האם הפסימיות בשווקים היתה ידועה מראש ואיך להעריך את המאקרו על ידי המיקרו?
למה יש מניות שנופלות אחרי פרסום דוחות טובים, מהן שיחות וועידה בין מנכ"לים לאנליסטים ומה הן מלמדות אותנו על הכלכלה? וגם - מי באמת יכולות להרוויח בתחום הרכבים החשמליים?
האינפלציה בורחת. הנתון שפורסם אתמול בצהריים הפיל את השוק האמריקאי. שתי עשיריות בלבד של פספוס - 8.3% ולא 8.1% והמדדים קרסו, כשהנאסד"ק נופל 5%. השווקים ציפו להפתעה חיובית והתאכזבו מההפתעה השלילית. הם אומנם ציפו להמשך עלייה בריבית, אבל האינפלציה תכריח את הנגיד האמריקאי, ג'רום פאוול להמשיך בקו העלאות הריבית ואפילו לחזק ולהאיץ אותו. אתמול, לראשונה זה עשרות שנים דיברו כבר על העלאת ריבית של 1% בפעימה אחת.
הנתונים וההערכות האלו מבטאות פסימיות, ואפשר היה להריח את זה מדיווחי החברות בחודשים האחרונים. אפשר לגזור מהמיקרו מידע על המאקרו - כלומר ניתן להסיק מדוחות החברות מידע על הכלכלה כולה. בפועל מה שחשוב זה לא רק הדוח עצמו, אלא בעיקר מה הולך להיות בהמשך.
תכנים קשורים:
כשאג"ח ממשלת ארה"ב בתשואה של 4%, למה בכלל לקנות את מניית אפל?
מאקרו - עוד מבט לא מעודד על העתיד
שאלת המפתח בהשקעות היא לא מה היה אלא מה יהיה. חברה יכולה להציג רווחי שיא אך מנייתה יכולה לרדת אחרי הדוחות, כיון שרווחי השיא הללו הם החדשות של אתמול. מה שמעניין את המשקיעים זה לאן החברה הולכת מכאן והלאה ולא מה היא עשתה אתמול, ולכן אם התשובה לכך היא פסימית יותר לאחר הדוחות, כנראה שהשווי הנוכחי של החברה הוא פשוט לא נכון. כך לדוגמה, ראינו לאחרונה את חברת צים הישראלית מציגה רווחי שיא אך נופלת במסחר, כיון שההנחה היא שהמבט לעתיד זרוע בעננים שחורים.
- "הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
- מה הדליק לגולדמן זאקס נורות אדומות - ומה זה אומר על התיק שלכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק עולה ויורד לאחרונה בצורה תזיזיתית בהרבה מהממוצע, בעיקר עקב חוסר הוודאות לגבי השאלה מה יהיה. לתחושת חוסר הוודאות מוסיפה גם ההבנה שהמבוגר האחראי, כלומר הכלכלנים שאמורים לנווט את הכלכלה העולמית על פני המים הסוערים טעו בניווט, בראשם, כמובן, הפדרל רזרב שראה את האינפלציה כ"זמנית" יותר מדי זמן ואחר בתגובתו. אולי עקב הטעות הזו ואולי מסיבות אחרות הפד נמנע מהתווית מסלול ברור לגבי המשך מדיניותו ומגיב להתפתחויות מחודש לחודש, כשהשוק מנסה כל פעם מחדש לנחש איך הוא יגיב בחודש הבא, ומכאן תחושת ה"מניה דיפרסיה" בשווקים. מאז אמצע יוני ועד אמצע אוגוסט זינק ה-S&P 500 ב-13.5%, בשבועיים האחרונים של אוגוסט הוא מחק 7.5%, ומאז ועד אתמול, פחות משבועיים נוספים, עלה שוב בכ-4%. ואתמול נפילות על רקע המדד הגבוה. חוזרים לשלב ה"דיפרסיה" במניה דיפרסיה הזו, אך מי יודע מה מחכה בשבוע הבא.
אינדיקציה נוספת שיכולה לתת כיוון מחשבה הוא הסתכלות על המאקרו דרך המיקרו. לא בדיקה של מה חושבים מנווטי המדיניות המאקרו כלכלית, אלא דווקא אלו שחשים את השוק ברמה היומיומית, במגע ישיר עם העסקים עצמם, כלומר מנכ"לי החברות הנסחרות בבורסה. אמנם לא כל מנכ"ל חברה נהנה מפרספקטיבה רחבה של כל השוק, אך אם הייתה דרך לשקלל את ההשקפות של המנכ"לים השונים לאיזה שהיא קריאת כיוון כללית, הרי שהדבר עשוי לשמש כאינדיקטור חשוב לגבי הערכת המשך המגמה בשווקים, לא פחות מהניחוש מה יגיד ג'רום פאוול במענה לשאלה של עיתונאי כלשהו במסיבת העיתונאים המסורתית שלאחר הכרזת הריבית.
לאחר פרסום הדוחות הכספיים נוהגות החברות לנהל שיח פתוח עם עיתונאים ומשקיעים באמצעות שיחות ועידה. המנהלים מציגים את הדוחות והדגשים החשובים להם, עונים לשאלות ומספקים הערכות להמשך ומספקים לא פעם גם הערכות המאקרו כלכליות, הנובעות מהמגע הישיר שלהם עם השטח וההיכרות עם השווקים הפיננסים. לעיתים קרובות מדי מנוצלות השיחות הללו לטפיחה עצמית על השכם על התוצאות "הנהדרות" שהחברה בהנהלתם הציגה ברבעון האחרון. אבל הזאבים של וול סטריט מתוחכמים יותר, יודעים לקרוא היטב את המספרים ולהקשיב למילים החשובות בין השורות, ושם לפעמים ניתן לקבל את קריאת הכיוון עליה דיברנו קודם לכן.
- הפד הוריד ריבית והשווקים מזנקים – אילו אתגרים מחכים בהמשך
- טראמפ פנה לבית המשפט העליון כדי לפטר את ליסה קוק
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
בחברת המחקר Factset ערכו בדיקה שיכולה להוות קריאת כיוון מסוימת ועולה מתוך שיחות הוועידה הללו. זוהי לא שיטה חדשה, וכבר נעשה בה שימוש בעבר. הרעיון הוא לעקוב אחר תדירות ההופעה של מילים מסוימות בשיחות הוועידה הללו. הממצאים ביחס לרבעון האחרון לא מעודדים במיוחד. מסקירת שיחות הוועידה של כל חברות ה-S&P 500 שפרסמו את דוחותיהן בין ה-15 ביוני ל-8 בספטמבר עולה כי 240 מתוכן הזכירו את המילה מיתון במהלך המפגש הזה. לשם השוואה, הממוצע החמש שנתי הוא 52 פעמים בלבד. זוהי הכמות הגבוהה ביותר מאז 2010. ברבעון הראשון של שנת 2020, עם תחילת משבר הקורונה, המספר היה 212 פעמים בלבד.
המילה "אינפלציה" כיכבה אף היא עם 412 חברות שהתייחסו אליה בשיחות הוועידה של דוחות הרבעון השני, והמילים "שרשראות אספקה" הופיעו 325 פעמים. בעוד מספר החברות שהזכירו את שני המושגים הללו גבוה יותר מאשר אלו שהזכירו "מיתון", הרי שבשני אלו המגמה היא ירידה קלה מהרבעון הקודם, ואילו לגבי המילה מיתון מדובר ברבעון שני ברציפות שנרשם זינוק בשיעור תלת ספרתי. מ-15 ברבעון הרביעי של שנת 2021, ל-114 ברבעון הראשון של שנת 2022 וכאמור, עד 240 ברבעון האחרון.
מבחינת הסקטורים, הסקטור הפיננסי מוביל עם 85% מהחברות המדווחות שהזכירו את המילה מיתון, מגזר הנדלן אחריו עם 73%. מגזר היוטליטיס (תשתיות מסוג אספקת חשמל מים או גז ביתיים וכדו') ומגזר הבריאות, שני מגזרים שפחות חשופים להשפעה של מיתון, נמצאים בתחתית הרשימה עם 22% ו-14% בהתאמה.
אז אמנם זה רק אינדיקטור אחד, ובסופו של דבר נובע מראיה סובייקטיבית למדי של חברות שפעילות בסקטורים מסוימים, וכמו כן מעורבים פה גם אינטרסים של אותן חברות, להצדיק ירידה מסוימת בביצועים או להוריד את ציפיות השוק כדי "להפתיע" יותר מאוחר, אולם כדאי לכל הפחות לקחת אותו בחשבון כשמנסים להבין מה התשובה לשאלת המפתח "מה יהיה".
מיקרו - מי תהיה ה"ליוויס" של הבהלה לזהב המכוניות החשמליות?
מהבהלה לזהב בקליפורניה של המאה ה-19 לא נותר הרבה במאה ה-21, אבל ישנו מוצר אחד שנולד אז בערבות המערב הפרוע ונשאר עמנו עד היום. הכורים היו זקוקים לבגדי עבודה מבד חזק ועמיד, ולווי שטראוס, המהגר היהודי, סיפק להם אותו. לחברה שהקים קראו LEVI STRAUSS & CO. CL A ולמוצר החדש שהוא ייצר שענה על הצורך המסוים הזה אנו קוראים היום ג'ינס. מחקרים מראים שבתקופת הבהלה לזהב, המרוויחים הגדולים לא תמיד היו מחפשי הזהב עצמם אלא דווקא אלו שסיפקו להם את הציוד - אתי חפירה, מסננים, בגדים מתאימים וכדו'.
לעיתים קרובות ישנו מוצר נוצץ שתופס הרבה תשומת לב מצד המשקיעים אך מי שמייצר לא פחות ערך, ולעיתים אף יותר, הן דווקא החברות שמספקות מוצרים משלימים או חומרי גלם לאותו מוצר נוצץ. כך לדוגמה, מבום ההיטק בישראל, שיצר לא מעט חברות מפסידות או מדשדשות, נהנו לא פחות מחברות ההיטק עצמן חברות הנדל"ן המניב שמשכירות להן משרדים.
אחד המוצרים הלוהטים בשנים האחרונות הוא רכב חשמלי. הסקטור הזה יצר חברות בעשרות ומאות מיליארדי דולרים, ובין השאר גם את האיש העשיר בעולם כיום אלון מאסק. גם חברות הרכב המסורתיות שנאבקו במשך שנים ארוכות, וחלקן אף עמדו על סף פשיטת רגל, מיהרו להצטרף לטרנד הלוהט והכריזו על תוכניות עסקיות במיליארדי דולרים. בינתיים, עם זאת, לא מעט מהכוכבות הללו נתקלות בקשיים לא מועטים. טסלה TESLA INC אמנם מוכרת היטב אך עדיין נסחרת במכפילים דימיוניים, וחברות כמו ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE או ניקולה NIKOLA CORPORATION הסבו לא מעט אכזבות למשקיעים. חברת פולסטר (סימול PSNY), החברה הבת של וולוו שמתמקדת ברכב החשמלי כבר איבדה מעל 20% מההנפקה למרות שהיא מוכרת במספרים יפים. נזכור גם את התחרות המתגברת מצד הסיניות (בהן גם ניתן להשקיע כמובן, למי שלא חושש מהשקעה בחברות שמקורן במדינות דיקטטוריות), ונבין שבינתיים התשואות בסקטור, למעט טסלה, אינן מרקיעות שחקים. קרוב לוודאי עם זאת, שתחום הרכב החשמלי יחליף לחלוטין את עולם הרכב המסורתי, ולכן ייתכן שגם התשואות עוד יגיעו בהמשך.
יחד עם זאת, כדאי לבדוק גם את הסנשו פנשה של הרכב החשמלי, או הלווי שטראוס שלו. מי עוד יכול להרוויח מהתחום המתפתח? ברור למדי שיצרניות הסוללות החשמליות או אפילו חומרי הגלם כמו ליתיום צפויות ליהנות מהתגברות מגמת החשמול בשווקי הרכב. ישנן תחומים שעדיין נופלים תחת הגדרת החלום כמו כבישים מטעינים ( אלקטריאון -0.37% או יריעות סולאריות שנפרשות על הרכבים. אלו תחומים ספקולטיבים מאד שעוד לא הוכיחו כדאיות כלכלית.
