סקטור האנרגיה בארה"ב צפוי לשנה חזקה, איך רצוי להיחשף?

רו"ח ערן קלינסקי, אנליסט בבית ההשקעות אפסילון,
ערן קלינסקי | (1)

קונפוציוס, גדול הפילוסופים של סין, שחי במאה ה-5 לפנה"ס, אמר ש"מי שאינו עוסק בעתיד הרחוק, דן עצמו לבעיות מיידיות". בהקשר זה, מעניין לבחון תהליכים חיוביים ארוכי טווח הפוקדים את סקטור האנרגיה בארה"ב.

סקטור האנרגיה בארה"ב, בדגש על ענף הציוד והשירותים, צפוי להיות אחד המעניינים בשנת 2013, ואף מעבר לכך.

בשנים האחרונות, בעקבות עליה בכמות המאגרים ושיפורים טכנולוגיים שמאפשרים להפיק גז ונפט ממאגרים מורכבים, נרשם גידול ניכר בייצור והפקה של נפט וגז טבעי בארה"ב. יתרה מכך, לפי הערכות משרד האנרגיה האמריקאי, עד שנת 2020 תעקוף ארה"ב את סעודיה ותהפוך ליצרנית הנפט הגדולה בעולם.

למגמה הזו השלכות כלכליות ופוליטיות רבות משמעות, אך כאן נתרכז בסקטור ספציפי שצפוי ליהנות במיוחד מהמגמה, סקטור הציוד והשירותים בתחום האנרגיה. לכאורה, כל סקטור האנרגיה צפוי ליהנות מהעלייה החדה בהיקף הייצור בארה"ב. יחד עם זאת, במידה וירשם גידול חד בהיצע בעקבות הגידול המהיר בייצור, יתכן ונחזה בלחץ מסוים על מחירי האנרגיה. לפיכך, חברות הנפט והגז הגדולות המחזיקות במאגרים ומוכרות את הנפט והגז עצמם עלולות לסבול מכך.

כאן המקום לציין כי קיים הבדל גדול בין גז טבעי, שקשה להוביל ולייצא ולכן מחירו שונה במקומות שונים בעולם (לדו' מחיר הגז הטבעי בארה"ב, שירד בצורה חדה עקב טכנולוגיית פצלי הגז שהובילה לעליה חדה בהיצע הגז), לבין הנפט, אשר לסוגיו השונים מחיר אחיד בכל העולם. בנוסף, יש לציין כי הביקושים החזקים מהשווקים המתעוררים צפויים לתמוך במחירי נפט גבוהים.

אז אילו חברות ייהנו מהגברת ייצור האנרגיה בארה"ב, כמעט בכל מצב?

החברות שצפויות בכל מקרה ליהנות מהגברת ההפקה והייצור של הנפט והגז הן חברות הציוד והשירותים, כגון חברות הקידוחים, ספקיות הציוד, החברות המעניקות שירותי תפעול ותחזוקה, שירותים הנדסיים ועוד. החברות הללו ייהנו מהגידול בייצור ובהפקת האנרגיה באופן ישיר, כל עוד מחירי האנרגיה לא ירדו בצורה חדה.

סה"כ על מנת לעשות קצת סדר, ניתן לסכם ולומר שענף הציוד והשירותים צפוי ליהנות, בין היתר, מהגורמים הבאים:

- סביבה נוכחית של מחירי נפט גבוהים

- מחסור עולמי באנרגיה, בעיקר בעקבות הביקושים החזקים מהשווקים המתעוררים

- ריבוי מאגרים, מרביתם מורכבים, המחייבים השקעות גבוהות בציוד, שירותים וכו'

- טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת ייצור והפקה של נפט ברווחים נאים

- סביבה של תשתיות תומכות הכוללות בתי זיקוק, צינורות הובלה (שותפויות מסוג (MLP's ועוד

- מדיניות תומכת של הממשל במשק האנרגיה מסיבות כלכליות ופוליטיות

- סביבת אשראי נוחה ונגישות גבוהה יחסית לשוק ההון בענף שהוא עתיר הון

מבחינת הסיכונים הכרוכים בהשקעה בענף, שהינו תנודתי ומחזורי, ניתן לציין את החשיפה והמתאם הגבוה למחיר הנפט, חשש מהאטה בביקושים, מיתון כלכלי, הידוק הרגולציה ומיסוי, וכן תקלות כאלה ואחרות (כגון הדליפה במפרץ מקסיקו ב- 2009, שגרמה לירידות חדות במניות הסקטור). מי שסבור שמחירי הנפט הינם גבוהים וצפויים לרדת בצורה חדה, השקעה בסקטור לא תתאים לו.

אז מה הדרך הטובה ביותר להיחשף לענף הציוד והשירותים?

ישנם כמה ETF's מעניינים בארה"ב המאפשרים חשיפה לענף ספציפי זה, ובעלויות נמוכות יחסית. רוב ה- ETF's בענף הינם דומים, ומורכבים מאותן חברות, אם כי בחלוקה שונה. בהקשר זה אציין את OIH ו-IEZ שלהן חשיפה גבוהה למספר חברות בודדות כמו Schlumberger ,National Oilwell Varco ו-Halliburton.

מנגד, ישנם XES ו-PXJ שהינם מפוזרים יותר. אציין שב-PXJ הניהול הוא יותר אקטיבי ומתחשב בתמחור, שיעורי צמיחה וכו'. דמי הניהול בו גבוהים יותר (0.63%לעומת 0.35% עד 0.47% באחרים), ורמת הסחירות בו נמוכה יותר.

כפי שניתן לראות בגרף הבא, המציג את ביצועי ה-ETF's בענף בשנה האחרונה מול מחיר הנפט, ל-ETF's מתאם גבוה למחיר הנפט (בכחול), אך הם רושמים ביצועי יתר מרשימים לעומתו:

בשורה התחתונה, השקעה בסקטור הציוד והשירותים נראית מעניינת, שכן היא מאפשרת חשיפה לחברות שייהנו באופן ישיר מהעלייה בהיקף הייצור וההפקה של נפט בארה"ב.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כתבה מענינת. אפשר סקירה על בזן ואגח פטרוכימים? (ל"ת)
    zivok1 06/01/2013 11:16
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.