סקטור האנרגיה בארה"ב צפוי לשנה חזקה, איך רצוי להיחשף?
קונפוציוס, גדול הפילוסופים של סין, שחי במאה ה-5 לפנה"ס, אמר ש"מי שאינו עוסק בעתיד הרחוק, דן עצמו לבעיות מיידיות". בהקשר זה, מעניין לבחון תהליכים חיוביים ארוכי טווח הפוקדים את סקטור האנרגיה בארה"ב.
סקטור האנרגיה בארה"ב, בדגש על ענף הציוד והשירותים, צפוי להיות אחד המעניינים בשנת 2013, ואף מעבר לכך.
בשנים האחרונות, בעקבות עליה בכמות המאגרים ושיפורים טכנולוגיים שמאפשרים להפיק גז ונפט ממאגרים מורכבים, נרשם גידול ניכר בייצור והפקה של נפט וגז טבעי בארה"ב. יתרה מכך, לפי הערכות משרד האנרגיה האמריקאי, עד שנת 2020 תעקוף ארה"ב את סעודיה ותהפוך ליצרנית הנפט הגדולה בעולם.
למגמה הזו השלכות כלכליות ופוליטיות רבות משמעות, אך כאן נתרכז בסקטור ספציפי שצפוי ליהנות במיוחד מהמגמה, סקטור הציוד והשירותים בתחום האנרגיה. לכאורה, כל סקטור האנרגיה צפוי ליהנות מהעלייה החדה בהיקף הייצור בארה"ב. יחד עם זאת, במידה וירשם גידול חד בהיצע בעקבות הגידול המהיר בייצור, יתכן ונחזה בלחץ מסוים על מחירי האנרגיה. לפיכך, חברות הנפט והגז הגדולות המחזיקות במאגרים ומוכרות את הנפט והגז עצמם עלולות לסבול מכך.
כאן המקום לציין כי קיים הבדל גדול בין גז טבעי, שקשה להוביל ולייצא ולכן מחירו שונה במקומות שונים בעולם (לדו' מחיר הגז הטבעי בארה"ב, שירד בצורה חדה עקב טכנולוגיית פצלי הגז שהובילה לעליה חדה בהיצע הגז), לבין הנפט, אשר לסוגיו השונים מחיר אחיד בכל העולם. בנוסף, יש לציין כי הביקושים החזקים מהשווקים המתעוררים צפויים לתמוך במחירי נפט גבוהים.
אז אילו חברות ייהנו מהגברת ייצור האנרגיה בארה"ב, כמעט בכל מצב?
החברות שצפויות בכל מקרה ליהנות מהגברת ההפקה והייצור של הנפט והגז הן חברות הציוד והשירותים, כגון חברות הקידוחים, ספקיות הציוד, החברות המעניקות שירותי תפעול ותחזוקה, שירותים הנדסיים ועוד. החברות הללו ייהנו מהגידול בייצור ובהפקת האנרגיה באופן ישיר, כל עוד מחירי האנרגיה לא ירדו בצורה חדה.
סה"כ על מנת לעשות קצת סדר, ניתן לסכם ולומר שענף הציוד והשירותים צפוי ליהנות, בין היתר, מהגורמים הבאים:
- סביבה נוכחית של מחירי נפט גבוהים
- מחסור עולמי באנרגיה, בעיקר בעקבות הביקושים החזקים מהשווקים המתעוררים
- ריבוי מאגרים, מרביתם מורכבים, המחייבים השקעות גבוהות בציוד, שירותים וכו'
- טכנולוגיה מתקדמת המאפשרת ייצור והפקה של נפט ברווחים נאים
- סביבה של תשתיות תומכות הכוללות בתי זיקוק, צינורות הובלה (שותפויות מסוג (MLP's ועוד
- מדיניות תומכת של הממשל במשק האנרגיה מסיבות כלכליות ופוליטיות
- סביבת אשראי נוחה ונגישות גבוהה יחסית לשוק ההון בענף שהוא עתיר הון
מבחינת הסיכונים הכרוכים בהשקעה בענף, שהינו תנודתי ומחזורי, ניתן לציין את החשיפה והמתאם הגבוה למחיר הנפט, חשש מהאטה בביקושים, מיתון כלכלי, הידוק הרגולציה ומיסוי, וכן תקלות כאלה ואחרות (כגון הדליפה במפרץ מקסיקו ב- 2009, שגרמה לירידות חדות במניות הסקטור). מי שסבור שמחירי הנפט הינם גבוהים וצפויים לרדת בצורה חדה, השקעה בסקטור לא תתאים לו.
אז מה הדרך הטובה ביותר להיחשף לענף הציוד והשירותים?
ישנם כמה ETF's מעניינים בארה"ב המאפשרים חשיפה לענף ספציפי זה, ובעלויות נמוכות יחסית. רוב ה- ETF's בענף הינם דומים, ומורכבים מאותן חברות, אם כי בחלוקה שונה. בהקשר זה אציין את OIH ו-IEZ שלהן חשיפה גבוהה למספר חברות בודדות כמו Schlumberger ,National Oilwell Varco ו-Halliburton.
מנגד, ישנם XES ו-PXJ שהינם מפוזרים יותר. אציין שב-PXJ הניהול הוא יותר אקטיבי ומתחשב בתמחור, שיעורי צמיחה וכו'. דמי הניהול בו גבוהים יותר (0.63%לעומת 0.35% עד 0.47% באחרים), ורמת הסחירות בו נמוכה יותר.
כפי שניתן לראות בגרף הבא, המציג את ביצועי ה-ETF's בענף בשנה האחרונה מול מחיר הנפט, ל-ETF's מתאם גבוה למחיר הנפט (בכחול), אך הם רושמים ביצועי יתר מרשימים לעומתו:
בשורה התחתונה, השקעה בסקטור הציוד והשירותים נראית מעניינת, שכן היא מאפשרת חשיפה לחברות שייהנו באופן ישיר מהעלייה בהיקף הייצור וההפקה של נפט בארה"ב.
- 1.כתבה מענינת. אפשר סקירה על בזן ואגח פטרוכימים? (ל"ת)zivok1 06/01/2013 11:16הגב לתגובה זו

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.