התעשיין הצעיר 2007: 12 שעות עבודה ביום תחת לחץ
משאל שערכה התאחדות התעשיינים בקרב עשרות תעשיינים צעירים מצייר את הפרופיל הממוצע שלהם ב-2007 : עובדים בלחץ 10 - 12 שעות ביום, בחברה בבעלות משפחתית, עובד גם בסופי שבוע, נשוי, בן 31 - 40 ומקדיש 6 - 10 שעות שבועיות לפעילות פנאי עם משפחתו.
מהמשאל מתברר, כי 86% מהתעשיינים הצעירים שהשתתפו במשאל עובדים תחת לחץ, רובם בשל העדר לוח זמנים מתוכנן. סיבות אחרות לעבודה בלחץ הינן הטיפול במקרים דחופים שלא תוכננו בסדר היום, העדר שלד ניהולי, עומס ומחסור בכח-אדם.
68% מהתעשיינים הצעירים עובדים 10 - 12 שעות ביום, 6% עובדים יותר מ-13 שעות ביום, ו-25% עובדים עד 9 שעות ביום.
אריק גרבלסקי, יו"ר פורום דור ההמשך בהתאחדות התעשיינים מוסיף, כי 72% מהתעשיינים הצעירים עובדים בחברה בבעלות משפחתית, 51% נוהגים לעבוד גם בסופי שבוע, ו-69% מגיעים לעבודה בלבוש ספורטיבי.
בנוסף, עולה מן המשאל בקרב התעשיינים הצעירים כי 35% מהתעשיינים הצעירים מקדישים 6 - 10 שעות שבועיות לפעילות פנאי עם משפחתם, 28% מקדישים לכך 11 - 15 שעות בשבוע, 24% מקדישים לפעילות פנאי משפחתית עד 5 שעות שבועיות ו-12% מקדישים לכך יותר מ-16 שעות שבועיות.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