ייתכן שהסקוטי פיפן האמיתי של המיקל ג'ורדן הזה (כן, דימוי נוסף של אותו רעיון...) הוא תחום עמדות הטעינה שייהנה מפריחת הרכב החשמלי. התחום הזה גם מורכב מתתי תחומים. ישנן עמדות טעינה בכבישים שנועדו לנסיעות ארוכות יותר, והמודל העסקי בנוי על גביית דמי מנוי או תשלום על החשמל הנצרך. חברות אחרות מייצרות את עמדות הטעינה הציבוריות הללו ומוכרות לחברות המתקינות והמתפעלות. ישנן גם כאלה הבונות עמדות ביתיות ומרוויחות ממכירה והתקנה של עמדות כאלה. עוד תת סקטור הוא פיתוח תוכנה כדי לתמוך בתשלומים או באופטימזצייה של הטעינה ועוד. על כל פנים נראה שהצורך בשרותים ומוצרים מסוג זה כמו גם מגוון המוצרים והפיתוחים רק יגדל.
יחד עם זאת, יש לציין שישנם גם סיכונים לא מועטים בתחום. עם עלית טווח הנסיעה הצורך בהטענה בדרכים ילך ויפחת, וחברות המסתמכות על תשלומים על הטענה או דמי מנוי תפגענה. בנוסף, חברות הרכב עצמן מפתחות לעיתים גם עמדות טעינה, ויתכן שיתרחש קנבילזם בתחום, כשהחברות הגדולות יעדיפו לסבסד התקנה של עמדות כאלה כדי למשוך לקוחות, ויפגעו בשחקניות הפועלות באופן עצמאי. באופן כללי ניתן לומר שכל שוק שנמצא בחיתוליו קשה להעריך באיזה אופן הוא יתקדם ולאו ייקחו אותו הפיתוחים העתידיים. מי יודע, אולי אלקטריאון בסוף כן תצליח לחשמל את כל הכבישים בעולם ולא יהיה צורך בטעינה כלל? יחד עם זאת, התרחיש הסביר הוא שנראה את החברות הללו כאן לעוד שנים רבות. תחזיות שונות מדברות על צמיחה שנתית של מעל 40% עד שנת 2026. נציין גם שהנשיא ביידן מעוניין לתמרץ את התחום עם בניה של תחנות חדשות בשווי 15 מיליארד דולר בשנים הקרובות.
נזכיר כמה מהחברות המובילות בתחום. יחד עם זאת נציין שחברות הטעינה הגדולות ביותר הן מחלקות בתוך חברות אחרות, כאלה המתמקדות ברכבים (טסלה), באנרגיה (שנייידר אלקטריק) או במוצרים (סימנס), ובינתיים השחקניות ה"טהורות" בתחום לא מציגות ביצועים מלהיבים במיוחד.
BLINK CHARGING CO החברה מחזיקה אלפי עמדות טעינה ברחבי ארצות הברית. היא מייצרת בעצמה את עמדות הטעינה ומתנהלת בסוגים שונים של שותפויות עם בעלי המיקומים בהם היא פועלת - בתי מלון, שדות תעופה, בתי חולים ועוד. המערכת עצמה מצטיינת בנוחות שימוש ובשקיפות ומאפשרת גישה בענן לנתוני המשתמש.
שווי השוק של החברה עומד על 1.15 מיליארד דולר. החברה עדיין לא מציגה רווחים בשורה התחתונה כשבמקביל לצמיחה עקבית בהכנסות נרשמת גם צמיחה בהפסדים.
CHARGEPOINT HOLDINGS חברה אמריקאית המחזיקה בפעילות בינלאומית בכ-14 מדינות ברחבי העולם, בין השאר מקסיקו, אוסטרליה, קנדה וכמובן ארצות הברית. היא מכרה כבר 114 אלף עמדות הטענה ועוסקת במכירת הציוד אך לא בתפעול השוטף.
