מה צפוי לנו ב-2012? הנה שני תרחישים אפשריים

דן הלמן, מנכ"ל הלמן אלדובי קרנות נאמנות, מציג הגיגיו לגבי עתיד שוק ההון בארץ ובעולם בעקבות המשברים והתנודתיות בבורסות המובילות ובכלל
דן הלמן | (4)

שנת 2011 הייתה שנה עגומה למשקיעים בארץ ובעולם. כמעט כל תחום השקעות גרם להפסדים בתיקים. החלק העצוב, שההפסדים בתיקים נגרמו על רקע החששות מגלישה למיתון עולמי (שטרם קרה) ועל רקע משבר החובות של אירופה (שלא נפתר מצד אחד, אך מטופל על ידי הפוליטיקאים ונראה כי עתיד להיבלם). רמות המינוף הגבוהות בארץ ובעולם בשנים 2006-2007 עדיין משפיעות על החברות. קשיי הנזילות של הבנקים בעולם מצד אחד והחששות של המשקיעים מצד שני יוצרים תנועת מלקחיים על חברות בעלות מינוף גבוה אשר מתקשות לגלגל חובותיהן. אנו עדים לעלייה מתמשכת בתשואות באגרות חוב של אותן חברות. כאשר ההשלכות מתרחבות גם לחברות ישנה יותר יציבות פיננסית.

מהרבה בחינות 2012 צפויה להיות שנת מבחן. העולם הפיננסי הגיע לקו פרשת המים והזמן פועל לרעת המשקיעים. השאלה המרכזית היא האם העולם הפיננסי הולך להחליק במדרון המיתון על גב החובות הגדולים של החברות והמדינות, כפי ששוקי ההון "חזו" במהלך שנת 2011?

אם התרחיש המדובר יתממש, 2011 הייתה קדימון קטן אל מול עוצמת הירידות הצפויה בשוקי המניות והאג"ח העולמיים. סביר להניח כי אם נמשיך ללכת במסלול של מיתון, ואירופה לא תצליח לפתור את בעיית החובות שלה, או לכל הפחות להשתלט על בעיית החוב, הפאניקה עלולה להתפשט לכל חלקה טובה. במקרה כזה, אין משמעות בטווח הקצר לערך הכלכלי האמיתי של נכסים. אם התסריט יבוא לכדי מציאות, משקיע עתיר מזומנים (ושווי מזומנים) בתיק יוכל לנצל את "הדם ברחובות", לקנות נכסים במחירים מצחיקים ולהשיג תשואה מדהימה. תסריט זהה, אם כי לא בעוצמתו, קרה למי שהשקיע בסוף 2008 וקצר את הפירות בצורת תשואות של עשרות אחוזים תוך 12 חודשים לערך.

יחד עם זאת, יתכן וכי העולם לא יקלע למשבר פיננסי כה חמור. אירופה עוד עשויה להתעשת בזמן, לשים את הריב פוליטי / מדיני בצד, ולהציל את עצמה והעולם. יכול להיות שזה לא יקרה מחר או ברבעון הראשון של 2012 אך במידה ואירופה תתעשת, ארה"ב תחזור לצרוך ולצמוח, והחצי השני של 2012 יכול להניב תשואות חלומיות. במידה והצמיחה חוזרת לעולם, החצי השני של 2012 יניב תשואה של שנה וחצי וכך הבורסות יעלו לא רק על רקע ההתאוששות של 2012, אלא גם יתקנו את החששות שאפיינו את 2011 וגרמו לירידות.

כך או אחרת דבר אחד ברור לנו - רמות הסיכון שראינו בשנה האחרונה ימשיכו לאפיין את שוקי ההון גם ב-2012. התנודתיות תמשך בארץ ובעולם והמתאם בין השווקים השונים ימשיך להתחזק. עוד מוקדם לדעת, אך ייתכן כי בעקבות המשבר של 2008 והשלכותיו, סטיות התקן בעולם כולו עלו ועשויות להישאר כך בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שורה תחתונה מה אתה ובית ההשקעות שלך חושבים? (ל"ת)
    ברור שאו זה או זה... 27/12/2011 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    או שתהיה שנה טובה בבורסה או שלא? מדהים ממש! (ל"ת)
    טור סתמי ללא שום ערך 27/12/2011 14:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה שבטוח זה שאו שיירד גשם או שלא יירד גשם (ל"ת)
    יוסי 27/12/2011 12:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבי 27/12/2011 12:10
    הגב לתגובה זו
    אני לא מנכ" ל הלמן אלדובי ואני אומר לכם ב 2012 יהיו עליות או ירידות !
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע