נוב' בשוק ההנפקות, חברות הנדל"ן שוב נתנו את הטון
חודש נובמבר, במהלכו התקיים מבצע "עמוד ענן", התאפיין בהתעוררות מסוימת בשוק ההנפקות על אף המצב הביטחוני הלא פשוט. במהלך החודש שחלף בוצעו חמש הנפקות של אג"ח בהיקף כולל של קרוב למיליארד שקלים. כמו בחודשים הקודמים לו, ספטמבר ואוקטובר, גם בנובמבר נתנו את הטון בשוק ההנפקות חברות הנדל"ן עם שלוש הנפקות - ארפורט סיטי, בראק אן וי ודה לסר (שתי החברות האחרונות הינן חברות זרות).
כמו כן התקיימו הנפקות של בית ההשקעות דש איפקס וחברת הליסינג שלמה החזקות. בדיקה חודשית עדכנית לחודש דצמבר של תשואות אג"ח הקונצרניות הנסחרות בבורסה בת"א מלמדת שמתוך 228 חברות שהנפיקו אג"ח, קיימות 85 חברות להן סדרה אחת לפחות הנסחרת בתשואה של למעלה מ-10%. מדובר בשיפור משמעותי לעומת חודש נובמבר (97 חברות) ואוקטובר (116 חברות). הנתון מלמד אותנו ש-37% מהחברות שהנפיקו אג"ח בבורסה בת"א יתקשו לגייס חוב נוסף ברמת התשואות הנוכחית.
הציבור שרכש קרנות אג"ח קונצרניות בסכום של 1.3 מיליארד שקלים באוקטובר, המשיך ורכש בנובמבר קרנות אג"ח קונצרניות בסך 2 מיליארד שקלים. הוא הגורם העיקרי לירידת התשואות בשוק המדובר. מינואר ועד נובמבר 2012 גוייס סכום כולל של כ-21.5 מיליארד שקלים בשוק ההנפקות לעומת כ-30.5 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה בשנת 2011 - ירידה חדה של 29.4%. כמו כן, התבצעו בתקופה זו 42 הנפקות בלבד לעומת 73 הנפקות בתקופה המקבילה בשנת 2011.
נתון נוסף הבולט השנה בשוק ההנפקות הינו היעדרן של אג"ח לא מדורגות. מתחילת השנה ראינו רק ארבע הנפקות של אג"ח לא מדורגות בהיקף כולל זניח של פחות מ-600 מיליון שקלים המהווה כ-2.7% מסה"כ הגיוסים, זאת לעומת 16 הנפקות בתקופה המקבילה אשתקד בסכום של כמיליארד שקלים המהווים 3.4% מסך כל הגיוסים.
המגזרים הבולטים השנה בשוק ההנפקות הינם מגזר הבנקים האחראי על גיוס של קרוב ל-8.5 מיליארד שקל (לעומת 11.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2011), ומגזר הנדל"ן עם גיוס של קרוב ל-5 מיליארד שקל (לעומת כ-6.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2011). החברות שהנפיקו את החוב הגדול ביותר השנה הינן חברת החשמל ובנק פועלים עם גיוס של 2.9 ו-2.8 מיליארד שקל בהתאמה.
לסיכום, למרות התאוששות מסוימת בשוק ההנפקות גם בנובמבר לא חצה סך הגיוסים הכולל את רף מיליארד השקלים. עם זאת, חזרתו של הציבור לקרנות אג"ח הקונצרניות בחודשים אוקטובר ונובמבר (גיוס של 3.3 מיליארד שקל) תרמה לירידת התשואות בשוק. תחילת חודש דצמבר מעידה על המשך המגמה. אם מוסיפים לכך ביקוש מצד הגופים המוסדיים ואת מגמת הירידה של הריבית במשק, עשויים כל אלה יחדיו לעורר לחיים את שוק ההנפקות.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.2%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- מחר בבורסה - ארית, תקציב, אג"ח
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
