלת ארה"ב (בדגש על האג"ח ל-10 שנים) יפקדו גלים של עליות וירידות, וישליכו בתורן על איגרות החוב של ממשלות אחרות. הדברים נכונים במידה רבה לגבי ישראל, שכן הפער בין השתיים די מצומצם, בהינתן המציאות המדינית-ביטחונית והכלכלית-חברתית של המשק.

מבחינת נגיד בנק ישראל החדש המסר ברור - המשך סימני השאלה והטלטלות בשוק האג"ח של ארה"ב יקהה את עוקצה ויסבך מאוד את ניהולה של המדיניות המוניטארית המקומית. מזומנת לו עבודה קשה ולשוקי האג"ח כאן נכונים מבחנים רבים.

לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.