החברה בעלת שווי שוק של 6.2 מיליארד דולר. בשנת 2021 הכנסותיה הגיעו ל-241 מיליון דולר, צמיחה של 65% משנת 2020, אך ההפסדים הסתכמו ב-132 מיליון דולר.
EVGO INC טוענת לכתר חברת ההטענה המהירה הציבורית הגדולה בארצות הברית עם יותר מ-850 עמדות טעינה מהירה. היא בעלת שווי שוק של 2.4 מיליארד דולר, ההכנסות בשנת 2021 הסתכמו ב-22 מיליון דולר בלבד וההפסד ב-6 מיליון דולר.
אז כפי שניתן לראות, החברות הציבוריות של טעינת רכבים חשמליים עדיין מציגות תמחור של חברות חלום ולא מצליחות להציג שורה תחתונה חיובית, כך שלא נראה שיש השקעה "טהורה" בתחום שכרגע נראית מעניינת, והסקטור נבלע בתוך החברות הגדולות יותר. כדי להפחית סיכון ניתן גם להשקיע בתעודת סל העוקבת באופן ספציפי אחר חברות הטענה ברחבי העולם. התעודה מבית חברת HANetf נקראת The Electric Vehicle Charging Inrastructure Equity UCIT ETF ונסחרת תחת הסימול ELEC בבורסות שונות באירופה. דמי הניהול עומדים על 0.65% והיא מחזיקה ב-12 חברות מתחום ייצור עמדות ההטענה או מתחום התפעול. לדברי חברת HANetf כיום 3% משוק הרכב העולמי מורכב ממכוניות חשמליות, בעוד בשנת 2040 הנתון צפוי לצמוח ל-40%.
- 11.סובב לו סביבון 15/09/2022 18:57הגב לתגובה זוירצו יאכלו נשמע הגיוני מדי ידידי דן בן אמוץ עיוור הוא לכשל הלוגי במשפטו הוא זו כמו דמגוגיה חסרים חלקים שישלימו את התסריטים זה כמו לפתור מלחמות במילים
- 10.לרון 14/09/2022 10:20הגב לתגובה זובחירת מניות,העולות מתממשות על ידי בחלק היורדות מוספות בחלק,שאלו אותי פונדמנט?,לא יודע,מחירי מדדים לא ממש מעניין,טכני ממש לא ,גרינברג הגורו כתיבה רבה מידי על מעט מידי,מעקב אחר CNN FEAR AND GREED כשערכו 90 זמן למכור כשערכו 8 זמן לקנות,אין צורך בתודה על ההדרכה!
- 9.חיים 14/09/2022 10:06הגב לתגובה זואך אף אחד לא מזכיר את המלחמה בין רוסיה ואוקראינה הגורמת לבעיית הספקת חומרים חיוניים לתעשייה הכבדה והמתכת ליתיום. זו אינפלציה הנובעת התייקרות חומרים בעקבות מלחמה, ולא בעקבות עלייה או ניפוח צריכה
- 8.אתמול ערכנו קניות אפל גוגל טסלה פייס.יעלו (ל"ת)יצחק 14/09/2022 09:49הגב לתגובה זו
- 7.גיא כתבה מצוינת. תודה רבע (ל"ת)אלי בי 14/09/2022 09:41הגב לתגובה זו
- 6.לרון 14/09/2022 09:34הגב לתגובה זויש מניות מסוכנות כמו קוויק אריקה בי ,רב בריח משום מה, ואחרות,לעומתן אקרשטיין,אורמת,ורידיס,שאמנם תנודתית,עדיפות
- 5.לרון 14/09/2022 09:32הגב לתגובה זוהן לרוב מסוכנות עם ביתא גבוהה,NIO,BLINK וכדו',מה בדבר למשל CAT. שאולי היגיעה ליום בו ביצועיה ישתפרו?לא המלצה כמובן
- 4.לרון 14/09/2022 09:28הגב לתגובה זובתקופה דוגמת העכשוית ,השלילית,הפסימיות היתה אכן צפויה,אני מיממשתי "על הדרך" וביום כמו אתמול אני תמיד קונה,כי יש דם ברחובות,עוד מעט באפט יקנה,שמע ממני!
