סקטור האנרגיה בארה"ב צפוי לשנה חזקה, איך רצוי להיחשף?

רו"ח ערן קלינסקי, אנליסט בבית ההשקעות אפסילון,
ערן קלינסקי | (1)

קונפוציוס, גדול הפילוסופים של סין, שחי במאה ה-5 לפנה"ס, אמר ש"מי שאינו עוסק בעתיד הרחוק, דן עצמו לבעיות מיידיות". בהקשר זה, מעניין לבחון תהליכים חיוביים ארוכי טווח הפוקדים את סקטור האנרגיה בארה"ב.

סקטור האנרגיה בארה"ב, בדגש על ענף הציוד והשירותים, צפוי להיות אחד המעניינים בשנת 2013, ואף מעבר לכך.

בשנים האחרונות, בעקבות עליה בכמות המאגרים ושיפורים טכנולוגיים שמאפשרים להפיק גז ונפט ממאגרים מורכבים, נרשם גידול ניכר בייצור והפקה של נפט וגז טבעי בארה"ב. יתרה מכך, לפי הערכות משרד האנרגיה האמריקאי, עד שנת 2020 תעקוף ארה"ב את סעודיה ותהפוך ליצרנית הנפט הגדולה בעולם.

למגמה הזו השלכות כלכליות ופוליטיות רבות משמעות, אך כאן נתרכז בסקטור ספציפי שצפוי ליהנות במיוחד מהמגמה, סקטור הציוד והשירותים בתחום האנרגיה. לכאורה, כל סקטור האנרגיה צפוי ליהנות מהעלייה החדה בהיקף הייצור בארה"ב. יחד עם זאת, במידה וירשם גידול חד בהיצע בעקבות הגידול המהיר בייצור, יתכן ונחזה בלחץ מסוים על מחירי האנרגיה. לפיכך, חברות הנפט והגז הגדולות המחזיקות במאגרים ומוכרות את הנפט והגז עצמם עלולות לסבול מכך.

כאן המקום לציין כי קיים הבדל גדול בין גז טבעי, שקשה להוביל ולייצא ולכן מחירו שונה במקומות שונים בעולם (לדו' מחיר הגז הטבעי בארה"ב, שירד בצורה חדה עקב טכנולוגיית פצלי הגז שהובילה לעליה חדה בהיצע הגז), לבין הנפט, אשר לסוגיו השונים מחיר אחיד בכל העולם. בנוסף, יש לציין כי הביקושים החזקים מהשווקים המתעוררים צפויים לתמוך במחירי נפט גבוהים.

אז אילו חברות ייהנו מהגברת ייצור האנרגיה בארה"ב, כמעט בכל מצב?

החברות שצפויות בכל מקרה ליהנות מהגברת ההפקה והייצור של הנפט והגז הן חברות הציוד והשירותים, כגון חברות הקידוחים, ספקיות הציוד, החברות המעניקות שירותי תפעול ותחזוקה, שירותים הנדסיים ועוד. החברות הללו ייהנו מהגידול בייצור ובהפקת האנרגיה באופן ישיר, כל עוד מחירי האנרגיה לא ירדו בצורה חדה.

סה"כ על מנת לעשות קצת סדר, ניתן לסכם ולומר שענף הציוד והשירותים צפוי ליהנות, בין היתר, מהגורמים הבאים:

- סביבה נוכחית של מחירי נפט גבוהים

- מחסור עולמי באנרגיה, בעיקר בעקבות הביקושים החזקים מהשווקים המתעוררים

- ריבוי מאגרים, מרביתם מורכבים, המחייבים השקעות גבוהות בציוד, שירותים וכו'

- טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת ייצור והפקה של נפט ברווחים נאים

- סביבה של תשתיות תומכות הכוללות בתי זיקוק, צינורות הובלה (שותפויות מסוג (MLP's ועוד

- מדיניות תומכת של הממשל במשק האנרגיה מסיבות כלכליות ופוליטיות

- סביבת אשראי נוחה ונגישות גבוהה יחסית לשוק ההון בענף שהוא עתיר הון

מבחינת הסיכונים הכרוכים בהשקעה בענף, שהינו תנודתי ומחזורי, ניתן לציין את החשיפה והמתאם הגבוה למחיר הנפט, חשש מהאטה בביקושים, מיתון כלכלי, הידוק הרגולציה ומיסוי, וכן תקלות כאלה ואחרות (כגון הדליפה במפרץ מקסיקו ב- 2009, שגרמה לירידות חדות במניות הסקטור). מי שסבור שמחירי הנפט הינם גבוהים וצפויים לרדת בצורה חדה, השקעה בסקטור לא תתאים לו.

אז מה הדרך הטובה ביותר להיחשף לענף הציוד והשירותים?

ישנם כמה ETF's מעניינים בארה"ב המאפשרים חשיפה לענף ספציפי זה, ובעלויות נמוכות יחסית. רוב ה- ETF's בענף הינם דומים, ומורכבים מאותן חברות, אם כי בחלוקה שונה. בהקשר זה אציין את OIH ו-IEZ שלהן חשיפה גבוהה למספר חברות בודדות כמו Schlumberger ,National Oilwell Varco ו-Halliburton.

מנגד, ישנם XES ו-PXJ שהינם מפוזרים יותר. אציין שב-PXJ הניהול הוא יותר אקטיבי ומתחשב בתמחור, שיעורי צמיחה וכו'. דמי הניהול בו גבוהים יותר (0.63%לעומת 0.35% עד 0.47% באחרים), ורמת הסחירות בו נמוכה יותר.

כפי שניתן לראות בגרף הבא, המציג את ביצועי ה-ETF's בענף בשנה האחרונה מול מחיר הנפט, ל-ETF's מתאם גבוה למחיר הנפט (בכחול), אך הם רושמים ביצועי יתר מרשימים לעומתו:

בשורה התחתונה, השקעה בסקטור הציוד והשירותים נראית מעניינת, שכן היא מאפשרת חשיפה לחברות שייהנו באופן ישיר מהעלייה בהיקף הייצור וההפקה של נפט בארה"ב.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כתבה מענינת. אפשר סקירה על בזן ואגח פטרוכימים? (ל"ת)
    zivok1 06/01/2013 11:16
    הגב לתגובה זו
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.