נוב' בשוק ההנפקות, חברות הנדל"ן שוב נתנו את הטון

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מסכם את הנעשה בשוק ההנפקות של אג"ח הקונצרניות במהלך חודש נובמבר 2012 והחודשים ינואר-נובמבר 2012, ומשווה אותם לתקופה המקבילה אשתקד
סיון ליימן |

חודש נובמבר, במהלכו התקיים מבצע "עמוד ענן", התאפיין בהתעוררות מסוימת בשוק ההנפקות על אף המצב הביטחוני הלא פשוט. במהלך החודש שחלף בוצעו חמש הנפקות של אג"ח בהיקף כולל של קרוב למיליארד שקלים. כמו בחודשים הקודמים לו, ספטמבר ואוקטובר, גם בנובמבר נתנו את הטון בשוק ההנפקות חברות הנדל"ן עם שלוש הנפקות - ארפורט סיטי, בראק אן וי ודה לסר (שתי החברות האחרונות הינן חברות זרות).

כמו כן התקיימו הנפקות של בית ההשקעות דש איפקס וחברת הליסינג שלמה החזקות. בדיקה חודשית עדכנית לחודש דצמבר של תשואות אג"ח הקונצרניות הנסחרות בבורסה בת"א מלמדת שמתוך 228 חברות שהנפיקו אג"ח, קיימות 85 חברות להן סדרה אחת לפחות הנסחרת בתשואה של למעלה מ-10%. מדובר בשיפור משמעותי לעומת חודש נובמבר (97 חברות) ואוקטובר (116 חברות). הנתון מלמד אותנו ש-37% מהחברות שהנפיקו אג"ח בבורסה בת"א יתקשו לגייס חוב נוסף ברמת התשואות הנוכחית.

הציבור שרכש קרנות אג"ח קונצרניות בסכום של 1.3 מיליארד שקלים באוקטובר, המשיך ורכש בנובמבר קרנות אג"ח קונצרניות בסך 2 מיליארד שקלים. הוא הגורם העיקרי לירידת התשואות בשוק המדובר. מינואר ועד נובמבר 2012 גוייס סכום כולל של כ-21.5 מיליארד שקלים בשוק ההנפקות לעומת כ-30.5 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה בשנת 2011 - ירידה חדה של 29.4%. כמו כן, התבצעו בתקופה זו 42 הנפקות בלבד לעומת 73 הנפקות בתקופה המקבילה בשנת 2011.

נתון נוסף הבולט השנה בשוק ההנפקות הינו היעדרן של אג"ח לא מדורגות. מתחילת השנה ראינו רק ארבע הנפקות של אג"ח לא מדורגות בהיקף כולל זניח של פחות מ-600 מיליון שקלים המהווה כ-2.7% מסה"כ הגיוסים, זאת לעומת 16 הנפקות בתקופה המקבילה אשתקד בסכום של כמיליארד שקלים המהווים 3.4% מסך כל הגיוסים.

המגזרים הבולטים השנה בשוק ההנפקות הינם מגזר הבנקים האחראי על גיוס של קרוב ל-8.5 מיליארד שקל (לעומת 11.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2011), ומגזר הנדל"ן עם גיוס של קרוב ל-5 מיליארד שקל (לעומת כ-6.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2011). החברות שהנפיקו את החוב הגדול ביותר השנה הינן חברת החשמל ובנק פועלים עם גיוס של 2.9 ו-2.8 מיליארד שקל בהתאמה.

לסיכום, למרות התאוששות מסוימת בשוק ההנפקות גם בנובמבר לא חצה סך הגיוסים הכולל את רף מיליארד השקלים. עם זאת, חזרתו של הציבור לקרנות אג"ח הקונצרניות בחודשים אוקטובר ונובמבר (גיוס של 3.3 מיליארד שקל) תרמה לירידת התשואות בשוק. תחילת חודש דצמבר מעידה על המשך המגמה. אם מוסיפים לכך ביקוש מצד הגופים המוסדיים ואת מגמת הירידה של הריבית במשק, עשויים כל אלה יחדיו לעורר לחיים את שוק ההנפקות.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.