- 3.לרון 14/09/2022 09:26הגב לתגובה זואך ראו את הטכני המתייחס למחזורים ומחירים ולא פונדמנט,גם האלוגריתמים בנויי מחיר כך שלא כל מה שכלכלה ופונדמנט משפיע ולא כל תנודת טווח קצר ראויה להתייחסות
- 2.1929 כאן !!! (ל"ת)דן 14/09/2022 09:13הגב לתגובה זו
- 1.את החברות הרווחיות והמניות הטובות לכאורה כולם קוני 14/09/2022 08:36הגב לתגובה זואת החברות הרווחיות והמניות הטובות לכאורה כולם קונים , ולכן הן יורדות או לא מתרוממות כי רוב הציבור מושקע בהן . דווקא מניות עם חדשות רעות או צפי נמוך הם אלו שפתאום עולות כי אף אחד כמעט לא מחזיק בהן . וככה עובד הקזינו
- לרון 14/09/2022 10:35הגב לתגובה זוהנודתיות גבוהה סיכון גבוה סחירות נמוכה לכן "קזינו" בסופו של דבר גם כלכלה

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית
ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.
אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים
מניית אינטל מזנקת 33% לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20%
במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.
מהות העסקה
אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.
- ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
- אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש
אם רוצים ללמוד על השקעות מוצלחות, כנראה שכדאי לעקוב אחר הממשל האמריקני. ב־22 באוגוסט הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שהממשלה תרכוש 433 מיליון מניות של אינטל Intel Corp במחיר של 20.47 דולר למניה – עסקה בהיקף של כ־9 מיליארד דולר שהקנתה לה כ־10 אחוזים מהחברה. כעבור פחות מחודש שווי ההשקעה עלה לכמעט 14 מיליארד דולר, רווח של כ־5 מיליארד דולר.
הזינוק במניה הגיע בעקבות חדשות לא צפויות. אנבידיהNVIDIA Corp. 3.49% , שלה שווי שוק של כ־4.3 טריליון דולר, הודיעה על השקעה של 5 מיליארד דולר באינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, נמוך ממחיר הסגירה של יום רביעי. בתגובה מזנקת מניית אינטל ב־29% והגיעה ל־32 דולר, ומניית אנבידיה עולה ב־3.5% ל־176 דולר, כאשר ענקית השבבים הרוויחה כבר כמעט 2 מיליארד דולר על העסקה.
בראשית אוגוסט פרסם טראמפ ברשת החברתית שלו Truth Social קריאה להדחת מנכ״ל אינטל, ליפ־בו טאן, בעקבות דיווחים שלפיהם השקיע בחברות סיניות, בהן כאלה שיש להן קשרים עם הצבא הסיני. הפוסט עורר תגובות חריפות מצד פוליטיקאים רפובליקנים. טאן הבין את חומרת המצב ופנה לבית הלבן לפגישה דחופה שנערכה ב־11 באוגוסט. לפי הניו יורק טיימס, המפגש נועד להרגיע את הביקורת על ניהולו. הוא הגיע במטרה לשמור על תפקידו, אך סיים את הפגישה בהתחייבות לעסקה גדולה עם הממשל.
- טראמפ פנה לבית המשפט העליון כדי לפטר את ליסה קוק
- טראמפ רוצה לבטל דיווחים רבעוניים - איך זה יכול לפגוע במשקיעים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המצב המורכב של אינטל
החברה סיימה את 2024 עם הפסד של 18.7 מיליארד דולר, ולא נהנתה מתזרים מזומנים חיובי מאז 2021. אינטל פועלת בשני תחומים עיקריים: פיתוח שבבים וייצורם, ובשניהם נתקלה בקשיים. בייצור, שאליו פנתה כחלק ממדיניות החזרת הייצור לארצות הברית, היא אמנם נהנית מסובסידיות ממשלתיות אך טרם השיגה רווחיות.